• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har du råkat ut för en klockolycka?

Jag lyckades tappa min Rolex GMT i golvet för någon vecka sedan, en liiiiten ding på ena bandhornet blev det men vad värre är stannade den också (vilket jag naturligtvis märkte först senare samma kväll när en bekant berömde klockan....).

Det ska bli intressant och se vad försäkringsbolaget säger, om det kan gå på hemförsäkringen eller ej, vad tror ni?

Jag lyckades tappa min Rolex GMT i golvet för någon vecka sedan, en liiiiten ding på ena bandhornet blev det men vad värre är stannade den också (vilket jag naturligtvis märkte först senare samma kväll när en bekant berömde klockan....).

Det ska bli intressant och se vad försäkringsbolaget säger, om det kan gå på hemförsäkringen eller ej, vad tror ni?
Låter som en drulleolycka. Har du det så borde det inte vara några problem.

Kolla hemförsäkringen. Har du drulle så ska det gå på den. Iaf Folksam som jag har

Kolla hemförsäkringen. Har du drulle så ska det gå på den. Iaf Folksam som jag har
Verkar kunna gå på hemförsäkringen, alltid en tröst!

Dock kräver de kvitto från köpet av klockan, men det är ju en gammal klocka som jag dessutom köpte begagnad, hur många har kvitton sparade på sådant? Rätt så märkligt ändå, om den är stulen eller liknande kan jag ju förstå att de vill se kvitto / cert eller liknande som styrker ägandet men nu är det ju inte en omtvistad fråga, klockan ligger ju hos urmakaren och väntar på reparation.

Verkar kunna gå på hemförsäkringen, alltid en tröst!

Dock kräver de kvitto från köpet av klockan, men det är ju en gammal klocka som jag dessutom köpte begagnad, hur många har kvitton sparade på sådant? Rätt så märkligt ändå, om den är stulen eller liknande kan jag ju förstå att de vill se kvitto / cert eller liknande som styrker ägandet men nu är det ju inte en omtvistad fråga, klockan ligger ju hos urmakaren och väntar på reparation.
Låter konstigt. Jag har ställt just denna fråga hur man löser ett ärende med en klocka man köpt begagnad om den blir stulen t.ex.

Mailade dom denna bild som förslag som de tyckte såg bra ut. har suddat ut mitt körkort och serienr som också var med på bild. Har även tagit "selfie" med klockan upp mot mitt ansikte så de kunde se att jag ägde den. Den får inte ni se dock :p
IMG_20181128_102302-01-01-01.jpeg

Så ta bild om du har tillbehör eller gå till urmakare och fota din klocka tillsammans med körkortet och dig själv. Kvitto kan de för fan inte kräva. Om klockan hade varit från 60-talet då? Omöjligt med kvitton så långt tillbaka.

Låter konstigt. Jag har ställt just denna fråga hur man löser ett ärende med en klocka man köpt begagnad om den blir stulen t.ex.

Mailade dom denna bild som förslag som de tyckte såg bra ut. har suddat ut mitt körkort och serienr som också var med på bild. Har även tagit "selfie" med klockan upp mot mitt ansikte så de kunde se att jag ägde den. Den får inte ni se dock :p

Så ta bild om du har tillbehör eller gå till urmakare och fota din klocka tillsammans med körkortet och dig själv. Kvitto kan de för fan inte kräva. Om klockan hade varit från 60-talet då? Omöjligt med kvitton så långt tillbaka.

Lustigt nog så ringde jag försäkringsbolaget när jag köpte klockan, och förklarad situationen och frågade vilken typ av intyg de ville ha, om de tyckte att jag skulle låta värdera den av en urmakare? Ta bilder? De svarade att de omöjligen kunde gå sådana rekommendationer i förväg, det fick vi ta i samband med en eventuell skada. Helknasigt, och förstås helt orimligt.

Lustigt nog så ringde jag försäkringsbolaget när jag köpte klockan, och förklarad situationen och frågade vilken typ av intyg de ville ha, om de tyckte att jag skulle låta värdera den av en urmakare? Ta bilder? De svarade att de omöjligen kunde gå sådana rekommendationer i förväg, det fick vi ta i samband med en eventuell skada. Helknasigt, och förstås helt orimligt.
Märkligt. Hoppas att det löser sig, om inte annat kanske du kan vända dig till där du köpte den? Är det en butik kan det hända att de har kvittokopia.

Hehe jag gör exakt samma sak med mina klockor. Körkort, något som styrker datumet samt extra selfies :).
On topic: sumpade min skx vid ett dyk för två år sedan. Såhär i efterhand kanske man hade kunnat få lite på försäkringen. Ersatte den med en Srp777 som jag inte tycker lika mycket om.

Vid stöld då?

Så de kan inte göra något i förväg men vill man ska fota klockan när den blivit stulen? Wtf! o_O

Märkte detta på min klocka idag:( har ej använt den på ett bra tag och har därför inget minne vad som kan ha hänt. Se kl 13. Vet någon vad som har hänt och vad som kan göras för att lösa detta så skulle ni göra min kväll:)

Bilagor

• IMG_1121.JPG
    IMG_1121.JPG
    118.7 KB · Visningar: 18
Vi har världens sämsta cykelgarage i vår brf, bra på nivån att det är inbrottssäkert men dåligt efterom det är sjukt jobbigt att få ut cykeln genom tre tunga ståldörrar och en hiss. En av dessa ståldörrar slog igen lite för snabbt samtidigt som jag höll på att tappa cykeln, så armen for ut för balans och hamnade mellan dörr och betongvägg. Som tur är har man en Panerai som klarade av att ta det mesta av smällen men handleden mådde inget vidare på ett par dagar. Urverket höll, inga problem gången, och boetten verkade okej. Det tog mig ett tag innan jag såg att ena hornet var chippat. Jag hade tur.

2C776D26-5080-4D34-8D4F-BFA53DDD68AA.jpeg
4579D7D8-EEAA-49DE-8CA9-43BB86E4F130.jpeg

Låter som en drulleolycka. Har du det så borde det inte vara några problem.
Fick beskedet idag, reparationen går på c:a 7000kr och försäkringsbolaget ersätter mig med c:a 4000kr av dessa. 1000kr av reparationen är kostnaden för kronan och något annat som var slitet, som inte ens jag själv tycker är kopplat till skadan, och 1800kr är självrisken.

Skrotade en 16610 Sub 10. Skulle hem från studentkåren med en tjej, hon cykla och jag på pakethållaren stupfull.. Ramlade av ganska snabbt och spräckte glaset, case och bezel var rätt förstörda. Blev inget ligga heller.... :D

Senast ändrad:
Så här såg min ExpII ut när den varit i närkontakt med ett turkiskt stengolv på semestern. Jag som tyckte den låg så fint i en diskhandduk på diskbänken efter att jag sköljt av saltvattnet. Tydligen ville någon annan använda handduken och... vips! Life goes on, som min avatar påminner mig om.

A5B5A532-4240-4B02-8C9B-06C67329AA16.jpeg
62E48EAD-CAF9-43DF-8160-5F5F39889F93.jpeg
Battlescars är bara charmigt! :eek:

Fick tillbaka klockan från service 21 februari! Var god se tråd:
https://klocksnack.se/threads/har-du-råkat-ut-för-en-klockolycka.105572/

Tappade som sagt min älsklings klocka (Hamilton Khaki King) på glaset när jag skulle ta ut kläderna från gym skåpet. Då det hände så snabbt och plötsligt var det svårt att bli förbannad och jag hade en dos lyckohormoner i kroppen efter träningen. Trodde även att det bara var att byta glaset (FEL).

Lämnade in klockan hos Swatch group i Kungsholmen/Stockholm. Urmakaren nämnde att de inte hade reservdelar för denna modell på kontoret samtidigt som jag fick lära mig att glassplitter kan tränga sig in där solen inte skiner. Hamilton Khaki King är kanske inte en best seller i Sverige? Receptionisten nämnde att de väntade på reservdelar innan en urmakare från kontoret monterade alla delar. De byte ut hela urverket H-40 (ETA 2824), händerna, packningen, glaset och urtavlan! Alltså hela klockan förutom boetten och armbandet ha ha! Lämnade in klockan 15 januari och hämtade ut klockan 21 februari. Kostade 3215,50 vilket försäkringsbolaget betalade minus självrisken 1500 kr. Kostnadsförslaget var i början 3000 kr men de räknade inte med att byta urtavlan som kanske fick någon repa.

Det positiva med besöket:
- Fick 24 månader garanti på utfört arbete! Inte dåligt!
- Klockar håller tiden väldigt bra! Gick lite snabbt innan.
- Fick ett Hamilton resefodral som de använde under transporten (se bild).

Upplevelsen:
Trodde jag skulle besöka en klockaffär som bara säljer swatch group klockor, men det var mer som ett vanligt kontor på 4:e? våningen! Fanns urmakare, receptionist och vanlig personal. De sålde alltså inga klockor där. De hade alla deras reklamtidningar och visade upp några vanliga swatch klockor i en hylla. Vanligt kontor helt enkelt! Vet inte riktigt vad jag skulle förvänta mig ;-) Är ingen gammal veteran.

Slutsats från min erfarenhet och er feedback:
Det är när du tar av klockan som olyckan oftast är framme! Undvik annars dörrhandtag (vår största fiende) och bra att lämna in på rutinkontroll kanske främst för att testa packningen (bibehålla vattentätheten). Det tar annars tid att lämna in klockan. Hade tur att det bara tog lite mer än en månad. Kan tänka mig att det tar betydligt längre beroende på märke/problem.
Faktura.JPG

Hamilton case.JPG

Tillbaka
Topp