• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har jag köpt en för stor klocka?

Jag tycker att den är för stor. Det finns många fina klockor i mindre storlekar som inte ser ut som damur. För mig ser det proportionerligare ut. T ex dessa.
Bägge mäter in på 36 mm.
20190304_220535.jpg
20190205_203800.jpg

Min handled mäter 17,5 cm.

Klart den inte är. Hade du själv tyckt att den varit FÖR stor hade du inte köpt den. Där har du svaret på din fråga.

Vad som är tidstypiskt "korrekt" just nu (det ja- sägarna försöker motivera) är i mitt tycke totalt ointressant. Som med många andra trender är man i värsta fall bara före eller efter sin tid. Vill du räta in dig och vara en följare?

Senast ändrad:
Klart den inte är. Hade du själv tyckt att den varit FÖR stor hade du inte köpt den. Där har du svaret på din fråga.

Vad som är tidstypiskt "korrekt" just nu (det ja- sägarna försöker motivera) är i mitt tycke totalt ointressant. Som med många andra trender är man i värsta fall bara före eller efter sin tid. Vill du räta in dig och vara en följare?
Fast nu har ju TS startat en tråd här angående detta antagligen pga att han nu har stora tveksamheter på storleken.

Det skulle jag säga indikerar att han själv tycker den känns något för stor.

Fast nu har ju TS startat en tråd här angående detta antagligen pga att han nu har stora tveksamheter på storleken.

Det skulle jag säga indikerar att han själv tycker den känns något för stor.

TS känner lite tvivel i sina egna åsikter och behöver en push i, vad jag menar är, rätt riktning bara.
Skulle alla göra mer vad de själva tycker och strunta i massan skulle världen bli bra mycket mer intressant och vi skulle inte ha en sport- Rolle- hysteri.

Den ser inte för stor ut sett från en betraktares perspektiv, förutom då kanske längs med armen, men det är sällan man beskådar en klocka från den vinkeln såvida man inte bär den själv. Man får också en smått felaktig vy pga kurvaturen på handleden.

Om det irriterar dig finns som tur är vanliga trehandaren ner till 36mm med manuellt verk.

Gå på magkänslan. Det är meningen att du ska njuta av din klocka, inte störa dig.

Hej,

Jag är ny på detta forum och ska presentera mig i ny medlem-tråden senare idag. Har emellertid sedan ett år tillbaka närmast blivit besatt av att läsa och förkovra mig i nästintill allt som har ”klocka” till namnet. Ett underbart intresse och stort tack till alla er på detta forum som sprider kunskap, entusiasm och glädje.

Nu till en ”problem” jag har som jag gärna får andras åsikt om. Vet att ämnet inte är nytt dock. Hur som helst, igår kom mitt senaste inköp på posten. En Stowa Marine Classic Silver med UNITAs 6498-urverk. Den är enligt mig förtrollande vacker. Men, jag har tunna handleder (16 cm) och även om jag gillar lite större modeller, och har andra klockor i 41 mm, upplever jag denna i absolut största laget. Ev är det tjockleken (12 mm) och de stora arabiska siffrorna som bidrar till känslan. Min känsla är givetvis viktigast, men man vill ju inte att det ska upplevas löjligt stort. Så, ärliga kommentarer om storleken mottas gärna som grund till mitt eventuella beslut att skicka tillbaka den och byta till en annan mindre modell.

Tack för alla åsikter
Se bilder.
Tycker den ser alldeles för liten ut! Finns den inte i en större storlek?

Hej,

Jag är ny på detta forum och ska presentera mig i ny medlem-tråden senare idag. Har emellertid sedan ett år tillbaka närmast blivit besatt av att läsa och förkovra mig i nästintill allt som har ”klocka” till namnet. Ett underbart intresse och stort tack till alla er på detta forum som sprider kunskap, entusiasm och glädje.

Nu till en ”problem” jag har som jag gärna får andras åsikt om. Vet att ämnet inte är nytt dock. Hur som helst, igår kom mitt senaste inköp på posten. En Stowa Marine Classic Silver med UNITAs 6498-urverk. Den är enligt mig förtrollande vacker. Men, jag har tunna handleder (16 cm) och även om jag gillar lite större modeller, och har andra klockor i 41 mm, upplever jag denna i absolut största laget. Ev är det tjockleken (12 mm) och de stora arabiska siffrorna som bidrar till känslan. Min känsla är givetvis viktigast, men man vill ju inte att det ska upplevas löjligt stort. Så, ärliga kommentarer om storleken mottas gärna som grund till mitt eventuella beslut att skicka tillbaka den och byta till en annan mindre modell.

Tack för alla åsikter
Se bilder.

Om du upplever den vara i största laget så är den troligtvis i största laget, om du inte råkat ut för tillfällig sinnesförvirring.
Den typen av klocka, med enkel urtavlelayout och hög urtavlediameter-till-glasringsbredd-ratio ser alltid större ut än sportigare modeller med samma ytterdiameter.

Måste nog sluta säga glasring förresten. Har vi nåt vedertaget svenskt ord för metallen runt glaset? :D

Hittade en bild för att illustrera saken. En 42mm Pequignet intill en DW på ynka 40mm.
Upplever bara den mindre klockan som för stor för mig.

img_0795-jpg.926644

P.S. Tourby har en Marinemodell med nära på exakt samma ytterdiameter men lite nättare på höjden (10,6mm vs 12mm). Priset är 165€ högre:
cache_35508250.JPG

Senast ändrad:
Om du upplever den vara i största laget så är den troligtvis i största laget, om du inte råkat ut för tillfällig sinnesförvirring.
Den typen av klocka, med enkel urtavlelayout och hög urtavlediameter-till-glasringsbredd-ratio ser alltid större ut än sportigare modeller med samma ytterdiameter.

Måste nog sluta säga glasring förresten. Har vi nåt vedertaget svenskt ord för metallen runt glaset? :D
Bezelring, då försvenskar du det, eller bara bezel.

Köp det du gillar. Storlek är en högst personlig smaksak och du kommer säkert ändra dig många gånger. Därför finns det ingen perfekt klocka eller storlek. Du kommer nästan alltid hitta fel på dina klockor för att övertyga dig själv att nästa kommer att bli sååå mkt bättre:) Välkommen!

Många positiva och hjälpsamma svar till TS, det är ju trevligt :)
Men oavsett hur det ser ut och vad man gillar finns det ju givetvis både för stort och för smått ur vissa aspekter. Precis som att ha en för stor kavaj eller en för stor hatt kan man givetvis ha en för stor klocka rent passningsmässigt. Man kan köra exempelvis med bagy jeans som har rätt midjemått men är extra rymliga, eller ha en midja på 30” och köra ett par jeans storlek 38” och dra skärpet för att dom ska sitta uppe. Båda ser stora ut, men det ena paret är för stora.

För stor och för stor.. lite vad du tycker själv, känns som att din känsla är att den är för stor:p?

Skulle snarare säga att den är ganska tjock, om man nu tycker det är ett problem

Många positiva och hjälpsamma svar till TS, det är ju trevligt :)
Men oavsett hur det ser ut och vad man gillar finns det ju givetvis både för stort och för smått ur vissa aspekter. Precis som att ha en för stor kavaj eller en för stor hatt kan man givetvis ha en för stor klocka rent passningsmässigt. Man kan köra exempelvis med bagy jeans som har rätt midjemått men är extra rymliga, eller ha en midja på 30” och köra ett par jeans storlek 38” och dra skärpet för att dom ska sitta uppe. Båda ser stora ut, men det ena paret är för stora.

Rätt vettig post faktiskt. Vissa klockor är ju byggda för att vara "Stora", det funkar ju alltid med en Breitling SeaWolf, men det blir ju inte så snyggt med en klassisk dressklocka som en Calatrava på 48mm (om den ny fanns i den storleken) :D.

Det ser bra ut, självklart ser det alltid lite extra stort ut med en stor vit urtavla utan vridring. Men det är inget iaf jag hade reagerat på.

Men om det är något som stör och gnager i dig så är det alltid bättre att sälja. Ge den ett par dagar till på handleden och känn efter.

Smaken är som baken?
6C54E1C2-211E-44C4-9B27-91B017B0875B.jpeg

Tror kanske den mindre modellen där du klickat hem istället passar en så pass dressad klocka

Tillbaka
Topp