Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
En bra illustration på en ding.Hur skick beskrivs är stundtals rätt märkligt det håller jag med om. Denna beskrivs som "fint skick med vissa hairlines". Själv tycker jag den ser ut som en hink med skit som någon släpat efter bilen. Det fattas ju för fan delar av boetten.
![]()
Du har helt rätt, tvärt om mot vad många påstår här så uppkommer hairlines på polerade ytor garanterat av putsdukar, skjortor, fingrar, naglar, kläder, etc. Finns i princip inte ett material som är mjukt nog att ej avsätta hairlines på Rolex polerade ytor. 904L är inte tåligare mot hairlines dock är stålet mer korriosionsbeständigt vilket kan vara bra om man skulle råka sänka ned sin Rolex i giftgas eller liknande men mot små repor dvs hairlines har det inte en chans. Hairlines uppkommer alltid om du använder klockan och är en del av hobbyn. Så ja dina fingrar eller putsduk kan mkt väl skapat hairlines på polerade ytor.Ja, men är inde det grejen, att alla klockor som används som har blankpolerade ytor får hairlines, går det ens att undvika? Kanske med hårdare stål (typ nyare Rolex?)
Om en begagnad klocka inte har det måste den i princip vara oanvänd eller polerad, eller har jag fel?
Lite sent att svara på ett påstående ifrån 2016?Du har helt rätt, tvärt om mot vad många påstår här så uppkommer hairlines på polerade ytor garanterat av putsdukar, skjortor, fingrar, naglar, kläder, etc. Finns i princip inte ett material som är mjukt nog att ej avsätta hairlines på Rolex polerade ytor. 904L är inte tåligare mot hairlines dock är stålet mer korriosionsbeständigt vilket kan vara bra om man skulle råka sänka ned sin Rolex i giftgas eller liknande men mot små repor dvs hairlines har det inte en chans. Hairlines uppkommer alltid om du använder klockan och är en del av hobbyn. Så ja dina fingrar eller putsduk kan mkt väl skapat hairlines på polerade ytor.
8år är ingen tid när vi pratar tidlösa ting som klockor.Lite sent att svara på ett påstående ifrån 2016?
Haha, ja så kan man se det8år är ingen tid när vi pratar tidlösa ting som klockor.
Tråkigt att höra hur den gode nomosägaren med hairlines inte längre är aktiv på detta eminenta forum. Hoppas innerligt att det inte var alla hairlines som fick entusiesmen att falna. Hursom, mitt svar var mer riktat till @yonsson en mkt senior ks medlem och i det sammanhanget är 8år relativt rappt. Betänk också att jag befunnnit mig på en facilitet utan tillgång till fritt internet under många år så tar ett tag att läsa ikapp alla trådar. Ber givetvis om ursäkt om det är så att man ej bör posta i äldre trådar.Haha, ja så kan man se det
Medlemmen du taggade i ditt svar har dock inte varit aktiv på forumet sedan 2018, så lite roligt var det ändå att du kände ett behov av att posta![]()
Försökte repa klockan med nageln imorse, av nyfikenhet, självklart gick det inte...
Däremot gick den befintliga repan lätt att tabort med en polerduk (kanske sjävklart) antar att om man endast har swirls och mindre hairlines kan man enkelt polera upp en perfekt yta själv och det kanske är det folk gör när de ska sälja sina
Jag uppfattade ämnet för tråden vara hur man definierar hairlines vid försäljning, inte om vi samlar på skavanker… men jag kanske missförstår det hela?Ständigt aktuellt ämne då vi alla, vare sig vi vill eller inte, samlar på skavanker.
I vilken tråd bör man avhandla hairlines?Jag uppfattade ämnet för tråden vara hur man definierar hairlines vid försäljning, inte om vi samlar på skavanker… men jag kanske missförstår det hela?
Nädå, inget illa menatJag uppfattade ämnet för tråden vara hur man definierar hairlines vid försäljning, inte om vi samlar på skavanker… men jag kanske missförstår det hela?
Ingen aning. Jag antar sökfunktionen är en början, annars kan säkert @yonsson vägleda digI vilken tråd bör man avhandla hairlines?
Det antog jag också när jag sökte på hairlines och detta var enda tråden som dök upp (bortsett från ett oräkneligt antal annonser) så förmodar det är tryggt att dra slutsatsen att detta nu är oficiella tråden för folk med högt hårfäste!Ingen aning. Jag antar sökfunktionen är en början, annars kan säkert @yonsson vägleda dig
Jag brukar klicka på ”nya inlägg” då jag öppnar KS, därav såg jag denna tråd. Då jag började läsa såg jag att den var ifrån 2016 och att det var ditt inspel som aktiverat den igen. Det har hänt även mig att jag svarat någon som skrivit flera år tidigare, blir oftast en kul överraskning för den taggade![]()