• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Har lite svårt att bestämma mig (Sinn vs Longines vs ?)

Jag tog ett longshot och mailade Sinn igår och frågade om de var villiga att göra en custom åt mig, dvs polerad fast med plexi, och till min förvåning så ville de göra det faktiskt. Åh nu blev det ännu svårare!

Måste säga att kundservicen his Sinn än så länge är den bästa jag har varit med om. Undrar hur många andra klockmärken som är villiga att göra en custom.
:eek::eek: Vaa! Det vill jag också ha, haha!

IMG_2933.jpg

IMG_2935.jpg

IMG_2937.jpg

Ber om ursäkt för mina håriga armar. Var och testade Longines idag i Malmö. Den var tjusig! Jag blev inte störtförälskad dock, upplevdes lite tjock. Får ta mig en funderare! Har tyvärr ingen möjlighet att jämföra med 356 en just nu lutar det förmodligen mest åt en Sinn.

IMG_2933.jpg

IMG_2935.jpg

IMG_2937.jpg

Ber om ursäkt för mina håriga armar. Var och testade Longines idag i Malmö. Den var tjusig! Jag blev inte störtförälskad dock, upplevdes lite tjock.
Instämmer, den är fin men formen på boetten är inte riktigt så snygg i mina ögon. Och ser lite stor ut kanske. I alla fall på bild.

Instämmer, den är fin men formen på boetten är inte riktigt så snygg i mina ögon. Och ser lite stor ut kanske. I alla fall på bild.

Kanske bör tillägga att jag har klena handleder på 16 cm. Borde tagit någon bild lite längre ifrån men det glömde jag, brukar se mindre ut då.

Det jag funderar på är hur 356 upplevs. Jag tyckte Bigeye var lite "tjock", men 356 är ännu mindre i diameter och dessutom ännu tjockare. Hmm.

IMG_2933.jpg

IMG_2935.jpg

IMG_2937.jpg

Ber om ursäkt för mina håriga armar. Var och testade Longines idag i Malmö. Den var tjusig! Jag blev inte störtförälskad dock, upplevdes lite tjock. Får ta mig en funderare! Har tyvärr ingen möjlighet att jämföra med 356 en just nu lutar det förmodligen mest åt en Sinn.

Ett par reflektioner. Den ser ut att vara klossaktig om man tittar på vänster sida. Sinn verkar vara uppdelad i fler sektioner, så även om den är lika tjock blir det visuella intrycket att den är smalare. Möjligt att Longines vintage-flört blir lite för mycket då layouten är 100% vintage och att känslan då blir att riktig vintage skulle vara roligare. Sinn däremot har en touch av vintage men känns fortfarande som en modern klocka med spec som tillåter en mer oöm behandling.

Skärmavbild 2020-05-14 kl. 15.13.22.png

Sen är 356 är strapmonster som sagt :)

Ett par reflektioner. Den ser ut att vara klossaktig om man tittar på vänster sida. Sinn verkar vara uppdelad i fler sektioner, så även om den är lika tjock blir det visuella intrycket att den är smalare.

Ah såklart, det har du jäkligt rätt i! Tror minsann att det avgjorde den här ronden! Tack! Nu är frågan om man ska beställa en standard från Erikson eller en custom från Sinn.

Ah såklart, det har du jäkligt rätt i! Tror minsann att det avgjorde den här ronden! Tack! Nu är frågan om man ska beställa en standard från Erikson eller en custom från Sinn.

Har du fått leveransbesked från Sinn på din custom? Jag kan tänka mig att det kan ta lite tid att få den levererad.

Nej det glömde jag fråga tyvärr.

Du får känna efter hur viktigt det är med en custom. Beställer du från Erikson kan du ha klockan nästa vecka, men om jag får gissa ställer jag mig tveksam om du har den innan sommaren med en custom. Eller så tycker Sinn att det är ett kul projekt och gör den på en gång. Fråga med andra ord :)

Ett par reflektioner. Den ser ut att vara klossaktig om man tittar på vänster sida. Sinn verkar vara uppdelad i fler sektioner, så även om den är lika tjock blir det visuella intrycket att den är smalare. Möjligt att Longines vintage-flört blir lite för mycket då layouten är 100% vintage och att känslan då blir att riktig vintage skulle vara roligare. Sinn däremot har en touch av vintage men känns fortfarande som en modern klocka med spec som tillåter en mer oöm behandling.

Skärmavbild 2020-05-14 kl. 15.13.22.png

Sen är 356 är strapmonster som sagt :)

Exakt detta. Just klosskänslan är riktigt trist.
356 är tjock. Men varje gång jag provat den så liksom glömmer jag bort det lite. Jag skulle nog kanske inte bära den på nato av den anledningen. Men den känns liksom inte omöjligt tjock.

Bigeye hade de gott kunnat göra handjagad och typ max 13mm tjock. Hade passat det klockan mycket bättre än en tjock auto IMHO. Hade gärna sett 356 handjagag också dock :)

IMG_2933.jpg

IMG_2935.jpg

IMG_2937.jpg

Hur tjock är den?

Personligen tilltalar Longines tavellayout mig mer.
Jaså? Ja, den är fin förut en (1) detalj, som stör mig oavsett klocka: avhuggna siffror. Vet inte varför, men det stör min känsla för symmetri och helhet. Breitling är ju experter på det, varför jag finner dem oattraktiva. Kanske inget man borde haka upp sig på?

Jaså? Ja, den är fin förut en (1) detalj, som stör mig oavsett klocka: avhuggna siffror. Vet inte varför, men det stör min känsla för symmetri och helhet. Breitling är ju experter på det, varför jag finner dem oattraktiva. Kanske inget man borde haka upp sig på?

Den är väldigt lik min 103B i layouten med subtavlan för kronografminuterna något större än de andra två. Den hade blivit sämre med tre lika stora subdials och hel 2 och 4. Stör mig inte på det på andra modeller heller som Lemania Viggen. Olika smak helt enkelt :)

IMG_20181016_141911_727.jpg

Är rätt så säker på att nästa klocka blir en Sinn 356 Sa eller en Longines Avigation Big Eye. Båda har sina för- och nackdelar, enligt mig iaf.

52581053_2241296792582999_668329956735975424_o.jpg

LONGINES_AVIGATION_DIAL_7.jpg
Personligen måste jag ha datum på klockan, men av dessa två är valet oerhört lätt. Longines klockan är så oerhört mycket snyggare. De har lyckats med designen på ett sätt som nästan bara Rolex och Patek brukar göra, så klockan ser så där självklar ut. Som en budgetvänlig version av Breguet och Pateks flygare bör du inte tveka!

Kolla även upp hur billigt du kan komma över en Breguet idag!
https://www.chrono24.se/breguet/typ...onograph-4820-black-date-33mm--id10322290.htm
37 000 kr med moms, 10 000 kr än listpriset du fotade, då har du tagit också tagit minst 2-3 steg uppåt i klockhierarkins snobbstege.
breguet-type-xx-transatlantic-ref-3820pt-950-platinum-box-bj-2005-c.jpg

Patek_Philippe_5524G_001_Pilots_preowned_watch_at_A_Collected_Man_London_1_18.jpg

Ja den är ju klassisk! Hm får ta mig en funderare. En annan klocka som är väldigt lik IWCn, är ju Hamilton 3828:

8f53bca2-c4f1-4b29-bb4e-c4c1eaa015ee.jpg
Här har du "fel", denna är inte alls lik IWC:s modeller, För mycket blänk, plotter och onödigt. IWC:n är 1000 gånger snyggare, speciellt den som @DrDre visade.

Jag är allergisk mot att man "skär in" i siffrorna som på Longines klockan, ser inte bra ut. Sinnen gillar jag därför mycket bättre utseendemässigt. Har själv en Longines och urverken är fina, så plus där. Svårt val.

Kul!
Har själv varit inne och provat en 356 sa hos Eriksson och den var riktigt trevlig på min 16cm+ handled. Jag hade nog trott att det var den jag skulle köpa, men så såg jag den gröna limited 104an och då var det kört. ;)
Det skall bli kul att se din klocka i tråden sen, hoppas du inte behöver vänta länge.

Tillbaka
Topp