• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har min nya(?) klocka haft tidigare ägare?

PNM

Panerai
Ja du har rätt i sak. Men det är svårt att be en nojig människa vara rationell. Man får jobba på det...
Jag har sedan barnaåren haft vissa bekymmer med klaustrofobi/cellskräck. (Jag blev inlåst av äldre kompisar när jag var typ 5 år). Det är mycket bättre nu men som exempel funkar det inte att säga till en person att du behöver inte vara orolig för att åka den här hissen. Man får ju panik ändå typ. Ja du fattar principen. Men det är bra att du försöker sätta in det här i ett normalt sammanhang. :)

Jag förstår vad du menar. Hoppas bara bidra med ett annat perspektiv på frågan men i slutändan måste vi alla dräpa våra egna demoner :)
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
0753E6B3-2C72-4180-827A-16EEEB150A5C.jpeg
EF2F399B-A10C-4E5A-B26D-790B801F09BD.jpeg
1757A64B-E2BB-48B1-A27B-A720C63A7691.jpeg
BAEE119A-D2DF-45E6-831F-E0F3C8B3C4C2.jpeg
FD761FF1-8ED0-49B7-9ED5-CFC808F9A8E3.jpeg
9B3DD1F1-893A-41B2-86DE-7384DEF58406.jpeg


@Kessler det kom leverans idag.
 

Bilagor

  • 113C654C-7AA6-4F62-808E-D47F2A1D48CC.jpeg
    113C654C-7AA6-4F62-808E-D47F2A1D48CC.jpeg
    118.3 KB · Visningar: 2

Kessler

Rolex
2-Faktor
Haha grymt snällt av dig :) Så då lägger de in klockan utan den plasten över sen då med 100% sannolikhet. Tänkte mer att på vissa sitter det ju "tejpad" plast som typ skyddar glaset och ibland nån liten lapp på baksidan. Men som man ser på dina bilder så har ju inte Tissot så, utan det är plast över hela som butikerna sen tar bort.

Var faktiskt Certinan till vänster jag tänkte köpa först förresten innan jag fick upp ögonen för Tissot-klockan hehe.

Då var det klargjort iaf. Väldigt trevligt av dig :)
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Vi är alla olika. En del (tex du) har inga problem med om klockan varit ute en sväng till annan kund om allt verkar ok. Jag däremot tycker helt annorlunda. Om jag köpt en klocka till fullpris vill jag inte att någon annan packat upp den, flyttat runt papper i boxen, fingrat på alla grejer, kanske gått runt med klockan ett par timmar osv. Nu menar jag utanför butik då. Dessutom, det är fullt möjligt att den personen varit oförsiktig med klockan utan att det för den skull blivit märken, hairlines, eller skador på den. Nu tror jag inte detta i TS fall, men rent hypotetiskt kan det vara så här och det är inget jag gillar.
Precis. Jag har dessutom bacillskräck :( Så köper numera minst 5bar WR. Visst denna är ju en PR100 men ändå. Precis som du skriver vill jag såklart ha en ny klocka om jag betalar fullpris för den. Annars hade jag ju kunnat köpa en begagnad (visst ingen garanti då men ändå) Så är ju därför jag startat tråden. Bryr mig inte så mycket om en duk jag aldrig lär använda, men om det kan vara en indikation på att klockan är använd är det inget jag känner mig helt bekväm med.

Jag ville inte ens köpa ett skyltex från stjärnurmakarna, skrivit lite om detta innan i andra trådar.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Sitter för övrigt med en Omega på armen från ~1946. Den har rest från Schweiz till Franrike till England till Italien. Snacka om att den fingrats på. Den tickar troget på. Jag tror en nyproducerad klocka klarar av att luftas en timme utan att kapitulera.
Jag är faktiskt väldigt sugen på en gammal Universal Geneve eller en Omega seamaster 50-60 tal. Men då vet jag ju att jag kommer få en vintage och inte en ny, det är ju helt självklart. Precis som att en ny klocka självklart ska vara just... ny. Och om jag köper en sån 50-60 talare ska jag så försiktigt jag kan rengöra klockan så bra det går. Antaligen ultraljudstvätt på länken (om det är på länk) eller byta armband (om det är t.ex. läder) sen försiktigt "tvätta" själva uret.
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Haha grymt snällt av dig :) Så då lägger de in klockan utan den plasten över sen då med 100% sannolikhet. Tänkte mer att på vissa sitter det ju "tejpad" plast som typ skyddar glaset och ibland nån liten lapp på baksidan. Men som man ser på dina bilder så har ju inte Tissot så, utan det är plast över hela som butikerna sen tar bort.

Var faktiskt Certinan till vänster jag tänkte köpa först förresten innan jag fick upp ögonen för Tissot-klockan hehe.

Då var det klargjort iaf. Väldigt trevligt av dig :)
Ja precis, den plastas ju av innan leverans eller om det är i butik så gör man det ju innan man sätter ut den i skåpen! :) Ja förstår vad du menar, certina kan ha såndana lappar på bakboetten ibland!

Jaha där ser man, dom är läckra dem också!

Yes, skönt! :)
 

PNM

Panerai
Jag är faktiskt väldigt sugen på en gammal Universal Geneve eller en Omega seamaster 50-60 tal. Men då vet jag ju att jag kommer få en vintage och inte en ny, det är ju helt självklart. Precis som att en ny klocka självklart ska vara just... ny. Och om jag köper en sån 50-60 talare ska jag så försiktigt jag kan rengöra klockan så bra det går. Antaligen ultraljudstvätt på länken (om det är på länk) eller byta armband (om det är t.ex. läder) sen försiktigt "tvätta" själva uret.

Vad använder du för definition på ny? Att den är 100% tillverkad av robotar i desinfekterad miljö och skickat till dig direkt i vakuumförpackning? Att tillverkaren ej vidrört den? Att återförsäljaren ej vidrört den? Att en kund ej vidrört den? Återförsäljaren har inte rätt att sälja dig en begagnad klocka som ny. Men de har rätt att sälja dig en ny klocka som andra har vidrört. Det mesta du köper nytt har någon vidrört.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Vad använder du för definition på ny? Att den är 100% tillverkad av robotar i desinfekterad miljö och skickat till dig direkt i vakuumförpackning? Att tillverkaren ej vidrört den? Att återförsäljaren ej vidrört den? Att en kund ej vidrört den? Återförsäljaren har inte rätt att sälja dig en begagnad klocka som ny. Men de har rätt att sälja dig en ny klocka som andra har vidrört. Det mesta du köper nytt har någon vidrört.
Herregud...
Anta inget om du inte förstått vad jag menar.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Jag förstår vad du menar men jag utmanar hur du tänker. Jag har faktiskt goda avsikter men seriöst, gå runt och ha ångestkrampa bäst du vill.
Har du svarat på någon av frågorna jag ställde med någon egen erfarenhet bakom? Vad gör du annars i denna tråd? Snälla svara inte mer om du ska fortsätta trolla.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Efter att ha köpt en annan Tissot PR100 känns det rätt tydligt vad fallet var med den jag skapade tråden om. Stor skillnad på boxarna. Den första var sliten i kanterna och sätts inte ihop ordentligt, hade den där duken slängd mitt i och med märket helt slitet. Ingen plast på klockan samt att armbandets hål var väldigt slitet. Böcker och kort huller om buller.

Den jag öppnade nyss var precis tvärtom. Duken fräsch och invikt där uppe, plast runt klockan. Stänger perfekt och alla papper ligger som det ska.

Tragiskt dock att läsa igenom denna tråd i efterhand, spårade ur helt och otrevliga svar för folk inte kunde förstå vad jag menade. Brydde mig inte om användandet av en jäkla duk (som jag för övrigt aldrig använt) men misstänkte att den var ett tecken på att den var begagnad. Nu tror jag att mina misstankar stämde när jag jämför boxen och innehållet.
 

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
Efter att ha köpt en annan Tissot PR100 känns det rätt tydligt vad fallet var med den jag skapade tråden om. Stor skillnad på boxarna. Den första var sliten i kanterna och sätts inte ihop ordentligt, hade den där duken slängd mitt i och med märket helt slitet. Ingen plast på klockan samt att armbandets hål var väldigt slitet. Böcker och kort huller om buller.

Den jag öppnade nyss var precis tvärtom. Duken fräsch och invikt där uppe, plast runt klockan. Stänger perfekt och alla papper ligger som det ska.

Tragiskt dock att läsa igenom denna tråd i efterhand, spårade ur helt och otrevliga svar för folk inte kunde förstå vad jag menade. Brydde mig inte om användandet av en jäkla duk (som jag för övrigt aldrig använt) men misstänkte att den var ett tecken på att den var begagnad. Nu tror jag att mina misstankar stämde när jag jämför boxen och innehållet.
Vad hände? Köpte du ytterligare en eller fick du byta?
 

ruchac

Omega
Vad hände egentligen? Vi är nog några som vill veta varför du köpte en annan Tissot av samma modell? Berätta gärna mer Kessler@
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Vad hände? Köpte du ytterligare en eller fick du byta?
Det här var ju länge sen. Var i kontakt med butiken runt tiden jag skapade tråden och de sa att den absolut var ny och skickade med nån gratisgrej från Tissot... (varför komoenserade man om man inte gjort nåt fel?) Har kvar klockan och den funkar bra så orkar inte tjafsa om det och den är ju nästan ett år gammal nu så kan ju inte bevisa nåt direkt.

Vad hände egentligen? Vi är nog några som vill veta varför du köpte en annan Tissot av samma modell? Berätta gärna mer Kessler@
Inte exakt samma modell. Men en annan PR100 som den första också är.
 
Senast ändrad:
Topp