• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabio - bild och ljud

IMG_1158.jpeg

Detta kan jag välja på när jag kör Crubchyroll via TVn.

Chrunchyroll streamar bara i stereo så enda chansen att få surround är att låta högtalaren skapa det (virtual).
Hur låter de andra alternativen?
DTS och surround låter ganska lika, blir fylligt och bra. Går att välja ”standard” också, då är det nog vanlig stereo utan subben.

Är det samma med Netflix? Bara stereo? Tycker det är bättre ljud via Netflix.

DTS och surround låter ganska lika, blir fylligt och bra. Går att välja ”standard” också, då är det nog vanlig stereo utan subben.

Nä, Netflix bjuder på rätt rikligt med ljudalternativ så borde låta bättre.

Välkommen till min värld Yonsson 😅 ljud och bild är inte riktigt så straight forward när man går in på detaljerna.

Få normalfuntade människor som ens hört talas om ljud codec och vad som krävs för att de ska kunna lira.
Jag byggde ihop en PC med Linux och fjärrkontroll och försökte få denna soppa att lira på den tillsammans med förstärkaren.
Höll på att kosta mig livet...

Angående ljudformat:
Gamla 51 som hängt med från 90-talet var 6st ljudströmmar i olila nivåer för att få ljudet att upplevas komma från olika håll, tex att höger front spelar högre än vänster och center och det låter som att ljudet kommer från höger.
Nya format, tex Dolby Atmos, säger istället åt förstärkaren varifrån ljudet kommer, tex snett framifrån höger snett ovanifrån.
Sedan räknar förstärkaren ut hur den ska använda de högtalare den har till sitt förfogande för att det ska låta så exakt som möjligt.
Det betyder att samma ljudström kan användas optimalt för din anläggning oavsett om du har 2 eller 15 högtalare.
Fler högtalare innebär generellt bättre precision och bredare lyssningsposition naturligtvis, men man får alltid det bästa ens anläggning kan erbjuda.

Vilka av dessa två väggfästen skulle ni rekommendera: 1 eller 2? Väggfästet som medföljer G4 sitter väldigt slimmat mot väggen. Vill gärna ha TV:n lite längre fram och med lite fler justeringsmöjligheter. Kommer dock aldrig nog vrida om TV:n 90 grader eller liknande.

Jag byggde ihop en PC med Linux och fjärrkontroll och försökte få denna soppa att lira på den tillsammans med förstärkaren.
Höll på att kosta mig livet...
Hehe jag förstår dig. Allting kring ljud codec fick mig att byta ut min uråldriga pioneer receiver för typ 4 år sedan nånting till min marantz sr5013. Insåg att min 5.1 uppsättning spelade väldigt mycket stereo eftersom gamla inte fattade de nya codec som finns.

Nu när jag börjat spela mer med PC Kopplad till TVn via receivern inser jag att jag egentligen gärna skulle ha Cinema serien nu eftersom de hade varit nice med lite fler fps än 60 i 4k. Men jag lär hålla mig i skinnet eftersom de också innebär en ny TV.

Så att då till lite fler fps kommer kosta mig typ 30k vilket det inte är värt 😅 en ny oled hade ju varit nice dock.

Hovrade över köpknappen på LG C4 i 65" när den kostade 14k men nu verkar den vara borta överallt till bra pris. Får väl invänta tills C5an kommer till snarlikt pris

Vilka av dessa två väggfästen skulle ni rekommendera: 1 eller 2? Väggfästet som medföljer G4 sitter väldigt slimmat mot väggen. Vill gärna ha TV:n lite längre fram och med lite fler justeringsmöjligheter. Kommer dock aldrig nog vrida om TV:n 90 grader eller liknande.
Kör den vinklingsbara ändå.
En hundralapp billigare och du slipper sitta som ett frimärke på väggen när du ska koppla in och ur något.

Bra att du är nöjd, men det är format som soundbaren får ”gissa” vart ljudet ska skickas ut. Kör du med hdmi eller optiskt så skickas metadata med i ljudströmmen så soundbaren vet exakt vilken kanal som ska ha ljudet (som det är mixat i studion).

Tillbaka
Topp