• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmagjord urtavla

BadkarsPiraten

Vacheron
-Oj, den första tog ganska lång tid, gissningsvis 3-4timmars jobb!

Dock är ju den mesta av denna tiden "lärotid" i programvara, uppspänning av plåt, tast av fräsjigg o.s.v. - tavla nummer två går betydligt fortare att ta fram.

Har fått hem ett gäng borrande 2mm fräsar som jag skall testa att fräsa tavlorna runda med direkt - spar en massa tid på att slippa göra detta manuellt! :)


3-4 timmar är väldigt snabbt anser jag faktiskt!
Känns som det borde kunna ta mycket längre tid att komma in i det, iallafall för mig.
 

McGyver

Rolex
3-4 timmar är väldigt snabbt anser jag faktiskt!
Känns som det borde kunna ta mycket längre tid att komma in i det, iallafall för mig.


Nu var jag inte helt novis på programvaran, jag hade graverat en hel del plåtar till mina HiFi-byggen m.m. :)

Har kapat lite plexi som mothåll => under den kommande ledigheten skall jag testa att fräsa och borra plåtarna i en följd!
 

McGyver

Rolex
Mycket kul och imponerande! En sån fräs hade jag gärna haft.. :)
Nästa projekt att fräsa boetter då?


Njae....motorn är tyvärr lite för klen för det!

Skulle kunna gå att få ett en aluminiumboett, men det är ju inte så kul. Bättre att köra traditionell svarv/fräs och slipa verktyg om formerna kräver det - kanske kommer, men just nu testar jag de lite enklare metoderna! ;)
 

_jonte

Patek
Njae....motorn är tyvärr lite för klen för det!

Skulle kunna gå att få ett en aluminiumboett, men det är ju inte så kul. Bättre att köra traditionell svarv/fräs och slipa verktyg om formerna kräver det - kanske kommer, men just nu testar jag de lite enklare metoderna! ;)
Vad synd! :) Skulle det gå att jobba i hårdare plaster som tex PC?
Låter spännande hursomhelst!
 

McGyver

Rolex
Tack alla! :)

Fick hem 1.5mm fräsar så nu har jag gjort ett antal tavlor där de har frästs runda i maskinen - funkar toppen!

Plåten har jag fått av en bekant som haft/har en gravyrfirma. Det går dock att köpa på bukten och från firmor som säljer material till skyltar.

Någon som har tips på en dykklocka med skruvad kronan kl.15 som inte kostar skjortan som kan vara ett lämpligt objekt att fräsa ut en ny tavla och bezel till?
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Tack alla! :)

Fick hem 1.5mm fräsar så nu har jag gjort ett antal tavlor där de har frästs runda i maskinen - funkar toppen!

Plåten har jag fått av en bekant som haft/har en gravyrfirma. Det går dock att köpa på bukten och från firmor som säljer material till skyltar.

Någon som har tips på en dykklocka med skruvad kronan kl.15 som inte kostar skjortan som kan vara ett lämpligt objekt att fräsa ut en ny tavla och bezel till?

Casio MDV106


Skickat från min Commodore 64
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
y6egara3.jpg



Skickat från min Commodore 64
 
Topp