• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmagjord urtavla

McGyver

Rolex
Första test på bezel fräst!

image.jpg
 

Roger.SWE

Omega
Mycket Snyggt! Jag gillar att du gjorde den till en "No Date" Jag har själv aldrig varit ett fan av datum eller dag på en urtavla.

/Roger
 

McGyver

Rolex
Det blev till att fräsa ut en ny bezel - det fanns lite för mycket spel mot glaset för min smak och några tiondelar till på ytterdiametern gjorde att det blev presspassning mot ringen! :)

Urfräsningarna fylldes med vit färg utblandat med lyspigment:

139974038280352900_resized.jpg


Tavlan fick samma behandling - efter en natts torktid så torkades överflödig färg bort med lite lacknafta på ett kaffefilter.
Boetten är lite för "blingig" för min smak original med mycket polerat - den slipades till med en roterande slipnylonsrondell för att få en borstad yta.

Här alla delar redo att monteras ihop igen.

139974038010733500_resized.jpg


Ringen innanför glaset har original ett tryck med sekundmarkeringar - dessa tvättades bort med aceton för att få en helt slät enfärgad yta mot tavlan.

Tavlan monterades och de nymålade och nylumade visarna trycktes på plats.

139974038178522600_resized.jpg


Bezeln limmades fast och sedan var hon klar att testas. Tyvärr jag jag inte fått hem min 22mm oysterlänk eller 22mm gummistrap så en 20mm stap fick agera nödlösning så länge.

139974037902134600_resized.jpg


139974038743610300_resized.jpg


Batteriet i kameran dog, men lumen på tavla och bezel funkade riktigt bra - skall försöka få till en bild senare!
 

McGyver

Rolex
-Tack!

Ser nu att ett streck "försvunnit!" när jag skalade upp bezeln - blir till att fräsa ut en ny!

Så går det när man är kaxig och säger att det blev rätt med en gång! :)
 

Hmpson

Cartier
Vad tror du om att ta bort 10:an och ersätta med fetstreck istället? Kanske blir ännu mer stilrent? Otroligt snyggt förresten!
 

McGyver

Rolex
Slipade till en ny fräs och gjorde en ny bezel - nu börjar det likna något! :)

Den skär betydligt renare => jag kan göra tunnare linjer!

Programvaran är dock bökig när man skall både gravera och skära med verktygsbyte => det blir lätt fel => finns några bezels för sugna i olika dimensioner! :rolleyes:

Resultatet med den nya bezeln.

139992570810700700_resized.jpg


Håller på att göra en ny tavla med något tunnare linjer och en mer triangulär markering kl.12....fortsättning följer om någon dag!
 
Topp