• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Heuer Camaro - egen tråd?

Hugger69

Patek
2-Faktor
Äh, det är dekaltrimmat för att reta någon men dekalen är snygg! :p
Dock är motorn byggd som den legendariska ZL-1 som endast återfanns i 69 st Camaros från 1969. Det är ett nytt block gjutet i samma formar som de första motorerna och delvis gamla grejer från tiden som vevstakar, toppar och vevaxel.
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
OK, dax för en liten uppdatering om min ´72 Heuer Camaro...

Den har idag precis anlänt till Olofsfors Urmakeri och Per-Erik, som är den duktiga urmakare som fått förtroendet att serva Camaron.
Han kommer att varsamt återställa den i så fint ursprungsskick som möjligt med allt vad det innebär, dock kommer den inte att poleras!

Den icke fungerande tachymetern visade(hepp):D sig förmodligen handla om en återställare-arm som helt saknades. Per-Erik var dock snabbt ute på nätet och lyckades hitta en av de sista på eBay så den införskaffades omgående och väntas in om nån vecka eller så...

Per-Erik hann även ta några småsuddiga bilder på pärlan där han själv kunde konstatera att urtavlan är i ett makalöst fint skick samt att det medföljande bandet verkar vara av ett gediget tyskt hantverk. Dock behöver glaset poleras upp till sina ursprungliga glans.
IMG_2255.JPG
IMG_2253.JPG
IMG_2254.JPG

Däremot känner han sig väldigt skeptisk till att åtgärda den lite sneda luggen..risken för att nåt ger sig känns mer överhängande än att man faktiskt noterar att den är lite sned...vi får se när jag sett uret IRL själv kanske men patina på ett snart 50-årigt armbandsur tycker jag hör till. :p
Fortsättning följer.....:bookworm:
 
Senast ändrad:

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
OK, dax för en liten uppdatering om min ´72 Heuer Camaro...

Den har idag precis anlänt till Olofsfors Urmakeri och Per-Erik, som är den duktiga urmakare som fått förtroendet att serva Camaron.
Han kommer att varsamt återställa den i så fint ursprungsskick som möjligt med allt vad det innebär, dock kommer den inte att poleras!

Den icke fungerande tachymetern visade(hepp):D sig förmodligen handla om en återställare-arm som helt saknades. Per-Erik var dock snabbt ute på nätet och lyckades hitta en av de sista på eBay så den införskaffades omgående och väntas in om nån vecka eller så...

Per-Erik hann även ta några småsuddiga bilder på pärlan där han själv kunde konstatera att urtavlan är i ett makalöst fint skick samt att det medföljande bandet verkar vara av ett gediget tyskt hantverk. Dock behöver glaset poleras upp till sina ursprungliga glans.
IMG_2255.JPG
IMG_2253.JPG
IMG_2254.JPG

Däremot känner han sig väldigt skeptisk till att åtgärda den lite sneda luggen..risken för att nåt ger sig känns mer överhängande än att man faktiskt noterar att den är lite sned...vi får se när jag sett uret IRL själv kanske men patina på ett snart 50-årigt armbandsur tycker jag hör till. :p
Fortsättning följer.....:bookworm:
Tack för att du håller oss uppdaterade! Vilken tur att inte mer verkar vara skadat eller saknas i verket. Alltid vanskligt med sneda bandhorn, det kan ju gå räta upp men går det av eller spricker blir det ett större ingrepp med lasersvets, om det alls går. Blir mer och mer sugen på en exotic dial!
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Tack för att du håller oss uppdaterade! Vilken tur att inte mer verkar vara skadat eller saknas i verket. Alltid vanskligt med sneda bandhorn, det kan ju gå räta upp men går det av eller spricker blir det ett större ingrepp med lasersvets, om det alls går. Blir mer och mer sugen på en exotic dial!
Väl bekomme! :)
Per-Erik har ju inte hunnit så mycket längre än att konstatera detta så han kanske hittar fler saker när han börjar gräva sig vidare ner i urverket...! :facepalm:
Ja, hornet känns väldigt tveksamt att åtgärda i nuläget särskilt då jag inte alls planerar att ha en länk, som dessutom verkar kosta lika mycket som klockan i princip...i alla fall om man pratar original Gay Fréres dubbelrum...:arghh:
Exotic har väl aldrig låtit fel i mina öron....:p

BTW så menar Per-Erik att urtavlan på denna Camaro definitivt är mörk brun original och inte solblekt svart, som det ibland påstås....
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Hade vägarna förbi Per-Erik av en ren slump....:rolleyes: i onsdags och fick för första gången möjligheten till att prova Camaron på armen för första gången....nästan en lite erotisk känsla! :D Vet att bilden fick lite fel fokus men jag var väl berusad av stundens allvar.. :p
IMG_2286.JPG


Per-Erik hade dessutom precis fått hem den saknade kronograf-delen från eBay så att inom kort startar han den-stora-klock-servicen och har har lovat att ta lite bilder under resans gång. Camaron ligger i värdeskåp i väntan på isärtagning:
IMG_2288.JPG
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
Fick lite bilder från Per-Erik idag då han färdigställde Camaron....

Snyggt och rejält var paketerat från Kaplans:
IMG_2326.JPG

De är förvisso dyra på slagavgiften men billiga och bra i frakten...80 kr för rekad försändelse till Umeå är inte mycket att säga om! :p

Här har Per-Erik gått bezerk och jag är glad att det är han och inte jag framför arbetsbänken en sån här gång....jag skruvar hellre i den riktiga Camaron! ;)
IMG_2327.JPG


Lite detaljrengöring av ett lager på balansen...snöröjning kallade P-E det för!
IMG_2328.JPG


Närbild av den saknade nollställar-armen till tachymetern som leverades grymt snabbt från Tyskland:
IMG_2329.JPG


Så här blev det färdiga resultatet efter ultraljudstvätt av boetten och endast en lättare polering av glaset:
IMG_2330.JPG

Per-Erik är enligt egen utsago mycket nöjd och hälsar att klockan går helt perfekt, som alla Camaros(!), och blev riktigt snygg!
Bandet är ett testmontage av ett som han nyss tagit hem....jag har inte riktigt bestämt vad jag ska än men det där funkade helt ok! :D
Har en liten surprise på gång som jag hoppas landar hemma innan helgen...

Jag kommer personligen att hämta klockan tillsammans med en klocksnacks-kompis på torsdag nästa vecka om allt vill sig väl, spännande är bara förnamnet...! :p
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
Så äntligen har jag hämtat hem min Camaro från Per-Erik i Olofsfors.
När ändå var på plats hos ett proffs så fick Per-Erik montera ett vintage 18 mm Tropicband med Heur-spänne jag precis köpts av Erik1 här på forumet, tack för en trevlig affär föresten Erik! :) Bifogar några halvbra bilder på den, svårt att bra bilder med bara en ajjfån tycker jag?! :confused:
Glaset är inte repigt utan lite småskitigt bara men urtavlan är nästan i nyskick, otroligt fin när man tittar i förstoringsglas. :pompus:
IMG_8081.jpeg
IMG_8082.jpeg
IMG_8083.jpeg
IMG_8084.jpeg
IMG_8086.jpeg
IMG_8085.jpeg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Så äntligen har jag hämtat hem min Camaro från Per-Erik i Olofsfors.
När ändå var på plats hos ett proffs så fick Per-Erik montera ett vintage 18 mm Tropicband med Heur-spänne jag precis köpts av Erik1 här på forumet, tack för en trevlig affär föresten Erik! :) Bifogar några halvbra bilder på den, svårt att bra bilder med bara en ajjfån tycker jag?! :confused:
Glaset är inte repigt utan lite småskitigt bara men urtavlan är nästan i nyskick, otroligt fin när man tittar i förstoringsglas. :pompus:
IMG_8081.jpeg
IMG_8082.jpeg
IMG_8083.jpeg
IMG_8084.jpeg
IMG_8086.jpeg
IMG_8085.jpeg
Kul att du fått hem den! Leta rätt på ett hålat racingläder istället. Det förtjänar den :)
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Kul att du fått hem den! Leta rätt på ett hålat racingläder istället. Det förtjänar den :)
Eller hur! :D

Det kommer att komma ett racingband med....är ju ganska kul att byta band och det gör mycket för intrycket eller vilken känsla man vill ge! :p
Har du några bra tips på bra tillverkare av racingband. Vill gärna ha nåt i riktigt mörkt brunt som matchar urtavlan som är brun och inte svart, men har inte hittat nåt riktigt bra än! ;)
 
Senast ändrad:

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Eller hur! :D

Det kommer att komma ett racingbana med....är ju ganska kul att byta band och det gör mycket för intrycket eller vilken känsla man vill ge! :p
Har du några bra tips på bra tillverkare av racingband. Vill gärna ha nåt i riktigt mörkt brunt som matchar urtavlan som är brun och inte svart, men har inte hittat nåt riktigt bra än! ;)
Jag kör ett par från Atelier Romane, grym kvalité! https://www.atelier-romane.com/
20190730_111751-01.jpeg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Har ni fått hem delarna till mitt lilla projekt med att ta fram ett tidstypiskt och hålat racingband till budgetpris, men som ändå inte skämmer ut min Camaro.
Tycker fulspännet från Hong Kong, 272 kr ink frakt, och det italienska racinglädret från Strapco, för modesta 294 ink frakt, ändå är att betrakta som extremt prisvärda, eller vad säger ni? :p

Hong Kong-spännet:
IMG_2584.JPG


...och så jämfört med mitt Heuer originalspänne från 60- eller 70-talet:
IMG_2585.jpg


Resultatet efter montage:
IMG_2582.jpg


IMG_2580.jpg

Jag är helnöjd faktiskt! :)
Har även ett annat specialbeställt band på G men mer om det när det anlänt..... :)
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
Det är väl inget kul med fejksaker?
Nä, inte på det sättet det håller jag med dig om men jag såg det här som en test att göra nåt roligare av bandet än det trista spännet som alltid sitter på. Nytillverkade Herur-spännen för 2500 kr är inte så kul heller.....:p
Det är därför mitt originalspänne från Heuer ovan kommer att hamna i mitt nästa bandprojekt.....;)
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Nä, inte på det sättet det håller jag med dig om men jag såg det här som en test att göra nåt roligare av bandet än det trista spännet som alltid sitter på. Nytillverkade Herur-spännen för 2500 kr är inte så kul heller.....:p
Det är därför mitt originalspänne från Heuer ovan kommer att hamna i mitt nästa bandprojekt.....;)
Går att hitta de nytillverkade spännena från TH för 5-600 vilket känns som ett betydligt bättre alternativ.
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Här är två säljare på eBay som båda har originalspännen (den nyare re-issue varianten som TH tillverkat) för vettiga pengar. Har handlat av båda och det har funkat fint. Bara att söka på Heuer 16mm så dyker de upp. Var lite dyrare än jag mindes men knappa 80 USD för ett originalspänne känns ändå som en bättre affär än ett billigare fejk.

https://www.ebay.com/str/originalstraps

https://www.ebay.com/str/watchparts24
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Tack för länkarna men jag har ju 19 mm spänne och de är inte lika lätta att hitta till bra kurs verkar d som.....:(
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Har nu fått det nytillverkade Heuer-spännet som utger sig för att vara 100% autentiskt. Tack för tipset där #PR1973! ;)
Det börjar bra när man öppnat kuvertet:
IMG_2662.JPG


Ännu några öppnade påsar senare ser det ut så här:
IMG_2663 2.JPG


Lade upp alla tre spännen i rad med både fram- och baksida synlig och visst är det tydliga skillnader mellan dem:
IMG_2664.JPG

IMG_2668 2.JPG


Så nu har det svarta racingbandet fått det nytillverkade men förmodat äkta Heuer-spännet monterat:
IMG_2669 2.JPG


Det gamla trevliga och garanterat äkta Heuer-spännet, med beta-loggan på insidan, tänkte jag montera på det handgjorda och specialbeställda bandet från Heuerville straps när det nu dyker upp, fortsättning följer! :p
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Fick hem ett nytt band till Camaron häromdagen....jäklar vilken kvalisort!
Doftar kalv och kvalité! Adderade ett nyköpt äkta Heuer-spänne för att färdigställa ekipaget. Låter bilderna tala för sig själv men notera kulören på tachy-skalan och bandet....
2AD42845-D47C-4819-82EE-8617C83BBD07.jpeg
2C02173A-D13E-4CBC-A149-BE8F36B3501D.jpeg
CA085300-4EEA-4B9A-941C-7D522323E80A.jpeg
32387A2C-C1FE-4E21-A333-8C5E040C400A.jpeg
45D4F0FE-A1A3-402E-9CAB-E8CAEA86967C.jpeg
 
Senast ändrad:

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Ok . Skall kolla upp detta . Ser dock ut som färgförändring runt index och spår av tryck utanför dessa så antog hårdhänt tvättning efter tidigare missfärgning, men har inte haft så många Heuer ,ingen camaro innan, och inte läst på så mycket om dom så har inget att referera till ännu.. du brukar dock ha känsla för detaljer så får kolla upp tavla/ visare

hur gick det med denna?
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Jag blir direkt rädd att det inte var en Heuer från fabrik när både tavla och visare känns fel. Men jag kan inte Heuers, men nedan är vad jag tycker känns fel. Har du referensobjekt som ser ut som din ser jag gärna dem.

Tavlan har en helblästrad yta, kronograftavlorna brukar ha annan ytfinish? Fanns det blåa Camaros? Trycket missar vid varje index? Och man har lagt tryck på datumfönster? Jag känner inte igen visarna som Heuer?
Efter att ha börjat lära mig mer om Camaros så håller jag med dig på varenda punkt du radar upp Aurum....det enda som känns rätt i detta läge är att boetten liknar en riktig Camaro-boett. :confused:
Det skulle vara intressant att se hela Heuer-loggan med på detta ur för den är väldigt specifik just för Camaro-modellerna...
 
Topp