• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Heuer Camaro - egen tråd?

Hugger69

Patek
2-Faktor
Hej alla glada, och ni andra! :p
Har precis klivit in i denna värld av vintage-klockor och har under kort tid, typ 2 veckor, redan hunnit införskaffa 2 exemplar varav den senaste idag..
De får väl egna trådar kanske vad det lider då jag inte riktigt hunnit bekanta mig med er forum-nivå då jag har mer erfarenhet av muskelbilsfourm i USA och Sverige..och då kommer vi osökt in på min rubrik!
Har inte lycktas hitta någon egen tråd om just Heuer Camaro men finns det någon eller ska vi dra igång en, som någon antydde här någonstans?

Skitglada hälsningar från Håkan och Norrlands huvudstad
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tror underlaget för en egen Camarotråd är rätt skralt så kanske bättre att posta i Heuertråden men jag gillar idén!
IMG_20191011_150524_277.jpg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tipsar om denna nystartade sajt. Bra genomgång av de olika referenserna och varianterna som fanns. Otroligt att de hann med så mycket under de 4 år modellen tillverkades
heuercamaro.com
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Kul! Kika in här och lägg gärna in bilder på dina klockor :)
https://klocksnack.se/threads/heuer-tråden.21643/

Tack Erik!
Ni har ingen presentations- eller välkomstsida för nya medlemmar som jag eller?
Mina 3 klockor är inte bara Heuer utan lite mer modesta men lite roliga i alla fall men hur presenterar man dem, är det liksom en tråd per tillverkare eller vad?

Tror underlaget för en egen Camarotråd är rätt skralt så kanske bättre att posta i Heuertråden men jag gillar idén!
IMG_20191011_150524_277.jpg
Tycker det verkar som vi har en bra start bara här men vem drar igång en egen Camaro-tråd då, admin eller? :p

CA83C955-E0B4-4087-9612-A57366A4F2EB.jpeg
En liten tråd ska vi väl kunna skapa iaf.
Här kommer en med blå tavla .
Stilig! :)

Tipsar om denna nystartade sajt. Bra genomgång av de olika referenserna och varianterna som fanns. Otroligt att de hann med så mycket under de 4 år modellen tillverkades
heuercamaro.com
Det är en fantastisk sida och jag var i kontakt med skaparen redan innan jag köpte mitt eget ur....och han kände till det uret redan! ;)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack Erik!
Ni har ingen presentations- eller välkomstsida för nya medlemmar som jag eller?
Mina 3 klockor är inte bara Heuer utan lite mer modesta men lite roliga i alla fall men hur presenterar man dem, är det liksom en tråd per tillverkare eller vad?


Tycker det verkar som vi har en bra start bara här men vem drar igång en egen Camaro-tråd då, admin eller? :p


Stilig! :)


Det är en fantastisk sida och jag var i kontakt med skaparen redan innan jag köpte mitt eget ur....och han kände till det uret redan! ;)
Du har ju i och med detta startat en Camarotråd så det är bara att köra på och hoppas den blir aktiv och långlivad. Posta gärna bilder på din Camaro här också :)

Det finns en tråd där man presenterar sig, där kan man också visa bilder på sin samling om man vill. https://klocksnack.se/threads/ny-på-forumet-presentera-dig-gärna-här.37/

Eller så letar du upp lämpliga trådar för varje märke/modell och postar lite bilder där.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
0FB53227-73F7-4E15-B72D-373D59665A98.jpeg
D5F45086-71E8-4A6C-A698-B789F323D073.jpeg
Aurum: osäker på om glaset är rätt,ger konstiga reflektioner när man fotar men vad skulle vara fel menar du ?
Jag blir direkt rädd att det inte var en Heuer från fabrik när både tavla och visare känns fel. Men jag kan inte Heuers, men nedan är vad jag tycker känns fel. Har du referensobjekt som ser ut som din ser jag gärna dem.

Tavlan har en helblästrad yta, kronograftavlorna brukar ha annan ytfinish? Fanns det blåa Camaros? Trycket missar vid varje index? Och man har lagt tryck på datumfönster? Jag känner inte igen visarna som Heuer?
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Ok . Skall kolla upp detta . Ser dock ut som färgförändring runt index och spår av tryck utanför dessa så antog hårdhänt tvättning efter tidigare missfärgning, men har inte haft så många Heuer ,ingen camaro innan, och inte läst på så mycket om dom så har inget att referera till ännu.. du brukar dock ha känsla för detaljer så får kolla upp tavla/ visare
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Du har ju i och med detta startat en Camarotråd så det är bara att köra på och hoppas den blir aktiv och långlivad. Posta gärna bilder på din Camaro här också :)

Det finns en tråd där man presenterar sig, där kan man också visa bilder på sin samling om man vill. https://klocksnack.se/threads/ny-på-forumet-presentera-dig-gärna-här.37/

Eller så letar du upp lämpliga trådar för varje märke/modell och postar lite bilder där.
Jamen se där, då finns det ju en sån tråd!
Skall omedelbums lägga upp mig(!) där! :p
..och sedan fortsätter jag lite med min Camaro-bakgrund här, både med bil och det nyinförskaffad uret!
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
Jahaja, men då fortsätter vi väl med varför det vart en Heuer Camaro för min del...!

En klockor-kamrat här på forumet introducerade mig i vintage-klockornas underbara värld för en ganska kort tid sedan och som civilingenjör inom mekanisk konstruktion kan man inte annat än fascineras över de rent mekaniska uren, vilken miniatyr-värld av teknologi!

Hittar man dessutom en klocka som direkt hyllar min egen drömbil så var det ju bara att börja leta...typiskt nog så fastnade jag ganska direkt för de varianter som har visare i samma kulör som min egen Camaro dvs orange. Bilen ser ut som nedan och där jag har två uppsättningar fälgar att byta mellan, ungefär som ni byter armband! :D
Är ni intresserade av mer fakta kring bilen får ni hojta, det var min egen 40-års present i alla fall!
v-slaumltt1_zpsf8ddb326.jpg
ZL1 2019 Gammliabacken.jpg



Att dessa tydligen tillhör gruppen "Exotic" Camaros" gjorde ju varken letandet eller prisbilden lättare...ganska snabbt dök det dock upp ett litet defekt ur på Kaplans som jag faktiskt kunde ropa in häromdagen. Det kommer att skickas till en urmakare utanför Umeå för en total genomgång då kronografen inte funkar som den ska samt att ett öra(?) har fått sig en rejäl kyss. Det sistnämnda kommer jag troligen inte att åtgärda då det kan ställa till med mer skada än nytta är jag rädd men det får urmakaren avgöra. Ett skadat öra kan väl kanske hänföras till urets proveniens) ;)
Lite bilder från Kaplans:
0.jpg
1.jpg
2.jpg
7.jpg
 
Senast ändrad:

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Fruktansvärt stiligt exemplar du har där föresten, grattis!
Man tackar! Köpt från England (omega forums) för ett år sedan.
Grattis till köpet förresten! Var sugen på den jag med (var på plats i salen) men den blev lite dyr i förhållande till skicket tyckte jag. Funderar på om/hur man kan rikta det där bandhornet på ett bra sätt. Blir intressant att höra vad urmakaren säger.

Edit: och kul att den kom till Västerbotten :)
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
Man tackar! Köpt från England (omega forums) för ett år sedan.
Grattis till köpet förresten! Var sugen på den jag med (var på plats i salen) men den blev lite dyr i förhållande till skicket tyckte jag. Funderar på om/hur man kan rikta det där bandhornet på ett bra sätt. Blir intressant att höra vad urmakaren säger.

Edit: och kul att den kom till Västerbotten :)
Ah, kul att höra!
Tack, ja det blev lite dyrare än jag tänkt det men det verkar vara svårt att hitta dessa varianter, och särskilt med datum, i bra skick. Hade skicket vart helt perfekt kunde den nog rasat i väg till minst det dubbla och där är jag inte med! Blev dock lite förvånad att ingen bjöd i salen då de var sån fart på nätet långt innan auktionssalen på den?

Urtavlan och visare är dock i ett fantastiskt fint skick och kronografen hoppas jag urmakaren kan fixa men örat vete tusan....men jag är beredd att leva med det då klockan i det stora hela är så läcker! ;)
Jepp, Västerbotten behöver fler Heuer Camaros! :p
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Ah, kul att höra!
Tack, ja det blev lite dyrare än jag tänkt det men det verkar vara svårt att hitta dessa varianter, och särskilt med datum, i bra skick. Hade skicket vart helt perfekt kunde den nog rasat i väg till minst det dubbla och där är jag inte med! Blev dock lite förvånad att ingen bjöd i salen då de var sån fart på nätet långt innan auktionssalen på den?

Urtavlan och visare är dock i ett fantastiskt fint skick och kronografen hoppas jag urmakaren kan fixa men örat vete tusan....men jag är beredd att leva med det då klockan i det stora hela är så läcker! ;)
Jepp, Västerbotten behöver fler Heuer Camaros! :p
Jag kikade på den på nära håll på Kaplans. Tavla och visare är riktigt fina. Boetten är också fin frånsett bandhornet. Men det är inte så illa, jag hade kunnat leva med det. Problemet kommer först om man nån gång vill ha länk på den.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Jag kikade på den på nära håll på Kaplans. Tavla och visare är riktigt fina. Boetten är också fin frånsett bandhornet. Men det är inte så illa, jag hade kunnat leva med det. Problemet kommer först om man nån gång vill ha länk på den.
Vi tänker så lika...exakt min reaktion och tanke! Sedan var jag ju redan fast vid modellen och Exotic-stuket så....:rolleyes:
Jag tog en privat visning i onsdags då jag var i Sthlm i tjänsten och fick kika på den under lupp med UV-lampa tom! :p
Den åker direkt till min urmakare så får vi ta det därifrån! ;)
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Aldrig lagt märke till den klockmodellen, väldigt snygg.
Bilen gillar jag också, riltigt hårig. Är det American Racing fälgar? Torq Thrust? Mina favoriter :)
Inte jag heller innan jag började slö-surfa på klockor efter mitt Pierce-köp....
Tack för vänliga ord!
Jepp, den ÄR hårig på riktigt numer....efter att jag byggt min egen motor till den!
Det är en hel-aluminium 427 bigblock på 500+ hk och byggd efter spec från 1969.
Jepp 2, fälgarna är AR men specialbeställda till min bil men av modellen 200S som även de kom 1969..kallas även för cola-fälgar då ekrarna likar coca cola-flaskor...TT är fina men så vanliga så jag valde dessa i stället!
6387056D-1E59-4DF7-BD38-3B42393F3FAD.jpeg


190807gammlia9.jpg
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Eller hur!
....men sitter du inne på specialistkunskap är jag idel öra, hur gör man? :nailbiting:
Skiftnyckel. Man bör bara ha något marginellt mjukare emellan så man inte lämna onödiga märken, lite beroende på material och form på bandhornen. Gjort det på ett par boetter och än så länge är jag 100%...
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Skiftnyckel. Man bör bara ha något marginellt mjukare emellan så man inte lämna onödiga märken, lite beroende på material och form på bandhornen. Gjort det på ett par boetter och än så länge är jag 100%...
Ah, så pass "enkelt" menar du? ;)
Ingen värme innan heller utan bara lite drag?... eller knackar man försiktigt?
Vad har du för mothåll för boetten eller är det så mjukt att du bara håller den i handen?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ah, så pass "enkelt" menar du? ;)
Ingen värme innan heller utan bara lite drag?... eller knackar man försiktigt?
Vad har du för mothåll för boetten eller är det så mjukt att du bara håller den i handen?
Jag har kört i handen, tycker det är lite knepigt att låsa boetten på annat vis. Lättast är att fixera skiftnyckeln och därmed boetten så man lägger kraften på just boetten. Just Camaron ha ju klena bandhorn så det bör gå lätt. Fegade lite när jag rätade upp en guldboett så där värmde jag lite. Vet dock inte hur varm de måste bli för att göra verklig skillnad. Nu är ju oftast stålboetter kraftiga, annars är det en viss risk att boetten tappar sin perfekta rundhet. Mao är det en fördel att ha boettlock på så boetten blir starkare. Detta då främst på guldboetter. Alltid en risk att böja metall men har inte stött på problem än iaf. Testa annars på en skräpboett om du hittar en. Metaller brukar ju klara av väldig mycket.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Jag har kört i handen, tycker det är lite knepigt att låsa boetten på annat vis. Lättast är att fixera skiftnyckeln och därmed boetten så man lägger kraften på just boetten. Just Camaron ha ju klena bandhorn så det bör gå lätt. Fegade lite när jag rätade upp en guldboett så där värmde jag lite. Vet dock inte hur varm de måste bli för att göra verklig skillnad. Nu är ju oftast stålboetter kraftiga, annars är det en viss risk att boetten tappar sin perfekta rundhet. Mao är det en fördel att ha boettlock på så boetten blir starkare. Detta då främst på guldboetter. Alltid en risk att böja metall men har inte stött på problem än iaf. Testa annars på en skräpboett om du hittar en. Metaller brukar ju klara av väldig mycket.
Intressant som bara den men jag tänker nog låta min urmakare testa din metod i så fall....det vore ju fatalt om hornet skulle spricka i det inre hörnet!! :bawling:
 

mega

Rolex
Inte jag heller innan jag började slö-surfa på klockor efter mitt Pierce-köp....
Tack för vänliga ord!
Jepp, den ÄR hårig på riktigt numer....efter att jag byggt min egen motor till den!
Det är en hel-aluminium 427 bigblock på 500+ hk och byggd efter spec från 1969.
Jepp 2, fälgarna är AR men specialbeställda till min bil men av modellen 200S som även de kom 1969..kallas även för cola-fälgar då ekrarna likar coca cola-flaskor...TT är fina men så vanliga så jag valde dessa i stället!
6387056D-1E59-4DF7-BD38-3B42393F3FAD.jpeg


190807gammlia9.jpg
Yenko, jag ryser :D
 
Topp