• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hinderlopp / OCR?

Alarik

Audemars
2-Faktor
Sökte men hittade inget i historiken.
Paniken är total just nu. Jag kan vid något svagt (men ganska glatt då jag hade ett par öl i kistan) tillfälle sagt ja till att springa Tough och kan nu med lätthet konstatera att det är drygt två veckor kvar. Detta är första gången jag löper ett hinderlopp och har noll koll på tekniker.

Jag inser att jag inte kommer ta några medaljer utan nu handlar det enbart om att överleva.
Gissar att teknik (repklättring, monkeybars etc) är där jag borde lägga fokus eftersom jag knappast kommer kunna justera några fysiska förutsättningar på tvenne veckor.

Mina förutsättningar just nu:
- 185 cm lång.
- Tar milen runt 53 minuter (mår bäst om jag kan få springa den på det dubbla).
- Kan maxa 120 kg i bänk kanske (kör 3x10 på 80) i vanliga fall.
- Har inga problem med att köra 10x10 pull ups mm.
- Ganska klena ben sett till explosiv styrka och ännu svagare psyke.

Är loppet genomförbart eller bör jag med hedern i behåll slå av ena knäskålen med en soppskål och låta detta vara skälet till att jag tyvärr inte kan vara med?

Vad ska jag tänka på och på vad ska jag lägga krutet under kommande dagar?


Edit: man skulle ju kunna tro att jag även nu lapat rusdrycker av stavningen att döma.
 
Senast ändrad:

Josa

Omega
2-Faktor
@Alarik Jobbade tidigare på ett svenskt varumärke som gör knäskydd och är name partners till Crossfit och Spartan OCR.
Skulle säga att klart loppet är genomförbart i din nuvarande form, det är mer ett "mind game". Det suger satan med de olika hinderna men sätter du hjärnan till så klarar du det. Den explosiva kraften behövs lite här och där längs banorna, men skulle värdera uthålligheten högre. Det är långa banor där du även behöver tänka igenom vissa hinder för att inte gå bort dig.
Tror det är ganska vettigt att prova lite av övningarna så kroppen fattar vad du ska göra om du inte brukar klättra i rep osv det som stör mer är oftast alla andra tävlande som är i vägen, geggiga rep, hala hinder osv.

Lycka till!
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
@Alarik Jobbade tidigare på ett svenskt varumärke som gör knäskydd och är name partners till Crossfit och Spartan OCR.
Skulle säga att klart loppet är genomförbart i din nuvarande form, det är mer ett "mind game". Det suger satan med de olika hinderna men sätter du hjärnan till så klarar du det. Den explosiva kraften behövs lite här och där längs banorna, men skulle värdera uthålligheten högre. Det är långa banor där du även behöver tänka igenom vissa hinder för att inte gå bort dig.
Tror det är ganska vettigt att prova lite av övningarna så kroppen fattar vad du ska göra om du inte brukar klättra i rep osv det som stör mer är oftast alla andra tävlande som är i vägen, geggiga rep, hala hinder osv.

Lycka till!

Alright. Jag får får väl leta upp lite ramper, testa rep mm.
Har ju noll koll på om man ska handskar eller inte, om grepp med vanliga löpardojor är tillräckligt.
Varför säger man så mycket dumt på fyllan?
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Sökte men hittade inget i historiken.
Paniken är total just nu. Jag kan vid något svagt (men ganska glatt då jag hade ett par öl i kistan) tillfället sagt ja till att springa Tough och kan nu med lätthet konstatera att det är drygt två veckor kvar. Detta är första gången jag löper ett hinderlopp och har noll koll på tekniker.

Jag inser att jag inte kommer ta några medaljer utan nu handlar det enbart om att överleva.
Gissar att teknik (repklättring, monkeybars etc) är där hag borde lägga fokus eftersom jag knappast kommer kunna justera ngra fysiska förutsättningar på tvenne veckor.

Mina förutsättningar just nu:
- 185 cm lång.
- Tar milen runt 53 minuter mår bäst om jag kan springa den på det dubbla.
- Kan maxa 120 kg i bänk kanske (kör 3x30 på 80) i vanliga fall.
- Har inga problem med att köra 10x10 pull ups mm.
- Ganska klena ben sett till explosiv styrka och ännu svagare psyke.

Är loppet genomförbart eller bör jag med hedern i behåll slå av ena knäskålen med en soppskål och låta detta vara skälet till att jag tyvärr inte kan vara med?

Vad ska jag tänka på och på vad ska jag lägga krutet under kommande dagar?
Hahaha... Kör på soppskålen, men glöm inte att lägga upp bilder här ;) Lycka till!
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Då var det klart!
Avsevärt enklare än jag trodde. Tog alla hinder på första och mös mig igenom på 01:29. Nästa gång ska jag skala av tio minuter på tiden. Anmälde mig direkt till Borås Actionrun, Ullevi Arena Challenge och nästa års Tough i Gbg.
Det var ju svinkul detta. Tyvärr lyckades jag dra av ett revben på ett av planken men turligt nog var detta ett av de sista hindrena innan målgång så det gick fint. Nackdelen är väl att alla träningskläder (trotts tvätt) stinker ankdamm efter att ha röjt i vattnet så de får dedikeras till just OCR-lopp.
 

Leviathan

Omega
2-Faktor
Borås Actionrun nästa lördag - någon mer som ska springa?

Kul med en OCR-tråd!
Jag kan tyvärr inte springa i Borås. Men jag är helt klart OCR-entusiast. Innan mitt första lopp för 2 år sedan var jag inget fan av löpträning. Även om jag redan då var skaplig på det. Nu springer jag glatt 4-5 mil i veckan och kör därtill ett par pass på utomhusgymmet.

Jag ser fram emot hösten då jag skall springa Toughest i Oslo och Göteborg. Det blir även en sväng till London i oktober då jag lyckades kvala in till VM för min åldersklass.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Kul med en OCR-tråd!
Jag kan tyvärr inte springa i Borås. Men jag är helt klart OCR-entusiast. Innan mitt första lopp för 2 år sedan var jag inget fan av löpträning. Även om jag redan då var skaplig på det. Nu springer jag glatt 4-5 mil i veckan och kör därtill ett par pass på utomhusgymmet.

Jag ser fram emot hösten då jag skall springa Toughest i Oslo och Göteborg. Det blir även en sväng till London i oktober då jag lyckades kvala in till VM för min åldersklass.

Kul!
Hade tidigare bara kört lite vanliga löp-lopp men fastnade helt för OCR då det gjorde allmän löp- och styrketräning lite roligare då det blev mer funktionellt. Springer ca 2 mil/veckan och klämmer in 5 gympass med allt från kettlebells, utegym till ren tyngdlyftning.
Har hunnit med blodomloppet, Gbg-varvet och lite annat sedan Tough i våras.
Nu blir det Borås och sedan Toughest i Sthlm veckan efter.

Men uppenbarligen är det en bra bit kvar till din nivå.
 

Leviathan

Omega
2-Faktor
Kul!
Hade tidigare bara kört lite vanliga löp-lopp men fastnade helt för OCR då det gjorde allmän löp- och styrketräning lite roligare då det blev mer funktionellt. Springer ca 2 mil/veckan och klämmer in 5 gympass med allt från kettlebells, utegym till ren tyngdlyftning.
Har hunnit med blodomloppet, Gbg-varvet och lite annat sedan Tough i våras.
Nu blir det Borås och sedan Toughest i Sthlm veckan efter.

Men uppenbarligen är det en bra bit kvar till din nivå.

Nu är såklart hinderloppen inte helt jämförbara med varandra. Men jag sprang mitt första Toughest på 8km på 1h40min. Senste Tough Viking och Toughest (båda 8km med ca 40 hinder) har tagit ca 50-55 min. Löpningen gör en del såklart men många minuter sparar man på att vara snabb genom hinderna ... Och det är en av sakerna jag gillar med OCR att man har så många sätt att bli bättre på och att jag kunde se snabb utveckling.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Idag inleder vi hösten med Göteborgs brantaste. September blir det 7 km mudrun och i slutet av oktober Lejonrusets OCR.

Någon mer som ska köra?
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Skapligt utfall idag, hamnade topp 30!

A8225B1B-A0C9-4CE6-A159-05E165A44D65.jpeg
72FA61F9-DB49-45DF-B171-5B8D6145FD85.jpeg
 

Leviathan

Omega
2-Faktor
OCRVM utanför london i helgen.
Grymt arrangemang där de allra bästa var med. Jag hade kvalat in i åldersklass 34-39 år då elitklassen var för svår. Kul lopp med 15km terränglöpning och 100 hinder. Trotts avsaknad av backar så bjöd terrängen på tufft motstånd, så jag sprang inte fullt så snabbt som jag hade hoppats, men alla hinder klarade jag och sprang in på en skaplig tid. Suunton fick verkligen bekänna färg! :)

3085A790-139A-4CFE-BB41-15FAB9376533.jpeg

4313D33F-B737-46E0-A9EA-5E0538147CBA.jpeg
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
OCRVM utanför london i helgen.
Grymt arrangemang där de allra bästa var med. Jag hade kvalat in i åldersklass 34-39 år då elitklassen var för svår. Kul lopp med 15km terränglöpning och 100 hinder. Trotts avsaknad av backar så bjöd terrängen på tufft motstånd, så jag sprang inte fullt så snabbt som jag hade hoppats, men alla hinder klarade jag och sprang in på en skaplig tid. Suunton fick verkligen bekänna färg! :)

3085A790-139A-4CFE-BB41-15FAB9376533.jpeg

4313D33F-B737-46E0-A9EA-5E0538147CBA.jpeg

Fasiken vad häftigt!
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Nu drar säsongen igång igen!

I år blir det:
OCR golden Trophy Stenungsund
Tough Viking Slottskogen
Göteborgsvarvet
OCR golden trophy Göteborg
Actionrun Borås
Toughest Göteborg
Blodomloppet
OCR golden trophy Backamo
Lejonruset Göteborg
Om det finns utrymme blir det Tough i Stockholm och kanske Mudrun i Gbg också.

Några fler som kommer köra något?
 
Topp