• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Har varit i köpartagen ett tag nu, fått fin hjälp på Nymans och Engströms i Jönköping. Valet den här gången föll på Engströms, men jag är helt övertygad om (om inte mina målklockor ändras helt) att jag kommer knalla iväg med en Nymans-påse i framtiden.

Stort tack till Queen och Fredrik på Engströms Ur för trevlig och god hjälp vid mitt köp!

Tänkte fylla i lite..

Rydbergs ur:
Jag har haft ganska mycket kontakt med rydbergs men tyvärr endast få positiva upplevelser. Personalen känns sådär halvintresserade inte överdrivet kunniga heller. Inget för mig!

Wohlins ur
Var för första gången inne på Wohlins på bibloteksgatan för några veckor sedan. Tjejen som hjälpte mig var tyvärr inte så kunnig men jag visste i stort sett vad jag behövde veta om klockan jag var intresserad av. Fick ett ok pris så köpte en klocka till tjejen där iallafall.

Rob Engström

Var inne hos @ROB-1832 idag och kikade på en omega. Fick den bästa servicen jag upplevt i en butik. Tjejerna som hjälpte mig var både kunniga och trevliga, och kaffet var gott! Så det blev ett köp! :)Mitt nästa köp blir säkerligen hos rob igen!

Senast ändrad:
Erikson Urhandel

Långt borta från "fina" gatan i stan finner vi forumsponsorernas Erikson Urhandels (@ERIKSON URHANDEL) trevliga butik i Sumpan. Snabba med att svara på mail om vad de har inne, enkla och smidiga att ha att göra med. Numera har de en Sinn 556I mindre, även om de fick ha öppet en kvart extra hoppas jag det var värt det för dem. För mig som kund var det värt ungefär hur mycket som helst (nog för ett köp iaf).

IMG_8537.JPG

För lite bilder i denna tråd. Pluspoäng till Robban på Klockmaster Globen som så fort de får in en rolig modell jag kan tänkas vilja ha upplyser mig om detta så jag kan köpa första exemplaret. :) Således satt klockan på armen dagen efter den kom till första butiken i Scandinavium, roligt kul.

Klockmaster Hansson
Vill lyfta Klockmaster Hansson (Västra Frölunda). Riktigt trevligt bemötande som gör att man verkligen känner sig välkommen och väl omhändertagen.
Behövde korta länken till en Grand Seiko. Träffade först Zandra som sken upp som en sol och var snabb med att ursäkta sig för att hon inte hade sin Grand Seiko på sig den dagen :) Hon ropade fram Dennis och bad honom ta hand om jobbet. Jag passade även på att kika på lite andra modeller (både Grand Seiko och Marine master).
Dennis verkar ha järnkoll på Seiko, trots att han hade någon slags dator på armen? (Tag Heuer Connect). Hade gärna kikat på hans Grand Seiko GMT, men det får bli en annan gång.
Jag hann knappt ta en fika innan länken var fixad. Grymt!
Var även sugen på lite "finkläder" och Zandra plockade genast fram ett riktigt läckert Alligatorband, precis vad jag letade efter. Fel lug size tyvärr, men det kunde ju beställas. Förväntade mig att det tar nog några veckor... Hon ringer ju dagen efter och har redan jagat upp ett band i rätt storlek, 2 dagar senare ringer hon igen. Nu kan du hämta ditt band.

Grymt bra service och riktigt trevliga prickar det där.

Vill slå ett slag för Bergströms ur i Göteborg, var där idag och rekade för stundande inköp. Fick hjälp av en yngre kille som gav mig mycket bra input och svar på mina frågor samt funderingar. Visade ett genuint intresse samtidigt som han plockade fram allt som jag var sugen att sätta på handleden.
Har fått hjälp av samma kille innan och alltid lämnat butiken nöjd. :)

Vill slå ett slag för Bergströms ur i Göteborg, var där idag och rekade för stundande inköp. Fick hjälp av en yngre kille som gav mig mycket bra input och svar på mina frågor samt funderingar. Visade ett genuint intresse samtidigt som han plockade fram allt som jag var sugen att sätta på handleden.
Har fått hjälp av samma kille innan och alltid lämnat butiken nöjd. :)
Var det möjligen du som tittade på en Milgauss medan jag smög omkring bland hyllorna?

Här kommer några från senaste halvåret...

Jag gjorde Göteborg osäkert idag.. Bergströms och Fredrik där skötte sig mer än exemplariskt, skönt snack och skickade iväg mig med lite lektyr.

Jarl Sandin var inte lika kul kanske men fick bra hjälp av damen med ljusa glasögon.

Joakim på Nymans i Västerås skötte ett garantiärende på distans på ett mycket snyggt sätt och med fokus på att det skulle vara rätt för mig. Dit kommer jag att vända mig igen.

Johan på Lidéns Urteknik i Linköping stod för trevligt snack och smidigt batteribyte och trycktest. Bra ställe för oss på "slätten" som behöver en kompetent urmakare.

Lite besviken på @Nymans Ur 1851. Ringde dem förra veckan strax efter öppning då jag hade en fråga till deras urmakare men denne var enligt hon som svarade upptagen för tillfället. Inga problem, hon tog mitt nummer och lovade att de skulle återkomma. Har gått en vecka nu och ingen har ringt...

Problemet jag hade löste jag själv men tycker åtminstone att de kan ringa tillbaka.

Måste hissa Gastons Ur Göteborg. Behövde få mina ändlänkar tillböjda då de inte satt så bra och han fixade det på någon minut utan att ens ta betalt :)

Lämnade in klockan för service 12/12 hos Nymans Ur Sthlm. Med tanke på mellandagar/många klockor inlämnade fick jag infon att kostnadsförslag skulle skicka inom 1-2 veckor och sedan att ev leveranstid för service ca 6 veckor.

Första mailet kom efter 2 dagar med utlåtande från urmakare med prisförslag.
Efter lite mailande fram och tillbaka (extremt snabb svarstid) så accepterades kostnaderna.

Igår (4 veckor efter inlämnade) fick jag sms att klockan nu finns att hämta ut!

Servicen i samband med uthämtandet var riktigt bra av säljaren (Robin).

Hela upplevelsen samt resultat är jag väldigt, väldigt nöjd med! Kan varmt rekommendera Nymans och kommer själv serva, köpa framtida klockor via de!
IMG_2279.PNG

Lämnade in klockan för service 12/12 hos Nymans Ur Sthlm. Med tanke på mellandagar/många klockor inlämnade fick jag infon att kostnadsförslag skulle skicka inom 1-2 veckor och sedan att ev leveranstid för service ca 6 veckor.

Efter lite mailande fram och tillbaka (extremt snabb svarstid) så accepterades kostnaderna.

Hela upplevelsen samt resultat är jag väldigt, väldigt nöjd med! Kan varmt rekommendera Nymans och kommer själv serva, köpa framtida klockor via de!
IMG_2279.PNG

Tack för att du delar. Riktigt starkt jobbat av @Nymans Ur 1851 !

IMG_2279.PNG

Vilken tur att det gick snabbt ☺. Inget roligt att få vänta flera veckor.

IMG_0074.JPG

IMG_0083.JPG

Vill hissa Blancpain som via Swatch Group Nordic servade min BP FF på halva den uppskattade tiden trots juletid (9 veckor istället för 18 veckor) samt inkluderade polering trots att jag valde bort det i kostnadsförslaget. Gratispoleringen skulle kunna vara något negativt om man verkligen inte skulle vilja polering men i mitt fall valde jag bort det för att jag ansåg det onödigt att betala 2000kr för lite hairlines.

En jäkla massa grejer skickades med i en liten påse och saker som ej stod med i förslaget som exempelvis krona, visare och glas byttes ändå utan extra kostnad. (Snyggt servicefodral fick jag också med). Sammanfattningsvis är jag mycket nöjd förutom att jag fick en postförskottslapp i brevlådan på 7900kr 9 veckor innan planerat. :D
Betalning via faktura med några dagars förfallodatum hade varit smidigare för plånboken. :)

Besökte Krons för att min en månad gamla Certina DS Action Diver hade fasligt bråttom och gick 19 sekunder för fort per dygn.
Fick väldigt bra bemötande av Markus på Krons, som förklarade att dom inte har urmakare på plats utan hänsvisade till @Nymans Ur 1851.
Givetvis erbjöd dom sig att skicka iväg min klocka till Certina, men det skulle ta 6-8 veckor.

Väl på @Nymans Ur 1851 blev jag väldigt trevligt bemött av Albin och klockan lämnades in på ruckning, som dessutom blev kostnadsfri då dom löste det med good will.

Så hiss till Krons och @Nymans Ur 1851 !!

Besökte Krons för att min en månad gamla Certina DS Action Diver hade fasligt bråttom och gick 19 sekunder för fort per dygn.
Fick väldigt bra bemötande av Markus på Krons, som förklarade att dom inte har urmakare på plats utan hänsvisade till @Nymans Ur 1851.
Givetvis erbjöd dom sig att skicka iväg min klocka till Certina, men det skulle ta 6-8 veckor.

Väl på @Nymans Ur 1851 blev jag väldigt trevligt bemött av Albin och klockan lämnades in på ruckning, som dessutom blev kostnadsfri då dom löste det med good will.

Så hiss till Krons och @Nymans Ur 1851 !!
Bra jobbat. Det var ju sjysst. Du hade alltså inte köpt klockan hos dom?

Intressant ändå att så pass många fått bra hjälp på Rob Engström, dom få gångerna jag varit där (3-4st) har det aldrig varit någon som ens frågat om jag vill ha hjälp. Helt nonchalanta, medan både Nymans och Krons har varit grymma och kommer snart få sälja 116718 & nått annat kul, men på Rob har jag just nu ingen lust att lägga en enda spänn.

Hur är det med Dr Watch nuförtiden? Har läst inlägg som är nåt år gamla där de klagats på både de ena och de andra. Sen läste jag också någotom att han skärpt till sig pga kritiken han har fått här bland annat.

Jag fick ett prisförslag på service på min nyköpta (begagnade) daydate på Nymans men tycker att 17 tusen är lite väl dyrt..

Hur är det med Dr Watch nuförtiden? Har läst inlägg som är nåt år gamla där de klagats på både de ena och de andra. Sen läste jag också någotom att han skärpt till sig pga kritiken han har fått här bland annat.

Jag fick ett prisförslag på service på min nyköpta (begagnade) daydate på Nymans men tycker att 17 tusen är lite väl dyrt..

Om det bara är en ren service så är det svindyrt förutsatt att det är en nyare safir-Daytona. Nymans tar exempelvis 7.900sek för service inklusive polering, så med andra ord kan du nog komma ner en bit från det priset också om du väljer bort poleringen. Sen å andra sidan om det är någon sällsynt vintage-Daytona som du har antar jag att det kan kosta i princip hur mycket som helst.

Jag har en stål DJ inne på service nu. Landar på 9k. Vad behöver bytas på DD? Krona och bandstift i 18k vad kostar det? Hör med Rob också. Tror dock att det landar på ganska samma. Jag personligen skulle inte lämna DD till Dr eller jälmer.

Om det bara är en ren service så är det svindyrt förutsatt att det är en nyare safir-Daytona. Nymans tar exempelvis 7.900sek för service inklusive polering, så med andra ord kan du nog komma ner en bit från det priset också om du väljer bort poleringen. Sen å andra sidan om det är någon sällsynt vintage-Daytona som du har antar jag att det kan kosta i princip hur mycket som helst.

@SimmeP Citerar mig själv och ber om ursäkt för dålig info, vet inte varför jag läste Daytona när det ju står Daydate klart och tydligt.

Tillbaka
Topp