Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Dra upp den tills sekundvisaren börjar röra på sig, sedan ställer du in tiden och bär klockan.Tack för svar! Har hittills inte dragit upp den med kronan och vill vara försiktig med det.
Om jag inte använt den på ett tag och vill dra upp den lite, hur många varv är lämpligt?
Om den har stannat, du kommer att använda den någon dag och sen lägga ifrån dig den, men sen plocka upp den någon dag senare igen, så kan det vara så att den stannar igen då om du inte ger den energi från början (alltså drar upp den). Det hela beror på verket, och hur pass väl servad den är. Vissa klockor laddar upp sig själva snabbt. Andra långsamt.Tack för svar! Har hittills inte dragit upp den med kronan och vill vara försiktig med det.
Om jag inte använt den på ett tag och vill dra upp den lite, hur många varv är lämpligt?
Om den har stannat, du kommer att använda den någon dag och sen lägga ifrån dig den, men sen plocka upp den någon dag senare igen, så kan det vara så att den stannar igen då om du inte ger den energi från början (alltså drar upp den). Det hela beror på verket, och hur pass väl servad den är. Vissa klockor laddar upp sig själva snabbt. Andra långsamt.
Ta en ny Oris Aquis med 5 dagars gångreserv som ett extremt exempel. För att fylla den den med gångreserv behöver du dra den galet många varv. Bortåt 300 tror jag det var. Men det är extremt. Men gör du inte det så får du heller inga 5 dagars reserv.
Mer normalt är väl 50 timmars gångreserv, två dygn alltså. Beroende på hur bra klockan mår, så räcker det med att "självladda" den som @SeikoZ nämner. Men ska du ha den på dig ett kortare tag, lägga ned den, vänta något dygn och sen tro att den ska gå, så kommer du att bli besviken.
Har den stannat kan du dra typ 30 tag utan problem. Då får du ofta en anständig gångreserv. Det är också något man kan få höra om du köper klockan ny.
Hej jag köpte en Breitling super avenger från 2009. Nu är det så att den har aldrig haft ngn service varken den lilla eller den stora.
Automaten fungerade först bra i ca 2 dygn, sen ned till 1 dygn, ganska snabbt nu senaste två månaderna har den halkat ned till 12-14 timmar till knappt 6-7 timmar innan man måste "skaka" om den för att dra igång automaten...
nu är det så illa att vi är nere på typ 5-10 minuter bara... automaten fungerar jue inte.. den håller på o "dö"..
va skall jag göra?? Är detta ngt som löser sig med en service? Eller är det något annat fel? Jag köpte klockan för ca 2-3 mån sen.. Är det ngn som har vart med om detta? Jag har vart hos urmakaren och bergströms som säger att den är äkta, men detta var innan problemet med automatiken? Vad tror ni ? Klockan är ju ändå bara 6 år gammal och borde väll hålla för det priset??
Tacksam för svar mvh
Du kommenterade ett inlägg från 2014.Du ska göra en stor service. Du skriver 6 år gammal??? Och samtidigt att uret är från 2009. Har jag missat något? Den är ju 12 år.
Det var ju inte så braDu kommenterade ett inlägg från 2014.![]()