• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp angående en upphittad klocka (Omega).

Triumf

Rolex
2-Faktor
Undrar verkligen också vad det är du betalat 1200+350kr för? o_O
Nu tackade du ju ja till detta. Men ta reda på vad det är du betalar för, vad har du fått för dessa 1200kr?
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Börjar också med att säga grattis.
Fast som några andra har nämnt så undrar jag var de pengarna som du ska beta går till, känns Väldigt märkligt att de skulle ta betalt för att kolla igenom så att de inte var något fel på klockan.
INNAN du betalar hade jag tagit reda på Exakt vad det är du betalar för och det ska även stå på kvittot, sedan meddelar du oss på forumet, finns många som kan säga om det låter vettigt eller det tog en rövare på din okunskap.

Du har i alla fall en klocka värd 10.000, som fungerar och kan avnjutas så det är inte hela världen om du har lite pengar investerade i den, fast rätt ska vara rätt.
Håll oss uppdaterade.
 
Börjar också med att säga grattis.
Fast som några andra har nämnt så undrar jag var de pengarna som du ska beta går till, känns Väldigt märkligt att de skulle ta betalt för att kolla igenom så att de inte var något fel på klockan.
INNAN du betalar hade jag tagit reda på Exakt vad det är du betalar för och det ska även stå på kvittot, sedan meddelar du oss på forumet, finns många som kan säga om det låter vettigt eller det tog en rövare på din okunskap.

Du har i alla fall en klocka värd 10.000, som fungerar och kan avnjutas så det är inte hela världen om du har lite pengar investerade i den, fast rätt ska vara rätt.
Håll oss uppdaterade.

Uppskattar ert beskyddande och jag kommer uppdatera igen efter att jag hämtat ut den :) Dock kan jag ju knappast inte betala kostnaden då när jag hämtar upp den, eller höra med er där emellan. Oavsett vad jag har gått med på så har jag ju gått med på det, och de har gjort jobbet. Tråkigt om jag betalade för något som jag egentligen inte behövde, jag vet att ni alla sa att jag bara skulle be om batteribyte. Men då hade jag ju åh andra sidan inte fått reda på tryckfelet. Det var väl sådana saker de testade antar jag? Kanske testade de fler liknande saker fast alla andra fungerade bra så detta var det ända de behövde upplysa mig om?

Jag var fortfarande helt inställd på att det var en kopia då när jag gick in där, så jag försäkrade mig om att det inte skulle kosta något alls om den var det och tänkte att jag antagligen inte kommer att behöva betala något alls. I värsta(bästa) fall så skulle jag behöva betala 1500 men då ha en äkta Omega i handen.
 

noeLLY

Cartier
Dom har kontrollerat att uret är äkta och det tar dom betalt för! Det är en lyxbutik på en av Stockholms mest trafikerade gator. Jag kan bara tänka mig hur många förfrågningar dom får per vecka om vad som är äkta eller inte!
Vill man ha kompetent hjälp av en handlare får man betala för sig annars får man vända sig till entusiast forum och få deras utlåtande gratis. Men här har man ingen som behöver stå för va dem sagt för alla är anonyma.
 

Rearden

Cartier
Uppskattar ert beskyddande och jag kommer uppdatera igen efter att jag hämtat ut den :) Dock kan jag ju knappast inte betala kostnaden då när jag hämtar upp den, eller höra med er där emellan. Oavsett vad jag har gått med på så har jag ju gått med på det, och de har gjort jobbet. Tråkigt om jag betalade för något som jag egentligen inte behövde, jag vet att ni alla sa att jag bara skulle be om batteribyte. Men då hade jag ju åh andra sidan inte fått reda på tryckfelet. Det var väl sådana saker de testade antar jag? Kanske testade de fler liknande saker fast alla andra fungerade bra så detta var det ända de behövde upplysa mig om?

Jag var fortfarande helt inställd på att det var en kopia då när jag gick in där, så jag försäkrade mig om att det inte skulle kosta något alls om den var det och tänkte att jag antagligen inte kommer att behöva betala något alls. I värsta(bästa) fall så skulle jag behöva betala 1500 men då ha en äkta Omega i handen.
Egentligen borde vi redan gjort det men jag gör det nu. @ROB-1832 - Vad får han för sina 1500kr? Låter ju än så länge lite underligt.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Dom har kontrollerat att uret är äkta och det tar dom betalt för! Det är en lyxbutik på en av Stockholms mest trafikerade gator. Jag kan bara tänka mig hur många förfrågningar dom får per vecka om vad som är äkta eller inte!
Vill man ha kompetent hjälp av en handlare får man betala för sig annars får man vända sig till entusiast forum och få deras utlåtande gratis. Men här har man ingen som behöver stå för va dem sagt för alla är anonyma.

Kaplans tar 400kr med stämplat äkthetsintyg och ligger på en "bra gata". Dock ingår ju inte batteribytet då iofs men kostjar ju inte 1100kr då heller.
 
Kaplans tar 400kr med stämplat äkthetsintyg och ligger på en "bra gata". Dock ingår ju inte batteribytet då iofs men kostjar ju inte 1100kr då heller.

Kanske vände jag mig till en allt för fin/bra affär? :)

Kändes verkligen glassigt där inne, och man betalar väl där efter. Jag menar, du kan köpa samma Jeans på NK som på HM, men går du på NK så betalar du också för den extra servicen, att kunna få de uppsydda, för vakten som står där i sin fina kostym, för livemusiken i butiken, etc etc. Det kostar som man vill ligga.

Men precis som jag har sagt från första posten, låt oss inte gå händelserna i förväg. Det är möjligt att jag jag har betalat en normal avgift för vad jag har fått, bara att jag inte vet vad jag har fått. Det visar sig när jag hämtar klockan och då ger jag er en update.
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Grattis till klockan @OmegaFoxtrott ! Jag hoppas du till sist och syvendes bestämmer dig för att behålla uret.
Man kan ju lugnt påstå att du på detta sätt snubblat (olikt de flesta av oss härinne) in i klockvärlden på ett bananskal.
Bananskal i form av en Omega d.v.s :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Lite sent att skriva nu men ung vilken kompetent urmakare som helst kan skilja på äkta och falsk om han öppnar den här. Behöver inte vara en AD alltså. Hemma i Lerum hade väl batteribyte och trycktest landat på högst 300:- och då inkluderat ett muntligt utlåtande on äktheten.
 
Vad roligt att den var äkta!
Tycker verkligen du ska fråga och få en muntlig förklaring på vad de har gjort. Spontant låter det väldigt dyrt om de endast har öppnat upp den och bytt batteri. Har de däremot plockat isär den och undersökt delarna och kommit fram till de saker du skrev är priset förmodligen berättigat.
 
Vad roligt att den var äkta!
Tycker verkligen du ska fråga och få en muntlig förklaring på vad de har gjort. Spontant låter det väldigt dyrt om de endast har öppnat upp den och bytt batteri. Har de däremot plockat isär den och undersökt delarna och kommit fram till de saker du skrev är priset förmodligen berättigat.

Nej själva batteribytet kostade bara 350 kr. Det jag betalade 1200 kr var, som jag förstod det, att de öppnade klockan och kollade status på alla delar, för att sedan kunna rekomendera senare tjänster (t.ex reperation).
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Nej själva batteribytet kostade bara 350 kr. Det jag betalade 1200 kr var, som jag förstod det, att de öppnade klockan och kollade status på alla delar, för att sedan kunna rekomendera senare tjänster (t.ex reperation).

Låter nästan som ett kostnadsförslag för service vilket brukar vara gratis? Nåväl troligen har du betalat för mycket pengar för en tjänst som andra tar betydligt mindre för. Status på ett kvartsur är väl egentligen en lättare sak att göra än en mekanisk.... Hur som har du fått en klocka för 1500kr som är värd långt över beloppet och som är ganska populär! Om jag var du skulle jag behålla klockan och njuta av den, om det nu är din stil.
 

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
Dom har kontrollerat att uret är äkta och det tar dom betalt för! Det är en lyxbutik på en av Stockholms mest trafikerade gator. Jag kan bara tänka mig hur många förfrågningar dom får per vecka om vad som är äkta eller inte!
Vill man ha kompetent hjälp av en handlare får man betala för sig annars får man vända sig till entusiast forum och få deras utlåtande gratis. Men här har man ingen som behöver stå för va dem sagt för alla är anonyma.
Du har rätt men varför kan han då inte få det på papper?
 

d96angl

Cartier
Stort grattis till din Omega.
Hoppas du behåller den, en förstår om du säljer för att fincuera studierna.
Innan du tar beslutet att sälja så tycker jag du ska fundera på vad hela historien runt klockan är värd för dig själv om sög 10 år. Personligen hade jag gjort allt för att behålla klockan med en sådan historia.

Trist att Rob verkar ha tagit oansenligt mycket betalt av dig. Inget han vinner på då det ger negativ reklam här och i den konkurrens som finns i klockvörden så kan det skada betydligt mer än vad han tjänar på de 1200 kronorna. Eftersom jag ej bor i Stockholm ochbara hört väl om Rob i speedmastertrpden så är jag en aningen förvånad. Blir själv tveksam till butiker som tar dyrt betalt för enkla saker.
Kan jämföra med Bergströms i Göteborg som kan upplevas snobbigt. Bara fåt leenden och härligt bemötanden där. Köpte en speedmaster på rea av dem. Känner efter ca en vecka att jag nog borde ha en halvlänksbit till på länken för att den ska sitta perfekt. De bjöd på den länkbiten. Gick in med avsikten att köpa en länkbit men när jag ville betala vägrade de ta betalt. Deras motivering var att hade ju köpt klockan av dem. Det kalkar jag service och de kommer med sådant bemötande sälja fler klockor till mig.

Njut nu av klockan nör du hämtar den.
Vill också get vad du fick betala för.
 
Innan du tar beslutet att sälja så tycker jag du ska fundera på vad hela historien runt klockan är värd för dig själv om sög 10 år. Personligen hade jag gjort allt för att behålla klockan med en sådan historia.

Jo det är väl där skon klämmer lite. Får jag den såld för 9-10 kr så är det två månaders hyra, men sen är klockan borta för alltid. Inte fan kommer jag tänka tillbaka om tre år och minnas den där gången jag betalde hyran, det är liksom någon man gör och sen tänker man inte mer på det. Då skulle jag istället kunna ha en Omega på armen.

Åh andra sidan, att ha tak över huvudet är rätt nice. Är rätt tight just nu.

Trist att Rob verkar ha tagit oansenligt mycket betalt av dig. Inget han vinner på då det ger negativ reklam här och i den konkurrens som finns i klockvörden så kan det skada betydligt mer än vad han tjänar på de 1200 kronorna. Eftersom jag ej bor i Stockholm ochbara hört väl om Rob i speedmastertrpden så är jag en aningen förvånad. Blir själv tveksam till butiker som tar dyrt betalt för enkla saker.

Jag vill återigen säga, döm dem inte innan jag ens kan svara på vad de gjorde. Jag återkommer med vad jag betalade 1200 kr för, efter det kan ni döma dem om ni tycker det är dyrt eller felaktigt. Men vänta iaf tills jag har kollat det.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kanske vände jag mig till en allt för fin/bra affär? :)

Kändes verkligen glassigt där inne, och man betalar väl där efter. Jag menar, du kan köpa samma Jeans på NK som på HM, men går du på NK så betalar du också för den extra servicen, att kunna få de uppsydda, för vakten som står där i sin fina kostym, för livemusiken i butiken, etc etc. Det kostar som man vill ligga.

Men precis som jag har sagt från första posten, låt oss inte gå händelserna i förväg. Det är möjligt att jag jag har betalat en normal avgift för vad jag har fått, bara att jag inte vet vad jag har fått. Det visar sig när jag hämtar klockan och då ger jag er en update.

Det märks att du är ny på forumet i och med att du fortfarande håller dig saklig och inte står redo att plocka fram högaffel och fackla trots att det saknas fakta :)

Grattis till fyndet hur som helst. Jag tycker att du ska vänta med att ta beslut om att sälja eller inte någon vecka. Ha den på armen så länge och njut en stund av en riktigt fin klocka. Sen lägger du undan den någon dag...saknar du den och tittar ner på handleden och det känns tomt, försök att behålla den. Sen så kommer ju naturligtvis tak över huvudet och mat på bordet före en klocka på armen när det blir skarpt läge.
 
Det märks att du är ny på forumet i och med att du fortfarande håller dig saklig och inte står redo att plocka fram högaffel och fackla trots att det saknas fakta :)

Det är svårt att vara sur över att jag (kanske) har betalat 1000 kr för mycket när det också är allt jag har betalat för denna klocka. Jag har under hela resans gång intalat mig själv att den är falsk, dels för att inte bli besviken, men också för att jag verkligen trodde det.

När de ringde och väckte mig i morse och började prata om betalning så var jag tvungen att fråga honom både en och två gånger "den är alltså äkta?". Som sagt, svårt att inte vara nöjd med det beskedet.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Det är svårt att vara sur över att jag (kanske) har betalat 1000 kr för mycket när det också är allt jag har betalat för denna klocka. Jag har under hela resans gång intalat mig själv att den är falsk, dels för att inte bli besviken, men också för att jag verkligen trodde det.

När de ringde och väckte mig i morse och började prata om betalning så var jag tvungen att fråga honom både en och två gånger "den är alltså äkta?". Som sagt, svårt att inte vara nöjd med det beskedet.
Bra inställning. Jag vet hur det är att ha det knapert som student och extra pengar är alltid trevligt. Nu har du fått en oförutsedd utgift på 1500 vilket svider i budgeten. Å andra sidan så har du fått en fantastisk chans att prova på hur det är att bära och äga en "lyx-klocka" (med en Askunge-historia). Ta chansen och behåll klockan. Blir det en olösbar kris i din ekonomi så kan du på några dagar enkelt skaka fram en handfull tusenlappar genom att sälja klockan.

Grattis och lycka till.
 

Rey

Rolex
Spara klockan, säljer du den för hyra så är de pengarna borta på nolltid på saker du inte kommer komma ihåg. Rolig story och fin klocka, du kommer ha minnet på armen om hur ditt klockintresse började om du sparar den! Vänta bara, snart är du fast i träsket! Är själv också student ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
jag vet att ni alla sa att jag bara skulle be om batteribyte
1200kr kostade den läxan. Vill inte hälla salt på såret men givetvis ingår både en indirekt äkthetskoll och trycktest vid batteribyte hos ett seriöst servicecenter. Märker de vid bytet att klickan Inte är äkta så säger de ju det, efter batteribyte trycktestar de klockan och säger om den är tät eller inte. Så ja, 1200kr rätt ner i papperskorgen.
 

Husse

Patek
Kan inte nån KSare på närmare håll (Har 90 mil t o R till Stockholm) följa med @OmegaFoxtrott till rob när klockan ska hämtas och hjälpa till med att fråga vad det är han betalat för? Att ursäkta sig med en dyr/ exklusiv adress är inte OK. Dags för en test av KSandan!
Nån Stockholmsk KSare som känner sig manad, skicka PM till TS och bestäm tid och plats för att besöka rob och hjälpa denna fantastiske klockhittare att förstå vad han betalat för!
Inga hårda ord! Bara en frågeställning och allt kanske blir frid och fröjd!
 

matalm

Cartier
Kan inte nån KSare på närmare håll (Har 90 mil t o R till Stockholm) följa med @OmegaFoxtrott till rob när klockan ska hämtas och hjälpa till med att fråga vad det är han betalat för? Att ursäkta sig med en dyr/ exklusiv adress är inte OK. Dags för en test av KSandan!
Nån Stockholmsk KSare som känner sig manad, skicka PM till TS och bestäm tid och plats för att besöka rob och hjälpa denna fantastiske klockhittare att förstå vad han betalat för!
Inga hårda ord! Bara en frågeställning och allt kanske blir frid och fröjd!
Äntligen!
 
Kan inte nån KSare på närmare håll (Har 90 mil t o R till Stockholm) följa med @OmegaFoxtrott till rob när klockan ska hämtas och hjälpa till med att fråga vad det är han betalat för? Att ursäkta sig med en dyr/ exklusiv adress är inte OK. Dags för en test av KSandan!
Nån Stockholmsk KSare som känner sig manad, skicka PM till TS och bestäm tid och plats för att besöka rob och hjälpa denna fantastiske klockhittare att förstå vad han betalat för!
Inga hårda ord! Bara en frågeställning och allt kanske blir frid och fröjd!

Uppskattar tanken, verkligen, men tackar nej till det. Jag är inte den som klagar. Känns som det blir rätt tråkig stämmning att gå dit med en "förälder" och ifrågasätta vad jag redan har gått med på. Gjort är gjort, och det är säkert något jag har fått ut av detta tjänst. Den stod med på deras papper med olika tjänster, så det lär ju knappast vara något de har skrivit ner bara för att blåsa folk på pengar =)

Jag är kvar i tråden och läser allt ni skriver och glädjs av all er support, och om det finns något att svara på så gör jag det. Men annars finns det inte mycket jag kan tillägga själv just nu. Som det ser ut just nu kommer jag inte att hämta ut klockan förän nästa månad, om de inte ringer tidigare och säger att jag måste hämta ut den. Så innan dess har jag ingen uppdatering att ge er.
 

Husse

Patek
Uppskattar tanken, verkligen, men tackar nej till det. Jag är inte den som klagar. Känns som det blir rätt tråkig stämmning att gå dit med en "förälder" och ifrågasätta vad jag redan har gått med på. Gjort är gjort, och det är säkert något jag har fått ut av detta tjänst. Den stod med på deras papper över tjänster, så det lär ju knappast vara något de har skrivit ner bara för att blåsa folk på pengar =)

Jag är kvar i tråden och läser allt ni skriver och glädjs av all er support, och om det finns något att svara på så gör jag det. Men annars finns det inte mycket jag kan tillägga själv just nu. Som det ser ut just nu kommer jag inte att hämta ut klockan förän nästa månad, om de inte ringer tidigare och säger att jag måste hämta ut den.

Självklart gör du som du vill i denna fråga. Jag tror att jag talar för alla i denna tråd, du har vår fulla respekt!
Tycker personligen att du hanterat denna händelse storartat! Ärligt, uppmärksamt, följt lagar och du har lyssnat på råden från KS, men ändå tagit egna och väldigt kloka beslut!
All heder åt dig!
Samtidigt får du ju bära en fantastisk berättelse i minnet!
Säkert fler än jag på forumet som är lite avis på den!
Fortsätt gärna att uppdatera och posta i de övriga trådarna här!
Ha nu en fortsatt trevlig helg!
 
Topp