• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp!! Jag har blivit OWG med en Rolex ..

Vilken klocka skall jag välja och varför?

  • Senaste Seamastern

    Röster: 32 19.6%
  • Månklockan

    Röster: 43 26.4%
  • Bratte (kassaskåpet)

    Röster: 15 9.2%
  • Gammal Seamaster (originalet) !?

    Röster: 9 5.5%
  • Panerai såklart !!!

    Röster: 43 26.4%
  • OWG!! Va nöjd med vad du har jävla snobb!!

    Röster: 21 12.9%

  • Totala väljare
    163

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Hej!
Har sålt av ett par klockor ( Omega smp quartz, Speedmaster FOIS ) och blivit OWG (!!) med min Rolex Oyster Perpetual 36 mm som jag ägt i snart 1 år. Den skall behållas och vandra vidare till dottern om sisådär 19 år lite drygt.. Så får dras med den ett tag :p

(Ok..ok.. erkänner har ett gäng andra "billiga" klockor, men nu snackar vi lyxklockor/svindyra ur beroende på hur man ser de.. hehe :eek:) .. och i den klassen är Rolexen alltså ensam i dagsläget och behöver således en kompis! (Eller?!?).

Den är stilren, lite tråkig men samtidigt grymt bra, funkar till allt, älskar storleken, men som sagt lite för trist för en klockentusiast ( hehe)/nörd som mig.. :D

Är en vanlig knegare och dessutom gjort ekonomiskt rätt kassa affärer, men njutit av härliga dinkor! Handlar alltid med hjärtat då jag anser att en hobby får kosta lite så länge man inte försakar andra viktiga (are?) åtaganden och utgifter men skall försöka stretcha budgeten till EN klocka till som sagt.. Begagnat kan absolut vara ett alternativ!

Lägger upp lite bilder på vad jag tänkt mig , hjälp mig gärna välja en kandidat! Uppskattar någon motivering osv.. Ett roligt LYXproblem jag vet, men ändå..

Ok då kör vi! :greedy:
DSCF0946_1_11.jpg
Senaste Seamaster. Snygg men dyr ny.. 3:e gången gillt för mig med en blå Seamaster? (Beg)?..
IMG_8293-e1588927131826.jpg
Månklockan (005). Coolaste klockan som finns!?
breitling-superocean-42-a17367d71b1a1-headerm.jpg
Alltid velat prova en Bratte. Stor tung, 44mm och kassaskåpkänsla. Älskade den i butik!!
zRolex-Seamaster-2220.80.00-116010s.jpg
Gammal Seamaster. Hade precis en sån men quartz som sagt.. Vill testa en mekanisk.. Snyggaste smp:n egentligen!? Originalet liksom..
panerai_pam914_d3455bb9e0_700.jpg
Panerai!! Så läckert med en 36 mm klocka och en rejäl panna som komplement! Ny modell på G (min dröm Panerai med Italiensk text, sandwich dial, 8 dagars verk, 30 atm men DYR (för mig). Känns rätt prisvärd annars om man ser till övriga modeller i utbudet ? Kan tänka mig annan beg Panna också!!

Sist en bild på min klocka såklart.. :)
(Övriga bilder lånade från nätet)
received_204402670939953.jpeg
Tack på förhand!
Mvh Klockentusiasten :happyhappy:
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Tveklöst Pannan!
Rollen är mysig men som du själv skriver har den sina uppenbara begränsningar. PAM914 skulle utgöra ett ypperligt komplement och balans till Rollen. Checka med Krons/Nymans om de har någon inne och gå isf och testa; du kommer älska den! Om du inte bor i sthlm får du helt enkelt take my word for it ;)

Här en bild på @Oktogon s fina 914:

05E34203-0AB6-42C2-ADC3-7EB448F8AFDB.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
7AF77245-CC9B-4F97-BDE3-FF68B029F929.jpeg

Lättaste valet någonsin. En Panna, fast skippa 8-dagars, de verken är ingen höjdare. Kör på en med äldre boetten och 3-dagars. Billiga och skottsäkra.
 

Anarch

Cartier
2-Faktor
Jag går i liknande tankar och har, tror jag, beslutat mig för en Panerai. Så det blir mitt tips.
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Tveklöst Pannan!
Rollen är mysig men som du själv skriver har den sina uppenbara begränsningar. PAM914 skulle utgöra ett ypperligt komplement och balans till Rollen. Checka med Krons/Nymans om de har någon inne och gå isf och testa; du kommer älska den! Om du inte bor i sthlm får du helt enkelt take my word for it ;)

Här en bild på @Oktogon s fina 914:

05E34203-0AB6-42C2-ADC3-7EB448F8AFDB.jpeg
Helsike va snygg den är! Riktigt sugen..
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Härlig respons, tack för allas input! Månklockan blir de förr eller senare men ser den också som en keeper/exit watch så kanske ska vänta lite med den? Har precis haft den läckra FOIS:en dessutom hmm.. Sjukt sugen på en Panerai, kanske dags att testa?

Inte många röster på Bratten.. :arghh:
Den kändes så jäkla robust o fin i butiken!! Det här får verkligen tänkas igenom :pompus:
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Härlig respons, tack för allas input! Månklockan blir de förr eller senare men ser den också som en keeper/exit watch så kanske ska vänta lite med den? Har precis haft den läckra FOIS:en dessutom hmm.. Sjukt sugen på en Panerai, kanske dags att testa?

Inte många röster på Bratten.. :arghh:
Den kändes så jäkla robust o fin i butiken!! Det här får verkligen tänkas igenom :pompus:

Den är jäkligt robust och gillar du den så....
Breitling är alltid Breitling. :)
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Breitlings själ dog när Kern tog över.
Håller delvis med även om jag tycker att just senaste Superocean är full av klassisk Breitling-dna. Robust, egen design, rejäla arabiska siffror och inte minst klassiska loggan..

Stör mig dock lite på datumet. Dels att det ens är där på en sådan seriös dykare haha, men också att siffrorna är så ("tunna"). Matchar inte resten av den självsäkra looken hehe. Men åter till Paneria. Glömde ju fråga är det något speciellt med 8 dagars verket som man bör känna till tänker du? Bara hört positivt innan nämligen! :)
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Hade jag endast haft två klockor, så skulle jag se till att bägge har samma komplikationer. Så därför kör pannan, den saknar likt din OP komplikationer. :)
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Hade jag endast haft två klockor, så skulle jag se till att bägge har samma komplikationer. Så därför kör pannan, den saknar likt din OP komplikationer. :)
Jaha, jag har nog tänkt tvärtom hittills, skoj med lite variation och 2 rätt olika klockor..

Rolexen känns väldigt tidlös och "safe" så tänker att den andra klockan skall komplettera med lite annat skoj. Fast pannan känns som ett bra komplement! Full med attityd och egen identitet :)
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
8-dagarsverken håller tiden sämre än 3-dagars. Dessutom är ju det roliga med en manuell klocka att man behöver vrida upp den.
Känslan i att dag efter dag vakna och att vrida ett par varv innan man sätter på sig klockan är fantastisk. Efter 15+ år men manuell kan jag sakna det de mornar jag tar på mig ngt annat.
 
Senast ändrad:

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Jag avundas dem som gillar Panerai. Det är väl en FOMO som spökar, för jag skulle väldigt gärna gilla dem, men kan inte. Jag tycker bara de är stora, fula och vulgära. Men det är förstås samtidigt ett mycket kvalitativt märke! Något är det uppenbarligen jag inte begriper! :bag:

Jag röstade hur som helst på Speedyn. Det känns som ett perfekt komplement till Rolexen. Lite sportigare, lite tuffare, men fortfarande hyffsat diskret och stilig.
 

Caravelle33

Vacheron
Självklart skall du ha en manuell Panerai Luminor. Att 8 dagarsverken kan hålla tiden något sämre än 3 dagars kanske kan kompenseras av att du bara behöver vrida upp en gång i veckan. Själv så gillar jag att vrida upp mina klockor. Håller med om att det är dåligt utbud på Panerai på köp och sälj just nu men det är bara att ha tålamod, som dyker upp men försvinner rätt snabbt i dagsläget. För tillfället har jag 3 men alla är 47mm och ingen är till salu
2A65128E-A381-4F35-AC38-DCEB216642FA.jpeg
 
Topp