• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp!! Jag har blivit OWG med en Rolex ..

Vilken klocka skall jag välja och varför?

  • Senaste Seamastern

    Röster: 32 19.6%
  • Månklockan

    Röster: 43 26.4%
  • Bratte (kassaskåpet)

    Röster: 15 9.2%
  • Gammal Seamaster (originalet) !?

    Röster: 9 5.5%
  • Panerai såklart !!!

    Röster: 43 26.4%
  • OWG!! Va nöjd med vad du har jävla snobb!!

    Röster: 21 12.9%

  • Totala väljare
    163

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
8-dagarsverken håller tiden sämre än 3-dagars. Dessutom är ju det roliga med en manuell klocka att man behöver vrida upp den.
Känslan i att dag efter dag vakna och att vrida ett par varv innan man sätter på sig klockan är fantastisk. Efter 15+ år men manuell kan jag sakna det de mornar jag tar på mig ngt annat.
Bra poäng! Tycker också det är mysigt, är ju van från Speedyn, men en dag i veckan räcker nog för mig :D Gällande tidhållningen har man ju (tyvärr!?) alltid mobilen till hands om de ska va på sekunden.. :cigar:
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag röstar på Panerai! 914 är ju kanon, om det är för mycket pengar kan du kolla efter en 560 som är föregångaren. Kan du tänka dig subsekund så kan du vidga ovanstående med 915 och 510.
Jag kanske bara har haft tur, för min 510 med 8-dagarsverket går som en modern Rolex avseende tidsavvikelsen. Jag har mätt den till +1,3 SPD under 8-9 dagar utan att röra den. Gångreserven är också grym, min håller 10 dygn minus 5 timmar.

Lycka till!
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Självklart skall du ha en manuell Panerai Luminor. Att 8 dagarsverken kan hålla tiden något sämre än 3 dagars kanske kan kompenseras av att du bara behöver vrida upp en gång i veckan. Själv så gillar jag att vrida upp mina klockor. Håller med om att det är dåligt utbud på Panerai på köp och sälj just nu men det är bara att ha tålamod, som dyker upp men försvinner rätt snabbt i dagsläget. För tillfället har jag 3 men alla är 47mm och ingen är till salu
2A65128E-A381-4F35-AC38-DCEB216642FA.jpeg
Otroligt vackra pjäser! Har förstått att 47 mm historiskt sett är äkta varan. Skall försöka prova en 47a för skojs skull om jag besöker kungliga huvudstaden snart! Lite dåligt med AD:s i landet..
Skall hålla ögonen öppna på köp o sälj, dyker kanske upp nån intressant. :)
 

Baramats

Audemars
2-Faktor
Härlig respons, tack för allas input! Månklockan blir de förr eller senare men ser den också som en keeper/exit watch så kanske ska vänta lite med den? Har precis haft den läckra FOIS:en dessutom hmm.. Sjukt sugen på en Panerai, kanske dags att testa?

Inte många röster på Bratten.. :arghh:
Den kändes så jäkla robust o fin i butiken!! Det här får verkligen tänkas igenom :pompus:

Bratten är fantastiskt fin, testade den i 42 igår och den piskar ju t ex nya BB58 blå som jag också testade. Liksom stridsvagn vs VW Passat. Våga simma utanför huvudfåran :)

Länken på bratten är bara den ett argument för den klockan. Men det främsta argumentet är att du älskade den i verkligheten.
 
Senast ändrad:

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Köp em Panerai och 5-6 OEM band så är du hemma!
Få klockor som ändrar så mycket karaktär som en panna när du byter band, bifogar några bilder på min PAM00663 på olika OEM band

B237CAD1-9F47-4098-A8A2-5A0C68D65724.jpeg
B1630347-BD37-448E-A813-536D56D5B7D0.jpeg
87DC1B83-4647-4659-8331-7EB248D31BDA.jpeg
B85FEA98-A455-41D3-A4D7-180003261300.jpeg
B8653F3B-0059-4190-92EA-7B9DBC36387C.jpeg
41F51610-95C7-408D-BB70-41F008D6E86A.jpeg
Han är bra och fin, vår Dr Margarin, men lyssna inte för mycket på honom vad gäller just banden där han i sitt tyckande befinner sig i minoritet.. OEM är givetvis härliga men det finns en hel värld av högkvalitativa och snygga band till Pannor där ute; dumt att låsa sig till enbart OEM :cool:

Här några av många exempel på mina Pannor med band som inte är OEM..

55784E2E-1861-4C53-9D9F-1E84CF831277.jpeg
6AB39CF0-79DC-4E03-BB4E-8836F691FBE3.jpeg
21FD589F-399C-4BBA-A47F-8EEF62416D24.jpeg
2C7DADDE-059E-4F96-B465-9C3207C36591.jpeg
 
Senast ändrad:

Caravelle33

Vacheron
Han är bra och fin, vår Dr Margarin, men lyssna inte för mycket på honom vad gäller just banden där han i sitt tyckande befinner sig i minoritet.. OEM är givetvis härliga men det finns en hel värld av högkvalitativa och snygga band till Pannor där ute; dumt att låsa sig till enbart OEM :cool:
Och han hävdar att det är du som har fått honom till att konsekvent köra OEM!
 

Anarch

Cartier
2-Faktor
Jag avundas dem som gillar Panerai. Det är väl en FOMO som spökar, för jag skulle väldigt gärna gilla dem, men kan inte. Jag tycker bara de är stora, fula och vulgära. Men det är förstås samtidigt ett mycket kvalitativt märke! Något är det uppenbarligen jag inte begriper! :bag:

Jag kände länge precis samma sak. Kvalitativa, men vulgära. Men åren gick och ju fler Pannor jag såg, desto mer växte designen i mina ögon. Jag läste på, tittade på gamla bilder och insåg hur funktionell och faktiskt grundläggande formgivningen varit. Inga onödiga detaljer - och storleken gör att jag inte heller uppfattar dem som plottriga. Samtidigt är allt förstås en smaksak.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Jag avundas dem som gillar Panerai. Det är väl en FOMO som spökar, för jag skulle väldigt gärna gilla dem, men kan inte. Jag tycker bara de är stora, fula och vulgära. Men det är förstås samtidigt ett mycket kvalitativt märke! Något är det uppenbarligen jag inte begriper! :bag:

Jag röstade hur som helst på Speedyn. Det känns som ett perfekt komplement till Rolexen. Lite sportigare, lite tuffare, men fortfarande hyffsat diskret och stilig.
Jag kände länge precis samma sak. Kvalitativa, men vulgära. Men åren gick och ju fler Pannor jag såg, desto mer växte designen i mina ögon. Jag läste på, tittade på gamla bilder och insåg hur funktionell och faktiskt grundläggande formgivningen varit. Inga onödiga detaljer - och storleken gör att jag inte heller uppfattar dem som plottriga. Samtidigt är allt förstås en smaksak.
En ganska hög andel Paneristi, inkl. jag själv, inledde våra klockkarriärer med att varken gilla eller förstå grejen med Panerai öht.. Men boy, oh boy vad detta svänger :D
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Han är bra och fin, vår Dr Margarin, men lyssna inte för mycket på honom vad gäller just banden där han i sitt tyckande befinner sig i minoritet.. OEM är givetvis härliga men det finns en hel värld av högkvalitativa och snygga band till Pannor där ute; dumt att låsa sig till enbart OEM :cool:

Här några av många exempel på mina Pannor med band som inte är OEM..

55784E2E-1861-4C53-9D9F-1E84CF831277.jpeg
6AB39CF0-79DC-4E03-BB4E-8836F691FBE3.jpeg
21FD589F-399C-4BBA-A47F-8EEF62416D24.jpeg
2C7DADDE-059E-4F96-B465-9C3207C36591.jpeg
Haha ni Panerist(i) ;) är ju livsfarliga!! Otroligt vackra bilder och härlig entusiasm för märket.

Jag har provat en Panna vid ett tillfälle i butik och erkänner att jag föll pladask direkt. Det var en 44 mm Luminor med "sausige dial". I samma veva provade jag en Tudor bb 36 och älskade kombon!! Så frågan är bara om det är dags att ta steget? Risken/chansen är nog stor att man fastnar i Panerai-träsket sedan ?! :D:D
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Bratten är fantastiskt fin, testade den i 42 igår och den piskar ju t ex nya BB58 blå som jag också testade. Liksom stridsvagn vs VW Passat. Våga simma utanför huvudfåran :)

Länken på bratten är bara den ett argument för den klockan. Men det främsta argumentet är att du älskade den i verkligheten.
Haha då tycker vi lika! Jag testade samtidigt senaste Seamastern ( sjukt svag för dem ) men konstigt nog var det bara bratten jag tänkte på så fort jag lämnat butiken.. Vilken jävla kvalitetskänsla :hungry:
 
Topp