• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med alternativ? Typ "blingigare" Black Bay 36??

Putteman

Silver
Jag har idag en Breitling Superocean Heritage 42 på mesh (2021), och uppskattar mycket att den för klocktypen är lite småblingig, alltså blankpolerade ytor, riktigt schyst tavla och framförallt är mesh bandet fantastiskt tycker jag.

Breitling-Heritage-B20-Auto-42-Pic-2.jpg

Det jag inte uppskattar är att jag upplever den en halv storlek för stor för mina klena armar.

Min drömklocka hade någonstans varit en Rolex Datejust, men som vuxenstudent så saknas budgeten. Kanske får bli senare helt enkelt.

Jag sneglar då på Tudor Black Bay 36, som jag tycker är riktigt riktigt trevlig GADA klocka. Gillar den skarpt. Det enda jag kan sakna är att den är ju just väldigt mattpolerad, så saknar lite bling och blänk.

Min tanke är att kränga av min Breitling, och köpa en GADA för gärna något mindre pengar än Breitlingen (då kan jag komplettera upp men nån gammal Omega dressare t.ex. för mellanskillnaden) eller ett absolut max Brattens värde (35´?).

En Black Bay 36 är absolut ett trevligt alternativ. Går ju handla beggad för ca 20´ och ny för ca 26´. Men vad finns det i prisklassen mer som jag har missat som kan ge liiiite mera blingkänsla? Eller liiite mer personlighet än BB36? Har sneglat på t.ex. Aqua Terra också, men ligger nog över budget verkar det som.

Typ 36-38 mm

Stål

Gå att bada med

Gärna blå tavla, eventuellt svart

Tavlan får med fördel vara nån sorts sunburst

Modern (måste inte vara helt ny, men gärna nästan)

Automat

Edit: Gärna lite premium känsla :)

Tack!!

Senast ändrad:
Seiko "dressKX" (SRPE53K1) matchar dina kriterier bortsett från att den inte är i närheten av premium som en Tudor. Den kostar bara 2500 :)
Den har relativt korta bandhorn så den bärs ganska liten på handleden.

Typ 36-38 mm: 40 (men ser mindre ut)
Stål: Ja
Gå att bada med: Ja
Gärna blå tavla, eventuellt svart: Finns både blå och svart
Tavlan får med fördel vara nån sorts sunburst: Ja, den blåa
Modern (måste inte vara helt ny, men gärna nästan): Ja
Automat: Ja
Mer personlighet än BB36: Nej
Bling och blänk: Helt blankpolerad (modellerna utan nato)
Premium som Tudor: Inte i närheten
Kan användas som beater: 100%

Seiko "dressKX" (SRPE53K1) matchar dina kriterier bortsett från att den inte är i närheten av premium som en Tudor. Den kostar bara 2500 :)
Den har relativt korta bandhorn så den bärs ganska liten på handleden.

Typ 36-38 mm: 40 (men ser mindre ut)
Stål: Ja
Gå att bada med: Ja
Gärna blå tavla, eventuellt svart: Finns både blå och svart
Tavlan får med fördel vara nån sorts sunburst: Ja
Modern (måste inte vara helt ny, men gärna nästan): Ja
Automat: Ja
Mer personlighet än BB36: Nej
Bling och blänk: Helt blankpolerad (modellerna utan nato)
Premium som Tudor: Inte i närheten
Kan användas som beater: 100%
Tack för ett trevligt svar och alternativ!

Dock så var det en liten detalj där som jag förstår att du anade själv, saknar en del premium känsla.... ;-)

Har tillräckligt med Seiko och Tissot liggande för att fylla beater behovet. Men tack!

Monta Noble kanske kan vara ett alternativ om den är tillräckligt blingig? 🙂

Dras mot vanligaste märkena i världen Rolex, Tudor, Breitling och Omega, vill ha något billigare premium med personlighet? Sorry, får verkligen inte ihop det.
Är märke på tavlan relevant? 🙂
Har hört mycket gott om Formex på sistone men vet inte hur du ställer dig till mindre kända aktörer (lånad bild).
1.2_2.4GalleryFormexEssenceTHIRTYNINEAutomaticChronometerCOSCInsta1_960x960__25668__87053.1629111874.jpg

Jag har idag en Breitling Superocean Heritage 42 på mesh (2021), och uppskattar mycket att den för klocktypen är lite småblingig, alltså blankpolerade ytor, riktigt schyst tavla och framförallt är mesh bandet fantastiskt tycker jag.

Breitling-Heritage-B20-Auto-42-Pic-2.jpg

Det jag inte uppskattar är att jag upplever den en halv storlek för stor för mina klena armar.

Min drömklocka hade någonstans varit en Rolex Datejust, men som vuxenstudent så saknas budgeten. Kanske får bli senare helt enkelt.

Jag sneglar då på Tudor Black Bay 36, som jag tycker är riktigt riktigt trevlig GADA klocka. Gillar den skarpt. Det enda jag kan sakna är att den är ju just väldigt mattpolerad, så saknar lite bling och blänk.

Min tanke är att kränga av min Breitling, och köpa en GADA för gärna något mindre pengar än Breitlingen (då kan jag komplettera upp men nån gammal Omega dressare t.ex. för mellanskillnaden) eller ett absolut max Brattens värde (35´?).

En Black Bay 36 är absolut ett trevligt alternativ. Går ju handla beggad för ca 20´ och ny för ca 26´. Men vad finns det i prisklassen mer som jag har missat som kan ge liiiite mera blingkänsla? Eller liiite mer personlighet än BB36? Har sneglat på t.ex. Aqua Terra också, men ligger nog över budget verkar det som.

Typ 36-38 mm

Stål

Gå att bada med

Gärna blå tavla, eventuellt svart

Tavlan får med fördel vara nån sorts sunburst

Modern (måste inte vara helt ny, men gärna nästan)

Automat

Edit: Gärna lite premium känsla :)

Tack!!
En blå Sjöö Sandström Worldtimer 36 kanske?

48C507F3-CE89-4325-89EF-791B3F7CDC4F.jpeg

Dras mot vanligaste märkena i världen Rolex, Tudor, Breitling och Omega, vill ha något billigare premium med personlighet? Sorry, får verkligen inte ihop det.
Är märke på tavlan relevant? 🙂
Har hört mycket gott om Formex på sistone men vet inte hur du ställer dig till mindre kända aktörer (lånad bild).
1.2_2.4GalleryFormexEssenceTHIRTYNINEAutomaticChronometerCOSCInsta1_960x960__25668__87053.1629111874.jpg
Noop, jag har också svårt att få ihop det. ;)

Den där är ju faktiskt riktigt cool!

Får mig själv att komma och tänka på ett alternativ som jag glömt av, Maurice Lacroix Aikon 39.

• Like
Reactions: v0n
Långnäs masters collection. Borde gå att få för 25.000kr. Finns även utan 💎 ifall det är för blingigt.

1643291375621.jpeg
Alltså den där är riktigt fräsch, dock rädd för att den är lite för stor. Vill liksom ha nåt som bara smiter åt och alltid är med utan att märkas.

Intressant är att jag har en nästan 20 år gammal Tissot kvartsare i titan som jag haft sedan ny och egentligen tickar i nästan alla boxar. Den är bara så jäkla trist och ful så används ju typ aldrig......

Jag veeeeeet, skitsvårt ju. Äger ju nästan bara kvarts klockor själv, men vet inte riktigt varför jag vill ha automat. Känslan?? AT i kvarts finns med någonstans i bakhuvudet, men gissar att jag kommer ha svårt att gå "ner" till kvarts.
Fan jag tyckte verkligen jag läste din kravspec ordentligt men nu ser jag Automat där långt ner! Sorry😂

Breitling Chronomat 36 är väldigt fin tycker jag men kanske över budget? Verkar gå att få loss ny för strax under 40.
1643292007362.png
Djävul vad schyst!!

Hade helt missat att den finns med blå tavla.

Tycker den tickar i typ allt förutom den "lilla" detaljen budget. ;)

När bytesnerven börjar spritta igen, är det möjligt att sälja en Chronomat typ en sån här för låt säga 30-35K när den har ett eller ett par år på nacken?

Eller varför ser man så sällan Chronomater på marknaden? Dom gamla som kan dyka upp har ju ett rätt buskigt utseende kan jag tycka, men en sån här är väl en grym GADA? Eller vad är det jag inte förstår? :)

Djävul vad schyst!!

När bytesnerven börjar spritta igen, är det möjligt att sälja en Chronomat typ en sån här för låt säga 30-35K när den har ett eller ett par år på nacken?

Eller varför ser man så sällan Chronomater på marknaden? Dom gamla som kan dyka upp har ju ett rätt buskigt utseende kan jag tycka, men en sån här är väl en grym GADA? Eller vad är det jag inte förstår? :)
Vill inte spekulera i andrahandsvärde men hittar att det har sålts en här
Finns ju en värld utanför KS men ingen aning om hur bra den har sålt. Vad gäller här så är väl kommentarerna att den är lite i minsta laget. Breitlingfolket överlag vill väl ha större grejer, övriga har kanske inte riktigt upptäckt den än?

Men en mer slimmad och lite mindre dykare kan ju vara lika mycket GADA IMO. En blå Tudor BB58 bärs klart mindre än din SOH 42. Elegantare och lite mer av det bling du efterlyser är Omega SMPc som har gjorts i blå 36mm, leta beg ex då alltså.

Bilagor

• 1643296489595.png
    1643296489595.png
    395.6 KB · Visningar: 5
Du ville ha premiumkänsla till bra pris. Lite blanka ytor. Under 40 mm. Inte Seiko.

Då är nog Grand Seikos instegare på 37 mm det perfekta alternativet. Premiumkänsla och finish som vida överstiger Breitling och Tudor till ett bra pris.

Djävul vad schyst!!

Den marknadsförs dumt nog av Breitling som damklocka, tror det är därför den syns sällan.

Men återigen hjälp vilken snygg dinka! Riktig fullträff utav Tudor där, alternativet till BB36 ju. Det enda som jag har svårt för är dom romerska siffrorna, alltid tyckt att tavlan blir kluddig med det. Kan man vänja sin måntro?

Just nu så känns denna och Breitling Chronomat som två fina alternativ, fördel Tudor är ju såklart priset också. 👍

Varför inte en tudor daydate 76200. Varit en del till salu på KS, känns som den borde ticka ganska många boxar.

edit: säljs fortfarande nya i hong kong men finns en del på forumet samt chrono24. Exempelvis denna som såldes i våras på forumet
0F6E10DA-A817-4DF2-B7F9-15C3262D4D72.png

Vill inte spekulera i andrahandsvärde men hittar att det har sålts en här
Finns ju en värld utanför KS men ingen aning om hur bra den har sålt. Vad gäller här så är väl kommentarerna att den är lite i minsta laget. Breitlingfolket överlag vill väl ha större grejer, övriga har kanske inte riktigt upptäckt den än?

Men en mer slimmad och lite mindre dykare kan ju vara lika mycket GADA IMO. En blå Tudor BB58 bärs klart mindre än din SOH 42. Elegantare och lite mer av det bling du efterlyser är Omega SMPc som har gjorts i blå 36mm, leta beg ex då alltså.
BB58 har absolut en fin design, så även SMP. Däremot så är det nåt i proportionerna som jag tycker bli knasigt när man skalar ner rena dykare till så små storlekar som jag eftersöker. Själva tavlan blir så sjukt liten del av klockan på något sätt.

Vad gäller Chronomaten så är det både dumt och märkligt att den marknadsförs som damklocka i strl 36, både åtminstone finnas med i båda kategorierna kan man tycka.

Den du hittade som sålts här på Klocksnack tyckte jag personligen såg fantastisk ut, även o jag inte hade valt den färgen.

Tillbaka
Topp