• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med alternativ? Typ "blingigare" Black Bay 36??

Varför inte en tudor daydate 76200. Varit en del till salu på KS, känns som den borde ticka ganska många boxar.

edit: säljs fortfarande nya i hong kong men finns en del på forumet samt chrono24. Exempelvis denna som såldes i våras på forumet
0F6E10DA-A817-4DF2-B7F9-15C3262D4D72.png
Fantastisk!

Var lyckas man hitta nya?

Alltså det är ju löjligt vad sugen man blir på flera modeller. ;)

Måste se till att lägga ut min SOH så jag har pengar på fickan.

Känns just nu som om det finns dessa heta alternativ:

Breitling Chronomat 36, blå

Tudor 76200

Tudor Royal

Tre riktigt fina alternativ. 76200 har ju en stark fördel i "day" visningen, riktigt fint tycker jag. Och Chronomaten har fördel i sin lite mer udda länk och härligt bling i både stålet och tavlan. Lite ovanligare val känns det som. Royal tycker jag också har en ball helhet med länk, boett och polerade ytor, men har svårt för romerska siffror.

Åsikter?

Förresten ingen som har intresse av min SOH42 2021? Detta är såklart ingen annonstråd, ska lägga ut den "på riktigt" när jag har möjlighet att ta lite vettiga bilder.

Varför inte en tudor daydate 76200. Varit en del till salu på KS, känns som den borde ticka ganska många boxar.

edit: säljs fortfarande nya i hong kong men finns en del på forumet samt chrono24. Exempelvis denna som såldes i våras på forumet
0F6E10DA-A817-4DF2-B7F9-15C3262D4D72.png
Jag försöker hitta den annonsen, men lyckas inte. Har du en länk?

Tänker om man kunde se vem som har den nu, ibland så ska man ju ha tur ifall flipp suget kommer hos ägaren tänker jag. :)

Tänker om man kunde se vem som har den nu, ibland så ska man ju ha tur ifall flipp suget kommer hos ägaren tänker jag. :)
Dom är fina, men inte så fasligt mkt blingigare än en BB36. Båda har ju borstade bandhorn och polerade glasringar. Sen om man ska vara hård är den ju i mångt och mycket en Rolex med annat urverk … det ska man ha klart för sig. Fina verkligen, men BB36 har nog mer personlighet i min bok.

Dras mot vanligaste märkena i världen Rolex, Tudor, Breitling och Omega, vill ha något billigare premium med personlighet? Sorry, får verkligen inte ihop det.
Är märke på tavlan relevant? 🙂
Har hört mycket gott om Formex på sistone men vet inte hur du ställer dig till mindre kända aktörer (lånad bild).
1.2_2.4GalleryFormexEssenceTHIRTYNINEAutomaticChronometerCOSCInsta1_960x960__25668__87053.1629111874.jpg
@Cosmo hur upplever du att Formexen lirar? Du har ju trots allt kört ett par BB36:eek:r 😉

• Like
Reactions: v0n
Visst är Worldtimern med en matt tavla? Vill man ha något liknande utan GMT funktion tror jag att Royal Steel Classic hade funkat bra då tavlan har lite mer liv med sunburst samt att bezel är blankpolerad för maximal blingfaktor.
Det stämmer, den är mer matt medans RSC är sunbirst. Den tipsades det också om tidigare i tråden😃

Om du söker på: 76200 kommer den upp på första sidan. :)

@Cosmo hur upplever du att Formexen lirar? Du har ju trots allt kört ett par BB36:eek:r 😉
Jo jag har ju kört min beskärda del av BB36 or 😁
Jag är svinnöjd med mln Formex Essence 39. Sitter som ett smäck för mig.
Som vanligt när jag hittat något bra så vill jag köpa den i fler färger men ska lugna mig trots allt 😄
Beställde min från Tyskland för att undvika tull, moms osv från Schweiz vilket gjorde en skillnad på ca 3000 kr.

En viktig funktion för mig som den har är adjustment on the fly och det är behändigt.
Har även quick release i länken vilket är smidigt vid bandbyte.
Är även cosc-certifierad samt så har Formex någon slags patenterad case suspension som ska göra att det blir utökad komfort.
Den som vill grotta ner sig ytterligare kan ju kolla in denna länk. https://formexwatch.com/watches/essence-thirtynine-automatic-chronometer-white/
1643303195511.jpeg

1643303223480.jpeg

Djävul vad schyst!!

Hade helt missat att den finns med blå tavla.

Tycker den tickar i typ allt förutom den "lilla" detaljen budget. ;)

När bytesnerven börjar spritta igen, är det möjligt att sälja en Chronomat typ en sån här för låt säga 30-35K när den har ett eller ett par år på nacken?

Eller varför ser man så sällan Chronomater på marknaden? Dom gamla som kan dyka upp har ju ett rätt buskigt utseende kan jag tycka, men en sån här är väl en grym GADA? Eller vad är det jag inte förstår? :)
Den köper du för typ 33k ny. Inte 40.

Edit. Finns en för €3080.

Tudor 76200

Tudor Royal

Tre riktigt fina alternativ. 76200 har ju en stark fördel i "day" visningen, riktigt fint tycker jag. Och Chronomaten har fördel i sin lite mer udda länk och härligt bling i både stålet och tavlan. Lite ovanligare val känns det som. Royal tycker jag också har en ball helhet med länk, boett och polerade ytor, men har svårt för romerska siffror.

Åsikter?

Förresten ingen som har intresse av min SOH42 2021? Detta är såklart ingen annonstråd, ska lägga ut den "på riktigt" när jag har möjlighet att ta lite vettiga bilder.
Kan verkligen rekommendera 76200. Men kör på tvåton för lite extra bling. 😉
PXL_20211016_085138059.jpg

Har inga relationer till säljaren så försöker inte promota något, men denna kanske också kan vara ett alternativ?

Tudor 76200

Tudor Royal

Åsikter?

1926 och Style är ju underdogs bland Tudors linjer men finns i olika storlekar och färger. Tickar ju några boxar om du inte gillar romerska index :)

18F936FA-CBC8-4AD7-BF6E-9B069BC0286E.png
EA1B89FF-E27A-4CE1-800F-079EEBEB0938.png

..och är det inte blingigt nog så finns den även med diamantindex;)

20220128_064814.jpg
Jag har googlat och försökt få ordning på vilka olika referenser som kan vara intressanta på dessa moderna "76200". Nån som har koll på nån vettig översikt?

Det verkar ju som om 76200 är date day i silverfärgat stål med slät bezel, 76214 är med flöjtad bezel. Nån som kan vad resten heter? Inte dom gamla vintage varianterna behöver vi inte lista här, men typ tvåton och diamanttavlorna, vad heter dom? Även förresten 76000 är ju rätt fin, fast då blir det utan "day" vilket är trist.
Edit: Verkar ha fel vad gäller 76000, trodde det var "Prince date" men verkar inte stämma??

Är det förresten meckigt att ställa in en date day (76200) när den ska igång? Nån sorts quickset så man bara drar ut kronan till varsitt hack hoppas jag?

Jag har googlat och försökt få ordning på vilka olika referenser som kan vara intressanta på dessa moderna "76200". Nån som har koll på nån vettig översikt?

Det verkar ju som om 76200 är date day i silverfärgat stål med slät bezel, 76214 är med flöjtad bezel. Nån som kan vad resten heter? Inte dom gamla vintage varianterna behöver vi inte lista här, men typ tvåton och diamanttavlorna, vad heter dom? Även förresten 76000 är ju rätt fin, fast då blir det utan "day" vilket är trist.
Edit: Verkar ha fel vad gäller 76000, trodde det var "Prince date" men verkar inte stämma??

Är det förresten meckigt att ställa in en date day (76200) när den ska igång? Nån sorts quickset så man bara drar ut kronan till varsitt hack hoppas jag?
Har tyvärr inte riktigt koll. 76213 är reffen på min (två inlägg upp) ivf. Kronan har ett läge och datum ställs åt ett håll och dagen åt det andra. Supersmidigt! 👍

Har tyvärr inte riktigt koll. 76213 är reffen på min (två inlägg upp) ivf. Kronan har ett läge och datum ställs åt ett håll och dagen åt det andra. Supersmidigt! 👍

Håller med, väldigt smidigt att ställa dag + datum. Min med diamantindex heter 76213-0008 Crispie's med stavindex heter 76213-0019.

Finns även med guldtavla, då heter dom 76213-0016 eller 76213-007. Sen stannar mina kunskaper :) Men sök på 76213 så hittar du massa fina alternativ:)

Håller med, väldigt smidigt att ställa dag + datum. Min med diamantindex heter 76213-0008 Crispie's med stavindex heter 76213-0019.

Finns även med guldtavla, då heter dom 76213-0016 eller 76213-007. Sen stannar mina kunskaper :) Men sök på 76213 så hittar du massa fina alternativ:)
En kanske märklig fråga från en okunnig, men tänker att den är relevant då detta ändå ska vara en mindre påkostad modell jämfört med Rolex Day Date. Vad är det för material i tvåtons varianterna på länkdelar och bezel? Är det guld på stål eller?

En kanske märklig fråga från en okunnig, men tänker att den är relevant då detta ändå ska vara en mindre påkostad modell jämfört med Rolex Day Date. Vad är det för material i tvåtons varianterna på länkdelar och bezel? Är det guld på stål eller?

Det finns inga dumma frågor :) jag undrade exakt samma sak i somras. Det jag har fått berättat för mig av flera på forumet är att glasringen är i solitt 18k gulguld och så även länkdetaljerna.
På länken är guldet typ bockat över en bit stål vid varje infästning så att guldet inte ska ta belastningen. Låter det flummigt? Jag är inte så bra på att förklara..:bag:

Undrar om inte @Crispie hade en bra bild på detta? Eller om det var någon annan på forumet..

Det finns inga dumma frågor :) jag undrade exakt samma sak i somras. Det jag har fått berättat för mig av flera på forumet är att glasringen är i solitt 18k gulguld och så även länkdetaljerna.
På länken är guldet typ bockat över en bit stål vid varje infästning så att guldet inte ska ta belastningen. Låter det flummigt? Jag är inte så bra på att förklara..:bag:

Undrar om inte @Crispie hade en bra bild på detta? Eller om det var någon annan på forumet..
Har för mig att det var uppe i Tudor tråden.

Fasen, ju mer man tittar på dessa två tvåton här ovan så blir dom ju snyggare och snyggare alltså. Jag har tidigare haft rejält svårt för tvåton designmässigt, varken eller på nåt märkligt vis, kunde höra mig själv säga typ "ser märkligt ut att blanda dessa material" och såna saker. Nu börjar jag så sakteliga uppskatta det och tycker det är snyggt ju! Är det för att man har fyllt 40??

Stil och smak varierar såklart, och beror också på hur man matchar det med kläder osv. Men kör ni tvåton till vardags? Eller är det mest ett alternativ i klocklådan när andan faller på?

Fasen, ju mer man tittar på dessa två tvåton här ovan så blir dom ju snyggare och snyggare alltså. Jag har tidigare haft rejält svårt för tvåton designmässigt, varken eller på nåt märkligt vis, kunde höra mig själv säga typ "ser märkligt ut att blanda dessa material" och såna saker. Nu börjar jag så sakteliga uppskatta det och tycker det är snyggt ju! Är det för att man har fyllt 40??

Stil och smak varierar såklart, och beror också på hur man matchar det med kläder osv. Men kör ni tvåton till vardags? Eller är det mest ett alternativ i klocklådan när andan faller på?
Jag var ruggit skeptisk till om jag kunde bära tvåton överhuvudtaget men drog till med en chansning och har nu haft den i ett år. Den åker på lite närsomhelst, ofta ska tilläggas. Tycker den funkar till det mesta faktiskt. Handlar nog en del om vana.

Som @SalvadorDali säger så är glasringen (enligt alla uppgifter jag sett) solitt guld precis som kronan. Detta har jag ingen anledning att betvivla. När det gäller mittlänkarna så är det ett ett tjockt lager guld, vikt över en stålbit som tar belastningen och eventuellt skav. Svårt att fota, har försökt förut men det är svårt att få till vinkeln. Hoppas beskrivningen blev tydlig. Bjuder på en annan bild istället.

PXL_20210618_095830424.jpg

Tillbaka
Topp