• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med examenspresent 20-25k

JuniM

Basic
2-Faktor
Hej KS!

Jag tar snart min YH examen och har lovat mig själv en fin klocka i present. Budgeten ligger runt 20-25k, och jag vill ha något som funkar till vardags, inga dressklockor och gärna på länk.

Jag har ganska smala handleder och brukar använda klockor runt 36-38 mm, så större än så blir svårt. Har ni några förslag på klockor i den storleken och prisklassen? :)

Tack för det här grymma forumet!

Senast ändrad:
Grattis i förskott; om du kan tänka dig att gå lite upp i pris så kan du klämma in en tank i stål. Passar både till vardags och uppklätt med risk att kanske bli för dressad för din smak.
Tack så mycket! Jag har faktiskt spanat lite på en tank men som du säger, den är lite för dressig för min nuvarande samling.

Har haft ögonen på en äldre Omega seamaster 300 dykare, eller Rolex precision men lyckas alltid missa de som ligger i schyssta prisklasser.

En begagnad Longines kanske? Passar på länk, skinn och gummi. Sportig, men ändå allround.

Hej KS!

Jag tar snart examen och har lovat mig själv en fin klocka i present. Budgeten ligger runt 20-25k, och jag vill ha något som funkar både till vardags och lite mer uppklätt, men inga rena dressklockor.

Jag har ganska smala handleder och brukar använda klockor runt 36-38 mm, så större än så blir svårt. Har ni några förslag på klockor i den storleken och prisklassen? :)

Är ”sport-stål” en design som ligger nära vad du efterfrågar? Typ Rolex Datejust till utseendet…

En begagnad Longines kanske? Passar på länk, skinn och gummi. Sportig, men ändå allround.

Den var schysst! Ska kika om den finns på någon mer oyster liknande länk för är inte så stort fan av mesh

Är ”sport-stål” en design som ligger nära vad du efterfrågar? Typ Rolex Datejust till utseendet…
Ja precis! Jag har spanat lite och jag skulle säga att stilen jag är ute efter är lite Omega Aqua terra, Tudor BB36 eller till och med Seamaster 300. Quartz är inga problem för mig :)

Senast ändrad:
En begagnad Tudor Black Bay 36 (förra generationen med ETA-verk) borde inte vara allt för svår att hitta runt 20-25k.
Har du eller någon här prövat den? Jag har aldrig testat men vart riktigt sugen på den!
Hur känns kronan i sånna fall, hörde att det är rätt stor?

Black Bay 36 är ett fint alternativ
Slår ett slag för Sjöö Sandström 36mm, både GMT-varianten (Worldtimer) och den "vanliga".
1742206027610.png

1742206052780.png

Har du eller någon här prövat den? Jag har aldrig testat men vart riktigt sugen på den!
Hur känns kronan i sånna fall, hörde att det är rätt stor?
Jag har inte själv en sådan, men har klämmt och kännt på den ett flertalet gånger.
Den bär sig större än 36mm och kronan är ganska stor men smälter in när man har klockan på armen.
Jag var själv sugen på den blå modellen länge men det som fick mig att avstå var när jag insåg att plastringen kring kronan på den blåa modellen av någon anledning är svart, vilket störde mig enormt.
Den svarta modellen är mycket fin, men jag ser inte att den skulle fylla någon funktion i min samling.

Jag har inte själv en sådan, men har klämmt och kännt på den ett flertalet gånger.
Den bär sig större än 36mm och kronan är ganska stor men smälter in när man har klockan på armen.
Jag var själv sugen på den blå modellen länge men det som fick mig att avstå var när jag insåg att plastringen kring kronan på den blåa modellen av någon anledning är svart, vilket störde mig enormt.
Den svarta modellen är mycket fin, men jag ser inte att den skulle fylla någon funktion i min samling.
Precis, jag har haft den funderingen lite. Jag är sugen på den svarta men vet inte riktigt vad jag tycker om den där svarta plastringen. Jag får kika om jag kan testa i någon butik så man får klämma lite innan. Tack! :)

Precis, jag har haft den funderingen lite. Jag är sugen på den svarta men vet inte riktigt vad jag tycker om den där svarta plastringen. Jag får kika om jag kan testa i någon butik så man får klämma lite innan. Tack! :)
Jag förstår dig helt och hållet.
Testa en i verkligheten innan du köper en.
Jag tycker att plastringen både är störig, men samtidigt lite charmig. Den smälter dock som sagt in när man har klockan på armen.

Det här är exakt min stil, riktigt grym!!
Den den där modellen är helt magisk! Dessutom med en av de skönaste och snyggaste länkarna som Omega någonsin har producerat. Den finns också som kvarts till högst rimliga pengar. Gjordes med tavlor i svart, blått och silver. Om läsbarhet är viktigt skulle jag rekommendera svart eller blått. Bara att googla och njuta av fina bilder och videos.

Sjöö Sandström - Royal Steel & Worldtimer 36
Omega - Aqua Terra (Kvarts) + Seamaster Midsize
Christopher Ward - Twelve

Eller allra helst: spara till 25-30 och gå för BB58 på länk. Löjligt prisvärda just nu 🥇

(Utgår från att det blir begagnatmarknaden för så mycket bang for the buck som möjligt)

Senast ändrad:
Hej KS!

Jag tar snart examen och har lovat mig själv en fin klocka i present. Budgeten ligger runt 20-25k, och jag vill ha något som funkar till vardags, inga dressklockor och gärna på länk.

Stort Grattis!

En fråga är om du vill ha en helt ny klocka eller begagnad.
Jag fick en ny Longines Hydroconquest när jag tog studenten för många år sedan nu, tror den ligger runt ding budget.

Men skulle nog rekommendera att leta något begagnat och kanske önska dig sponsring av i studentpresent. Kanske du kan komma upp till en BB54, om man gillar något i den stilen.

Hej KS!

Jag tar snart examen och har lovat mig själv en fin klocka i present. Budgeten ligger runt 20-25k, och jag vill ha något som funkar till vardags, inga dressklockor och gärna på länk.

En Sinn 556 i B på F-länk plus några band i läder och ett vitt gummi så har du en ruggigt bra klocka

Sjöö Sandström - Royal Steel & Worldtimer 36
Omega - Aqua Terra (Kvarts) + Seamaster Midsize
Christopher Ward - Twelve

Eller allra helst: spara till 25-30 och gå för BB58 på länk. Löjligt prisvärda just nu 🥇

(Utgår från att det blir begagnatmarknaden för så mycket bang for the buck som möjligt)
Precis som du säger, jag kommer nog försöka hålla mig till pre owned! Har faktiskt inte kikat hur de ligger prismässigt på ett tag, bra tips! :)

Om någon här sitter på en Aqua Terra 36mm i prisklassen så får ni gärna höra av er till mig :) Riktigt bra tips alla!

Senast ändrad:
Black Bay 36 är ett fint alternativ
Slår ett slag för Sjöö Sandström 36mm, både GMT-varianten (Worldtimer) och den "vanliga".
1742206027610.png

1742206052780.png
Jag håller med exakt om detta.

Tudor Black Bay 36

Sjöö Sandström RSC 36

Sjöö Sandström WT36

Såklart Omega AT 36 som du nämnde. Upplever dock som som rätt ovanliga på begagnat marknaden.

Köper du beggad Sjöö Sandström enligt ovan så blir det även en peng över.

+ 1 på Sjöö Sandström. Hade en wt36 i blå förut. Den var riktigt fin. Saknar den ibland... Annars kan du få in en Breitling colt på den budgeten. Såg att det låg två stycken på köp och sälj inom budgeten. Underskattade enligt mig!
Stort lycka till och grattis till examen!
// Någon med flera terminer kvar...

Tillbaka
Topp