• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med födelsedagspresent.

Jonathan.B

Breitling
Hej,

Min far fyller 60 och hade tänkt att det är tid för honom att få en "riktig" klocka, då han tidigare bara har haft Thailandkopior.
Har kikat lite på Omega Seamaster och Tag Heuer Aquaracer så något i den stilen..
Vad skulle ni som är mer kunniga kunna rekommendera för för 15-20000kr?

/En klocknovis
 

Mauritz

Rolex
Longines heritage diver är en grym allround klocka.
DSC_0277~2.jpg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
http://www.orologidilusso.biz/orolo...d_id=2094&marca_id=53&marca=&modello=&codice=

Sprillans ny Tudor Black Bay, funkar om du sträcker budgeten något! Den lär hålla sitt värde bra också, och den är snygg som faaaeen.

Edit: om budgeten är fast kan du alltid kolla på begagnade Grand Seiko, eller kanske en ny Seiko SBDX017. Riktigt mycket för pengarna.
Håller med här, Tudor Black Bay med antingen röd eller blå bezel. Där har du en finfin present !
image.jpg
 

Greven

Audemars
Både Omega Seamaster och Aquaracer är bra förslag. Slänger in ett annat tips lite från sidan, kanske landar rätt, eller så är det sämsta idén idag och jag får ställa mig i skamvrån: Hamilton Khaki Field Titanium. Ligger ny runt 10 000 kr.

Skärmavbild 2015-10-06 kl. 19.20.32.png
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Som några redan nämnt, Tudor BB är ett utmärkt alternativ. Tål absolut att snorkla med, och är snygg.. Dessutom har Tudor haft en stark anknytning till Rolex, så det kan kännas lite exklusivt också.
 
Tycker som ovanstående, Tudor BB eller Omega AT. Två riktigt fina klockor. Personligen föredrar jag AT, men kan inte undgå att BB är otroligt vacker och mycket prisvärd.
Lycka till!
 
Longines Legend Diver kanske? Har för mig att den listar på 17000-ish. Den är vattentät, snygg och relativt allround. Finns ingen länk till klockan dock, men de lär ju gå att köra mesh om man måste ha stål.

Lånad bild
LonginesLegendDiver1_zpsb95955f9.jpg
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Nya oris diver sixty five? Beror i och för sig på när han fyller år, då den nog är lite svår att få tag på än så länge
 

Oniel

Panerai
Kom och tänka på baume Mercier och fredrick constant? Tycker att dem har snygga klockor iaf. Har dock inte testat någon av dem.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Om man kör thaikopior gillar man inte fina klockor, utan varumärken som verkar dyra. Under-radarn-grejen med tudor, gs m fl förslag är alltså helt bortkastad här.

Köp nåt som han känner igen och förstår. Gillar han tag heuer och omega så är väl aquaracer och smp finfina val, bra kvalitet och välkända märken.
 
  • Like
Reactions: jhm

mmx

Cartier
Både Omega Seamaster och Aquaracer är bra förslag. Slänger in ett annat tips lite från sidan, kanske landar rätt, eller så är det sämsta idén idag och jag får ställa mig i skamvrån: Hamilton Khaki Field Titanium. Ligger ny runt 10 000 kr.

Skärmavbild 2015-10-06 kl. 19.20.32.png
Är ju bra att veta om han är en sportig 60-åring eller en gammal 60-åring. Skillnad som natt och dag ju. Tycker Grevens förslag är fantastiskt bra om han är åt det sportigare hållet.
För övrigt helt rätt tänkt Jonathan B; härlig present!
 

Jonathan.B

Breitling
Skulle välja säga att han är gubbsportig. Gubbig men ändå åt det sportiga hållet. Metall framför läderarmband.
Men ligger något i det som frere säger, farsgubben uppskattar klockor men är inte speciellt insatt så därav tänkte jag försöka hitta något från omega eller tag heuer t.ex.
Märken som är lite mer "kända" för den okunnige.
Men ifall man bryter ner seamastern och aquaracern vad skiljer dom åt?
 

jhm

Panerai
Skulle välja säga att han är gubbsportig. Gubbig men ändå åt det sportiga hållet. Metall framför läderarmband.
Men ligger något i det som frere säger, farsgubben uppskattar klockor men är inte speciellt insatt så därav tänkte jag försöka hitta något från omega eller tag heuer t.ex.
Märken som är lite mer "kända" för den okunnige.
Men ifall man bryter ner seamastern och aquaracern vad skiljer dom åt?

Ja gör ett överlagt val. Själv köpte jag under några år dyra fina elektronikprylar till min far i julklapp och motsvarande, som han vare sig förstod sig på eller använde, vilket var bortkastat i längden. Tänk på det och vad användaren "frere" nämnde, så att ingen av er blir besviken. Lycka till! :)
 

Quaker

Panerai
2-Faktor
Vad har din far för yrkesbakgrund? Tänker kanske om han är gammal militär, lokförare, konduktör, bilhandlare, seglare osv.
Det finns juh flera klockor som förknippas med olika lifestyles osv. som har intressant bakgrund.
Tänker kanske en Railmaster om man är lokförare osv
Rolex med extra allt om man är bilhandlare osv.
 
  • Like
Reactions: jhm
Topp