• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med identifiering/service

Alpeskapism

Breitling
2-Faktor
F83A1DCC-C50A-4D62-894F-9F5BCC9DA471.jpeg
FD75E90C-3FC8-4F78-B620-80043F8432E0.jpeg
30E0A0E1-3F3E-4E8C-A603-F5FF9FC4B717.jpeg
Hej klocksnack! Efter att varit en flitig läsare av forumet i ett par år nu tänker jag att jag gör debut med trådstart!

I julas fick jag en gamma klocka av min pappa, som i sin tur tillhörde hans far. Klockan står tvärstill och av skicket att döma har något spelat landhockey med den. Dock är den väldigt fin, och jag hade mer än gärna fått liv i den vilket leder till frågan: Var vänder man sig för att serva ett manuellt kronografverk från sent 40/tidigt 50 tal?

Vad jag fått höra hittade min farfar klockan på kajkanten i Luleå år 1952 och lämnade självklart in den till hittegods. Han var själv hamnarbetare och hade aldrig köpt sig ett guldur själv. Efter en tid fick han tillbaka klockan eftersom ingen hämtat ut den, varpå han fick bakboetten graverad med namn och årtal och sedan dess har den varit i familjen. Historian och affektionsvärdet, samt att det är en väldigt fin klocka rent estetiskt gör att jag gärna tar reda på mer om den, samt vill ruska liv i den. Alla upplysningar är av intresse! Så vitt jag förstår är det en Chronographe Suisse i 18k guld från sent 40/tidigt 50 tal som sagt. Skulle uppskatta storleken till ungefär 40mm vilket känns väldigt pråligt för sin tid! Bifogar bilder med förhoppningen att någon kan räta ut frågetecken åt mig.

Tack för ett grymt forum och tack för hjälpen på förhand! (Oklart var jag ska lägga tråden, admin får gärna flytta den om den passar bättre någon annanstans)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Admin kan säkert flytta din trådstart till vintage delen så får du fler svar @Leben @Hook
Du har ju gjort några taggar, har du testat att söka på dessa i vintage?
 

Alpeskapism

Breitling
2-Faktor
Hej! Du har helt rätt i att den hade passat bättre i Vintage, tar på mig det! Vad gäller taggarna hittar jag inget angående klockan och vad den kan vara för något :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Vart bor du?
I stockholm finns det några mindre urmakare som servar vintage, tex farfars, ABC!

Klockan i sig är en rätt så vanlig kronograf från denna tid, tunn guldboett och inte särskilt välbyggd. Googlar du "Chronographe Suisse" får du massvis med träffar på liknande. De brukar vanligtvis vara runt 37mm (utan krona inräknat) och ha Landeron eller Venus verk, men för att veta säkert måste du öppna baklocket.

Edit: värdet blir nog ganska lika det du får betala för att serva klockan, i fungerande skick brukar dessa kosta runt 5000kr
 

Alpeskapism

Breitling
2-Faktor
Tack för alla tips! Märker att jag inte gjorde ordentligt med research, ber om ursäkt för det!
Ska kolla det där i Stockholm så fort jag får möjlighet. Vad gäller värdet på klockan i sig känns det tämligen strunt samma, för mig är den ovärderlig om jag får liv i den:)
 
Topp