• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med inspiration och ögonöppnande

lladron

Cartier
2-Faktor
Hej alla kunniga!

Jag har varit medlem i ett par år men jag är inte så aktiv med att skriva, läser dock frekvent många trådar.

Hur som helst, när jag skaffade min första för mig "dyra" klocka en Omega Seamaster (2225.80.00) blev jag frälst och har sen dess varit smått besatt av klockor och letat efter nästa köp. För tre år sen hittade jag Blancpain FF Bathyscaphe och blev kär, kollat på den modellen några gånger i veckan sen dess.

På sista tiden har jag dock också fallit för den vanliga Blancpain FF. Jag är en sån person som kan leta, titta och prova i flera år innan jag bestämmer mig, (tycker nästan det är halva nöjet med att köpa något). Jag har dock kört fast lite och skulle vilja ha lite inspirationshjälp att vidga vyerna och kanske hitta lite fler modeller. Jag listar här lite som jag vill ha på klockan:

* Helst inte mer än 100k begagnat
* Inte Rolex, (vill helst inte ha något som folk känner igen direkt)
* Dykare, (eller en klocka som håller till allt, vill inte äga mer än en klocka)
* Datum
* Glasbaksida, (töntigt jag vet)
* Automatisk
* Svepande sekundvisare
* Inga övriga komplikationer
* Helst in house movement
* Clean design
* Hellre armband än stål

Tacksam för input.

Ha en fin helg!
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jaeger-LeCoultre-Deep-Sea-Diver-Chrono-Hands-On.jpg


Dock får du ingen glasbaksida.

Edit: Äh den hade inte datum heller :(

Men kolla in Grand Seikos dykare!
 

lladron

Cartier
2-Faktor
Kanske du borde ge Rolex en chans?

Annars kanske Grand Seiko? Cartier?
Har absolut inga problem med Rolex, dom gör jättesnygga klockor men det är inget som jag går igång på. Det är något med Cartier som jag inte heller riktigt faller för, plus att jag helst vill ha en stor sekundvisare. Grand Seiko är riktigt coola!
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
AP 15300 är helt rätt för dig (bilden lånad från WWW).
IMG_3150.JPG


Ca 100k beg - nja...
Ej Rolex - check
Badbar - check
Datum - check
Glasbaksida - check
Automatisk - check
Svepande sekundvisare - check
Inga andra komplikatiber - check
In house - check
Möjlighet till att sätta på läderband - check

I en av KS-poddarna så säger ju dock självaste Olof på @Nymans Ur 1851 att Rolex är varumärket för dig som är OWG.... så fundera en gång till om det inte är Rolex du ska ha ;-)
 

lladron

Cartier
2-Faktor
AP 15300 är helt rätt för dig (bilden lånad från WWW).
IMG_3150.JPG


Ca 100k beg - nja...
Ej Rolex - check
Badbar - check
Datum - check
Glasbaksida - check
Automatisk - check
Svepande sekundvisare - check
Inga andra komplikatiber - check
In house - check
Möjlighet till att sätta på läderband - check

I en av KS-poddarna så säger ju dock självaste Olof på @Nymans Ur 1851 att Rolex är varumärket för dig som är OWG.... så fundera en gång till om det inte är Rolex du ska ha ;-)

Jag vill tycka om AP men det går bara inte ;)
Rolex går aldrig komma från :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
IMG_5909.JPG

IMG_6350.JPG

Jag är löjligt nöjd med min BP FF och har svårt att hitta konkurrenter till den under 100k. Den har allt man vill ha samt är ovanlig och inget folk reagerar på.

Vanliga Bathyscaphe har alldeles för mycket tomrum på tavlan för min smak och de tunna bandhornen uppmanar ju inte direkt till ett långt och lyckligt liv. En kronograf-Bathy hade jag däremot kunnat tänka mig, helst den keramiska.
 
Senast ändrad:

lladron

Cartier
2-Faktor
IMG_5909.JPG

IMG_6350.JPG

Jag är löjligt nöjd med min BP FF och har svårt att hitta konkurrenter till den under 100k. Den har allt man vill ha samt är ovanlig och inget folk reagerar på.

Vanliga Bathyscaphe har alldeles för mycket tomrum på tavlan för min smak och de tunna bandhornen uppmanar ju inte direkt till ett långt och lyckligt liv. En kronograf-Bathy hade jag däremot kunnat tänka mig, helst den keramiska.

Du har rätt, jag har sjukt svårt att sluta titta på Aqualung..
 

lladron

Cartier
2-Faktor
- Föreslår Blancpain Aqua Lung med ett mycket beprövat Piguet verk (1151) som kan servas här hemma. Stor sekundvisare, datum som sitter i harmoni på tavlan och inte på "sniskan" 100 timmarsverk, glasbaksida och ett ur som inte är högt som en stekpanna. Finns i olika varianter. Gillar du jättestora ur så går det naturligtvis bort.
http://www.chrono24.se/search/index...earch=true&searchexplain=true&accessoryTypes=

Gillar den också! Hade varit kul att prova en sådan.
 
Topp