• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med klocka till min man!!!!!

Charlotte

Breitling
Ska köpa en klocka i present men är förvirrad kring batteri vs inte. Vad kostar underhåll på en automatisk?

Vad är snyggast för färg på urtavla tycker ni samt vilken typ av armband?


Certina DS First Ceramic (batteri)

C014.410.44.081.00.jpg
C014.410.11.051.00.jpg


Tissot Luxury automatic

T086_407_11_051_00.jpg


Tissot PRC200 (batteri)

T055_410_11_047_00.jpg
T055_410_11_057_00.jpg
T055_410_16_037_00.jpg


Tisstot tradition (batteri)

T063.610.36.037.00.jpg
T063.639.16.037.00.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
I vissa fall kan en batteridriven vara att föredra. För en med obefintligt klockintresse tror jag en med batteri är mera att föredra.

Tissoten med blå tavla var riktigt fin.
 

Sputniq

Panerai
Färg på urtavla och vilken länk (armband) som passar bäst beror helt på modellen. Säg oss din budget så kommer nog förslagen att rasa in! Du är redan inne på bra klockor, men finns ännu mer att hämta :)
 

Wi

NLA
2-Faktor
Trevligt =)

Vilken färg kan inte vi svara på, där får du helt enkelt "känna din man". Viktigt att tänka på är också storleken på klockan. Diametern brukar avgöra om det är en stor eller liten klocka. Så har han tunna handleder eller timmerstockar? 36mm uppfattas nog litet för den vanliga mannen. 38-40mm är en "vanlig" klocka idag och över 42mm så har du en stor klocka.

Jag kan också rekommendera att köpa en klocka på metallänk och sedan köpa till ett läderband från tex. Hirsch för någon hundring. Blir roligt med variation och metallänken kostar mer att köpa till i efterhand.

I prisklassen tycker jag du ska kolla på Certina och Longines. Bra klockor från anrika tillverkare. Batteridrivet är kanske bäst om man inte riktigt har intresset, men mekanisk (ta då en automatisk) har mer själ! Fint med svepande visare. En mekanisk klocka behöver dock servas med 3-5 år intervaller, kan kosta allt från 1500-5000 för en klocka av denna typ, lite beroende på om det är en auktoriserad urmakare eller inte, hur komplicerat urverket är osv osv.

Jag hade kollat på dessa två, de är både dressade (på läder) och sportiga på länk.
http://www.klockia.se/certina-ds-1-automatic-day-date-c006-430-11-051-00.html
http://www.klockia.se/certina-ds-1-automatic-day-date-c006-430-16-081-00.html

http://www.klockia.se/longines-conquest-l3-659-4-58-6.html
http://www.klockia.se/longines-conquest-l3-659-4-58-3.html (på läder)

Sen en riktig dressare med lite guld =)
http://www.klockia.se/certina-ds-1-automatic-c006-407-36-081-00.html
 
Finns, eller fanns iaf en Tissot Visodate på Köp och Sälj här på forumet. En klocka jag tror de flesta tycker är snygg, som borde gå att serva på de flesta ställen och som dessutom inte kostar skjortan!

Edit: om du nu kan tänka dig beggat dvs!
 

Wi

NLA
2-Faktor
Kan tänka mig att det blir roligare för hennes man att få en klocka av ett märke han känner igen..Glycine är visserligen välkänt, men kanske inte hos dem vanliga dödliga ;)
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Certinan med svart tavla och bezel (ring) är finast enligt mitt tycke. Tror dock att din man blir nöjd i vilket fall som helst med en så omtänksam fru :)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Generellt sett tror jag de flesta tycker automat är "roligare", oavsett om man är intresserad eller inte, och kan upplevas mer genomtänkt. Det kännetecknar en "riktig" klocka, och ger helt enkelt en lyxigare känsla.

Certina ds day-date, som många redan tipsat om, tycker jag är riktigt snygg, inte för stor med sina 39 mm, så den slinker in under manschetten. Bra vattenskydd och snygg länk.

Har dock inte testat den själv, och inte heller köpt från denna butik.

Finns ju även med ljus tavla, vilket kan kännas lite "gladare". Bra pris här http://www.becksurhandel.se/klockor/certina/certina-herr/certina-ds-1-day-date-2
 

Charlotte

Breitling
Tack för massa fina förslag, ni är inne på rätt spår gällande design som jag gllar!!!

Är fortsatt förvirrad kring automatiskt eller inte. Känns sådär att köpa en klocka för ca 5000 och sedan om några år serva den för flera tusenlappar.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack för massa fina förslag, ni är inne på rätt spår gällande design som jag gllar!!!

Är fortsatt förvirrad kring automatiskt eller inte. Känns sådär att köpa en klocka för ca 5000 och sedan om några år serva den för flera tusenlappar.

Automat!!! Det räcker väl med att din man fattar ;) Lycka till, och din man kommer bli nöjd, då det verkar som du vill få till något väl genomtänkt, oavsett vad det blir.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Tack för massa fina förslag, ni är inne på rätt spår gällande design som jag gllar!!!

Är fortsatt förvirrad kring automatiskt eller inte. Känns sådär att köpa en klocka för ca 5000 och sedan om några år serva den för flera tusenlappar.


Jag förstår hur du tänker och har själv gått i de banorna. Det kan kännas surt att behöva serva en klocka för några tusen som man har köpt för 5000:-.
Samtidigt kan jag inte undgå att dra paralellen mot ägandet av bil. Oavsett om du köper en bil för 10.000:- eller för 120.000:- så kostar det att byta bromsar/byta olja etc. . Servicen och delarna kostar vad de kostar oavsett vad man har köpt bilen för.

En kollega till mig har köpt en bil för 5000:- som vägrade starta en eftermiddag förra veckan. Han behövde bärga bilen men tyckte att det var för dyrt med de 2000:- som bärgaren ville ha för arbetet eftersom han har köpt bilen för 5000:-
Bärgaren tar 2000:- oavsett om det är en risig rosthög eller om det är en ny flådig direktionsbil.

Tillbaka till klockorna så kan man självklart köpa en batteridriven klocka om servicen är det som oroar en. Med det sagt så har jag haft flera batteridrivna klockor som efter några år börjar få ett behov av service. Bara för att en klocka är batteridriven betyder det inte att den aldrig behöver servas. Tvärtom behöver de också service, om än inte lika ofta.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Din man kommer få en klocka av sin hustru..Med andra ord, en klocka han ska behålla livet ut. Då är det värt att ge den lite kärlek typ vart femte år. Urverken i den vanliga certinaklockan är inte speciellt avancerade och kostar nog inte så jättemycket att serva när det väl är dags.

Edit: Min batteridrivna certina ds podium kronograf slutade fungera en morgon. Det kostade 3200:- att byta ut urverket. Så som tidigare sagt i tråden, även batteriklockor kan kosta pengar
 
Topp