• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med klockköp

Glusch

Cartier
Testade igår att dra åt bandet, och jo den höll sig på plats. Men det var verkligen inte bekvämt. Men får ge det lite tid så ser vi hur det går:)
Förhoppningen är att den ska töja sig någon millimeter eller två, vilket förhoppningsvis borde räcka.

Har du riktigt med otur befinner du dig i handledsstorlek precis mellan två hål, vilket kanske kan ge tillräckligt med anledning att gå ner på gymmet och bygga lite.

Ifall du verkligen vill, kan du säkert gå förbi en skomakare så gör dom säkert ett hål till i bandet på något minut eller två.
 

Glusch

Cartier
Inte det minsta, när man väl har börjat är det bara utför, man vill bara ha mer, mer och åter mer. Helt plötsligt sitter man med sju DD i samlingen och gör många på forumet grund av avund.

Inte det minsta konstigt att du redan har mersug.
 

Jerry

Omega
Inte det minsta, när man väl har börjat är det bara utför, man vill bara ha mer, mer och åter mer. Helt plötsligt sitter man med sju DD i samlingen och gör många på forumet grund av avund.

Inte det minsta konstigt att du redan har mersug.


Skönt att höra :) Lägger fram lite förslag senare som ni kan få ge åsikter på.
 

Glusch

Cartier
Nu är Longines tyvärr ett märke jag inte har superkoll på men det finns förhoppningsvis andra på forumet som gärna hjälper till.

Dock tycker jag att du ska ha i åtanke att inte skynda fram klockköpen, även om suget finns. Risken finns ju att du en kort stund efter inköpet ännu en gång blir sugen på något nytt och då är det lite som att ha kastat pengar i sjön. Hur som, hoppas det hoppar in någon mer kunnig som kan ge dig råd.​
 

ruchac

Omega
Longines är mycket klocka för pengen tycker jag, har dock ingen själv hittills men kan mycket väl tänka mig att skaffa en i framtiden. Angående ditt läderarmband som följde med din Tissot, så är det ju så att i denna prisklassen på ur lägger inte
tillverkaren något större krut på kvaliteten på just armbandet, så jag tror det är därför det töjer sig och krymper hit och dit.
Ett tips kan vara att köpa ett läderarmband från Hirsch av lite bättre kvalitet, finns ju på samma ställe som du köpte klockan på, Klockia om jag förstod det rätt? Köpte själv ett alligatorarmband därifrån, hur stabilt som helst. Till just min Bulova av exakt samma modell som du först tittade på... Bra att du köpte Tissoten istället, Bulovan har tyvärr lite medioker finish även om
Miyota-urverket lätt går inom COSC-specifikation och har gått hur stabilt som helst i drygt ett år. Men jag tror nog att armbandet överlever klockan utan tvekan...
 

Jerry

Omega
Longines är mycket klocka för pengen tycker jag, har dock ingen själv hittills men kan mycket väl tänka mig att skaffa en i framtiden. Angående ditt läderarmband som följde med din Tissot, så är det ju så att i denna prisklassen på ur lägger inte
tillverkaren något större krut på kvaliteten på just armbandet, så jag tror det är därför det töjer sig och krymper hit och dit.
Ett tips kan vara att köpa ett läderarmband från Hirsch av lite bättre kvalitet, finns ju på samma ställe som du köpte klockan på, Klockia om jag förstod det rätt? Köpte själv ett alligatorarmband därifrån, hur stabilt som helst. Till just min Bulova av exakt samma modell som du först tittade på... Bra att du köpte Tissoten istället, Bulovan har tyvärr lite medioker finish även om
Miyota-urverket lätt går inom COSC-specifikation och har gått hur stabilt som helst i drygt ett år. Men jag tror nog att armbandet överlever klockan utan tvekan...


Var o testade en Longines hydro conquest idag, trevlig klocka :) satt bra på armen, kändes mer stabil.
Ska ha Hirsch läderbanden i åtanke längre fram.

Tråkigt att Bulovan inte var någon vidare kvalité på, då jag tycker den är snygg trots all negativt det sägs här på forumet om den :)
 

Glusch

Cartier
Något helt annat, om man köper en begagnad klocka och det inte finns kvitto, bör man ana oråd?

Det beror helt på. Många här på forumet anser att allt utom själva klockan (kvitto/box/cert etc etc) är ointressant och sparar det därmed inte alltid.

Generellt sätt är det ett stort plus med kvitto, cert och dylikt. Jag skulle själv nog aldrig köpa en klocka utan tillbehör om personen jag köper det från ej är "känd" klockhandlare. Det är här sådant som vår goodguy/badguy del av forumet skiner igenom. Med den som referens kan man vara (mer) säker på att säljaren är legit. Att handla begagnade klockor är alltid en gamble, först när en urmakare kollat på klockan kan man faktiskt vara helt säker.
 

Jerry

Omega
Okej okej. Säljaren säger att klockan var en present där av inget kvitto. Men att äkthetsvevis finns osv.
Det blir inga problem med garanti om kvittot saknas?
 

Glusch

Cartier
Om det inte finns ett cert eller dylikt med information om datum då garantin började/slutade gälla kommer det bli problem att bevisa att klockan fortfarande ligger under garantitiden.

Ett äkthetsbevis kan vara utfört av en tredje part (t ex Kaplan eller Rob Engström) men behöver inte ha något att göra med garantin.
 
Topp