• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med klockval, budget ca 20k!

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Seiko SBDX001
d66bcffccaf4f062da738dcd3135bce5.jpg


Sinn UX
SinnUX_wrist_4.jpg


Tudor black bay (begagnad)

Longines legend diver
longines-legend-diver.JPG
 

Sond

Patek
Omega Seamaster 2254(den kan ha en massa ytterligare siffror i numret, men de kan jag inte...) Och han lär få mellan 3 och 7 tusen över...
DSC_0166-02042010-027-DSC_0166-1.jpg

2254-50_5.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tycker det har kommit många bra svar redan, men det kan vara värt att reflektera lite över hur länge modellerna redan har hållit sin stil. Det som känns fräscht nu kan kännas ... eh... inte så spännande om något år... Man får ju en fin Rolex Datejust för runt tjugotusen och det är ju en modell som tål lika mycket som vilken dykare som helst (för gemene man). Eller en Rolex Explorer - om man är beredd att tänja lite på plånboken. Lite sportigare än en Datejust.

Men om dessa upplevs som för små, så tycker jag att det är väl värt att ändå se över Omegas dykare. De har utan tvivel klassiska linjer och servicenätet är väl tillgängligt.

Personligen håller jag Sinn och Tudors två senaste (Pelagos och Black Bay) hyfsat högt här. Kan föreställa mig att en Pelagos trots allt åldras på ett skönt sätt (eller känns lika "fel" som Hydro1200 om bara något år...).

För egen del, om jag var hårt begränsad till endast en klocka och det prompt skulle vara en dykare, samt att budgeten var satt till 20 tkr... då skulle jag hålla igen lite, spara mer, och gå på ultraklassikern Rolex Submariner. Ser man titt som tätt, men vad tusan... det är ju en klassiker.

Annars har det redan sagts, att man får en sådan här för sisådär tjugotusen, en Tudor 79090:

79090WSinPocket-1.jpg


En i många stycken modern vintage, då den tillverkades in på 1990-talet med samma mellanboett som Rolex 1680, samma vridring/inlägg, matt tavla, plexi och påligtligt ETA 2824-verk samt trycktät till 200 meter. Inte allt för svårt att få fatt på ett fräscht exemplar. Om man inte gillar den vikta Oysterlänken kan man snegla på efterföljaren 79190 som har solidare länk (ref 78500 - samma som Rolex 93150) samt safirglas. Också det en väldigt duglig klocka av hög kvalitet, tycker jag.

Mvh A
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Lustigt.. Jag tänkte precis likadant :) dessutom skulle det nog rymmas en av varje eller kanske ett par oris eller ett par doxa i den budgeten.. Det skulle nog vara ett kliv i rätt riktning i alla fall.
Lycka till och hoppas din vän finner något som passar snart.


B. von Bahr
 

svesam

Rolex
Någon av dessa kanske?!
Aningen tuffa att hitta nya i butik för under 20k men lätt beggade för bör gå.
(Obs, lånade bilder)

Breitling Superocean heritage 42

JLJgMbX.png


Breitling Superocen II 42
y04MrRp.jpg


Tudor Heritage Chrono
ANGtG4L.jpg
 

Vnagenius

Cartier
2-Faktor
Någon av dessa kanske?!
Aningen tuffa att hitta nya i butik för under 20k men lätt beggade för bör gå.
(Obs, lånade bilder)

Breitling Superocean heritage 42

JLJgMbX.png


Breitling Superocen II 42
y04MrRp.jpg


Tudor Heritage Chrono

Superocean Heritage eller någon annan Superocean-modell är trevliga val, precis som tidigare talare nämner bör dessa gå att få för under 20k begagnade.
 
Topp