• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig att hitta den perfekta vardagsklockan

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man kan säga såhär:
Co-axial är ett system för att minska friktionen i gångpartiet. Springdrive ersätter hela gångpartiet och utesluter helt friktion då gånghjulet ligger helt fritt och bromsas av en elektromagnet.

Om du gillar mekanik och magnetism så rekommenderar jag lite läsning om springdrive.
 

SVENUR

Omega
2-Faktor
Slår ett slag för Sinn 556. Grymt allround, lite tooligare än de andra och mycket lägre pris.
images

(Knyckt bild)
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
En Sinn 856 med deras tegiment-teknik är en riktigt stryktålig klocka, men samtidigt ganska dressig.

Finns med stålarmband i samma tuffa material, gummi eller läder. Kanske kan det vara värt att ha både stål och läder för att snabbt kunna svida om till en dressigare look. En Sinn är lite under prisklassen du tänkt, men gör fantastiska klockor.
856_oB.png
 

granen

Breitling
Man kan säga såhär:
Co-axial är ett system för att minska friktionen i gångpartiet. Springdrive ersätter hela gångpartiet och utesluter helt friktion då gånghjulet ligger helt fritt och bromsas av en elektromagnet.

Om du gillar mekanik och magnetism så rekommenderar jag lite läsning om springdrive.
Kollade på ett par videos om Springdrive. Intressant, och sjukt fint att det får effekten av att sekundvisaren blir helt svepande.

Slår ett slag för Sinn 556. Grymt allround, lite tooligare än de andra och mycket lägre pris.

En Sinn 856 med deras tegiment-teknik är en riktigt stryktålig klocka, men samtidigt ganska dressig.

Finns med stålarmband i samma tuffa material, gummi eller läder. Kanske kan det vara värt att ha både stål och läder för att snabbt kunna svida om till en dressigare look. En Sinn är lite under prisklassen du tänkt, men gör fantastiska klockor.
Tack för tips! Stryktåligt är bra.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Tas jordens magnetfält och naturliga variationer orsakade av olika bergarter däri i beaktande skulle jag säga maximalt 1 gauss, annars ca 0,5 gauss motsvarande 50000 nT. Det beror lite på var på jorden du befinner dig (störst vid polerna, minst vid ekvatorn) men påverkar inte din klocka nämnvärt- handlar väl om sådär 25000-58000 nT, alltså 0,25- 0,58 gauss.
Summerat: Skitlite i förhållande till vad människans konstruktioner kan alstra vilket är det som påverkar oss mest. Ut i naturen och njut precis som TS också gör ibland. :)
Hur många gauss har man 'normalt' kring sig i vardagen ? Om det nu finns något 'normalt' spann.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En Sinn 856 med deras tegiment-teknik är en riktigt stryktålig klocka, men samtidigt ganska dressig.

Finns med stålarmband i samma tuffa material, gummi eller läder. Kanske kan det vara värt att ha både stål och läder för att snabbt kunna svida om till en dressigare look. En Sinn är lite under prisklassen du tänkt, men gör fantastiska klockor.
856_oB.png
Inte alls lämpad för starka magnetfält.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Jag vet inte exakt vilka nivåer det handlar om, men det talas ju mycket om vilka hälsoeffekter det har på oss lokförare. Åker ju omkring med 16000 volt, en fet transformator, och mängder med elektrisk utrustning, bara någon meter ifrån mig hela tiden. Är ingen expert på ellära men det handlar om höga nivåer av elektromagnetisk strålning.
Är verkligen inte heller någon expert på ellära heller, var mest av rent intresse! Omega gör en Aqua Terra med en magnetrating om 15 000 gauss, motsvarande att konstant stå i en magnetröntgen av standardmodell - den kanske skulle kunna vara något? Eller var det den du hade tittat på när du sa AT i ditt första inlägg?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Är verkligen inte heller någon expert på ellära heller, var mest av rent intresse! Omega gör en Aqua Terra med en magnetrating om 15 000 gauss, motsvarande att konstant stå i en magnetröntgen av standardmodell - den kanske skulle kunna vara något? Eller var det den du hade tittat på när du sa AT i ditt första inlägg?
Alla ATs idag har 15k gauss mig veterligen
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
För att @granen inte ska behöva låsa sig till modeller som klarar jättestark magnetfält kanske en idé skulle vara att köpa en billigare automatisk klocka och helt enkelt testa att bära några veckor?

Värsta som kan hända är att den blir magnitiserad, gå till urmakare och avmagnitisera sen sälja och köpa en som då klarar starka magnetfält istället?

Har själv smala handleder och har ägt Sinn 556i och Tudor BB36. Båda är riktigt trevliga och går att använda till de mesta men BB36 är finare enligt mig :)

Inte ägt någon aqua terra men de ser riktigt trevliga ut de med!
 

aximand

Panerai
2-Faktor
För att @granen inte ska behöva låsa sig till modeller som klarar jättestark magnetfält kanske en idé skulle vara att köpa en billigare automatisk klocka och helt enkelt testa att bära några veckor?

Värsta som kan hända är att den blir magnitiserad, gå till urmakare och avmagnitisera sen sälja och köpa en som då klarar starka magnetfält istället?

Har själv smala handleder och har ägt Sinn 556i och Tudor BB36. Båda är riktigt trevliga och går att använda till de mesta men BB36 är finare enligt mig :)

Inte ägt någon aqua terra men de ser riktigt trevliga ut de med!
Det är ju halva grejen med intresset att hitta något riktigt nördigt som passar just det specifika användningsområde som man behöver! ;)
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tas jordens magnetfält och naturliga variationer orsakade av olika bergarter däri skulle jag säga maximalt 1 gauss, annars ca 0,5 gauss motsvarande 50000 nT. Det beror lite på var på jorden du befinner dig (störst vid polerna, minst vid ekvatorn) men påverkar inte din klocka nämnvärt- handlar väl om sådär 25000-58000 nT, alltså 0,25- 0,58 gauss.
Summerat: Skitlite i förhållande till vad människans konstruktioner kan alstra vilket är det som påverkar oss mest. Ut i naturen och njut precis som TS också gör ibland. :)
Tack !
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jaså? Jag trodde 80 000 A/m var ett gott magnetiskt skydd. Motsvarar 1000 gauss och samma som Rolex Milgauss specar.
Klart den är skyddad men det beror ju på hur man ser på det. Ser man till konstruktion så hade jag hellre valt en Milgauss eller en Omega 85xx, 89xx, 99xx.

Det klassiska sättet är att skydda mot magnetism är med hjälp av en barriär av mjukt järn, likt BP FF, IWC, eller Sinnen ovan. Om det magnetiska fältet är starkt nog så kan spiralen ändå bli magnetiserad, trots att spiralen har ett material som har vissa antimagnetiska egenskaper.

Om du jämför med Rolex Milgauss (och BP FF, Omega) så har den förutom det yttre skyddet även en kiselspiral som i princip gör att klockans tidsreglerande delad inte kan bli magnetiserad.
När vi snackar Omega så har de använt sig av fler delar i verket som inte kan bli magnetiserade.

Edit: Så frågan är om man vill skydda mot magnetism eller helt eliminera effekten av magnetism.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Det är ju halva grejen med intresset att hitta något riktigt nördigt som passar just det specifika användningsområde som man behöver! ;)
Absolut. Men grejen här var ju också att TS inte visste om och hur magnetfält eventuellt påverkar en klocka i hans yrke.

Jag har sprungit runt i ställverk specat för 6000kW och gammal vintagedinka utan bekymmer. Tänkte mig inte för den gången så kanske inte var så smart dock.

Det hela jag ville få fram var att om TS hittar en klocka som han gillar skarpt kanske han kan köpa den då kravet på magnetfält är overkill.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Varför inte nörda in på en riktigt bra klocka med ett kvartsurverk i sig? Grand Seiko gör fina ting där, t.ex. Alltså inte enbart Spring Drive utan "traditionella" kvartsur med hoppande visare.
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Absolut. Men grejen här var ju också att TS inte visste om och hur magnetfält eventuellt påverkar en klocka i hans yrke.
Jag har sprungit runt i ställverk specat för 6000kW med bra kräm och gammal vintagedinka utan bekymmer. Tänkte mig inte för den gången så kanske inte var så smart dock.
Det hela jag ville få fram var att om TS hittar en klocka som han gillar skarpt kanske han kan köpa den då kravet på magnetfält är overkill.
Absolut - hittar han något som han gillar är det bara att köra. Just när man pratar magnetism dock är det ju inte superkul att köpa en klocka för att sen behöva ta den till en uris direkt för att behöva fixa den.
I detta fall blir det lite som en dykare som faktiskt har användning för en Deepsea - det är ju drömmen att ha ett specifikt behov och att då få hitta en klocka som uppfyller det :woot::woot::woot:
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Någon av dessa kanske kvalar in?
Explorer 114270, 36mm. Kanske på gränsen att få beggad inom budget.
E69922B7-94DF-4D01-97EA-590AFE2A07C5.jpeg

491B9DB4-4513-41C7-86AA-6C8DADC2FF77.jpeg


GS Springdrive, 39mm (ödmjukt tips med risk för bassning), @granen vet redan att den ligger på k&s.
26C3600B-D603-4824-B33E-D674BD29F6B3.jpeg


Finns mkt gött därute för den budgeten.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Men det verkar inte känt hur stort problemet är i praktiken? Är det inte känt på arbetsplatsen om man blir utsatt för så starka magnetfält att bara vissa klockor fungerar och vad gäller mekaniska enbart ett fåtal modeller man blir begränsad till?
Vad har ts kolleger för klockor, om några?

Ska man snacka järnvägsklockor borde kanske Ball nämnas, de var väl en av de utvalda uren som var OK i amerikanska järnvägssystemet. Det var iofs innan magnetfälten blev problem men med namn som Trainmaster, Conductor och Engineer spelar de ju på sin tåghistoria i alla fall. :)

https://www.ballwatch.com/global/en/home.html
Ja tänk va, att ingen nämnt det förut:angel:..

En Engineer är ungefär som en Milgauss vad det sägs. 80 000 A/m.
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
En Tudor BB58 alla dagar i veckan. Vridringen använder jag nästan dagligen när man ska mäta tid, tex koka ägg, parkeringstid mm.
@The lord har jobbat som lokförare och vad jag vet så har han aldrig haft problem med magnetism. Tror inte att han har haft några problem med sina klockor innan han köpte AP. Men i AP-fallet beror nog på ömtåliga (dåliga?) urverk i allmänhet. Men kolla med honom.
 

granen

Breitling
Stort tack för alla svar!
Jättekul att höra vad alla tycker. Angående magnetismen så känner jag att jag kommer överväga en klocka med åtminstone någon form av skydd. Jag har ju inga exakta siffror på hur höga nivåer jag utsätts för men långsiktigt är det garanterat mycket mer än de flesta andra yrkeskategorier. Det är ju trots allt en vardagsklocka jag är ute efter och jobbar gör jag ju var och varannan dag. Vill ha tryggheten att inte behöva oroa mig, inte ens efter flera års dagligt användande.

Extra kul med de klockor som har historia inom järnvägen tycker jag!


Men det verkar inte känt hur stort problemet är i praktiken? Är det inte känt på arbetsplatsen om man blir utsatt för så starka magnetfält att bara vissa klockor fungerar och vad gäller mekaniska enbart ett fåtal modeller man blir begränsad till?
Vad har ts kolleger för klockor, om några
Det finns säkert siffror på det, men jag har inte kunnat hitta några. Har inte hört om att klockor skulle sluta fungera. Men sen har jag inte personligen sett någon järnvägare med automatisk klocka heller. Det sägs att lokförare har högre cancerrisk och högre risk för kromosomskador pga strålningen men det har ej kunnat bevisas av forskare.

Jag har två stycken Seiko sedan tidigare, en Quartz och en automatisk. Den automatiska använder jag dock aldrig på jobbet.
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Skaffar du en AT med 8500 verket (modellen utan datumram, datum kl 3, specad att tåla 15000 gauss) kan länken upplevas lite prålig eftersom mittlänkarna är polerade. Sålde min AT pga det skälet, men är störtnöjd med att ha provat den och skulle vilja ha en igen någon dag.

Andra alternativ till att sälja ATn är att lämna in länken till urmakare som kan borsta mittlänkarna (vissa gör detta jobb, andra inte, beroende på hur mycket de sitter i knät på Omega som inte gillar att man ändrar originalutförandet.)

Ytterliggare alt är att köpa borstad länk till föregående modeller (datum kl 3, med datumram) som ny reservdel fr Omega eller beggat. Den passar till modellerna med 8500, utan datumram.

Eller.. så gillar du den polerade länken ;) Även klockan i sig upplevs, av mig, som ganska prålig pga blank tavla och gnistrande visare+index i rodierat vitt guld (blänker som fan)
 

granen

Breitling
Skaffar du en AT med 8500 verket (modellen utan datumram, datum kl 3, specad att tåla 15000 gauss) kan länken upplevas lite prålig eftersom mittlänkarna är polerade. Sålde min AT pga det skälet, men är störtnöjd med att ha provat den och skulle vilja ha en igen någon dag.

Andra alternativ till att sälja ATn är att lämna in länken till urmakare som kan borsta mittlänkarna (vissa gör detta jobb, andra inte, beroende på hur mycket de sitter i knät på Omega som inte gillar att man ändrar originalutförandet.)

Ytterliggare alt är att köpa borstad länk till föregående modeller (datum kl 3, med datumram) som ny reservdel fr Omega eller beggat. Den passar till modellerna med 8500, utan datumram.

Eller.. så gillar du den polerade länken ;) Även klockan i sig upplevs, av mig, som ganska prålig pga blank tavla och gnistrande visare+index i rodierat vitt guld (blänker som fan)
Tack för infon! Jag kan tycka det är rätt snyggt med polerat, om det passar in på klockan i övrigt. Blir det en AT med 8500 så lär jag vilja ha det som det är. Tror jag. Annars tackar jag för tipsen!
 
Topp