Hej alla Klocksnackare! Det här blir mitt första riktiga inlägg här så hoppas det hamnar rätt.
Jag är ute efter en automatisk vardagsklocka. Klockvärlden är relativt ny för mig och har inte jättekoll på alla modeller och funktioner.
Jag lever ett aktivt liv. Sitter sällan still, är mycket ute i skog och mark. Gillar att snickra och arbeta. Till vardags är jag lokförare. Därför är jag inte bara ute efter en snygg och stilren klocka utan en kamrat som ska följa med mig i stort sett varje dag. Gillar idén om en klocka som följer med en hela livet (sen om det i praktiken blir så är en annan sak).Jag vill att klockan jag söker ska passa in lika bra på jobbet, som i skogen, men även på en lite finare middag då och då.
Så, det jag söker är alltså en automatisk hållbar och vattentålig "allround"-klocka, mina handleder är ganska smala, därför tänker jag mig en diameter på runt 36 till ca 39 mm. Jag tänker mig en klocka som kostar absolut max 40 000 kr, gärna mindre, helst under 30 000 kr. Som jag nämnde tidigare så jobbar jag som lokförare, vistas därmed i ganska kraftiga magnetfält. Vet inte hur mycket (eller om) detta påverkar moderna automater? Jag köper helst en fabriksny klocka men kan tänka mig att köpa något bättre begagnat med om det krävs för att hamna inom budgeten.
Klockor som jag har kikat på hittills är Tudor Black Bay 36 och Omega Seamaster Aqua Terra 38 mm.
Vad tror ni om dessa eller har ni något annats tips kanske?
Tacksam för svar!
Omega AT låter klockrent.