• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig att välja min första klocka!

Ja i detta fallet är nog Seiko roligast. Sarb 03x är ju lite av en ikon rent prisvärdhetsmässigt i klockkretsar o du får nog inte samma kvalitet hos Seiko idag utan att lägga på en slant till skulle jag påstå. Liiite Grand Seiko vibbar även om det såklart inte är samma klass o finish.

Här har @yonsson rätt tycker jag. Vi klockintresserade började i regel med att köpa nytt. Vintage kommer i regel efter hand och med kunskap. Ger en tumme upp för Seiko ytterligare en gång!

Senast ändrad:
Den här verkar inte finnas längre vad jag kan se. Vet du om det är jätteskillnad på denna och på den här som jag länkade till förut? (https://www.klockmagasinet.se/seiko...WmwabubZFjOakf53wbTIUarPmqEuGQFRoC8dkQAvD_BwE)

Nej precis den har utgått men kommer upp exemplar då och då.

Olika urverk, 6r15 i Sarb065 och Presage klockorna har 4R35 som har en sämre gångreserv.

Det är skillnad, inte en "jätteskillnad".

Andra skillnader är ju estetiska.
Skönhet ligger i betraktarens öga, personligen föredrar jag originalet med kursiv "Automatic" text och avsaknaden av ännu mer text i form av "PRESAGE" . Dock har Presage linjen ett par riktigt vackra urtavlor

https://klocksnack.se/threads/bilder-på-din-dina-seiko-cocktail.106089/

En sparad krona är en intjänad krona. Jag vill slå ett slag för begagnade klockor, men inte vintage som kanske kräver en dyr service. Köpte min första och andra klocka begagnade. Då får du dock göra din hemläxa först så du har koll på vart marknadsvärdet ligger. Hittar du en modell du gillar kan du söka i "Säljes" avdelningen här och se vad tidigare exemplar har gått för.

Göra sin hemläxa som sagt. Kollar man tidigare försäljningar så ligger annons efter annons tidigare runt 3K.

Är inte intresserad av 035:an så jag har dålig koll, GISSAR att den stigit sedan dess såsom är fallet med populära utgångna Seiko modeller men 5K är ändå en god bit från mängden av tidigare avslutade annonser.

Kändes bara viktigt att få det sagt när någon är här, söker hjälp för att köpa sin första klocka. Förmodligen har dålig koll och får en säljannons framför sig.

Göra sin hemläxa som sagt. Kollar man tidigare försäljningar så ligger annons efter annons tidigare runt 3K.

Är inte intresserad av 035:an så jag har dålig koll, GISSAR att den stigit sedan dess såsom är fallet med populära utgångna Seiko modeller men 5K är ändå en god bit från mängden av tidigare avslutade annonser.

Kändes bara viktigt att få det sagt när någon är här, söker hjälp för att köpa sin första klocka. Förmodligen har dålig koll och får en säljannons framför sig.
Instämmer i sak. Dock var denna i princip ny (enligt vad man kan utläsa) o dels öppnar ju säljaren för lite lägre pris så kanske kan man komma ned en bit till. Men det går säkert att vänta ut en billigare i fint skick. Det kan ju dock ta tid.

Hej. Vilken fantastisk respons jag har fått här på kort tid! Tack!

Igår testade jag både en Tissot Visodate och mängder av Seikos i butik för att få en uppfattning om dem. Jag ägnade även kvällen (och stora delar av natten) åt att kolla "en miljard" foton på nätet och känner mig nu ganska säker på vad jag vill ha. Jag tänkte faktiskt gå tvärtemot ert unisona hyllande av Seiko (Seiko blir garanterat min andra klocka) och istället satsa på Visodaten. Tänkte sen köpa till något snyggare band så tror jag att den kommer att passa mig perfekt!

Men innan jag går vidare så tänkte jag kolla med er hur man ska tänka vad gäller service? Vad kostar det att serva en Tissot och hur ofta ska man göra det? Just den jag har kikat på är 4 år gammal och är det så att den bör servas nu så funderar jag på att istället köpa en ny.

Hej. Vilken fantastisk respons jag har fått här på kort tid! Tack!

Igår testade jag både en Tissot Visodate och mängder av Seikos i butik för att få en uppfattning om dem. Jag ägnade även kvällen (och stora delar av natten) åt att kolla "en miljard" foton på nätet och känner mig nu ganska säker på vad jag vill ha. Jag tänkte faktiskt gå tvärtemot ert unisona hyllande av Seiko (Seiko blir garanterat min andra klocka) och istället satsa på Visodaten. Tänkte sen köpa till något snyggare band så tror jag att den kommer att passa mig perfekt!

Men innan jag går vidare så tänkte jag kolla med er hur man ska tänka vad gäller service? Vad kostar det att serva en Tissot och hur ofta ska man göra det? Just den jag har kikat på är 4 år gammal och är det så att den bör servas nu så funderar jag på att istället köpa en ny.
Svårt att säga men man brukar ju rekommendera service vart femte år cirka för det verket. Dock.... Om klockan bara använts sporadiskt är sannolikt servicebehovet inte såå nära ändå. Om klockan gått som vardagsklocka o använts varje dag ska iaf priset spegla att det börjar bli dags för service. Vad service sedan kostar beror på var du lämnar in den men någonstans 2-3000 är väl inte helt ovanligt. Svårt att komma värst mycket under 2 iaf. Det skall ju också sägas att många låter sina klockor gå tills dom märker av sämre tidshållning eller gångreserv o då kan den säkert gå fem år till från nu utan service. Om det är bra eller dåligt beslut vet du egentligen inte förrän vid den servicen. Eftersom klockan är relativt billig skulle jag själv försöka dra ut på service så långt jag vågar o säkert låta den gå typ tre år till från nu. Det skulle jag dock inte göra om det var en Tudor eller IWC med samma verk. Sorry för svårt svar men ämnet service ät ganska rökigt o du kan få lika många svar som det finns KSare....
Edit: Eftersom visodate är relativt billig skulle jag satsat på att köpa en ny, tror inte rabatten på en beg blir tillräckligt bra för att kompensera för service, risk att den varit med om saker samt känslan att faktiskt köpa nytt. Men det är jag det....

Instämmer i sak. Dock var denna i princip ny (enligt vad man kan utläsa) o dels öppnar ju säljaren för lite lägre pris så kanske kan man komma ned en bit till. Men det går säkert att vänta ut en billigare i fint skick. Det kan ju dock ta tid.

Visst!, och själv funderade jag en eller två gånger om man skulle kommentera en annons som låg ute. Pest eller kolera men eftersom han nog har dålig koll och söker hjälp så....

Rem eller länk kan du ju välja själv.
Certina-DS-1-60th-Anniversary.040-1500x1000.jpg

Longines-Master-moonphase-1-600x391@2x.jpg
Någon som sett och provat ovan Certina DS1 irl

Jag är nu sen några dagar tillbaka en stolt ägare av en Tissot Visodate. Jag är hur nöjd som helst och den var grym redan från start men blev helt underbar när jag satte på ett Hirsch Forest. Tack alla för hjälpen! Nu ska jag bara hitta en klocka att ha hemma också som passar småbarnslivet lite bättre (dvs. jag är redan på jakt efter min andra klocka. Somliga beroenden startar snabbt ;))
20190930_115708.jpg

20191001_180552.jpg

20191001_180558.jpg

Jag är nu sen några dagar tillbaka en stolt ägare av en Tissot Visodate. Jag är hur nöjd som helst och den var grym redan från start men blev helt underbar när jag satte på ett Hirsch Forest. Tack alla för hjälpen! Nu ska jag bara hitta en klocka att ha hemma också som passar småbarnslivet lite bättre (dvs. jag är redan på jakt efter min andra klocka. Somliga beroenden startar snabbt ;))
20190930_115708.jpg

20191001_180552.jpg

20191001_180558.jpg
Grattis till nya klockan :)

20190930_115708.jpg

20191001_180552.jpg

20191001_180558.jpg
Bra förstaval, nu måste vi hjälpa dig köpa din andra klocka;)
Jag köpte småbarnsklockan förra sommaren och mitt val föll på Seiko SKX007.
Ville ha en dykare som kunde ta lite skit, och om den får mer än den kan ta så är det ingen ekonomisk katastrof. Sekos dykarutbud är fantastiskt!

Jag är ute efter en klocka som inte kostar allt för mycket och som jag inte behöver vara rädd om. SKX007 är absolut ett alternativ. Jag hittade annars en SNK805K2 för dryga tusenlappen (https://cdon.se/accessoarer/seiko-5...=a45fe1a489fffcbfcb8bb76905a1eb29&fo_s=gplase). Ett helt orimligt pris egentligen men den verkar ha fått bra omdömen. Hur kan den vara så billig?
Seiko är riktigt duktiga på att tillverka okej klockor billigt OCH riktigt bra klockor dyrt. Unika skulle jag nog till och med säga.
Anledningen när det kommer till de billigare är nog helt enkelt massproduktion.

20190930_115708.jpg

20191001_180552.jpg

20191001_180558.jpg
Grattis till köpet snyggt!
Själv tyckte jag nästa originalbandet passade bättre, i färgen iaf (trots att jag precis köpt samma Hirsch Forest band själv..)

Grattis till köpet snyggt!
Själv tyckte jag nästa originalbandet passade bättre, i färgen iaf (trots att jag precis köpt samma Hirsch Forest band själv..)
Haha, smaken är som baken. Men det är nästan framförallt känslan när jag har den på mig som ger störst skillnad. Den sitter helt enkelt skönare och snyggare med det nya. Jag gissar dock att jag kommer att byta lite fram och tillbaka så att jag inte tröttnar ;)

Haha, smaken är som baken. Men det är nästan framförallt känslan när jag har den på mig som ger störst skillnad. Den sitter helt enkelt skönare och snyggare med det nya. Jag gissar dock att jag kommer att byta lite fram och tillbaka så att jag inte tröttnar ;)
Att ha fler band är värdefullt till alla klockor, alltid gött att kunna byta runt lite :)

Tillbaka
Topp