• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig hitta delar till en Porsche Design P6310

Olipheus

Guld
2-Faktor
Far tar inte hand om sina klockor. Han vill inte heller betala för att få fart på dem, och därför tänkte jag avhjälpa för att ge den här klockan det skick den förtjänar (och sedan kanske inte lämna tillbaka den till denna vanvård...)!

Jag har letat på Ebay, men det verkar svårt att hitta delar. Det jag behöver är en ny bezel, my krona och nya axel. Egentligen nytt armband med, för det är rejält nergånget, men där tror jag att han ev. får nöja sig med något ersättningsband.

IMG_20190707_121828.jpg

Det lär nog bli både svårt och dyrt . Såg att det fanns ett band på chrono24 . Kosta 299 dollar . Krona går kanske hitta nåt som passar . Borde finnas en tillverkare eller ev en återförsäljare . Som kan kanske ha delar . Men tror nästan det blir billigare att köpa en begagnad att plocka delar av.
Ps . Orfina gjorde en del klockor så kanske kan du leta där.

Det lär nog bli både svårt och dyrt . Såg att det fanns ett band på chrono24 . Kosta 299 dollar . Krona går kanske hitta nåt som passar . Borde finnas en tillverkare eller ev en återförsäljare . Som kan kanske ha delar . Men tror nästan det blir billigare att köpa en begagnad att plocka delar av.
Ps . Orfina gjorde en del klockor så kanske kan du leta där.

Ja, kunde man komma över en dom är vattenskadad eller att urverket är dött så vore det klart bäst. Det är väl ett 2892-2 så axeln och någon krona som passar borde väl gå att hitta.

Såg inlägget på facebook. Hoppas det funkar och du får lite hjälp . Tänkte oxå på om ma kunde göra en bezel . Men helt klart roligare om man hittar delarna . Undrar om det inte var nån på wartchrepairtalk som fixa nåt liknande . Ska kolla om jag hitta tråden .

Såg inlägget på facebook. Hoppas det funkar och du får lite hjälp . Tänkte oxå på om ma kunde göra en bezel . Men helt klart roligare om man hittar delarna . Undrar om det inte var nån på wartchrepairtalk som fixa nåt liknande . Ska kolla om jag hitta tråden .

Jag bor i industrimekkat i Sverige, så det ska nog ordna sig med en skräddarsydd bezel om det kommer på tal, men jag avvaktar det. Det kanske till och med kan vara så att jag kan lösa det själv i firmans verkstad. Kanske.

Sitter det inte en axel i röret? Eller är den avbruten kanske?

Den måste vara avbruten, så långa kronor har jag aldrig sett. Det är väl det minsta problemet i vilket fall, vill nog ha en ny axel om jag ska fästa en ny krona, något var det ju som gjorde att kronan lossnade om den nu inte skulle vara av.

Absolut! Värt att testa, även om jag tror att det riskerar att vara riktigt dyrt. Jag ger det en chans!

Fin klocka. Har haft en sådan, men med metallänken. Otroligt skön att bära och den hade ett vackert utsmyckat ETA 2892-2 verk. En lyckad PD design, men den tillverkades nog av Eterna om jag inte kommer ihåg fel. Letar du reservdelar så är det ändå PD du ska vända dig till eftersom de var produktägaren.

Fin klocka. Har haft en sådan, men med metallänken. Otroligt skön att bära och den hade ett vackert utsmyckat ETA 2892-2 verk. En lyckad PD design, men den tillverkades nog av Eterna om jag inte kommer ihåg fel. Letar du reservdelar så är det ändå PD du ska vända dig till eftersom de var produktägaren.
Jag fick hjälp av en kunnig snubbe på Facebook som kunde se på serienumret att det inte var Eterna. Modellen ska visst ha tillverkats av flera olika aktörer.

Både Eterna och IWC och Orfina . Skulle nästan gissa att den tillverkades av Orfina . Annars skulle den haft IWC verk?
Å andra sidan påminner den mycket om t.e.x denna IWC modell. https://www.watchmaster.com/en/iwc/porsche-design/3335/QU9BHYZOL5?reference_code=MNMP3NRBDG

Mycket! Personligen hade jag kanske eventuellt valt en vit urtavla, mest för att jag inte har någon, men visst är den grann!

Väntar spänt på svar från Porsche Design, jag mailade dem igår kväll. En liten snyftis om att vilja rädda klockan i födelsedagspresent till min arma far som älskar sin klocka så mycket. Inga direkta osanningar, men ändå!

Tillbaka
Topp