• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig med att ta en titt på dessa klockor!

Hej, och tack för insläpp!

Jag heter Oskar, och är själv inte insatt i klockor. Men jag tyckte att det var väldigt kul att se att ni har ett sånt fint forum där ni kan diskutera erat gemensamma intresse!
Jag är här för att hjälpa min fru, som har ärvt ett antal äldre klockor. Jag har läst igenom några trådar där ni gett råd om värdering och liknande för vintage klockor, och har förståelse för att det är väldigt svårt att avgöra detta med endast bilder, och att min extremt begränsande kunskap om klockor (läs frånvarande) inte gör det enklare.
Av den anledningen är jag inte här för att be om er hjälp att skriva ut vad saker kan tänkas vara värda, utan att ni bara rent spontant kan ge lite feedback som "den där klockan kan vara värd att restaurera", eller "den där klockan är inte värd något".
Dom flesta klockorna på bilderna är i väldigt använt skick, men om det finns någon/några som kan vara värda att fixa till (rent ekonomiskt) så är planen att ta dom till en urmakare för att kontrollera hur klockverket m.m fungerar.

Tack för att ni läst, och jag hoppas att jag inte bryter mot några regler. Här kommer en bildbomb!
(Säg gärna till om jag kan lägga till en bild på baksidan eller lägga upp en bättre bild på någon för att underlätta)

64DB094D-7B72-43DC-AB45-809F852E1DDD_1_105_c.jpeg

Bilagor

• IMG_4072.jpeg
    IMG_4072.jpeg
    718.7 KB · Visningar: 12
  • IMG_4076.jpeg
    IMG_4076.jpeg
    683 KB · Visningar: 11
  • IMG_4075.jpeg
    IMG_4075.jpeg
    691.7 KB · Visningar: 7
  • IMG_4074.jpeg
    IMG_4074.jpeg
    702.8 KB · Visningar: 8
  • IMG_4073.jpeg
    IMG_4073.jpeg
    763 KB · Visningar: 8
Du får ta mina svar här nedanför med en stor nypa salt, och det finns medlemmar med mer expertis än jag har. Med det sagt, så kanske det kan vara till någon hjälp i alla fall.

Summa summarum skulle jag säga att Omega-klockorna kan vara värda att lämna in till en auktoriserad Omega service.

Bild 1:
Tissot PR 50(?) - ~600 kr

Casio Pulsar y789(?) - ~450 - 600 kr

Bild 2:
Casio Multi-Lingual DATA BANK DBC-32D-1A(?) - 890 kr ny

Bild 3:
Ej intressant för mig.

Bild 4:
Tärnan, svenskt fabrikat. Kanske finns någon samlare, hittar dock inte liknande modeller. Verkar gå för någon hundring upp till en som ligger ute för 7800 kr, vilket jag inte heller vet är rimligt eller inte.

Omegan i fint skick kanske kan vara värd 20 000 kr. Vet inte exakt serienummer etc. https://www.bukowskis.com/sv/auctions/647/107-omega-seamaster-kronograf-ca-1974

Bild 5:
Omega Constellation Pie-Pan(?) - Kanske är värd noll eller tiotusentals kronor beroende på modell och skick

Omega quartz 196.0160(?) - Kanske ett par tusenlappar uppåt

Technos Birka(?) - Max ett par hundralappar - 1500 kr i bra skick

Omega Geneve(?) - Ett par tusenlappar till tiotusen kanske

Senast ändrad:
Jag rekommenderar att du postar i denna tråd och ställer samma fråga. Komplettera med bilder på baksida, och annat som hjälper till att identifiera klockorna. Lycka till!

Du får ta mina svar här nedanför med en stor nypa salt, och det finns medlemmar med mer expertis än jag har. Med det sagt, så kanske det kan vara till någon hjälp i alla fall.

Summa summarum skulle jag säga att Omega-klockorna kan vara värda att lämna in till en auktoriserad Omega service.

Bild 1:
Tissot PR 50(?) - ~600 kr

Casio Pulsar y789(?) - ~450 - 600 kr

Bild 2:
Casio Multi-Lingual DATA BANK DBC-32D-1A(?) - 890 kr ny

Bild 3:
Ej intressant för mig.

Bild 4:
Tärnan, svenskt fabrikat. Kanske finns någon samlare, hittar dock inte liknande modeller. Verkar gå för någon hundring upp till en som ligger ute för 7800 kr, vilket jag inte heller vet är rimligt eller inte.

Omegan i fint skick kanske kan vara värd 20 000 kr. Vet inte exakt serienummer etc. https://www.bukowskis.com/sv/auctions/647/107-omega-seamaster-kronograf-ca-1974

Bild 5:
Omega Constellation Pie-Pan(?) - Kanske är värd noll eller tiotusentals kronor beroende på modell och skick

Omega quartz 196.0160(?) - Kanske ett par tusenlappar uppåt

Technos Birka(?) - Max ett par hundralappar - 1500 kr i bra skick

Omega Geneve(?) - Ett par tusenlappar till tiotusen kanske
Tusen tack för att du tog dig tiden att svara! Allt uppskattas!

Omega klockorna är de som har ett lite högre värde. Om det är för att sälja hade jag nog inte lämnat in någon av dessa för service. Kanske sett till att byta glas på några av dom dock. Att serva kostar ganska mycket och ökar inte värdet särskilt mycket. Lämna in till något auktionshus eller sälj själv på Tradera.

Höftar att du kan få omkring 30-35 för alltsammans. Lite mer om någon boett är helguld

Trevlig lot med klockor. Omegorna är de som bär värdet, särskilt den stora Seamastern och Constellation som nämnts. Den sistnämnda är det många som skulle köpa i befintligt skick som ett projekt, lättsåld mao. Techonsen är charmig och ett typiskt ”billigt” vintageur som uppskattas i dessa kretsar.

Hade ni/hon tänkt behålla någon av dem eller ska de säljas? 🙂

Trevlig lot med klockor. Omegorna är de som bär värdet, särskilt den stora Seamastern och Constellation som nämnts. Den sistnämnda är det många som skulle köpa i befintligt skick som ett projekt, lättsåld mao. Techonsen är charmig och ett typiskt ”billigt” vintageur som uppskattas i dessa kretsar.

Hade ni/hon tänkt behålla någon av dem eller ska de säljas? 🙂
Tack! :) Tanken är att dom ska säljas. Vi ska försöka att låta någon kunnig ta en snabbtitt på dom bara, så att man inte råkar sälja något som är bortom räddning.

Omega klockorna är de som har ett lite högre värde. Om det är för att sälja hade jag nog inte lämnat in någon av dessa för service. Kanske sett till att byta glas på några av dom dock. Att serva kostar ganska mycket och ökar inte värdet särskilt mycket. Lämna in till något auktionshus eller sälj själv på Tradera.

Höftar att du kan få omkring 30-35 för alltsammans. Lite mer om någon boett är helguld
Tack för tipsen, väldigt nyttig information! Kan man då anta att ni som är intresserade och kunniga gällande klockor ofta kan göra lite reparationer själva, men ogärna vill behöva byta glas? :)

Tack! :) Tanken är att dom ska säljas. Vi ska försöka att låta någon kunnig ta en snabbtitt på dom bara, så att man inte råkar sälja något som är bortom räddning.
Fina klockor, framförallt den blåa Omegan. Går du till tex Kaplans så kommer de säga till er om någon är bortom räddning eller inte så det löser sig automatiskt.

Kul klockor! Om ni tänker sälja på Tradera så hade jag försökt att bena ut vilka klockor som kan tänkas vara värde i (bra svar ovan för att identifiera dessa).
De klockorna hade jag sedan lagt ut en och en, alltså inte som en lot. Det tror jag är bästa sättet för er. Funktionen är ju eg. bara för dig att skruva på kronan för att se om de tickar, kanske se hur de håller sig under tiden de tickar osv. Mycket mer info. osv behöver du ju inte ha, bara man är ärlig med det sedan i annonsen. Lycka till!

Tack för tipsen, väldigt nyttig information! Kan man då anta att ni som är intresserade och kunniga gällande klockor ofta kan göra lite reparationer själva, men ogärna vill behöva byta glas? :)
Nja. Tror många här gör mindre fix själva, men där räknar de flesta in glasbyte skulle jag tro. Är ingen större eller komplicerad sak, men kräver rätt verktyg.

Äldre ur har ofta en slags plastglas som rätt så lätt kan få sprickor. Behöver bytas förr eller senare helt enkelt. Särskilt gamla plexi som blir mer sköra med åren och till slut även kan spricka av sig själva så att säg..

Varning för tradera, satte ut flera klockor till försäljning och dom billigare sålde utan krångel, men med en Rolex datejust och en vintage Breitling ångrar sig köparna i sista sekund så dom kan använda mina klockor ca en månad gratis innan dom skickas tillbaka..

Varning för tradera, satte ut flera klockor till försäljning och dom billigare sålde utan krångel, men med en Rolex datejust och en vintage Breitling ångrar sig köparna i sista sekund så dom kan använda mina klockor ca en månad gratis innan dom skickas tillbaka..
Men då har du accepterat retur eller? Sålänge du säljer som privatperson och varan motsvarar beskrivning och bilder brukar det ju inte gå att som köpare ”ångra sig” mig veterligen

Men då har du accepterat retur eller? Sålänge du säljer som privatperson och varan motsvarar beskrivning och bilder brukar det ju inte gå att som köpare ”ångra sig” mig veterligen
Nej, Tradera verkar fatta beslut själva i sådana frågor.

Här är en kille som sålt en vattenkyld dator för 22 tusen där köparen använt den i nästan en månad men sista dagen på "köpskyddet" reklamerar till Tradera.

Nej, Tradera verkar fatta beslut själva i sådana frågor.

Här är en kille som sålt en vattenkyld dator för 22 tusen där köparen använt den i nästan en månad men sista dagen på "köpskyddet" reklamerar till Tradera.

Ah ok, handlar väl om den där relativt nya grejen med köparskydd.

Sålde själv elektronik ganska nyligen till en köpare som bara var problem från början till slut. Han försökte hävda att det var fel på varan (som inte fanns när jag skickade) och ville ha tillbaka hälften av pengarna. Jag vägrade. Slutade med att Tradera betalade tillbaka hela summan till köparen som även fick behålla varan.

Det är ju en del skummisar/oärliga typer/idioter som härjar på Tradera, som på de flesta liknande plattformar. 9 gånger av 10 har det dock fungerat problemfritt för mig vid både sälj och köp.

Trevliga klockor speciellt de från Omega.
Mycket bra sammanfattat av de tidigare svaren gällande värde osv.

Om tanken är att sälja av dem kan jag dock ge följande råd.

Vill man vara helt säker på att slippa krångel med köpare som inte betalar eller annat så är Kaplans auktioner bra då de tar hand om allt mot 15% säljprovision och 20% köparprovision.

Ex. Vid marknadsvärde 30k så hamnar troligen slut budet på 25k så köparen betalar 30k med sin provision. Du får efter säljprovision behålla 21.250 - 100kr i inlämnings avgift.

På Tradera kostar provisionen max. 200kr så där får man behålla betydligt mer. Risken för krångel är rätt låg men finns naturligtvis.

Jag personligen hade sålt Omega klockorna via Kaplans för att det är sjukt smidigt och problemfritt. Sen lagt ut allt annat med lågt värde på Tradera.

Tillbaka
Topp