Grymt ingormativ post, tack.Hej!
Jag är nybilshandlare sedan några år tillbaka och kan hjälpa dig med frågorna.
Först och främst, en leasing innebär vagnparksstöd från generalagent. VP kan innebära 6-12% extra beroende på märke, kampanjer etc. Som privatperson har du aldrig rätt till dessa rabatter, då går jag och mina kollegor med stor förlust. Leaseplan/Autoplan/ALD brukar erbjuda upp till 11% rabatt samt 10% på tillbehör samt 10% på inhouse-tillbehör såsom drag, motorvärmare, vinterhjul etc. Det är inte heller något hemligt. Som privatperson får du 5-6%, i vissa fall 8% rabatt. Vissa märken har inte mer än 6-7% marginal medan andra har 12-15%
Som privatperson kan du ju jaga offerter så mycket som du vill, helt upp till dig men du kommer inte komma i de summorna som en leasing. Kolla upp exempelvis Fleetedition på Mercedes, 7,5-8 basbelopp för en kittad E-klass. Motsvarande bil är minst 100 tusen dyrare ut till privatkund. GLK, C-klass, E-klass (förutsatt att det inte är lagerbil hos exempelvis Hedin).
3.95 är en BRA ränta för billån. Det är inte Swedbank du får lån hos precis. Det är med stor sannorlikhet en renodlad bilfinans, VW finans, MB-finans, DNB finans. Det går kampanjer, väntar du till jul så har du kanske 3.33%. Vissa små handlare kör 2.95, eventuellt ett litet familjeföretag som pysslar med nybilar men det är inget Dinbil Stockholm sysslar med. Vi ska inte glömma, det är en vinstdrivande verksamhet vi har att göra med.
Du ska vara nöjd, du har fått en bra deal som det låter. Återigen, det är upp till dig om du vill jaga säljare på nya offerter, men det bidrar med huvudvärk. Är du nöjd med säljaren så tycker jag att du ska fokusera på den personen och köpa bilen ifrån honom. Han hjälper dig enbart att köpa en bil.
Har du eller andra fler frågor så hjälper er jag gärna.
Är bra sugen på fleetleasing hos Merca. Tycker dock det är lite trångt med vanlig kombi, fövisso tillhör väl E-klassen de största i sitt segment?