• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig pruta på bilpriset!

BOTL

Panerai
Jag känner till det, men på bredden?
Vill kunna ha alla tre kids i baksätet.

Vi åkte 5 pers till min, Samtliga passagerare fullvuxna och 110+kg. Alla tyckte det funkade. Mittenplatsen bak är inte särskild bred men för barn borde det inte finnas några problem alls.

Skulle absolut föreslå en provtur med nya Superb Combin.....och inte skinnsäten då dessa är mer skålade eller så upplever jag det så. Kan du leva med att inte ha 201års modell får du en ny 2015 med riktigt mycket utrustning 270-275!
 

erolorhun

Cartier
2-Faktor
Tittade närmare på nya Superb häromveckan. Med förarsätet inställt för mig (180cm) så var benutrymmet - som väntat - spatiöst i baksätet. Men i sidled tyckte jag inte att sätet var anmärkningsvärt mycket bredare - om öht - jämfört med märkessyskonet Passat och de andra konkurrenterna. Med två barnstolar isofixade till höger och vänster så såg det tveksamt ut om en vuxen skulle få plats där ordentligt.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Tittade närmare på nya Superb häromveckan. Med förarsätet inställt för mig (180cm) så var benutrymmet - som väntat - spatiöst i baksätet. Men i sidled tyckte jag inte att sätet var anmärkningsvärt mycket bredare - om öht - jämfört med märkessyskonet Passat och de andra konkurrenterna. Med två barnstolar isofixade till höger och vänster så såg det tveksamt ut om en vuxen skulle få plats där ordentligt.

Bredden är ju viktig.
Föredrar att ha stolar höger bak o mitten så kan frugan åka bakom mig.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Kommer alltid vara trångt med 3 barn i baksäter i en kombi hur man än vrider och vänder på det.

Minibuss eller 7 sitsig suv

Alt merca R klass. Görs dock inte längre.
S-max ligger egentligen närmast till hands. Men fick som sagt upp ögonen för Mercas fleetleasing och det känns fördelaktigt.
Men får se, har ändå ingen lust att byta bil denna årstiden.
 

MrPlow

Rolex
Från http://www.radron.se/leasabilen :
Plus och minus med privatleasing
plus_20px.png
Fördelar

• Enkelt och bekvämt.

• Ingen kontantinsats eller låneskuld, och alla sparpengar finns kvar.

• Fasta månadskostnader, utan överraskande utgifter.

• Ingen oro för bilens andrahandsvärde, det så kallade restvärdet.

• Du slipper sälja bilen efter avtalstiden.



minus_20px.png
Nackdelar

• Svårt och dyrt att säga upp avtalet i förtid.

• Kan bli extra kostnader för onormalt slitage.

• Begränsad körsträcka. Att överskrida avtalad sträcka är mycket dyrt.

• Konsumentskyddet är inte lika tydligt när du hyr som när du köper.

• Du kan inte dra av ränta i deklarationen.

• Du äger inte bilen, vilket kan innebära begränsningar.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Från http://www.radron.se/leasabilen :
Plus och minus med privatleasing
plus_20px.png
Fördelar

• Enkelt och bekvämt.
• Ingen kontantinsats eller låneskuld, och alla sparpengar finns kvar.
• Fasta månadskostnader, utan överraskande utgifter.
• Ingen oro för bilens andrahandsvärde, det så kallade restvärdet.
• Du slipper sälja bilen efter avtalstiden.

Måste bara hacka lite på dessa "fördelar":
• Enkelt och bekvämt. --> ja, det är ju jättejobbigt att beställa en ny bil från handlare, om nu det är det som är alternativet.
• Ingen kontantinsats eller låneskuld, och alla sparpengar finns kvar. --> om man inte har pengar till en sketen kontantinsats har man troligen behov av att sanera sin ekonomi på flera ställen. Innan man leasar eller köper en flång ny bil.
• Fasta månadskostnader, utan överraskande utgifter. --> Hur manga överraskningar räknar folk med ska komma de första tre åren när de köper en ny bil med garanti?
• Ingen oro för bilens andrahandsvärde, det så kallade restvärdet. --> nej, det är kristallklart att man blir blast redan från början. Testa leasing av t ex en Golf för säg 2500:-/mån i 36 mån och 4500 mil. Detta blir 90000 vilket med största sannolikhet är 50% mer än värdeminskningen vid normalt slitage.
• Du slipper sälja bilen efter avtalstiden. --> ja, men du är å andra sidan skyldig att punga upp ockerpengar för minsta repa som upstått.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vad har Mercedes Fleet edition med privatleasing att göra? Nu hänger jag inte med i svängarna för de har ingenting med varandra att göra. Det ena är ju ett tjänstebilserbjudande via arbetsgivare och det andra något du gör som privatperson.

För övrigt håller jag med ovan, privatleasing är en bedräglig trygghet. När bilen ska återlämnas bedöms den stenhårt och repor och skav som inte ens skulle märkas vid en vanlig privatförsäljning resulterar i stora avdrag. Hur "fast" är månadskostnaden då egentligen?

Håller också med om att det inte är så stora osäkerheter vid privatköp av ny bil. Du har garanti första 2 åren och sedan täcker maskinskadeförsäkringen resten av tiden.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
• Ingen oro för bilens andrahandsvärde, det så kallade restvärdet. --> nej, det är kristallklart att man blir blast redan från början. Testa leasing av t ex en Golf för säg 2500:-/mån i 36 mån och 4500 mil. Detta blir 90000 vilket med största sannolikhet är 50% mer än värdeminskningen vid normalt slitage.

Fast just med den poängen så är det ju lite relevant vilken modell det gäller...
Visst, en Golf står säkert helt okej i andrahandsvärde - men om det är en lite mindre tillverkare eller en ny modell så kan det säkert vara skönt med den tryggheten. Törs t. ex. garantera att alla som valde att privatleasa en Cittra Cactus gjorde en bra mycket bättre affär än de som köpte en.
 

soderlund

Cartier
Det kan löna sig rätt bra att spela bankerna mot varandra. Köpte en V70 tidigare i år och lyckades pressa ner räntan till 2,90. Kommer vara helt avbetald om fyra år när det är dags att byta till en S90 när första treårsleasingbilarna kommer ut. Alltid bästa bilköpet att köpa en tre år gammal leasing.
Nu är det ju iofs försent för din del att hustla ner räntan till en trevlig bil iallafall!

Beror helt på hur man ser det. Personligen håller jag inte med. FD Leasingbilar tenderar att leva ganska hårt, och missköts i stor utsträckning, invändigt men framförallt utvändigt.
Köper ju hellre en ny Octavia än en begagnad v70 med 6000mil på mätaren. Mindre pengar ut, men tryggare med en ny bil där garantier fortfarande gäller. Volvon kanske många tycker är bättre, men 90% av försäljningen går till tjänstebilskunder, vilket säger en hel del. Om det är en bättre bil eller ej, låter jag vara osagt, smaken är ju som baken, delad.
 

Knät

Cartier
Beror helt på hur man ser det. Personligen håller jag inte med. FD Leasingbilar tenderar att leva ganska hårt, och missköts i stor utsträckning, invändigt men framförallt utvändigt.
Köper ju hellre en ny Octavia än en begagnad v70 med 6000mil på mätaren. Mindre pengar ut, men tryggare med en ny bil där garantier fortfarande gäller. Volvon kanske många tycker är bättre, men 90% av försäljningen går till tjänstebilskunder, vilket säger en hel del. Om det är en bättre bil eller ej, låter jag vara osagt, smaken är ju som baken, delad.
Nja, många leasingbilar lever hårt ja, men de flesta sköts väldigt väl. Man köper ju inte första bästa heller.
Jag sitter i ett otal bilar dagligen och har bra koll på hur slitage ser ut och vad man ska titta efter.
Utvändigt handlar ju en del om vilket företag den gått för, många håller rätt hårt på att bilarna ska se representativa ut. Min V70 var riktigt fin i lacken när jag köpte den, några få stenskott i fronten och ett litet skrapmärke efter en fågel. Få har den dessutom gått långt över 6000
Octavian är ingen dålig bil men jag håller V70 högre. Superben är mer jämförbar i komfort och utrymme, där den piskar Volvon på de flesta punkter, tycker bara att bagaget är lite väl smalt. Men det kompenseras av benutrymmet bak som ligger i klass med A8 och S-Klasse.
 
Topp