• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig välja klocka!

Vilken av dessa ska man köpa?


  • Totala väljare
    62

acce1999

Patek
2-Faktor
Absolut!

image.jpg
Är det där Kyles 114270? Från TRF. Minns att han fick be en urmakare anpassa ändlänkarna för att alls få det att funka...
A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Oyster Perpetual 116034 finns med 3-6-9-tavla precis som Explorer och har räfflad ring :)
Tycker dock inte räfflad ring gör sig med den tavlan.

rolex_093.jpg
Den där tavlan är fin. Kom dock i väldigt liten utgåva. Möjligen bara i Japan. Vanligen har de blå, eller rosa markörer... Jag kan ha fel om utgåvan, för all del. 116000 med den tavlan är ett gott, dressigare, alternativ till en 114270. Och som bonus får man då den mer moderna boetten och länken. Inte lika sportigt, förstås.
A
 
Om du vill gå utanför Rolex/Omega så är Jaeger le Coultre som flera har nämnt ett vettigt och enligt mig ett prisvärt märke. Köpte min Reverso GT i samband när jag fyllde 20 år. Med brunt läderband funkar det till det mesta.
DSC_0011.jpg
 

Norra

Panerai
Håll koll på säljforumet här, uretvintage.se och DrWatch.se. Kanske också luxurywatches.se

Annars chrono24.se

A

Men hur pålitligt är uretvintage? Och polerar in Dr Watch alla sina klockor typ? Grejen med Rolex är att det, iaf för mig, är det läskigaste märket att köpa begagnat pga alla fakes..
 

Norra

Panerai
Har du testat en Classique? Den är väldigt liten, något som jag går igång på. Dock inte allas kopp te. Ofta är det Grand Taille eller någon av de andra större storlekarna som syns på handlederna.

Tror inte Classiquen lär bli något problem för mig som tycker att 32-33mm är den perfekta storleken på ett dressur. Och ju tunnare desto bättre, även om det är handvridet (mer charmigt faktiskt).
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Men hur pålitligt är uretvintage? Och polerar in Dr Watch alla sina klockor typ? Grejen med Rolex är att det, iaf för mig, är det läskigaste märket att köpa begagnat pga alla fakes..
Nja, inte om du tar en som är orörd, dvs ny fortfarande. Dyker upp då och då.

Men om du känner dig osäker så är ju nytt från AD inte så dumt om du tänker behålla länge. Men då gäller ju nyare modellerna; 116000, 214270, 114060. Kanske 116200 också?

A
 

Norra

Panerai
Nja, inte om du tar en som är orörd, dvs ny fortfarande. Dyker upp då och då.

Men om du känner dig osäker så är ju nytt från AD inte så dumt om du tänker behålla länge. Men då gäller ju nyare modellerna; 116000, 214270, 114060. Kanske 116200 också?

A

Jo precis, eller Luxury Watches. Jag hoppas de har 14060 (non-cosc), 16610 och 114270 inne samtidigt under februari så jag kan kolla på dem samtidigt och ta den jag gillar..någon annan här som varit där och kan säga lite vad de tycker om stället?
 

Norra

Panerai
Var är alla dessa fakes? Ser ärligt talat aldrig dessa om jag sorterar lite och avstår ebay.

Rolex är väl ändå det mest fakade märke som finns? Möjligtvis delar de plats med breitling. Så det är tyvärr väldigt vanligt med fakes ute och jag vet helt ärligt talat inte hur man ser att en "bra" kopia är just det, en kopia. Vet inte jag kanske är för rädd..
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Rolex är väl ändå det mest fakade märke som finns? Möjligtvis delar de plats med breitling. Så det är tyvärr väldigt vanligt med fakes ute och jag vet helt ärligt talat inte hur man ser att en "bra" kopia är just det, en kopia. Vet inte jag kanske är för rädd..
Använd forumet och dela de saker du tittar på så är nog risken att luras minimal. :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tror inte Classiquen lär bli något problem för mig som tycker att 32-33mm är den perfekta storleken på ett dressur. Och ju tunnare desto bättre, även om det är handvridet (mer charmigt faktiskt).

Jag har 16-17mm omkrets kring handleden. Här kan du få ett hum om storlekarna.

Här är Classique på mig:
image.jpg


Grand Taille:
image.jpg


Jämför dessa med min Mini:
image.jpg


Ska bli intressant att se vad du väljer. Jag själv har ändrat mig flera gånger. Lycka till!
 

Norra

Panerai
Jag har 16-17mm omkrets kring handleden. Här kan du få ett hum om storlekarna.

Här är Classique på mig:
image.jpg


Grand Taille:
image.jpg


Jämför dessa med min Mini:
image.jpg


Ska bli intressant att se vad du väljer. Jag själv har ändrat mig flera gånger. Lycka till!

Snygga! Classiquen satt perfekt. Är de alla dina?
 

Weberg

Audemars
Edit: har kollat runt lite nu och det verkar som de Exp 1an som har jubilee är alla 14270. Den senare 114270 har tydligen andra "lughål" (?) och är därför mer komplicerad att få till. Läste om ett par snubbar som upptäckt detta lite försent och försökt klämma ditt 555 och fått problem med att få loss dem.
 

Norra

Panerai
Edit: har kollat runt lite nu och det verkar som de Exp 1:eek:r som har jubilee är alla 14270. Den senare 114270 har tydligen andra "lughål" (?) och är därför mer komplicerad att få till. Läste om ett par snubbar som upptäckt detta lite försent och försökt klämma ditt 555 och fått problem med att få loss dem.

Aj då, ja vill ha jubilee om jag köper explorer och vill ha just en 114270 :drowning:
 

Weberg

Audemars
"Since the 14270 has the same middle case as the earlier Datejusts (162XX) and the Explorer II (16550 and 16570) has the same middle case as the GMT (16760 and 16710) it is very easy to fit a Jubilee to an Explorer. (The 114270 is a bit more difficult since the lug holes are positioned differently compared to the 14270.)"

Frågan är om det är "difficult" eller "impossible"? Jag vill också ha jubliee på min!
 

Norra

Panerai
"Since the 14270 has the same middle case as the earlier Datejusts (162XX) and the Explorer II (16550 and 16570) has the same middle case as the GMT (16760 and 16710) it is very easy to fit a Jubilee to an Explorer. (The 114270 is a bit more difficult since the lug holes are positioned differently compared to the 14270.)"

Frågan är om det är "difficult" eller "impossible"? Jag vill också ha jubliee på min!
Köp jubilee och find out ;)
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
AT skyfall säger jag. Förälskad i min och tycker det är en bra allroundare. Oavsett vilken klocka du väljer skulle jag inte vara orolig för begagnat. Läs på mycket om modellen och fråga på forumet.
Jag köpte min AT till nästan halva priset, ca 2 mån gammal.
 
Topp