• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HMT och andra indiska klockor

Rikala

Patek
2-Faktor
Tänke starta en tråd dedikerat till HMT och andra indiska klockor!

Fyll på med vad ni har och kuriosa om klockorna, märkena etc.!

Börjar tråden med mina två hmt.

Den första en rosa hmt.
20210220_174953.jpg


Klockan är märkt med hmt samt जनता som jag antar är hmt på hindi. जनता verkar betyda person, folk etc.
20210220_175835.jpg

Screenshot_20210220-181612_Translate.jpg


Klockan är också märkt med पैरा शाक १७ ज्वेल्स (enligt google översätt), vilket betyder para shock 17 jewels.
20210220_175902.jpg

Screenshot_20210220-180227_Translate.jpg


Tavlan är märkt längat ner med något på hindi som som jag inte lyckats tyda än, men gissningsvis "Made in India" följt av npgra siffror.

Den andra är en hmt pilot. Para shock, 17 juveler. Klockan är fulpolerad, med olika tjocklek på bandhornen, olika mycket metall kvar runt tavlan etc. Gissar att tavlan är bytt. Tavlan är iallafall märkt med Made in India 0231.

20210220_180515.jpg

20210220_180533.jpg
 
Senast ändrad:

v0n

Patek
2-Faktor
Poppis tråd minsann 🥳 (föga förvånad hehe).
Jag gillart men kan inte ett skvatt om vare sig HMT eller andra indiska märken men man kan väl alltid lära sig. Den rosa var hur läcker som helst, helstål?

Finns det indiska dykare?
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Poppis tråd minsann 🥳 (föga förvånad hehe).
Jag gillart men kan inte ett skvatt om vare sig HMT eller andra indiska märken men man kan väl alltid lära sig. Den rosa var hur läcker som helst, helstål?

Finns det indiska dykare?

Jo, tänkte nog att det kan ta tid o fylla denna tråden 😆!

Lär inte vara helt lätt o veta vad man får, om det t.ex. är utbytt boett, tavla etc. eller helfejk eller mot alla odds en klocka som är helt orginal.

Dessutom är det ju inga dyra klockor...

Jo, verkar vara helstål på båda. Läste någonstans att hmt's urverk var baserade på något annat märke, kommer dock inte ihåg vilket!

Själv har jag inte stor koll (än), tänkte läsa på lite mer o fylla på vid tillfälle.

Ingen aning om det gjorts någon indisk dykare, får ta o googla lite 😎
 
  • Like
Reactions: v0n

Rikala

Patek
2-Faktor
hmt watches verkar startats 1961 och stängdes ner 2016. Mer finns o läsa här:


Här kommer ett lite bilder jag hittade på amazon.in:

Screenshot_20210221-174910_Chrome.jpg Screenshot_20210221-174920_Chrome.jpg Screenshot_20210221-175206_Chrome.jpg Screenshot_20210221-174820_Chrome.jpg Screenshot_20210221-174831_Chrome.jpg Screenshot_20210221-175009_Chrome.jpg Screenshot_20210221-175050_Chrome.jpg Screenshot_20210221-174934_Chrome.jpg Screenshot_20210221-174954_Chrome.jpg Screenshot_20210221-174759_Chrome.jpg Screenshot_20210221-175152_Chrome.jpg Screenshot_20210221-174808_Chrome.jpg Screenshot_20210221-175112_Chrome.jpg
 
Senast ändrad:

v0n

Patek
2-Faktor
Ska lätt ta och grotta ner mig lite mer när tid finnes. Tycker det kittlar lite ändå, alltid kul med udda ting 😎
 

PJO

Omega
Den första en rosa hmt.
Redd dette er hva man kaller en "aftermarket dial" laget i en eller annen passende bakgate. Nesten alle HMT-klokker på eBay er av denne typen. Urverk og kasse (det finnes visst millioner av disse flytende rundt) pleier å være fra HMT, selv om kasse og "modellnavn" ikke alltid stemmer, mens visere og urskive er nye.
Og du har rett i at Piloten din ikke er så veldig original.

Tavlan är iallafall märkt med Made in India 0231.
0231 er urverket. Basert på 0201 (tror det er nummeret, men kan huske feil) fra Citizen.

Finns det indiska dykare?
Mekaniske? Ikke som jeg vet. Nærmeste fra HMT er Sportstar (fra pakkeåpningstråden), men den tåler ca 0,95 ATM - dvs hold den langt unna vann.

mt watches verkar startats 1961 och stängdes ner 2016.

Lite fler bilder från https://www.hmtwatches.in som verkar varit (eller fortfarande är?) den officiella åf för hmt,
Etter at de la ned hele greia samlet de inn det som fantes av klokker og solgte den i sin butikk i Bangalore. I tillegg monterte dem klokker fra det de hadde liggende av deler (stort sett med dårlig resultat da det for det meste ikke var klokkemakere som gjorde dette, men tidligere sjefer). Men - man har fortsatt å produsere klokker, også nye, for etter at de la ned i 2016 fikk HMT en veldig fornyet interesse. Hvordan kvaliteten nå er tør jeg ikke å si siden jeg ikke har kjøpt noe siden begynnelsen av 2019. Og det er for øvrig et nytt selskap som gjør dette som ikke har noe med det gamle statseide HMT å gjøre.

Redd jeg har opptil flere indiske klokker. Her et actionbilde fra Vad gör du-tråden.
På norske Tidssonen hadde jeg en tråd som het Månedens HMT. Lagde den som et slags alternativ til en annen masseprodusent.

Til slutt en bunke med originale HMT Janata (beklager dårlig bilde):
IMG_E1607[1].JPG
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Redd dette er hva man kaller en "aftermarket dial" laget i en eller annen passende bakgate. Nesten alle HMT-klokker på eBay er av denne typen. Urverk og kasse (det finnes visst millioner av disse flytende rundt) pleier å være fra HMT, selv om kasse og "modellnavn" ikke alltid stemmer, mens visere og urskive er nye.
Og du har rett i at Piloten din ikke er så veldig original.


0231 er urverket. Basert på 0201 (tror det er nummeret, men kan huske feil) fra Citizen.


Mekaniske? Ikke som jeg vet. Nærmeste fra HMT er Sportstar (fra pakkeåpningstråden), men den tåler ca 0,95 ATM - dvs hold den langt unna vann.




Etter at de la ned hele greia samlet de inn det som fantes av klokker og solgte den i sin butikk i Bangalore. I tillegg monterte dem klokker fra det de hadde liggende av deler (stort sett med dårlig resultat da det for det meste ikke var klokkemakere som gjorde dette, men tidligere sjefer). Men - man har fortsatt å produsere klokker, også nye, for etter at de la ned i 2016 fikk HMT en veldig fornyet interesse. Hvordan kvaliteten nå er tør jeg ikke å si siden jeg ikke har kjøpt noe siden begynnelsen av 2019. Og det er for øvrig et nytt selskap som gjør dette som ikke har noe med det gamle statseide HMT å gjøre.

Redd jeg har opptil flere indiske klokker. Her et actionbilde fra Vad gör du-tråden.
På norske Tidssonen hadde jeg en tråd som het Månedens HMT. Lagde den som et slags alternativ til en annen masseprodusent.

Til slutt en bunke med originale HMT Janata (beklager dårlig bilde):
IMG_E1607[1].JPG

Härligt! Tusen takk för infon og bilderna på dina pena klockor!

Misstänkte även att det rosa var en after market ravla, lite synd, men är fin som den är ändå. Får läsa på lite o kolla runt innan jag köper fler så jag förhoppningsvis får tag på några helt äkta!

Ha de!
 

v0n

Patek
2-Faktor
Mekaniske? Ikke som jeg vet. Nærmeste fra HMT er Sportstar (fra pakkeåpningstråden), men den tåler ca 0,95 ATM - dvs hold den langt unna vann.
Ja, helst mekaniska. Sportstar ser ju ganska trevlig ut men vintage och WRen går bort i min bok (för närvarande 🙄).
Kool och dedikerad samling för övrigt, respekt!

Men det måste väl finnas fler märken än HMT tänker jag? Jag tar på mig att luska fram en kompetent indisk dykare, det måste finnas något.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Finns många indiska Seiko 5 på Tradera. Kanske hör hemma här i tråden. 😂
Mumbai deluxe! Köpte en galet kreativ åmega en gång, allt var hyfsat original förutom att det satt ett hemmasnickrat automatisk seikoverk i.
Baklocket var custom made så rotorn skulle få plats :cigar:
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Mumbai deluxe! Köpte en galet kreativ åmega en gång, allt var hyfsat original förutom att det satt ett hemmasnickrat automatisk seikoverk i.
Baklocket var custom made så rotorn skulle få plats :cigar:

Snart är det väl lika svårt o hitta orginalklockor för alla märken, både nya o vintage 😥.

Men, det känns extra utmanande just med indiska klockor samt att de är billiga, det är det jag tycker är kul! Jag har ju uppenbart bommat med de två första, även om den rosa faktiskt är riktigt cool (så den ser jag inte som en miss, inte i mitt tycke iallafall)!

Lite samma som med ryska klockor, finns ju en o annan fake och franken, fast det är nog lättare ändå än indiska!
 

PJO

Omega
Ja med, dessutom billigt. Skall kolla runt lite och se om jag kan hitta några äkta! Blev lite sugen på någon Sona och någon kylskåpsmodell.
HMT Sona er selvfølgelig tingen. Det blir påstått at en samling med HMT bør inneholde Janata, Sona, Pilot og Rajat, og da i variantene på bildet under.
IMG_E1617[1].JPG


Ja, helst mekaniska. Sportstar ser ju ganska trevlig ut men vintage och WRen går bort i min bok (för närvarande 🙄).

Men det måste väl finnas fler märken än HMT tänker jag? Jag tar på mig att luska fram en kompetent indisk dykare, det måste finnas något.
Du får si i fra hvis du finner en mekanisk dykker som har en ATM som er større enn 0,95. Jeg har ikke sett en, men så har jeg bare holdt meg til HMT, og rasket med meg litt fra de andre nedlagte merkene i bildet under (Bortsett fra Allwyn og Timestar skal man ha litt flaks hvis man kommer over noen andre merker):
IMG_E1615[1].JPG

Fra venstre mot høyre - Timestar, Timewel, Purewal, Allwyn, Siwa, Jayco, Hedge Golay, Amar og IST (Indo-Swiss). Et stort problem er at inderne stort sett interesserer seg for HMT, så det er utrolig vanskelig å vite om en klokke er originale eller ikke. Jeg er rimelig sikker på at alle over er korrekte bortsett fra Hedge Golay-en der jeg er veldig usikker på kassa (boetten).

Allwyn var forresten eid av delstaten Andhra Pradesh, og var kjent for sine kjøleskap som holdt en høy kvalitet. Kjøleskapdelen ble solgt til Voltas, og Voltas solgte kjøleskapdelen (og andre hvitevarer?) videre til Electrolux som så lot Allwyn-navnet havne på historiens skraphaug. Svensker, ass. Voltas er eid av Tata, og det påstås at det var Tata-eide Titan som var hovedgrunnen til at HMT ikke lenger var relevant som klokkeprodusent - i tillegg til at HMT var dårlig drevet. Noe også Allwyn var, så hele konsernet havnet i 1995 på historiens skraphaug.

@Von - du kan sjekke om du finner noen dykkere hos noen av produsentene under. (Alle er linket til respektive hjemmesider.) Det er de jeg vet om som lever i dag, men det finnes sikkert flere.
Aiqon Watches
Ajwain
Bangalore Watch Company
Chumbak
Dressberry (Myntra)
Fastrack (Titan)
Horpa
Jaipur Watch Company
Roadster (Myntra)
Sonata (Titan)
Titan
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
HMT Sona er selvfølgelig tingen. Det blir påstått at en samling med HMT bør inneholde Janata, Sona, Pilot og Rajat, og da i variantene på bildet under.
IMG_E1617[1].JPG



Du får si i fra hvis du finner en mekanisk inder som har en ATM som er større enn 0,95. Jeg har ikke sett en, men så har jeg bare holdt meg til HMT, og rasket med meg litt fra de andre nedlagte merkene i bildet under (Bortsett fra Allwyn og Timestar skal man ha litt flaks hvis man kommer over noen andre merker):
IMG_E1615[1].JPG

Fra venstre mot høyre - Timestar, Timewel, Purewal, Allwyn, Siwa, Jayco, Hedge Golay, Amar og IST (Indo-Swiss). Et stort problem er at inderne stort sett interesserer seg for HMT, så det er utrolig vanskelig å vite om en klokke er originale eller ikke. Jeg er rimelig sikker på at alle over er korrekte bortsett fra Hedge Golay-en der jeg er veldig usikker på kassa (boetten).

Allwyn var forresten eid av delstaten Andhra Pradesh, og var kjent for sine kjøleskap som holdt en høy kvalitet. Kjøleskapdelen ble solgt til Voltas, og Voltas solgte kjøleskapdelen (og andre hvitevarer?) videre til Electrolux som så lot Allwyn-navnet havne på historiens skraphaug. Svensker, ass. Voltas er eid av Tata, og det påstås at det var Tata-eide Titan som var hovedgrunnen til at HMT ikke lenger var relevant som klokkeprodusent - i tillegg til at HMT var dårlig drevet. Noe også Allwyn var, så hele konsernet havnet i 1995 på historiens skraphaug.

@Von - du kan sjekke om du finner noen dykkere hos noen av produsentene under. (Alle er linket til respektive hjemmesider.) Det er de jeg vet om som lever i dag, men det finnes sikkert flere.
Aiqon Watches
Ajwain
Bangalore Watch Company
Chumbak
Dressberry (Myntra)
Fastrack (Titan)
Horpa
Jaipur Watch Company
Roadster (Myntra)
Sonata (Titan)
Titan

Snygga klockor, gillar skarpt Sona och Pilot:en! Rajat har en riktigt cool boett!

Hedge Golay var klart cool också. Känns som det kommer vara kul o jaga lite indiska klockor.
 

morgel

Omega
2-Faktor
Kul att det den här tråden precis skapats när jag äntligen registrerat mig här! Jag plockade nämligen upp en HMT Sona för under trehundringen på Tradera för några veckor sedan. Väldigt charmig liten sak. Tyvärr är mitt exemplar just nu ungefär 10 minuter för snabb per dygn, så det skulle man ju vilja åtgärda.

Har läst något om att urverken i dessa är baserade på något gammalt primitivt Citizen-verk. Kan det stämma? Är nybörjare när det kommer till urverk och har inga lämpliga verktyg för att öppna klockan och ta en titt ännu.


20210302_151518.jpg
20210302_151858.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Kul att det den här tråden precis skapats när jag äntligen registrerat mig här! Jag plockade nämligen upp en HMT Sona för under trehundringen på Tradera för några veckor sedan. Väldigt charmig liten sak. Tyvärr är mitt exemplar just nu ungefär 10 minuter för snabb per dygn, så det skulle man ju vilja åtgärda.

Har läst något om att urverken i dessa är baserade på något gammalt primitivt Citizen-verk. Kan det stämma? Är nybörjare när det kommer till urverk och har inga lämpliga verktyg för att öppna klockan och ta en titt ännu.


20210302_151518.jpg
20210302_151858.jpg

Välkommen till forumet! Citizen hjälpte HMT att starta upp klocktillverkningen i Indien. Så, man kan nog anta att det första urverket baserades på Citizen, men jag har själv inte läst så mycket än....

Den modellen du har är en av de jag tänkte skaffa, himla snygg!

Synd att den går såpass fel per dag, men antagligen kan du rucka så den går bättre.
För detta behövs en boettöppnare samt en timegrapher (finns som app) och något verktyg för att flytta inställningarna.

Söker du på rucka här på forumet lär du hitta en hel del info.

Man kan även rucka utan app, genom att bara ändra inställningen lite i taget och sedan jämnföra hur mycket fel den går gentemot en annan klocka.
 

morgel

Omega
2-Faktor
Välkommen till forumet! Citizen hjälpte HMT att starta upp klocktillverkningen i Indien. Så, man kan nog anta att det första urverket baserades på Citizen, men jag har själv inte läst så mycket än....

Den modellen du har är en av de jag tänkte skaffa, himla snygg!

Synd att den går såpass fel per dag, men antagligen kan du rucka så den går bättre.
För detta behövs en boettöppnare samt en timegrapher (finns som app) och något verktyg för att flytta inställningarna.

Söker du på rucka här på forumet lär du hitta en hel del info.

Man kan även rucka utan app, genom att bara ändra inställningen lite i taget och sedan jämnföra hur mycket fel den går gentemot en annan klocka.

Tack, för både välkomnande och mycket bra info! Jag har tänkt att Sonan ska bli mitt första offer när jag börjar våga mig på att öppna och peta på klockor, så det är kanske dags att börja leta upp en boettöppnare. Försökte med en gammal squashboll som legat i sportväskan i några år, men det fanns inte mycket friktion kvar där 😁
 

PJO

Omega
Kul att det den här tråden precis skapats när jag äntligen registrerat mig här! Jag plockade nämligen upp en HMT Sona för under trehundringen på Tradera för några veckor sedan. Väldigt charmig liten sak. Tyvärr är mitt exemplar just nu ungefär 10 minuter för snabb per dygn, så det skulle man ju vilja åtgärda.

Har läst något om att urverken i dessa är baserade på något gammalt primitivt Citizen-verk. Kan det stämma?
Med fare for å låte som en kjip nordmann - urskiva er nok ikke original. Men det er en Sona-kasse (boett), og riktig type visere. Og rimelig sikkert et 0231-verk fra HMT - som er basert på et gammelt Citizen-verk. Lurer på om ikke originalen fra Citizen hadde 21 juveler, men ikke sitér meg på det.
Edit: Hvis 0231 er basert på 0201 fra Citizen har originalen 21 juveler. Den ser i hvert fall rimelig lik ut. Tror grunnen til at de fjernet noen juveler var at man ville ha et enklere verk som var lettere å produsere, var driftssikker, og enkel å vedlikeholde.

Man kan även rucka utan app, genom att bara ändra inställningen lite i taget och sedan jämnföra hur mycket fel den går gentemot en annan klocka.
HMT0231.jpg

Man får dytte litt på denne og se hva som skjer.

Tack, för både välkomnande och mycket bra info! Jag har tänkt att Sonan ska bli mitt första offer när jag börjar våga mig på att öppna och peta på klockor, så det är kanske dags att börja leta upp en boettöppnare. Försökte med en gammal squashboll som legat i sportväskan i några år, men det fanns inte mycket friktion kvar där
Baklokket ditt har ikke gjenger, så en squashball - ny eller ikke, vil ikke hjelpe., Du må åpne den med en av disse. Og skal du ha på baklokket igjen bør du ha noe lignende dette.

På (det rimelig dårlige) bildet under er mine Sonaer. De 4 øverste ligger i rekkefølgen de kom ut, mens den femte er en minivariant. Sona betyr gull, og det er den varianten som gjelder. Som man kan se finnes det noen andre farger, men de fleste kjøpte selvfølgelig gullvarianten.
IMG_E1638[1].JPG


Jeg hadde ikke tenkt å bli noe aktiv i denne tråden siden jeg har pensjonert meg fra HMT, men siden det er en viss interesse for Sona kan jeg peke på hva man må se etter hvis man vil ha en original en:
1. Indeksene kl 3/6/9/12 skal være spisse.
2. Indeksene skal (stort sett) ha en sort strek. Klokka øverst til venstre på bildet over har ikke dette da den ble produsert før man begynte med sort strek.
3. Viserne skal se ut som de under. Om sekundviseren er rød eller gullfarget er sak samme.
4. Hele det indre området skal være preget. Det skal ikke være noe brudd på "bølgene".
5. "Sona"; "Para shock" og "17 jewels" skal være trykket oppå det pregede området. Er det plaketter med trykk som på klokka til @morgel et par poster opp, eller trykket er på et flatt område, er den ikke original.
6. Ser O-en i Sona ut som en U med en strek over, lignende den som man ser på klokka til @morgel, er den ikke original.

For øvrig - hvis noen lurer på om en HMT-klokke (alle modeller - ikke bare Sona) for salg er original eller ikke kan man sende meg en PM (spør helst ikke i denne tråden, for det er ikke sikkert jeg vil få det med meg), og jeg skal gjøre mitt beste for å hjelpe til.

IMG_E1641[1].JPG
 
Senast ändrad:

Rikala

Patek
2-Faktor
Med fare for å låte som en kjip nordmann - urskiva er nok ikke original. Men det er en Sona-kasse (boett), og riktig type visere. Og rimelig sikkert et 0231-verk fra HMT - som er basert på et gammelt Citizen-verk. Lurer på om ikke originalen fra Citizen hadde 21 juveler, men ikke sitér meg på det.
Edit: Hvis 0231 er basert på 0201 fra Citizen har den 21 juveler. Den ser i hvert fall rimelig lik ut. Tror grunnen til at de fjernet noen juveler var at man ville ha et enklere verk som var lettere å produsere, var driftssikker, og enkel å vedlikeholde.


HMT0231.jpg

Man får dytte litt på denne og se hva som skjer.


Baklokket ditt har ikke gjenger, så en squashball - ny eller ikke, vil ikke hjelpe., Du må åpne den med en av disse. Og skal du ha på baklokket igjen bør du ha noe lignende dette.

På (det rimelig dårlige) bildet under er mine Sonaer. De 4 øverste ligger i rekkefølgen de kom ut, mens den femte er en minivariant. Sona betyr gull, og det er den varianten som gjelder, men som man kan se finnes det noen andre farger, men de fleste kjøpte selvfølgelig gullvarianten.
IMG_E1638[1].JPG


Jeg hadde ikke tenkt å bli noe aktiv i denne tråden siden jeg har pensjonert meg fra HMT, men siden det er en viss interesse for Sona kan jeg peke på hva man må se etter hvis man vil ha en original en:
1. Indeksene kl 3/6/9/12 skal være spisse.
2. Indeksene skal (stort sett) ha en sort strek. Klokka øverst til venstre på bildet over har ikke dette da den ble produsert før man begynte med sort strek.
3. Viserne skal se ut som de under. Om sekundviseren er rød eller gullfarget er sak samme.
4. Hele det indre området skal være preget. Det skal ikke være noe brudd på "bølgene".
5. "Sona"; "Para shock" og "17 jewels" skal være trykket oppå det pregede området. Er det plaketter med trykk som på klokka til @morgel et par poster opp, eller trykket er på et flatt område, er den ikke original.
6. Ser O-en i Sona ut som en U med en strek over lignende den som man ser på klokka til @morgel, er den ikke original.

For øvrig - hvis noen lurer på om en HMT-klokke (alle modeller - ikke bare Sona) for salg er original eller ikke kan man sende meg en PM (spør helst ikke i denne tråden, for det er ikke sikkert jeg vil få det med meg), og jeg skal gjøre mitt beste for å hjelpe til.

IMG_E1641[1].JPG

Om man tänkt sig öppna många klockor skulle jag rekommendera denna: https://www.cousinsuk.com/product/case-knives

Det är lika bra att köpa kvalitet på vissa av verktygen även om det finns billigare.

Denna pressen har jag, https://www.cousinsuk.com/product/lever-closing-press-heavy-duty

Den är helt ok, men inser att jag kommer behöva köpa nya "dies" om ett tag, då vissa redan börjar bli lite lösa (även om de kommer fungera att använda efteråt ändå). Haft min press i ca 1 år, använder den hyfsat ofta.

Har du en riktig slö kniv skulle du kunna använda den för och öppna locket.
 
  • Like
Reactions: PJO

v0n

Patek
2-Faktor
...om jag nu får stå för den modernare indiska marknaden så jag går helt bet på uppdrag hitta intressanta dykare, eller jag hittar snarare inga alls ☹️
 

morgel

Omega
2-Faktor
Tack för all info @PJO! Du verkar minst sagt ha koll på din HMT-historia, så det är nog sannolikt att det inte är ett helt äkta exemplar jag fått tag i. Oh well, sånt som händer när man budar på klockauktioner efter ett par glas vin för mycket en fredagkväll.

Jag ska se om jag hittar något lämpligt verktyg för att försöka öppna den utan att riskera att repa upp hela boetten. Är riktigt nyfiken på vad som sitter inuti nu.

WatchMasterSE hette säljaren på Tradera. Så om man är ute efter HMT ska man nog vara lite försiktig med att handla därifrån. Här är den auktionen jag plockade hem.
 

morgel

Omega
2-Faktor
Tack för all info @PJO! Du verkar minst sagt ha koll på din HMT-historia, så det är nog sannolikt att det inte är ett helt äkta exemplar jag fått tag i. Oh well, sånt som händer när man budar på klockauktioner efter ett par glas vin för mycket en fredagkväll.

Jag ska se om jag hittar något lämpligt verktyg för att försöka öppna den utan att riskera att repa upp hela boetten. Är riktigt nyfiken på vad som sitter inuti nu.

WatchMasterSE hette säljaren på Tradera. Så om man är ute efter HMT ska man nog vara lite försiktig med att handla därifrån. Här är den auktionen jag plockade hem.
Det gick alldeles utmärkt med en slö gammal smörkniv, den satt inte alls hårt och det kan inte ha varit länge sedan den öppnades senast:

20210303_081107.jpg
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Det gick alldeles utmärkt med en slö gammal smörkniv, den satt inte alls hårt och det kan inte ha varit länge sedan den öppnades senast:

20210303_081107.jpg

Bra jobbat! Lite fukskadat... Ett tips är och vara försiktig när du är nära balansen och ruckar klockan, så du inte slinter och skadar balansfjädern.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
Alltså, har haft min vintageperiod och vågar nog påstå att en klassisk Super Compressor inte är så värst indiskt. Inte för att jag känner igen Titan men tror inte det är samma Titan som @PJO länkat till innan, kan ha fel såklart 🙂
Äh, du har rätt. Har inget med Indien o göra...
 
  • Love
Reactions: v0n
Topp