Eftersom jag bara har två Schweiziska Horia verktyg bestämde jag mig för att testa en kopia från Kina trots avrådan, eller två faktiskt…
Well, mikrometerskruven sög och det var glapp åt alla håll och kanter men själva gjutgodset i basen känns bra och stabilt. Så vad är då bättre än att modifiera en Mitutoyo mikrometerskruv för att ersätta skräpet ifrån Kina?
Sagt och gjort efter en timme i svarven är verktyget uppdaterat och har inga spel eller glapp längre.
Förvisso är en Mitutoyo mikrometer skruv inte riktigt lika robust gänga (skillnad mellan ytter och innergänga) som original Horian så man kan nog inte överföra lika mycket kraft. Men fullt tillräckligt vilket jag är super nöjd med.
Efter att ha lyckats så bra med detta står ytterligare en Kina Horia på tur men inväntar mikrometerskruven till den först. Kina Nr. 2 har bred bas för verkhållare och spindeln är invändigt gängad så man kan stoppa i spetsar i plexiglas för visarpåsättning.
Så nu känner jag att uppsättningen är komplett en orginal med 3mm spindel en med 4mm. En kinesisk med 4mm och en special för visarpåsättning och annat.