• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hobby-hörna hemma, verktyg, tips och trix.

Hej!
Hoppar in i tråden med en fråga om förstoring.
Jag är ny till denna hobby och håller på att samla verktygen för att ta isär mitt första urverk. Men har fastnat lite på förstoringen.

Jag köpte några billiga luppar i olika styrkor plus ett metallband som håller fast dom på huvudet. Men problemet jag har är att man måste ju hålla huvudet en millimeter från klockan för att kunna se något och då ryms man ju knappt med skruvmejseln.


Min fråga är därför, kommer en lupp av högre kvalitet göra att det går att se tydligt från ett längre avstånd eller ska man satsa på någon annan form av förstoring? Kom gärna med tips på märken mm.
Mvh
Hugo
 
Hej!
Hoppar in i tråden med en fråga om förstoring.
Jag är ny till denna hobby och håller på att samla verktygen för att ta isär mitt första urverk. Men har fastnat lite på förstoringen.

Jag köpte några billiga luppar i olika styrkor plus ett metallband som håller fast dom på huvudet. Men problemet jag har är att man måste ju hålla huvudet en millimeter från klockan för att kunna se något och då ryms man ju knappt med skruvmejseln.


Min fråga är därför, kommer en lupp av högre kvalitet göra att det går att se tydligt från ett längre avstånd eller ska man satsa på någon annan form av förstoring? Kom gärna med tips på märken mm.
Mvh
Hugo
För normalt skruvande använder jag också lupp (Bergeon 2611-TN 2.5) men ganska liten förstoring på 4x då ökar man fokus avståndet. Men det blir rätt mycket arbete framför näsan också, speciellt med 12x lupp när man skall olja t.ex. haken eller incabloc i balansen.

Jag har länge varit sugen på att införskaffa ett stereo mikroskop på arm med möjlighet att koppla kamera/skärm. Dock av pris och platsskäl har inköpet inte blivit av än.
08081161-A2A8-402A-88D2-9433A3BDD3A3.jpeg
 
Jag tycker än så länge det är bäst att köra utan lupp. Använder endast lupp för inspektion och då 10x. Arbetar inte med lupp på än. Men det kanske är att jag är nybörjare bara.
 
Tjabba!
Tänkte göra ett hål i ett gummiband (FKM).
Någon med erfarenhet?
Kan en enkel håltång funka?


1657306951583.png
 
Hej!
Hoppar in i tråden med en fråga om förstoring.
Jag är ny till denna hobby och håller på att samla verktygen för att ta isär mitt första urverk. Men har fastnat lite på förstoringen.

Jag köpte några billiga luppar i olika styrkor plus ett metallband som håller fast dom på huvudet. Men problemet jag har är att man måste ju hålla huvudet en millimeter från klockan för att kunna se något och då ryms man ju knappt med skruvmejseln.


Min fråga är därför, kommer en lupp av högre kvalitet göra att det går att se tydligt från ett längre avstånd eller ska man satsa på någon annan form av förstoring? Kom gärna med tips på märken mm.
Mvh
Hugo
Köp Bergeon luppar eller bättre. Billiga är bara skit. Du kommer se bra mycket bättre med kvalitets luppar. Bergeon enkla är inte heller jättedyra . Och håller jätte länge
Mikroskop är suveränt. Kör själv med ett Optika ST-50. Funkat kanon genom åren.
Tyvärr blir ju inte synen bättre ju äldre man blir. Än så länge funkar dock lupp bra.
 
Hej allihopa!
Jag är väl inte riktigt på stadiet där jag rengör delarna och oljar dom innan jag sätter ihop allt igen.
Men jag såg den här videon och tyckte att det var en finurlig DIY variant på en rengöringsmaskin.
Sedan hittade jag den här lite mer avancerade varianten på reddit Länk
tvätt.png

Tänkte att det skulle vara kul att göra något liknande i framtiden och undrade om det kanske var någon här i forumet som har mekat ihop något liknande och vill dela med sig :)
Mvh
 
Hej allihopa!
Jag är väl inte riktigt på stadiet där jag rengör delarna och oljar dom innan jag sätter ihop allt igen.
Men jag såg den här videon och tyckte att det var en finurlig DIY variant på en rengöringsmaskin.
Sedan hittade jag den här lite mer avancerade varianten på reddit Länk
tvätt.png

Tänkte att det skulle vara kul att göra något liknande i framtiden och undrade om det kanske var någon här i forumet som har mekat ihop något liknande och vill dela med sig :)
Mvh
Jag använder en Elma Super Elite och jag kör 6 min bad nr. 1 —> 8 min bad nr.2 —> 6 min bad nr. 3 och sist 5 min värme/tork. Totalt 25 min i tvätten.

Rolig idé men i mina ögon ganska opraktiskt att sitta med en skruvdragare i 25 min. Den andra varianten med en motor är samma princip så varför inte.
15B8E239-88D9-4FEF-B288-4838314C6855.jpeg
 
Gud va jag vill börja med sånt här, ekonomin säger lite ifrån att köpa Bergeon-grejer och dyrare maskiner, vissa saker 3D Skriver jag i resin, får bli lite saker varje månad tills man har allt :p jag älskar småpill och det här känner jag är mitt i prick
 
Nya leksaker på ingång! 🥳

En komplett NOS Gamma 8mm svarv som enligt info ska vara en exakt kopia av Boley & Leinen ”Reform” svarv.

Extra kul att protokollet för uppmätningar av toleranser sitter kvar i locket och är daterat till 28.e Oktober 1949. Så förväntar mig väldigt hög precision med denna efter att den blivit rengjord och oljad i lager o.s.v.

Kommer bli ett litet projekt att montera denna på en platta eller låda tillsammans med lämplig motor + motorstyrning. Kommer antagligen bli ett av de kommande projekten jag delar med mig av här i tråden.
75BE7EF4-5E66-489A-9973-ACAF4A38AF4F.jpeg

AEEFBC40-A257-404C-B631-82DAF9F1F8FE.jpeg
 
En dröm!

Nya leksaker på ingång! 🥳

En komplett NOS Gamma 8mm svarv som enligt info ska vara en exakt kopia av Boley & Leinen ”Reform” svarv.

Extra kul att protokollet för uppmätningar av toleranser sitter kvar i locket och är daterat till 28.e Oktober 1949. Så förväntar mig väldigt hög precision med denna efter att den blivit rengjord och oljad i lager o.s.v.

Kommer bli ett litet projekt att montera denna på en platta eller låda tillsammans med lämplig motor + motorstyrning. Kommer antagligen bli ett av de kommande projekten jag delar med mig av här i tråden.
75BE7EF4-5E66-489A-9973-ACAF4A38AF4F.jpeg

AEEFBC40-A257-404C-B631-82DAF9F1F8FE.jpeg
 
För normalt skruvande använder jag också lupp (Bergeon 2611-TN 2.5) men ganska liten förstoring på 4x då ökar man fokus avståndet. Men det blir rätt mycket arbete framför näsan också, speciellt med 12x lupp när man skall olja t.ex. haken eller incabloc i balansen.

Jag har länge varit sugen på att införskaffa ett stereo mikroskop på arm med möjlighet att koppla kamera/skärm. Dock av pris och platsskäl har inköpet inte blivit av än.
08081161-A2A8-402A-88D2-9433A3BDD3A3.jpeg

Jag skulle föreslå att köpa begagnat kvalitets stereomikroskop och använd en mobilhållare på ena luppen. Då får man 4k, 30 fps eller vad man nu har med grym kvalité. Sen alla funktioner tex slow motion osv :)
 
Då jag gjort en liten städning i bänklådorna och gått igenom lite av verktygen hitta jag en ask med roliga korntänger jag tänkte dela med mig av.

En ask från Dumont med totalt 5 st. väldigt speciella korntänger och dessutom oerhört billiga. 😅

Först har vi en Dumont No.9 (00) storlek No.1
(Den med 2 skruvar på)
Denna korntång används för att böja till en Breguet spiral vilket kanske inte är något man gör varje dag…
5B885288-6113-4C1F-883B-A625D7BD26F4.jpeg

Korntången bakom är en Dumont No.10 (00) storlek No.4 som används för att forma kurvan på Breguet spiralen. De tunna käftarna har en väldigt specifik böjning så man lätt kommer åt att böja spiralen.
4DEF9145-C21E-4AB0-8892-0EC9DC7EDF92.jpeg

För att böja kurvan på en Breguet spiral är det naturligtvis skillnad om det är ett stort fickur eller en liten damklocka. Därför så kommer No.10 (00) i olika storlekar varav jag har ett set med 0, 2, 4, 5.
DE47402D-3D65-4DD4-9EF6-878CFB6B2E29.jpeg

Nästa gång jag får chansen att böja lite på en Breguet spiral blir det lite dokumentation.
 
Senast ändrad:
Veckans verktyg: Avmagnetiserare

Detta verktyg är otroligt bra att ha om ens verktyg blir magnetiska och de finns i flera varianter. Gemensamt är att man trycker på en knapp och en spole skapar ett magnetfält som växlar riktning med 50hz så väldigt förenklat slår man sönder magnetfältet så metall som kommer i vägen kastar om sina elektroner huller om buller och tar bort magnetismen som bildats då magnetfältet ligger åt samma håll.

Dessa apparater finns som sagt i flera varianter:
B0D0846C-2958-478F-B5CD-67BB5EB71D73.jpeg


Min första model var en enkel kinesisk för ca. 150kr liknande den här fast min var blå. Storleken och effekten lämpade sig till mejsel klingor och korntänger. Även lägga klockdelar i en zippåse och trycka på knappen. (Utan zippåse kan de flyga all världens väg)
49153A96-39BE-4A0B-9B5C-ECE7D80258FF.png

Mitt råd till den som köper en avmagnetiserare är ändå att investera lite extra typ en ”Etic Swiss” i bilden från CousinsUK ett snäpp upp då jag tror de håller längre och är av bättre kvalitet för endast några 100-lappar till.

Sen kanske ni undrar vad jag använder för avmagnetiserare idag efter som min första kinesiska apparat gav upp efter ca 2-3 års trogen tjänst. Då blev det en ca. 25 kilos klump i form av en Bergeon 5968 B. Hittar tyvärr inte så mycket info om just den modellen men hur som helst skrämmer den magnetismen ur skiftnycklar och fälgkors om det så behövs. Troligtvis kommer regeringen få öppna ett nytt kärnkraftverk också så jag kan använda den lite mer.
60408794-8DD0-41C5-8377-A428352DED3B.jpeg

7ADAD4C2-CD03-4600-BDC2-B4ABE1463814.jpeg

1B7FC18A-9150-4F34-B1BC-AF569ACC2515.jpeg
 
Hej,

Har dessa tre olika oljor. Försöker bilda mig en bättre bild över vilken olja som skall användas på vilken plats när jag monterar ihop urverken.

Moebius 8300 (tjockast) - används bara på mainspring? Även på väggarna i barrel innan fjädern monteras i (endast för automatiska verk?)

Moebius 9010 (medel tjock) - används på bommen kronan sitter på och mellan dom delar som bommen löper igenom? Även på setting lever?

Moebius hp1300/9104 (tunn) - används på alla rubiner och på tappar som kugghjul ligger på i keyless works. Används mellan stenarna i incablock verk. Även mellan barrel och barrelbridge?

Jag har säkert missat massor 😂
Men har jag överlag förstått rätt hur jag bör använda mina tre? Har även en olja som jag fått med gratis vid en beställning (längst till vänster på bild) är den användbar?

1A8921C5-6592-4E35-9E58-5B517CB96468.jpeg


Tack! 🙏
/Joakim
 
Senast ändrad:
Hej,

Har dessa tre olika oljor. Försöker bilda mig en bättre bild över vilken olja som skall användas på vilken plats när jag monterar ihop urverken.

Moebius 8300 (tjockast) - används bara på mainspring? Även på väggarna i barrel innan fjädern monteras i (endast för automatiska verk?)

Moebius 9010 (medel tjock) - används på bommen kronan sitter på och mellan dom delar som bommen löper igenom? Även på setting lever?

Moebius hp1300/9104 (tunn) - används på alla rubiner och på tappar som kugghjul ligger på i keyless works. Används mellan stenarna i incablock verk. Även mellan barrel och barrelbridge?

Jag har säkert missat massor 😂
Men har jag överlag förstått rätt hur jag bör använda mina tre? Har även en olja som jag fått med gratis vid en beställning (längst till vänster på bild) är den användbar?

1A8921C5-6592-4E35-9E58-5B517CB96468.jpeg


Tack! 🙏
/Joakim
Hp1300 är tjockare än vad 9010 är. På bommen och vid tirettfjäder kan du köra fett istället för olja. Då duger nog din 8300 till det. Egentligen hade 9504 eller Jisma varit att föredra. Tappar på tavelsidan kan du olja med hp1300. Resterande kan du olja så här.

Hp1300: Fjäderhuskärna, fjäderhus (barrel bridge), centrumhjul, mellanhjul.

9010: Sekundhjul, gånghjul, incabloc.

Ingen olja vid gånghake.

Ska du olja automater så vill du ha grafitfett längs fjäderhusväggen innan du monterar fjädern.
 
Hp1300 är tjockare än vad 9010 är. På bommen och vid tirettfjäder kan du köra fett istället för olja. Då duger nog din 8300 till det. Egentligen hade 9504 eller Jisma varit att föredra. Tappar på tavelsidan kan du olja med hp1300. Resterande kan du olja så här.

Hp1300: Fjäderhuskärna, fjäderhus (barrel bridge), centrumhjul, mellanhjul.

9010: Sekundhjul, gånghjul, incabloc.

Ingen olja vid gånghake.

Ska du olja automater så vill du ha grafitfett längs fjäderhusväggen innan du monterar fjädern.
Tack för hjälpen!
När jag kollat på andra använder dom ett blått fett på tapparna för yoke och yoke spring. Är det korrekt att använda 8300 för mig där? Övriga tappar tar jag hp1300 på.
 
För normalt skruvande använder jag också lupp (Bergeon 2611-TN 2.5) men ganska liten förstoring på 4x då ökar man fokus avståndet. Men det blir rätt mycket arbete framför näsan också, speciellt med 12x lupp när man skall olja t.ex. haken eller incabloc i balansen.

Jag har länge varit sugen på att införskaffa ett stereo mikroskop på arm med möjlighet att koppla kamera/skärm. Dock av pris och platsskäl har inköpet inte blivit av än.
08081161-A2A8-402A-88D2-9433A3BDD3A3.jpeg
Kan detta vara ett alternativ?
 
Tack för hjälpen!
När jag kollat på andra använder dom ett blått fett på tapparna för yoke och yoke spring. Är det korrekt att använda 8300 för mig där? Övriga tappar tar jag hp1300 på.
Jag använder uteslutande 9504 på delar där friktionen är lite större, typ ställmekanismen, kronografdelar o.s.v..
57E62C8E-E016-4161-9636-57C3AF6B1C3A.jpeg

Är lätt att dosera då man lätt ser det pga färgen.

Exempel på breguet tänderna på en ”sliding pinion”
6B818008-619B-496A-8BED-FA8A5AED6D8F.jpeg

Syns då tydligt när man lägger små droppar.
FE96B122-7B08-4CCE-8552-44377C973DDB.jpeg

Även i visarställ mekanismen så ligger det kvar där man lägger det så är lättjobbat.
EED67E5D-87D7-4945-BA48-46BE6C41132F.jpeg
 
Jag använder uteslutande 9504 på delar där friktionen är lite större, typ ställmekanismen, kronografdelar o.s.v..
57E62C8E-E016-4161-9636-57C3AF6B1C3A.jpeg

Är lätt att dosera då man lätt ser det pga färgen.

Exempel på breguet tänderna på en ”sliding pinion”
6B818008-619B-496A-8BED-FA8A5AED6D8F.jpeg

Syns då tydligt när man lägger små droppar.
FE96B122-7B08-4CCE-8552-44377C973DDB.jpeg

Även i visarställ mekanismen så ligger det kvar där man lägger det så är lättjobbat.
EED67E5D-87D7-4945-BA48-46BE6C41132F.jpeg
Skulle du säga att jag bör komplettera med denna? Eller funkar min 8300 hjälpligt?
 
Skulle du säga att jag bör komplettera med denna? Eller funkar min 8300 hjälpligt?
Innan jag köpte det blå fettet körde jag faktiskt HP1300 det funkar bra men är lite mer flyktigt så man får vara mer precis med applikationen. 8300 har jag använt någon enstaka gång då jag hjälpt släktingar med väggur i armbandsur använder jag endast följande:

9104/HP1300 (tjockare olja): på roterande axlar från fjäderhuset till centrum hjulet + roterande hjul på tavelsidan typ datumhjul, crown wheel o.s.v.
9010 (tunn olja): på roterande axlar från tredje hjulet till balansen + incablock. Inget i lagerstenarna på haken.
9415 (fett): palletter hake/ tänder gånghjul.
9504 (fett): glidande ytor och friktions ytor (framförallt ”keyless”)
8301 (fett med grafit): endast insida kanten på fjäderhus på automatverk.
Molycote DX (packningar): endast packningar krona, tryckknappar på kronografer och bakboettspackning.
0F50B6C5-0164-42F2-96F8-9B35E648E95F.jpeg
 
Nu har jag skruvat fast svarven i skivan och tagit fram en gammal motor så jag kan testa den.

Jag har även fräst fram en adapterplatta där jag tänkt fästa diverse tillbehör. Ska försöka hitta en liten frässpindel som går att justera i höjdled att fästa ovanpå koordinatbordet.

86972EC0-6384-4537-A92F-3550EC535B13.jpeg

Kan använda samma fästskruv som original stickelstödet.
95387BF0-D823-4DD2-8BCA-EB093C6F2B3A.jpeg


Och även det lilla koordinatbordet monterat.
A8BC453A-038C-4C2E-B572-6B13605E37D8.jpeg
 
Nytt verktyg igår, hittade en äldre fjädervinda som verkligen ser ut att vara bergeon. Men är det det? 😅
Stämplade swiss och tror även det står ”CAM” på dom. Felstavat ”bergeron 2729” på ickeorginal låda är ju också lite wierd.
Fungerar som dom ska iaf och känns himla kul att ha!
89228EF0-21F3-4103-BE91-1DE56B207B2C.jpeg

443240BD-E92C-4521-8A3F-078297E9F14D.jpeg
 
Har tänkt att det kan vara en god idé att ha en låda glas hemma för att snabbt kunna byta på dom klockor som renoveras över tid och slippa beställa varje gång.
Ni som har erfarenhet, är det värt att köpa detta? Eller får jag bara massa glas jag aldrig kommer få användning för? 😅
Tittat här lite: https://www.ofrei.com/page1429.html

Tar gärna emot tips/erfarenheter.
Samma fråga ang fjädrar, kanske också är bra att ha?
 
Har tänkt att det kan vara en god idé att ha en låda glas hemma för att snabbt kunna byta på dom klockor som renoveras över tid och slippa beställa varje gång.
Ni som har erfarenhet, är det värt att köpa detta? Eller får jag bara massa glas jag aldrig kommer få användning för? 😅
Tittat här lite: https://www.ofrei.com/page1429.html

Tar gärna emot tips/erfarenheter.
Samma fråga ang fjädrar, kanske också är bra att ha?
Erfarenhetsmässigt är att vissa dimensioner tenderar ta slut så man får beställa nya oavsett samt att andra dimensioner blir liggande och samlar damm.

Själv har jag under några år fört statistik över vilka storlekar jag använt. För plast glas har det t.ex. varit mest av 30,20mm och 31,60mm därför har jag köpt några av varje från CousinsUK för att att ha liggande.
I övrigt brukar jag bara beställa efter behov.
 
Erfarenhetsmässigt är att vissa dimensioner tenderar ta slut så man får beställa nya oavsett samt att andra dimensioner blir liggande och samlar damm.

Själv har jag under några år fört statistik över vilka storlekar jag använt. För plast glas har det t.ex. varit mest av 30,20mm och 31,60mm därför har jag köpt några av varje från CousinsUK för att att ha liggande.
I övrigt brukar jag bara beställa efter behov.
31 går mycket av oxå . Men 31,6 och ev 31,7 försöker jag ett eller två hemma . Andra storlekar blir liggande i nån låda och påsen går sönder . Sällan man använder te.x 274 eller 465.
 
Jag har ett verktyg som jag haft väldigt länge utan att egentligen veta vad det skall användas till. Då det inte är märkt med något nummer har jag inte heller lagt energi på att googla vad det kan vara.

Så här ser det iallafall ut:
123DC733-2DFD-4F76-A9A8-DD1A04B74110.jpeg

2A3BE1A1-CEAE-452B-9A5B-269CF72043BE.jpeg


Men av en slump satt jag och titta i en gammal Bergeon katalog från 1958 och såg att detta var en Bergeon No. 30203.

En hållare för balanser så man kan fila på skruvarna om det är obalans i balansen.
Lite roligt verktyg som man kanske eventuellt får användning av någon gång…
D96E7077-2130-47AF-B7A7-C7E5F66A2CED.jpeg
 
Tillbaka
Topp