• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Homage vs Replicas

Jag får nästan lust att starta klocktillverkning som gör "homager" på de klassiska ikonerna. Men då skall de vara dyrare en originalet för att vända mig till folk som verkligen har råd och självförtroende avstå från "originalet". enbart för att se hur diskussionerna går då? För många verkar se problem i att homager vänder sig till dom som inte har råd att slanta upp för originalet. ;)
Hade nog funkat. Priset skulle vara ingraverat på sidan av boetten. Ju dyrare desto bättre, bara det syns tydligt. Då går det åt som smör i solsken :D.

Såg ut så här i min klocklåda ett tag, älskade båda :) Steinhart är bra introduktion
IMG_0281.JPG

Jag får nästan lust att starta klocktillverkning som gör "homager" på de klassiska ikonerna. Men då skall de vara dyrare en originalet för att vända mig till folk som verkligen har råd och självförtroende avstå från "originalet". enbart för att se hur diskussionerna går då? För många verkar se problem i att homager vänder sig till dom som inte har råd att slanta upp för originalet. ;)
Gå in till din bank och lägg fram din affärsidé, alternativt kontakta en riskkapitalist typ @Philippe Stern ;)

Tror merparten av oss som säger nej till homager inte blir "så jäkla upprörda" utan finner dem totalt ointressanta av div. anledningar.
Sen när frågan ställs "homager - ja eller nej?" så är det självklart att man drar på mer hela sitt argumentationsartilleri. Det gör ju även ja-sägarna...
Precis. Så ointresserade att de ibland känner sig tvungna att starta en tråd...;)
https://klocksnack.se/threads/den-officiella-maranez-tråden.66664/

Hur är kvalitén på just den klockan? Det ser ärligt talat riktigt illa ut. Någon äldre batch?

För något under 5000 spänn slår den det mesta på fingrarna. Det sämre på klockan är väl länken och låset, men är fortfarande otroligt bra för vad man betalar. Har varit med mig på massvis av äventyr, bland annat livräddning i vatten. Byggd som en tank :)

IMG_1284.JPG

Prydligt/Kompass Stockholm har dessutom varit uppe i Plus på SVT för att de blåser sina kunder med påhittade ordinarie priser.

För mig är homage antingen en tillverkare som vill göra legala kopior utan att torska för varumärkesintrång eller en (erkänd) tillverkare som vill slå mynt av tidigare framgånsrika modeller utan att urholka andrahandsvärdet för mycket genom att inte starta nytillverkning.

Det kan finnas några undantag.

Ordet hommage betyder hyllning.

Hommage:
IMG_5881.jpg

"Hommage":
IMG_5884.JPG

Replica:
IMG_5883.JPG

Det är verkligen inte någon större diskussion vad som är vad. Den ena är en hyllning till originalet. Den andra är ett sätt att tjäna pengar på någon annans rennomé och den sista är en ren piratkopia.

Väldigt många jämförelser med möbler och kläder i denna tråden. Detta är väl ett klockforum för klockintresserade? Går du in på en forum för designmöbler så tror jag att du får samma negativa kommentarer om IKEA, Mio etc.

Många nämner även att det har med pengar att göra, att man inte har råd med originalet. Det är delvis sant.
Originalet är så dyrt för att det är så bra, ovanligt, fint, ouppnåeligt etc. Precis allt det som gjort originalet så bra och speciellt försvinner på en hommage/kopia. Kvar finns ingenting, bara skam. Så låt dom förbli ouppnåeliga, det är det som gör dom speciella.

Sen finns det så klart många ikoner som inte är så "dyra" (Seiko, Zodiac tex). Det är det jag ser en klockintresserad välja, kopior är för statusintresserade.

Ja det är ju klart det är ju snygg men lånad design iaf caset o länk ser man ju vart inspirationen kom ifrån.
Absolut ser man vart dom sneglat. Både AP Royal Oak och GP Laureto på boetten och PP Nautilus och IWC Ingenieur på länken. Men vad jag såg när jag kollade deras hemsida är dessa i plast med metall detaljer:D. Att dom fyra originalen har så mycket gemensamt vill man gärna avfärda med att Genta arbetat med dom alla. Jag har aldrig hört någon avfärda någon av dessa med reflektion att dom har för stora likheter med varandra. Så just i detta fallet tycker jag det var lika roligt som en swatchklocka i plast ;)

Ordet hommage betyder hyllning.

Hommage:
IMG_5881.jpg

"Hommage":
IMG_5884.JPG

Replica:
IMG_5883.JPG

Det är verkligen inte någon större diskussion vad som är vad. Den ena är en hyllning till originalet. Den andra är ett sätt att tjäna pengar på någon annans rennomé och den sista är en ren piratkopia.
Jag kan ju ingenting om äkthetsbedömning av Rolex, eller andra klockor för den delen.
Men, den sista bilden förefaller identisk med den Rolex har på sin hemsida..
Nåväl, för gå mer on topic så anser iaf jag att det faktum att ett original är för dyrt inte på något sätt legitimerar kopiering. Det kommer alltid finns saker man inte har råd med, det är bara att leva med det.. eller spara ihop pengarna :)

Tillbaka
Topp