• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hublot lämnar Rob Engström

diskutera utdelning kan ni göra på lifestyle.
Att Rob tappar märken är för att de inte spelar enligt regelböckerna från tillverkarna.
Kan säkert så vara officiella orsaken.
Men alla med lite vett i skallen begriper att framförallt läget och även butikens utformning är så långt från vad lyxmärken idag vill associeras med du kan komma.

När nu Nymans storsatsar på ett A-Läge är min tro att både Chopard,Hublot och kanske några fler märken från dagens butik kommer hamna där som egna butiker likt upplägget Bellusso har i LasVegas.

Går sedan leverantörsavtal ut vid lämplig tidpunkt för Nymans "Nyöppning" var nog steget att byta ÅF inte speciellt stort

Som gammal kund under den tid de stod på topp (på den tiden då alla fick minst 15% rabatt på en ny klocka), känns det här ytterst sorgligt. Inte bara för dem själva utan för klockbranschen i Sverige. Deras service av Rolex var väl oftast top of the line. Skulle en ny ägare kunna få tillbaka AD-statusen på Rolex m.m. undrar man?
Det har jag svårt att se,iallfall under namnet RobE.

Skulle nu Nymans missköta,eller sjangsera,sig så grovt att man likt Rob ligger i farozonen att mista sin ÅF status kommer det förmodligen bli Bucherer som tar över i Stockholm.

Senast ändrad:
Kan säkert så vara officiella orsaken.
Men alla med lite vett i skallen begriper att framförallt läget och även butikens utformning är så långt från vad lyxmärken idag vill associeras med du kan komma.

När nu Nymans storsatsar på ett A-Läge är min tro att både Chopard,Hublot och kanske några fler märken från dagens butik kommer hamna där som egna butiker likt upplägget Bellusso har i LasVegas.

Går sedan leverantörsavtal ut vid lämplig tidpunkt för Nymans "Nyöppning" var nog steget att byta ÅF inte speciellt stort

Det har jag svårt att se,iallfall under namnet RobE.

Skulle nu Nymans missköta,eller sjangsera,sig så grovt att man likt Rob ligger i farozonen att mista sin ÅF status kommer det förmodligen bli Bucherer som tar över i Stockholm.
Nymans har också misskött sig men kanske inte på ett sätt som riskerar att tappa epitetet AD. Det känns godtyckligt vem som får och vem som inte får men jag antar att man får göra nästan vadsomhelst så länge man inte inkräktar på någon annans säljdistrikt så det märks.

Nymans har också misskött sig men kanske inte på ett sätt som riskerar att tappa epitetet AD. Det känns godtyckligt vem som får och vem som inte får men jag antar att man får göra nästan vadsomhelst så länge man inte inkräktar på någon annans säljdistrikt så det märks.
Olika grader i helvetet etc. Vänder på det och (kill)gissar att Rob fick ha kvar olika märken så länge som de var hovleverantör. Och om man sedan gång på gång sedan skiter i vad märkena säger så finns det ju en gräns. Och som nämnts ovan deras butik och läge ger inte det bästa av intryck. T o m Franks 10m bort känns premium ijmf 🤷🏻‍♂️

Edit: Lite Royal och en TT finns ju kvar om man vill lägga premiumpris
IMG_2184.jpeg
IMG_2181.jpeg
IMG_2180.jpeg

Senast ändrad:
Olika grader i helvetet etc. Vänder på det och (kill)gissar att Rob fick ha kvar olika märken så länge som de var hovleverantör. Och om man sedan gång på gång sedan skiter i vad märkena säger så finns det ju en gräns. Och som nämnts ovan deras butik och läge ger inte det bästa av intryck. T o m Franks 10m bort känns premium ijmf 🤷🏻‍♂️
Det kan absolut vara så. Jag kan inte tillräckligt. Jag har bara sett vissa svallvågor men har ingen koll på vad som orsakat dem. Det blir bara tyckanden och antaganden från min sida. Inte mer än att jag spär på ryktesspridningen och det vill jag inte vara en del av. Hoppas bara att vi får en frisk bransch med konkurrens som håller klockpriserna nere och rabatterna uppe.

När det kommer till RobE lokaler finns säkert grejer att klaga på, men läget är optimalt och lokalen är mer funktionell än Franks. Franks räknas väl knappt i de här sammanhangen när vi pratar permiummärken? RobE lokaler kan renoveras och bli riktigt bra igen men då krävs det nog nya krafter. Hoppas urmakarna får stanna.

Det kan absolut vara så. Jag kan inte tillräckligt. Jag har bara sett vissa svallvågor men har ingen koll på vad som orsakat dem. Det blir bara tyckanden och antaganden från min sida. Inte mer än att jag spär på ryktesspridningen och det vill jag inte vara en del av. Hoppas bara att vi får en frisk bransch med konkurrens som håller klockpriserna nere och rabatterna uppe.

När det kommer till RobE lokaler finns säkert grejer att klaga på, men läget är optimalt och lokalen är mer funktionell än Franks. Franks räknas väl knappt i de här sammanhangen när vi pratar permiummärken? RobE lokaler kan renoveras och bli riktigt bra igen men då krävs det nog nya krafter. Hoppas urmakarna får stanna.
"Läget är optimalt" - ja, om man vill kränga till kinesiska turister(vilket de började specialicera sig på för tiotalet år sedan). Jag skulle då fan inte vandra ut från den butiken med en klocka till priset av en småbil på hanleden med tanke på klientelet runt hörnet. Du har inte en premiumbutik på den delen av Drottninggatan, om än någon del.

"Läget är optimalt" - ja, om man vill kränga till kinesiska turister(vilket de började specialicera sig på för tiotalet år sedan). Jag skulle då fan inte vandra ut från den butiken med en klocka till priset av en småbil på hanleden med tanke på klientelet runt hörnet. Du har inte en premiumbutik på den delen av Drottninggatan, om än någon del.
Jag tänkte mer på närheten till kommunikationer, oavsett om de kommer med flyg, tåg eller kollektivtrafik. De slipper röra sig i stockholm mer än nödvändigt men läser vad du skriver och förstår att säkerhetsaspekten väger tungt. Jag har aldrig själv velat ha klockan på armen, just för säkerheten. Det syns lång väg att man köpt något dyrt 😀 så jag gömmer den i en oansenlig bag och går ut från butiken med ett kroppsspråk som säger att jag bara har tittat men inte haft råd.

Alla som haft ”nöjet” att interagera med ägare/ledning förstår nog varför saker blir som dom blir!
Do tell….
Om strategin varit att optimera spend och snabba cash så är det nog optimalt. Men det är ju den strategin som lett till missbruk i förhållandet med leverantörer.

Utan att gå in på allt som Rob kunnat göra bättre så är det en ganska så naturlig utveckling att varumärkena vill ha butiker som satsar mer på deras märke än att ha det som en basar med allt. Bo Bergren blir Patek, Omega startar eget, Cartier likaså och Nymans öppnar dedikerade butiker för Rolex, Tudor och till och med Panerai. Knappast en tillfällighet att allt dessutom etableras i samma kvarter.

Rob har helt enkelt inte hunnit med samtidigt som de, likt många andra i branschen, fuskat med många åtaganden och därför tappat avtal. Men även om de inte gjort sina missar så hade de nog ändå tappat de viktigaste varumärkena.

Och över tid så tror jag att många andra ADs ute i landet kommer att gå ett liknande öde tillmötes. Det behövs inte ADs i var och varannan stad.

Tillverkare och ÅFs kommer göra allt i deras makt för att undvika detta. Därav kapandet av multimärkesbutiker och övergången till tillverkarägda eller monomärkesbutiker där det är lätt att kontrollera allt från butiksutformning till vem som är kund.
Rabatter på lyxprodukter är att medvetet sjangsera status.

Utan status Inga (nya) kunder.
I dagens sociala-media-värld är funktion ofta sekundär.
Märket är allt bland de som lever i den världen. Vad procenten stofilgubbar som hänger på forum och kan "allt" om produkten ifråga tycker är ofta ointressant för den stora majoriteten.

Jo. Absolut. Ge mig avtalen som de har på Bergströms så garanterar jag att jag löser det på studs. Att driva butik där efterfrågan är större än utbudet är ingen konst. Inte alls faktiskt. Men att ha återkommande nöjda kunder och förträffliga recensioner på allehanda tjänster är. Bergströms i Malmö vet inte vad kundbemötande innebär, i likhet med många andra klockaffärer som säljer "värdefulla" märken. Man kan absolut bedöma en persons intentioner utan att vara snorkig och ointresserad av att hjälpa densamma. Det är bara rövhattar som beter sig så.
Ett snorkigt beteende mot en yngre person som entusiastiskt kollar, däcksparkar etc kan innebära att man i denna stund sett till att framtida affärer både för återförsäljaren eller märket hamnar hos någon annan, så ja, det är viktigt att bete sig bra mot alla.

Ett snorkigt beteende mot en yngre person som entusiastiskt kollar, däcksparkar etc kan innebära att man i denna stund sett till att framtida affärer både för återförsäljaren eller märket hamnar hos någon annan, så ja, det är viktigt att bete sig bra mot alla.
Om man inte nyligen fått sitt klockintresse så har väl alla varit 15, 16, 18 år och gått och drömt om de underbara små manickerna hos urhandlarna. Man säljer sällan en produkt utan en känsla. Men om man är en rövhatt så vet man inte det. Att vara socialt framgångsrik i verkliga livet innebär extremt mycket fingertoppskänsla och den kan vi ju konstatera saknas hos en väldigt stor andel av de som arbetar med serviceyrken idag. Men det är väl en diskussion för en helt annan tråd.

Att multibrand butikerna (alla) tappar märken till egna, och samarbeten med WoS, Bucherer m.fl. är väl ingen nyhet. Drabbar RobE, Nymans, Erikson i Sundbyberg m.fl.
De flesta större märken går den vägen…

Utan att gå in på allt som Rob kunnat göra bättre så är det en ganska så naturlig utveckling att varumärkena vill ha butiker som satsar mer på deras märke än att ha det som en basar med allt. Bo Bergren blir Patek, Omega startar eget, Cartier likaså och Nymans öppnar dedikerade butiker för Rolex, Tudor och till och med Panerai. Knappast en tillfällighet att allt dessutom etableras i samma kvarter.

Rob har helt enkelt inte hunnit med samtidigt som de, likt många andra i branschen, fuskat med många åtaganden och därför tappat avtal. Men även om de inte gjort sina missar så hade de nog ändå tappat de viktigaste varumärkena.

Och över tid så tror jag att många andra ADs ute i landet kommer att gå ett liknande öde tillmötes. Det behövs inte ADs i var och varannan stad.

Själva definitionen av lyx är väl att produkten går ned i värde där köparen som har råd med lyx har råd med förlusten i värde. Alternativet där en dyr vara går upp i värde på andrahandsmarknaden är ju inte lyx utan en commodity som omsätts.

Så man får ju ha respekt för dilemmat där för säg 7-8 år sedan när rabatt på Rolexar var vanligt förekommande till nu när antalet nya kunder av Rolexar ökat väsentligt uppstår ju ett dilemma. Och i det läget, vad har egentligen Rolex för alternativ till att ta kontroll över en större del av distributionen?

På kort sikt är givetvis Rolex lönsamhet bättre och de har kunnat höja priserna mycket de senaste åren. Samtidigt undrar jag om det verkligen är gynnsamt på sikt eftersom den kund som köpt Rolex de senaste, säg, 50 åren som en lyxprodukt nu ignoreras.

Själva definitionen av lyx är väl att produkten går ned i värde där köparen som har råd med lyx har råd med förlusten i värde. Alternativet där en dyr vara går upp i värde på andrahandsmarknaden är ju inte lyx utan en commodity som omsätts.

Så man får ju ha respekt för dilemmat där för säg 7-8 år sedan när rabatt på Rolexar var vanligt förekommande till nu när antalet nya kunder av Rolexar ökat väsentligt uppstår ju ett dilemma. Och i det läget, vad har egentligen Rolex för alternativ till att ta kontroll över en större del av distributionen?

På kort sikt är givetvis Rolex lönsamhet bättre och de har kunnat höja priserna mycket de senaste åren. Samtidigt undrar jag om det verkligen är gynnsamt på sikt eftersom den kund som köpt Rolex de senaste, säg, 50 åren som en lyxprodukt nu ignoreras.
Who knows. Det är utvecklingen nu. Att Sverige får fortsätta utan boutiques är nog mest för att det är en liten marknad och där man är nöjd med de spelare man jobbar med. I Stockholms fall Nymans Ur.

Sedan så går allt i trender. Redan nu är det få modeller som säljs över list jämfört med för några år sedan. Gå tillbaka till 90-talet så var det en stund ”7 års kö” på en Daytona för att några år senare rabatteras. Den switchen kommer vi säkert att få se igen även om de just nu är i ett bra läge där de inte behöver rabattera något.

Så om de gör rätt i att kapa led vet ingen. Men det är åt det hållet som märken som Patek, Rolex, AP går åt.

Det kanske var definitionen av lyx för 25-30år sedan,men idag? Knappast.

Lyx för väldigt många köpstarka idag (om vi nu talar om helt onödiga dyra[re] prylar ingen behöver) är att vara utvald.
Dvs JAG kan Äga/Köpa/Ha medan DU inte kan.
Influencers av olika slag gör allt för att få DIG att tråna efter vad just DE gör reklam för.
Men i lyx och ultralyxvärlden kan det inte räcka med att någon har pengar.
Alla har pengar eller kan låna.
Det måste till något mer.

Känslan av att tillhöra en elit/utvald/speciell grupp där något annat än just pengar styr vem som får vara med .

Det kanske var definitionen av lyx för 25-30år sedan,men idag? Knappast.

Lyx för väldigt många köpstarka idag (om vi nu talar om helt onödiga dyra[re] prylar ingen behöver) är att vara utvald.
Dvs JAG kan Äga/Köpa/Ha medan DU inte kan.
Influencers av olika slag gör allt för att få DIG att tråna efter vad just DE gör reklam för.
Men i lyx och ultralyxvärlden kan det inte räcka med att någon har pengar.
Alla har pengar eller kan låna.
Det måste till något mer.

Känslan av att tillhöra en elit/utvald/speciell grupp där något annat än just pengar styr vem som får vara med .
När inte marknadspriset för en Daytona är över 200k så kommer nog många rygga tillbaka för att köpa en ny för 190. Så den efterfrågan du ser idag kan vara något helt annat imorgon. Det är inget nytt fenomen vi sett de senaste åren. Pengar har bara varit för billigt.

När inte marknadspriset för en Daytona är över 200k så kommer nog många rygga tillbaka för att köpa en ny för 190. Så den efterfrågan du ser idag kan vara något helt annat imorgon. Det är inget nytt fenomen vi sett de senaste åren. Pengar har bara varit för billigt.
Det är givetvis en (fasansfull för tillverkare och ÅFs) teori.
En tid de ligger kallsvettiga och vrider sig i plågor över.

En annan är att armbandsur går samma väg som vevgrammofoner frimärken ångmaskiner och modelljärnvägar.
Det blir bara snabbt utdöende stofilgubbar som tycker det är kul.
Resten av världen har gått vidare till något helt annat intresse/hobby/samlande/statusfötemål ivrigt påhejjade av diverse internetspöken som gör reklam för just deras pryl.

Hur det blir vet vi om 10-20år.

Det är givetvis en (fasansfull för tillverkare och ÅFs) teori.
En tid de ligger kallsvettiga och vrider sig i plågor över.

En annan är att armbandsur går samma väg som vevgrammofoner frimärken ångmaskiner och modelljärnvägar.
Det blir bara snabbt utdöende stofilgubbar som tycker det är kul.
Resten av världen har gått vidare till något helt annat intresse/hobby/samlande/statusfötemål ivrigt påhejjade av diverse internetspöken som gör reklam för just deras pryl.

Hur det blir vet vi om 10-20år.
Nja. Om du varit med en stund så vet du att hajp har kommit och gått. Att Rolex inte höjde priserna mer under den värsta hajpen är mest troligt för att de varit med förr och är experter på det de gör.

Men fullt troligt att en Daytona kostar mer om 10-20 år. Rolex höjer priserna i relativt jämn takt. De som missade att sälja sin Daytona för 450k får nog vänta rätt så många år innan nästa chans dyker upp. Men den kommer säkert tids nog. Allt tenderar att gå i cykler.

Nja. Om du varit med en stund så vet du att hajp har kommit och gått. Att Rolex inte höjde priserna mer under den värsta hajpen är mest troligt för att de varit med förr och är experter på det de gör.
Joddå ett ökat intresse kan komma och gå,och som du nämner är det värsta ett lyxmärke kan göra att sänka priset/rabatter.

Mitt scenario var om intresset i stort sett dör ut.
Men har man lyckats navigera konjunkturer intresse krig&fasor i hundra år så överlever nog Rolex mfl ett bra tag till.

Tillbaka
Topp