• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hublot lämnar Rob Engström

Joddå ett ökat intresse kan komma och gå,och som du nämner är det värsta ett lyxmärke kan göra att sänka priset/rabatter.

Mitt scenario var om intresset i stort sett dör ut.
Men har man lyckats navigera konjunkturer intresse krig&fasor i hundra år så överlever nog Rolex mfl ett bra tag till.
Säger inte emot det. Rolex listpriser är lika stabila som deras produktkatalog. Marknadspriserna däremot är extremt volatila och det är en stor del av den efterfrågan som funnits de senaste åren. Tror inte Svensson att de kan tjäna gratis pengar så blir kundgruppen för dyra klockor mindre. Och det påverkar marknadspriset på andrahandsmarknaden. Det sagt så finns det absolut kunder som bara vill köpa en fin klocka oavsett men jag tror att alla förstår hur mycket spekulation som varit i vår hobby de senaste åren.

Vad nu detta har med Rob Engström och Hublot att göra…

Efter att ha tappat TUDOR tidigare i år så har man då bara kvar Raymond Weil, Chopard och Parmigiani Fleurier.

Nu är det nog verkligen bara en tidsfråga innan man stänger ner tror jag. Kan omöjligt vara ekonomiskt försvarbart att driva verksamheten vidare med tre i princip okända nischmärken.

Efter att ha tappat TUDOR tidigare i år så har man då bara kvar Raymond Weil, Chopard och Parmigiani Fleurier.

Nu är det nog verkligen bara en tidsfråga innan man stänger ner tror jag. Kan omöjligt vara ekonomiskt försvarbart att driva verksamheten vidare med tre i princip okända nischmärken.
Parmigiani verkar också ha övergett det sjunkande Rob-skeppet tillsammans med Weil.
Åtminstonde finns de inte längre med på (den numer väldigt korta) listan över märken som saluförs.
Hublot och Chopard är de enda som är kvar och sticker Hublot om fyra veckor....

Kinesisk buffet eller Tingel-Tangel Turustkrafs har Flup gissat förut kommer flytta in i lokalen.
Ev kvarvarande urmakeriverksamhet/tillbehörsförsäljning hamnar i något låg-hyra-industriområde långt ut på pendeltågslinjen om det ens blir kvar i Storstockholm eller kvar alls.

Gick förbi härom dagen, och då fanns en hel del Tudor-modeller kvar i deras skyltfönster. Såg inte vad som fanns kvar därinne dessvärre.
Jag antar att dessa modeller nu inte kommer med Tudors 5 åriga garanti då Rob E inte är AD längre och får registrera dem. Om dem inte gjorde en ”fuling” och registrerade alla cert innan dem blev av med AD status. Oavsett bör dem ge en fin rabatt på det som är kvar, alternativt kanske dem säljer iväg det till gråis eller via Kaplans.

Jag antar att dessa modeller nu inte kommer med Tudors 5 åriga garanti då Rob E inte är AD längre och får registrera dem. Om dem inte gjorde en ”fuling” och registrerade alla cert innan dem blev av med AD status. Oavsett bör dem ge en fin rabatt på det som är kvar, alternativt kanske dem säljer iväg det till gråis eller via Kaplans.
Precis, så kan det säkert vara. Minns inte om deras ”AD-skylt” var kvar i fönstret men den bör ju såklart vara borta.

Tanken om rabatt slog mig också. Hade tyvärr inte tid att gå in men kanske skulle göra det någon dag bara för att se vad som erbjuds 😄

Är det någon som har koll på när Rob slutade vara kunglig hovleverantör? Det måste också ha varit nyligen, eller?

När jag köpte min Rolex där 2021 är jag ganska säker på att dem var det.

By the way. Tragiskt jävla öde för ett företag som funnits sedan 1832...

Parmigiani verkar också ha övergett det sjunkande Rob-skeppet tillsammans med Weil.
Åtminstonde finns de inte längre med på (den numer väldigt korta) listan över märken som saluförs.

Kinesisk buffet eller Tingel-Tangel Turustkrafs har Flup gissat förut kommer flytta in i lokalen.
Ev kvarvarande urmakeriverksamhet/tillbehörsförsäljning hamnar i något låg-hyra-industriområde långt ut på pendeltågslinjen om det ens blir kvar i Storstockholm eller kvar alls.
IMG_3146.png

Ja antingen det eller så kör man all-in på pre owned och service. Om det fungerar för LW så? 🤷🏻‍♂️
Låter det vara osvuret men möjligt att överenskommelsen är att de får sälja ut vad de har kvar. Det var väl typ ngn Royal så det kan nog ta tid 😂
Är det någon som har koll på när Rob slutade vara kunglig hovleverantör? Det måste också ha varit nyligen, eller?

När jag köpte min Rolex där 2021 är jag ganska säker på att dem var det.

By the way. Tragiskt jävla öde för ett företag som funnits sedan 1832...
Runt 2021/2022 efter att de ålagts vite. Tragiskt ur ett historiskt perspektiv kanske men verksamheten var ju driven i botten.

Haha, på tal om Rob Engström, Hublot och en verksamhet som inte mår bra... Tror inte jag skrivit om detta på KS innan men kanske missminner mig.

Förra sommaren är jag och ska hämta min Hublot MDM som de har beställt nytt band till (bandet passar inte utan är typ 3cm för stort trots att de tagit mått vid beställning osv…).

När hon som ombesörjer mitt ärende går iväg till urmakaren för att se vad de kan göra utbryter fullt tjafs mellan två anställda och någon form av chef/ansvarig. Det skriks öppet om att butiken ”bluffar och kör fulspel” från en av de anställdas håll och från chefens så skriks det om att den anställde sålt klockor på fel sätt / snott klockor. Totalt kaos i säkert fem minuter med glåpord och påhopp inför öppen ridå (var flertalet andra kunder utöver mig i butiken).

Till slut skriker chefen på vakterna att en av de anställda ska avisas och den andre ska ”sitta av sina 40 minuter av passet”. Hon som ska sitta kvar frågar då något i stil med ”vadå, håller du kvar mig som straff?” varpå chefen ropar ”JAPP, DET GÖR JAG”… Helt knäpptyst från mig och de övriga sällskapen i butiken. Otroligt märkligt hela grejen.

Haha, på tal om Rob Engström, Hublot och en verksamhet som inte mår bra... Tror inte jag skrivit om detta på KS innan men kanske missminner mig.

Förra sommaren är jag och ska hämta min Hublot MDM som de har beställt nytt band till (bandet passar inte utan är typ 3cm för stort trots att de tagit mått vid beställning osv…).

När hon som ombesörjer mitt ärende går iväg till urmakaren för att se vad de kan göra utbryter fullt tjafs mellan två anställda och någon form av chef/ansvarig. Det skriks öppet om att butiken ”bluffar och kör fulspel” från en av de anställdas håll och från chefens så skriks det om att den anställde sålt klockor på fel sätt / snott klockor. Totalt kaos i säkert fem minuter med glåpord och påhopp inför öppen ridå (var flertalet andra kunder utöver mig i butiken).

Till slut skriker chefen på vakterna att en av de anställda ska avisas och den andre ska ”sitta av sina 40 minuter av passet”. Hon som ska sitta kvar frågar då något i stil med ”vadå, håller du kvar mig som straff?” varpå chefen ropar ”JAPP, DET GÖR JAG”… Helt knäpptyst från mig och de övriga sällskapen i butiken. Otroligt märkligt hela grejen.
Vilket drama! Låter som en scen ur Varuhuset.

ezgif-4f2d37544ceeb79c.jpg

Det känns som en stor utmaning för en konfliktlösare. Vilken disaster!

Då är det tydligen inte bara jag som blivit utkastad därifrån🥰
Nån mer som är medlem medlem i kast-klubben?

Flup får gärna berätta mer...
Det tror jag redan jag gjort i någon tråd.
Men i stora,drag fick jag ett erbjudande som lät för bra för att vara sant,vilket det givetvis också var.
När jag meddelade mitt missnöje med att de inte direkt bara sagt "Det blev fel,vi ber om ursäkt" utan spillde min sista,dag i Sverige med att vänta på att bli idiotförklarad kom,eller tillkallades,dörrvakten för att helt enkelt lyfta ut mig om jag inte gick självmant.

Har man levt på att sälja till kriminella med svarta pengar, fuska med moms och skeppa resten till Gråhandlare så är det ju svårt att överleva när detta stoppas.

Det känns ju bara helt orimligt att hålla på med allt det här fifflet bara för att tjäna några extra kronor liksom. Samma sak det här med att inte expandera och flytta butiken till Biblioteksgatan bort från det sunkiga turiststråket på Drottninggatan.

Men det kanske var så att man såg tecknen i skyn och visste vad som komma skulle. Så man fifflade så mycket man kunde så länge det gick och struntade i att göra de nödvändiga investeringarna som krävts för att behålla de attraktiva varumärkena. Kanske var det inte möjligt ens med stora investeringar och flytt av butik.

Det känns ju bara helt orimligt att hålla på med allt det här fifflet bara för att tjäna några extra kronor liksom. Samma sak det här med att inte expandera och flytta butiken till Biblioteksgatan bort från det sunkiga turiststråket på Drottninggatan.

Men det kanske var så att man såg tecknen i skyn och visste vad som komma skulle. Så man fifflade så mycket man kunde så länge det gick och struntade i att göra de nödvändiga investeringarna som krävts för att behålla de attraktiva varumärkena. Kanske var det inte möjligt ens med stora investeringar och flytt av butik.
Är ganska trygg i att det inte var”några extra kronor”.

Är ganska trygg i att det inte var”några extra kronor”.
Precis. Tittar vi på Rob Engtsröm och Rob Engström Trading, så har dom dragit in riktigt rejäla pengar (i mitt tycke i förhållande att det handlar om att driva en butik) och täljt guld senaste fyra åren.

Känns som att låg affärsetik, girighet och kortsiktighet har varit ledstjärnor, så vi kan väl ana att det har varit ett kalkylerat antagande att det kommer braka åt skogen - men att dom anser sig hinna tjäna tillräckligt bra på vägen dit.

Precis. Tittar vi på Rob Engtsröm och Rob Engström Trading, så har dom dragit in riktigt rejäla pengar (i mitt tycke i förhållande att det handlar om att driva en butik) och täljt guld senaste fyra åren.

Känns som att låg affärsetik, girighet och kortsiktighet har varit ledstjärnor, så vi kan väl ana att det har varit ett kalkylerat antagande att det kommer braka åt skogen - men att dom anser sig hinna tjäna tillräckligt bra på vägen dit.

Lite halvt så har det ju varit branschstandard att göra som de gjort. De har bara varit för dåliga på det. Inte som att andra ADs inte gråat iväg saker och försökt maximera vinst. De har bara varit lite bättre och kanske också haft lite mer tur.

Arne vinner knappast många företagarpriser på sättet han drivit butiken och därefter guidat Daniel i den nuvarande driften av Rob Engström. Men pengar har de absolut gjort.

Tillbaka
Topp