• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur använder DU GMT ringen/visaren?

Rock_N_Ron

Guld
2-Faktor
OK, nu har vi fått reda på hur Submariner uttalas (typ...) ;)

Nu till nästa stora fråga; hur använder DU GMT ringen?

Innan jag köpte min GMT så hade jag ingen aning om vad visaren/ringen egentligen gjorde, men nu har jag vridit & funderat & hittat ett "system" som jag fattar/känner är användbart...
I mitt fall kommer den användas vid utlandsresor & vrida den framåt/bakåt så den visar svensk tid. Känns som det räcker för mig.

Såg en lång förklaring på hur den "ska" användas på nätet vid en sökning, där man snackade om att den alltid skulle visa GMT-tiden för piloter/flygledare, eftersom det var den tiden som använder i all kommunikation i "branchen". Låter logiskt!

Men vem bryr sig egentligen. Den är ju snygg! :p

Jag tittar mest på den, har inte mycket till val :)

DSC_0183_1.jpg

Titta på den duger gott!! Har även läst ett tips på hur man kan använda den för att avgöra åt vilket håll norr ligger.. Minns dock inte:-/

Ringen rör jag aldrig. Visaren står på "svensk tid" (eller CET) när jag reser i andra tidszoner. På hustruns tidszon om hon reser. Och CET om vi båda är hemma.

Helt ärligt så känns GMT funktion väldigt överflödig i min vardag. Förstår ändamålet för piloter där det finns en aktiv funktion men att använda på jobbet skulle jag mest bli bekymrad över GMT-visaren och vad den ska stå på.. Det blir liksom konstigt på något vänster.

För mig är det som det mesta gällande "lull-lull" på klockor det är fint att se på men fyller ingen större funktion för mig personligen :)
Typ som att jag har en dykare jag kan dyka 300 m med men risken att jag kommer ner så djupt är ganska minimal...

Helt ärligt så känns GMT funktion väldigt överflödig i min vardag. Förstår ändamålet för piloter där det finns en aktiv funktion men att använda på jobbet skulle jag mest bli bekymrad över GMT-visaren och vad den ska stå på.. Det blir liksom konstigt på något vänster.
Men man ser ju jävligt världsvan och viktig ut!

Sen är de ju sjukt snygga också. Dessa Rolex GMT.

Kör Japantid på GMT-visarren när jag är hemma och svenssontid på GMT-visaren när jag är utomlands.
Tanken med GMT är att de "vanliga visarna" ska visa aktuell tidszon och att GMT-visaren ska visa hemtid. Det är därför fördelaktigt om urverket är ett "true GMT" vilket innebär att man kan ställa den ordinarie timvisaren stegvis utan att klockan hackas.
DSC_0628_zps2d647624.jpg

Titta på den duger gott!! Har även läst ett tips på hur man kan använda den för att avgöra åt vilket håll norr ligger.. Minns dock inte:-/

Det var jag, tror jag som skrev om det.

Om du sätter gmt visaren på 24h läge. Dvs om vanliga visaren står på kl 3 på em så står gmt visaren på 15.
Om du då vrider klockan så timvisaren pekar mot solen så kommer gmt visaren alltid peka mot norr.

Det är med sån här kunskap man överlever zombiapocalypsen!

Kan hålla med om detta... Vore alltså bättre med en "modernare" GMT-klocka med ställbar visare.
Men som slimjim säger; man ser ju berest & värdsvan ut med ringen ställd "på sniskan".

Eller, mest troligt; det är ingen jävel som bryr sig/noterar det ändå... :D

Jag har GMT-visaren på svensk tid, således ställer du bara om klockan när du är utomlands och behöver aldrig fippla med vridringen.

kör mexicotid på min röda visare - så har man koll på när kollegorna därborta vaknar...

nu sussar dem så sött - nu är det läge att ringa och störa...

eller snarare, de har nog inte gått och lagt sig än... jag ringer i tequilaruset

GMT-visaren står på hemmatiden men jag kanske ställer om den till UTC när F1-säsongen drar igång. Annars kommer jag väl att använda funktionen när jag reser utomlands.

Jag var egentligen sugen på en GMT 1675 men tyckte det kändes efterblivet att behöva skeva till vridringen istället för att ställa om timvisaren så det blev en Explorer II istället.

Har visaren på GMT +0 sen har jag lagt några nyttiga tidszoner, framförallt eastern, central och pacific då man tittar på lite amerikansk sport och det kan vara bra ibland. Man reser allt för sällan flera tidszoner. Ska försöka ändra på det!

Ringen visar svensk tid när jag är ute och reser, på hemmaplan blir det till tidtagning.

Åkte till Grekland nu. Kom på när jag var på planet att Grekland är en timme före oss. Helvete! Jag har ingen gmt klocka! Vad göra?

Vanliga visaren på Sverigetid och GMT visaren på hustruns tidszon, hon är globetrottern i familjen.

Åkte till Grekland nu. Kom på när jag var på planet att Grekland är en timme före oss. Helvete! Jag har ingen gmt klocka! Vad göra?
Haha, vad tror du att svaret kommer bli när du ställer frågan till ett klockforum? Bara att söka upp en klockhandlare första du gör och slanta upp för en riktigt fin klocka med GMT komplikation. Nått annat är ju oacceptabelt :D

Kom ihåg att posta bilder på den här sen. Trevlig resa!

Tillbaka
Topp