Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
1: Hur gör man om man inte kan ta reda på lift angle? Går det att få en ok avläsning ändå? Det är skicket på urverket jag är ute efter inför beslut om service. Regulering är troligtvis inget problem om urverket är i bra skick.
Visst va.... Så alla skall nu tvingas att köpa enHärligt. Ny regel på K/S - att redovisa gången på klocka man säljer med timegrapher?.
China, du skriver att det med lätthet går att trixa med de olika parametrar som kan utläsas på instrumentets display, men samtidigt att Amplituden inte ljuger om urverkets skick eller dess behov av service. Skall det då tolkas på så sätt att denna parameter ej går att påverka med fultrix?
Tack för en härlig och lärorik tråd!
Ok. Tack f svar.Mig veterligen, nej.
Mig veterligen, nej.
Hej
Det går alldeles utmärkt att påverka amplituden.
Det räcker med att ta ut fjädern och sätta in en kraftigare fjäder för att skrämma upp amplituden.
Olika smörjmedel i fjäderhuset kan också ge olika amplitud.
Ett urverk med en amplitud runt 180 och i behov av service, kan efter endast ett fjäderbyte uppvisa en amplitud på 280 grader.
Men då är ju urverket i ett gott skick?
Nej, naturligtvis inte.
Urmakaryrket är vid utövandet ett så gott som endast praktiskt yrke, jävligt lite teori.
Sitter man med en 60 år gammal klocka som borde ha servats för 30 år sedan, och skall se till att den går så optimalt som möjligt, utan att kunden skall betala dubbelt så mycket för reservdelar som för servicen, kan man fan inte läsa sig till lösningen, man måste lösa uppgiften med händerna.
Jag arbetar mycket med klockor som har ett affektionsvärde för kunden, som de flesta små oberoende urmakare med andra ord.
Varumärket på tavla avgör marknadsvärdet på klockan.
Kunderna vill att morfars gamla klocka skall fungera igen efter alla år i byrålådan.
Ett gammalt urverk, med förvisso litet slitage på tappar, uppvisar sällan en amplitud på 300 efter service, såvida man inte myglar med en kraftigare fjäder.
Det går förstås att byta ut allt som snurrar i verket, men även om en likadan klocka går att ropa hem för 150 spänn på Tradera, betyder inte det att nya verkdelar kostar 5 spänn styck.
Det är väldigt få kunder som vill betala flera tusen för nya delar till morfars gamla klocka.
Meningen var att få den att gå igen, inte återställa till nyskick.
Vilket inte betyder att urverket behöver vara i ett dåligt skick efter service trots att allt inte är bytt.
Så om man då servar klockan som man skall, kontrollerar alla delar och tappar, byter det som absolut måste bytas, ser till att spiralen är plan, rund och centrerad och ligger mellan ruckstiften, och oljar och smörjer med rätt medel på rätt plats och i rätt mängd och sedan slänger upp verket i Witschin för regulering och får följande resultat:
Haltning 0
Gångkurvan stabil och utan tendens till ormliknande gång
Amplituden 240 grader
Då är alltså urverket i behov av service trots att verket blev servat en kvart tidigare?
Det anser inte jag.
Jag lämnar 2 års garanti på alla jobb.
Oavsett om jag har bytt allt eller inget i klockan, oavsett om det står Rolex eller Kalle Anka på tavlan, oavsett om klockan är 5 år eller 55 år.
Jag påtalar också tydligt för kunden att om klockan skall behålla det skick den är i nu, måste klockan in på service igen efter senast 5 år.
Det vanligaste förekommande smörjmedlet för automatfjädrar heter Kluber Chronogrease och är godkänt för användning av klockindustrin i Schweiz.
Rolex använder ett fett som heter Tepa vid smörjning av automatfjädrar.
Bägge har liknande smörjegenskaper, medför liknande slitage på fjäder och fjäderhus, och är två bra smörjmedel helt enkelt.
Men det finns faktiskt en skillnad, smörjer man ett fjäderhus med Tepa så får man faktiskt en något högre amplitud.
Det betyder alltså att om man i ett nytt, exempelvis ETA 2824, sätter in ett nytt fjäderhus med Tepa fett eller ett nytt fjäderhus med Kluber, så får man en skillnad i amplituden.
Men då måste ju det nya urverket med Tepa vara i ett bättre skick än det nya urverket med Kluber?
Jag anser att det är felaktigt att tuta i folk att om klockan uppvisar en hög amplitud är urverket i ett gott skick, är amplituden lägre är skicket dåligt, så jävla enkelt är det inte.
Vänliga hälsningar
Per Hamrin
Hej
Det räcker med att ta ut fjädern och sätta in en kraftigare fjäder för att skrämma upp amplituden.
Ett urverk med en amplitud runt 180 och i behov av service, kan efter endast ett fjäderbyte uppvisa en amplitud på 280 grader.
Så om man då servar klockan som man skall, kontrollerar alla delar och tappar, byter det som absolut måste bytas, ser till att spiralen är plan, rund och centrerad och ligger mellan ruckstiften, och oljar och smörjer med rätt medel på rätt plats och i rätt mängd och sedan slänger upp verket i Witschin för regulering och får följande resultat:
Haltning 0
Amplituden 240 grader
Då är alltså urverket i behov av service trots att verket blev servat en kvart tidigare?
Det anser inte jag.
Jag anser att det är felaktigt att tuta i folk att om klockan uppvisar en hög amplitud är urverket i ett gott skick, är amplituden lägre är skicket dåligt, så jävla enkelt är det inte.
Vänliga hälsningar
Per Hamrin
Vänliga hälsningar
Per Hamrin
Hej
Nej, naturligtvis inte.
Urmakaryrket är vid utövandet ett så gott som endast praktiskt yrke, jävligt lite teori.
Sitter man med en 60 år gammal klocka som borde ha servats för 30 år sedan, och skall se till att den går så optimalt som möjligt, utan att kunden skall betala dubbelt så mycket för reservdelar som för servicen, kan man fan inte läsa sig till lösningen, man måste lösa uppgiften med händerna.
Jag arbetar mycket med klockor som har ett affektionsvärde för kunden, som de flesta små oberoende urmakare med andra ord.
Varumärket på tavla avgör marknadsvärdet på klockan.
Kunderna vill att morfars gamla klocka skall fungera igen efter alla år i byrålådan.
Ett gammalt urverk, med förvisso litet slitage på tappar, uppvisar sällan en amplitud på 300 efter service, såvida man inte myglar med en kraftigare fjäder.
Det går förstås att byta ut allt som snurrar i verket, men även om en likadan klocka går att ropa hem för 150 spänn på Tradera, betyder inte det att nya verkdelar kostar 5 spänn styck.
Det är väldigt få kunder som vill betala flera tusen för nya delar till morfars gamla klocka.
Meningen var att få den att gå igen, inte återställa till nyskick.
Vilket inte betyder att urverket behöver vara i ett dåligt skick efter service trots att allt inte är bytt.
Haltning 0
Amplituden 240 grader
Det anser inte jag.
Oavsett om jag har bytt allt eller inget i klockan, oavsett om det står Rolex eller Kalle Anka på tavlan, oavsett om klockan är 5 år eller 55 år.
Jag påtalar också tydligt för kunden att om klockan skall behålla det skick den är i nu, måste klockan in på service igen efter senast 5 år.
Det vanligaste förekommande smörjmedlet för automatfjädrar heter Kluber Chronogrease och är godkänt för användning av klockindustrin i Schweiz.
Rolex använder ett fett som heter Tepa vid smörjning av automatfjädrar.
Bägge har liknande smörjegenskaper, medför liknande slitage på fjäder och fjäderhus, och är två bra smörjmedel helt enkelt.
Men det finns faktiskt en skillnad, smörjer man ett fjäderhus med Tepa så får man faktiskt en något högre amplitud.
Det betyder alltså att om man i ett nytt, exempelvis ETA 2824, sätter in ett nytt fjäderhus med Tepa fett eller ett nytt fjäderhus med Kluber, så får man en skillnad i amplituden.
Men då måste ju det nya urverket med Tepa vara i ett bättre skick än det nya urverket med Kluber?
Vänliga hälsningar
Per Hamrin
Med det sagt så ser jag inga problem med att en urmakare erbjuder budgetservice till sina kunder, och utgår ifrån att man förklarat skillnaden mot en fullständig service, samt lämnar garanti på utfört arbete. Däremot så kan det uppstå problem om klockan senare säljs, och uppges vara nyservad utan att säljaren upplyser om att det rör sig om en budgetservice. Ingen skugga faller på urmakaren som gjort jobbet, men det är skillnad på service och service.
Krasst uttryckt så handlar det om att sätta amplituden i relation till vad man kan förvänta sig av ett specifikt urverk, och att en låg amplitud i sammanhanget indikerar ett servicebehov. Att amplituden inte är den enda faktorn för att bedöma skicket på ett urverk, framgår tydligt i trådstarten, likaså att inte alla urverk har samma amplitud.
Du skrev "inte mig veterligen" som svar på hans fråga? Du hade mao inte så bra koll på amplitudens innebörd som du trodde, verkar det som?Den ursprungliga frågeställningen från Compiss handlade om amplituden kan påverkas av "fultrix" inte om man kan påverka amplituden genom att serva urverket. Givetvis kan man påverka amplituden,
Problem med balansen visar sig mycket väl i punkt 2 ovan, problem med tidhållningen. Amplituden oviktig för ägaren återigen.men frågan är om det går att mörklägga ett urverks servicebehov genom en "quick fix" som att t.ex. byta till en starkare fjäder, laborera med olika smörjning, eller skjuta in hakpalletterna tills vilan blir minimal. Vi får nog ta och göra skillnad på service och s.k. "fultrix". Olika problem som är relaterade till t.ex. balansen ger fortfarande utslag på mätutrustningen i ovanstående exempel. En annan frågeställning är om man får upp amplituden så pass att den ligger i närheten av ett friskt nyservat urverk, och det kan nog variera mycket beroende på i vilket skick urverket man "trixar" med befinner sig i.
Nej det maskerar inga problem, men finns det inga problem med tidhållning eller kraftreserv, men amplituden är 250, så kan man lätt skrämma upp den för att "lura" köpare som läst din tråd och tror att 270-320 i amplitud är ett måste...Att höja amplituden är inget universalmedel som löser eller maskerar alla problem med urverket. Snarare är det så att den högre amplituden med stor sannolikhet kan förstärka befintliga problem eller skapar nya, vilket kan avläsas med mätutrustning.
Det här får Per svara på, men det hela är bara dåligt skrivet imo, och saknar relevans/verklighetsanknytning.Per Hamrin skriver ett inlägg med reklam för sin verksamhet och försvarar budgetservice där inte allt åtgärdats p.g.a. att kunden inte vill betala för dyra reservdelar, och målet inte var att återställa urverket i nyskick. Att en budgetservice inte ger samma resultat som en fullständig service säger sig självt, vilket amplituden skvallrar om. Man kan också fråga sig hur det som inte åtgärdats av kostnadsskäl påverkar framtida slitage och prestanda, det kan givetvis variera beroende på vad som inte har åtgärdats. Per Hamrin får väl anse att en budgetservice är ett fullgott alternativ, jag har en annan uppfattning, i likhet med många välkända manufakturer som av uppenbara skäl inte erbjuder budgetservice till sina kunder.
Med det sagt så ser jag inga problem med att en urmakare erbjuder budgetservice till sina kunder, och utgår ifrån att man förklarat skillnaden mot en fullständig service, samt lämnar garanti på utfört arbete. Däremot så kan det uppstå problem om klockan senare säljs, och uppges vara nyservad utan att säljaren upplyser om att det rör sig om en budgetservice. Ingen skugga faller på urmakaren som gjort jobbet, men det är skillnad på service och service.
I trådstarten anger du ett spann på 270-320 grader, vilket är enormt i sammanhanget, och helt godtyckligt från din sida. Du har dessutom fel lyftvinkel inställd på din "nyservade" 2824 på din timegrapher... den är 50, vilket sänker amplituden med runt 12 grader.
Amplituden är ingen faktor en lekman bör ge sig på att tolka överhuvudtaget. De två absolut bästa och säkraste sätten att avgöra om verket är i bra skick, utan mätmaskiner, är:
1. Kraftreserven. Är den väsentligt lägre än vad som är angivet för urverket, så är det något som kärvar, t ex torra oljor, rostiga/slitna tappar, sneda hjul, etc...
2. Tidhållningen. Använd klockan på handleden som man brukar. Håller den tiden väl efter en vecka, så är det ett mycket gott tecken på att allt står rätt till. Den kan forta eller sakta, det viktiga är att fortningen/saktningen i så fall är hyfsat jämn! Det kan lösas med en enkel ruckning! (Finns inget som heter "regulering").
Man kan inte helgardera sig, en starkare fjäder än normalt ger tex bra krafterserv, men verket slits fortare. Vill man bara 100% på hur verket mår är det bara ett besök hos urmakaren och en service som gäller.
Du skrev "inte mig veterligen" som svar på hans fråga? Du hade mao inte så bra koll på amplitudens innebörd som du trodde, verkar det som?
Problem med balansen visar sig mycket väl i punkt 2 ovan, problem med tidhållningen. Amplituden oviktig för ägaren återigen.
En starkare fjäder maskerar dålig kraftreserv, ett tag i alla fall, tills verket rasar.
Att det är skillnad på service och fultrix känns självklart, men exemplen tjänar ju till att visa att din första post som bombsäkert proklamerar att "amplituden aldrig ljuger", inte stämmer överhuvudtaget.
Nej det maskerar inga problem, men finns det inga problem med tidhållning eller kraftreserv, men amplituden är 250, så kan man lätt skrämma upp den för att "lura" köpare som läst din tråd och tror att 270-320 i amplitud är ett måste...
Alla problem kan f.ö inte avläsas med mätutrustning, de kan uppstå intermittent, det vet en riktig yrkesman om, därför har man klockor på gångkontroll under en längre period.
Det här får Per svara på, men det hela är bara dåligt skrivet imo, och saknar relevans/verklighetsanknytning.
The best single measure of the condition of a watch is the amplitude of the balance. Amplitude is expressed as the number of degrees of swing of the balance from rest (in the centered position) to the end of its excursion in either direction. In a healthy, freshly-serviced watch, amplitude should be between 275 to 310 degrees in the horizontal (dial up or dial down) position. In a vertical position (crown down, left, up, or right), amplitude will drop about 45 degrees due to increased friction in the balance pivots. Thus, an acceptable minimum for vertical positions is about 230 degrees. Because correct amplitude--good motion in the parlance of watchmaking--depends on every component of the movement, most faults will be reflected in inadequate (or, occasionally, excessive) amplitude. Without good motion, a watch cannot be properly adjusted. No amount of fiddling with the escapement can correct for poor motion.
Amplitude is the measure of the amount of rotation in the swing of the balance wheel, in either direction, usually expressed in degrees. In a running watch, the balance wheel swings or rotates clockwise and counterclockwise. Each swing in either direction is called a "beat". Amplitude is the number of degrees of rotation of the beat. Amplitude is higher, typically in the range of about 270 to 315 degrees, when a watch is lying flat or in the "dial up" or "dial down" position. Amplitude usually falls when the watch is in a vertical position, primarily due to increased friction. Amplitude can also fall as the watch winds down and the mainspring delivers less power. Amplitude that is too high or too low, or that changes too much in different positions, can indicate a problem with the movement.
Amplituden ljuger aldrig om skicket på ett urverk
Amplituden kan sägas vara måttstocken på ett urverks hälsa, och den ljuger aldrig.
Det här är heller inga konstigheter, fråga urmakaren eller mr google.
På tal om Rolex 1570;
![]()
http://wristwatchforums.proboards.com/thread/9054/1680-red-submariner-service
http://watchguy.co.uk/service-rolex-1601-calibre-1570/
http://uhrengutachter.blogspot.se/
Sedan skiter någon i det blå skåpet, allt som publicerats på timezone.com har granskats tämligen rigoröst, b.la. så finns en koppling till AWCI och flera internationellt erkända experter/utbildare som t.ex. Machiel Kalf. Man undrar vad du själv har för meriter då du anför auktoritetsargument?
Krasst uttryckt så handlar det om att sätta amplituden i relation till vad man kan förvänta sig av ett specifikt urverk, och att en låg amplitud i sammanhanget indikerar ett servicebehov. Att amplituden inte är den enda faktorn för att bedöma skicket på ett urverk, framgår tydligt i trådstarten, likaså att inte alla urverk har samma amplitud.
Den ursprungliga frågeställningen från Compiss handlade om amplituden kan påverkas av "fultrix" inte om man kan påverka amplituden genom att serva urverket. Givetvis kan man påverka amplituden, men frågan är om det går att mörklägga ett urverks servicebehov genom en "quick fix" som att t.ex. byta till en starkare fjäder, laborera med olika smörjning, eller skjuta in hakpalletterna tills vilan blir minimal. Vi får nog ta och göra skillnad på service och s.k. "fultrix". Olika problem som är relaterade till t.ex. balansen ger fortfarande utslag på mätutrustningen i ovanstående exempel. En annan frågeställning är om man får upp amplituden så pass att den ligger i närheten av ett friskt nyservat urverk, och det kan nog variera mycket beroende på i vilket skick urverket man "trixar" med befinner sig i.
Att höja amplituden är inget universalmedel som löser eller maskerar alla problem med urverket. Snarare är det så att den högre amplituden med stor sannolikhet kan förstärka befintliga problem eller skapar nya, vilket kan avläsas med mätutrustning.
Per Hamrin skriver ett inlägg med reklam för sin verksamhet och försvarar budgetservice där inte allt åtgärdats p.g.a. att kunden inte vill betala för dyra reservdelar, och målet inte var att återställa urverket i nyskick. Att en budgetservice inte ger samma resultat som en fullständig service säger sig självt, vilket amplituden skvallrar om. Man kan också fråga sig hur det som inte åtgärdats av kostnadsskäl påverkar framtida slitage och prestanda, det kan givetvis variera beroende på vad som inte har åtgärdats. Per Hamrin får väl anse att en budgetservice är ett fullgott alternativ, jag har en annan uppfattning, i likhet med många välkända manufakturer som av uppenbara skäl inte erbjuder budgetservice till sina kunder.