• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur bedömmer man skicket på ett urverk?

alexndr

Rolex
2-Faktor
9abu2y6y.jpg



Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
C

China

Guest

Fast nu så handlar inte den här tråden om olika definitioner av service, hur gärna du än vill styra in på det spåret.

Alla exempel är meningslösa utan en måttstock, vem som helst kan påstå att X antal grader i amplitud är ett bra resultat för ett urverk. Med det sagt så handlar det om en tillverkares rekommendationer, alternativt krasst urmakarens erfarenhet av vad man kan förvänta sig av ett specifikt urverk. Det du beskriver som "nyskick" är heller ingen utopi, det handlar om tillgång på utrustning, reservdelar, och inte minst kompetensnivån på den som utfört arbetet. I ditt exempel som saknar uppgifter om vad ett friskt nyservat urverk presterar, så är det i mina ögon mindre lyckat. Om amplituden är 240 grader eller närmar sig 300 strecket, så beror det väl på vilket urverk som diskuteras? Det kan röra sig om ett alldeles utmärkt resultat efter en service, eller ligga i nederkanten på vad som är acceptabelt.

Att det många gånger krävs både skicklighet och tillgång till nya/nytillverkade/finischerade reservdelar, för att väcka liv i ett gammalt vrak, är väl inte så mycket att orda om. Däremot så är det från min synpunkt en stor skillnad på att "få en klocka att gå igen" och ett optimalt resultat. Jag tolkar din beskrivning som en service efter kundens önskemål inom en budget, inte vad som är ett optimalt resultat oavsett kostnaden. Och vi kan säkert fortsätta träta om definitioner till döddagar.

Vill du ta mitt tidigare inlägg som ett personangrepp, så är det upp till dig. Det står dig fritt att kontakta en moderator för en bedömning, om du anser att gränsen är överskriden.

Vad det handlar om från min synpunkt, är inte ekonomiska förutsättningar, utan helt krasst vad slutresultatet hamnar på. Därmed så är jag inte ute efter att förringa någons arbete, men krasst uttryckt, så är det resultatet i slutändan som räknas oavsett kostnaden. Jag tycker också det är synd om den här debatten utvecklar sig till ett ställningskrig mellan oberoende urmakare och AD, för kompetens finns i båda läger.

Med det sagt så finns det alltid en orsak till avvikelser i amplituden, och det råder heller ingen brist på exempel även när det gäller "vintage" som efter en service är högpresterande. När vi ändå är inne på "vintage" så är en vanligt förekommande uppskattning av amplituden mellan 200-260 grader, men i likhet med mitt exempel i trådstarten så är även detta en generalisering som inte gäller alla urverk. Vad som är relevant i sammanhanget är från min synpunkt vad man kan förvänta sig av ett specifikt friskt nyservat urverk, och ingenting annat.

Att sedan generaliseringar används av både tillverkare av mätutrustning, och i olika utbildningsmaterial, det är en helt annan femma. I slutändan så handlar det om att ha en referens för olika parametrar, beroende på vilket urverk som diskuteras.

Sedan behöver du väl knappast ta på dig "offerkoftan" och ironisera, vad jag kan se så har du väl ett antal nöjda kunder på forumet, och det är heller ingen som ifrågasätter din kompetensnivå. Sedan lär du nog få finna dig i att andra debattörer på forumet har en annan åsikt, oavsett hur välgrundad du anser den vara.

Trådstarten handlar heller inte om hur man gör en professionell bedömning, snarare hur man som amatör kan få en indikation med hjälp av enklare mätutrustning i kombination med kunskap i ämnet, alternativt att man vänder sig till en urmakare. Givetvis så ger en ljudanalys med enklare utrustning inte hela sanningen, men å andra sidan anser jag att man kan undvika kostsamma fallgropar. Och vill man vara 100% säker så är det en konsultation hos urmakaren som gäller.
 

Sputniq

Panerai
Måste säga att det är en fantastiskt intressant debatt som jag tror att många glada medlemmar (inklusive mig själv) lär sig mycket på. Tackar för det!

Om jag får försöka mig på någon form av kort sammanfattning av det hela;

Amplituden är verkligen inte allt när det kommer till bedömningen av ett urverks prestanda. Men det kan helt klart, som glad klockentusiast, vara bra att känna till att det finns, t.ex. om amplituden anges i någon annons. Eller om man på ett enkelt sätt vill få en extra parameter om verkets skick från en säljare med kapaciteten att tillhandahålla den informationen.

Med den informationen kommer man som sagt inte hela vägen, men om säljaren påstår att verket går inom vissa tidsintervall men sedan visar upp en ovanligt låg amplitud så kan man kanske höja ett varningens finger, eller åtminstone förbereda sig på en service lite tidigare än vad man först tänkt sig?

Och när man väl lämnar in klockan på service så ska man inte stirra sig blind på amplituden när den är tillbaka, utan helt enkelt låta urmakaren göra sitt jobb :)

God fortsättning :)
 

Pope

Cartier
Mycket intressent trådstart trådstart! Tack för den China.
Även väldigt bra och informativa debattinlägg av er andra. Tack för det också.

Problemet i denna tråd är för mig att när jag läst igenom ett par gånger så tycker jag det är väldigt trist att vissa måste använda sig av Härskarteknik Bok A för att debattera i tråden. China är en av de få som verkligen tillfört kunskap till KS och det är ju fantastiskt att vi nu dessutom verkar ha minst två yrkesverksamma urmakare på ett entusiastforum.
MEN det blir betydligt trevligare och bättre diskussioner om vi lägger ner översitteri!

/Pope


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
När en urmakare fick syn på min 1963 (som han tyckte var grymt snygg) var det första han gjorde, när han fick fingra på den, att mäta amplituden på den, var tydligen 319 grader vilket imponerade på honom eftersom han hade låga förväntningar på en kinesisk klocka :)

Det ska nämnas att han inte kände till Seagull, hna jobbade nästan uteslutande på 40-50-tals klockor.

Sorry för en helt lösryckt anekdot i denna tråd :p
 

fc2

Rolex
Kanonbra. Antingen så kräver man mer från säljaren men det kan oftast vara svårt och kommer garanterat resultera i att man köper från väldigt seriösa säljare vilket driver upp priset. Enklast kanske är att helt enkelt räkna in en service i priset på varje klocka.
 
Hur kopplar man ihop en klocka med en timegrapher? Lägger man bara den ovanpå någon platta som har en microfon i sig? Spelar tjockleken på boetten någon roll. Att det blir svårare att höra för maskinen på en tjockare klocka tillexempel? Haha amatörfråga jag vet, men undrar ändå. Kul läsning :)
 

Mr Chance

Kalmar
Har inte läst igenom hela den här tråden tidigare, endast skummat den. Det jag kan konstatera när det gäller service på vintageklockor är att det, för mig, räcker med en ok gång och gångreserv efter service. Att få ett 60 år gammalt urverk i nyskick är inte nödvändigt.

Hursomhelst en mycket bildande tråd som jag tackar alla skribenter för. Jag hoppas också att tråden kompletteras med fler frågor, svar och inlägg.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Då jag fått en del frågor om hur man som glad amatör bedömer skicket på ett urverk, så kommer här en kortfattad version.

För att bena ut hur man bedömer skick/servicebehov på ett urverk, finns det två vägar att gå. Antingen knallar man in till urmakaren, eller gör hemläxan för att klara biffen själv. Generellt sett så klarar man sig som glad amatör ganska långt med lite kunskap och ännu längre med en enklare utrustning för ljudanalys (t.ex. en timegrapher). Nu blir det lite Swengelska på en del ställen, men jag hoppas att ni hänger med. Det här resonemanget är också till stora delar en grov generalisering, då ämnet som sådant är en hel vetenskap.

Några begrepp man behöver ha koll på;

Frekvens, antalet svängningar som balansen gör per sekund. De vanligaste frekvenserna nedan.

14.400 BPH = 4 slag per sekund = 2 Hz
18.000 BPH = 5 slag per sekund = 2,5 Hz
21.600 BPH = 6 slag per sekund = 3 Hz
28,800 BPH = 8 slag per sekund = 4 Hz
36,000 BPH = 10 slag per sekund = 5 Hz

Amplitud, balansens totala vridning i grader.

Generellt sett bör amplituden ligga på ca 270-320 grader för ett urverk i gott skick utan servicebehov, och mellan 250-270 grader för ett urverk i gott skick men med ökat behov av service desto mer amplituden sjunker. Amplituden kan sägas vara måttstocken på ett urverks hälsa, och den ljuger aldrig. Nu så finns det urverk där amplituden är specificerad till t.ex. mellan 180-230 grader (t.ex. en del Seiko mfl.) så vill man vara säker så googla, fråga tillverkaren eller en urmakare, för att ta reda på vilken amplitud som gäller för urverket. En annan faktor är större förändringar i amplituden vid mätningar mellan olika positioner, vilket indikerar servicebehov.

Lift angle.

Balansens rotationsvinkel när liverstenen är i kontakt med gaffelklykans ändar. Låter det som rena Grekiskan, ta en titt på filmklippet nedan.


Lift angle är oftast mellan 50-52 grader för ett nyare mekaniskt urverk, och finns angivet i tillverkarens dokumentation över urverket. Det finns även urverk med annorlunda lift angle t.ex. co-axialverk som brukar ligga runt 30 grader.

Beat.

Balansens rörelse från det ena vändläget till det andra, svängningen motsvarar två halvsvängningar.

Beat error.

Avvikelser i balansens rörelse från det ena vändläget till det andra, 0-0.5 ms är ett bra värde, upp till 1.0 godkänt.

De flesta urverk presterar en bra tidshållning om de är i gott skick.

+/- 5 sek/dag är ett bra resultat.
+/- 15 sek/dag är godkänt.

Undantaget från ovanstående är billigare klockor som är nya och klockor i allmänhet som nyligen servats, och ännu inte är "inkörda" då smörjmedlen behöver fördelas i urverket. Det är typiskt med en inkörningsperiod för billigare klockor, då tillverkarna inte kört några omfattande tester eller regulerat verken särskilt bra. Fabriksinställningarna är satta med tanke på att klara urverkets maximala gräns för tidsavvikelse som tillverkaren uppger, och inte optimal tidshållning. Kort sagt så kan de flesta billigare urverk reguleras efter inkörningsperioden till bättre tidshållning än tillverkarens specifikationer.

Kronometrar och High End får som regel en ordentlig inkörning hos tillverkaren och justeras/reguleras till optimal prestanda. Men kan i en del fall behöva reguleras efter en tid, beroende på t.ex. smörjmedlens fördelning i urverket eller att ett fabrikationsfel visat sig.

Amplituden ljuger aldrig om skicket på ett urverk, men det är ganska få säljare som bemödat sig om att redovisa detta, oavsett om vi diskuterar professionella säljare eller glada amatörer. Att man som privatperson inte är så kunnig eller insatt i hur ett urverk fungerar, eller hur man bedömer skicket, det är en sak. Men att profisionella/halvproffs som nasar klockor på olika auktioner och forum inte deklarerar vad man säljer, det är en helt annan femma.

Faktum är att den som har kunskap kan fiffla med ett utslitet urverk med akut servicebehov, och få till en skaplig tidshållning och i vissa fall även ett ett lågt "beat error". Urverket kan rulla och gå i veckor eller månader innan det rasar, och då är standardursäkten att klockan fungerade när den såldes. Jag tänker inte ge några exempel hur man med ganska enkla medel kan fiffla med ett slutkört urverk, men det finns ett facit i form av begagnatköpare som efter en tid och ett besök hos urmakaren konstaterat att man blivit grundlurad.

Låt oss ta en titt på ett "ruttet" urverk som fått en fix av undertecknad för att visa en bättre tidshållning. Lägg märke till att både tidshållning och "beat error" är helt ok, däremot så avslöjar amplituden att urverket sjunger på sista versen, och verket går ganska "knackigt".

SNf8o2c.jpg


Efter en renovering med bl.a. ny drivfjäder och byte av ankare och hjul i mekanismen, urverket är ännu inte finjusterat, lägg märke till amplituden.

hRNGblg.jpg


Jag avslutar med en bild på en standard ETA 2824-2 som har ett drygt år sedan den senaste servicen, tidshållningen är i praktiken +1/sek/dygn när klockan sitter på armen. Inte standard från fabriken, utan efter en översyn av undertecknad.;)

CTxhWeF.jpg


Nu så är det här ett mycket omfattande ämne, och jag har egentligen bara nosat lite på i det här inlägget. Men ett faktum är att man med enkla medel kan skaffa sig en uppfattning om skicket på ett urverk. Lämnar vi utrustningen åt sidan, så är tidshållningen många gånger en indikation på urverkets skick. Men nackdelen är att det går att "fiffla" med ett slutkört urverk, och har man då inte alla fakta på bordet i form av tidsavvikelse, amplitud och "beat eror", så hjälper det inte.

Köper man en klocka som är nyservad eller är under garanti, så är det oftast inga problem. Men å andra sidan, hur många professionella säljare redovisar t.ex. amplitud och tidshållning? Från min synvinkel så borde klockköpare ställa högre krav, i form av att skicket på det man köper redovisas.

Det här är heller inga konstigheter, fråga urmakaren eller mr google. Jag har tidigare postat ett dokument från Witschi, en tillverkare av mätinstrument. Den som har tid och lust rekommenderar jag att gå igenom den här dokumentationen. Kunskap är makt, och som klockköpare kan man gardera sig och slippa många problem.

https://klocksnack.se/threads/timegrapher-1000.7152/
Kristallklart, pedagogiskt och väl skrivet :)
 
Topp