• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur borsta min Breitling??

Camo00

Patek
Min helpolerade Bratte är så repig nu, att jag tänkte göra som någon tipsade om och borsta den istället. Det bör göra att den ser ny och fräsch ut igen?!

Behöver dock lite tips av Er som är lite mer händiga!!

Hittade mammas mans slipmaskin, och på satt slippapper P60, så jag provade på insidan av länken. Det blev dock väl grovt!

Ska jag köra hela klockan med P60 och sen med finare papper, eller bara finare??

Alla tips är välkomna!!

DSC_0166.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
60? Är du go eller? Börja med 800 och gå till finare utifrån önskemål. 60 ska du ge fan i.
 

Edin

Panerai
Blästerpistol och sand från biltema så är saken biff! Blir inte samma finnish som borstat men mycket enklare att "underhålla" ta det lite försiktigt bara runt glaset då det lätt blir lite "dimmigt" av bästersanden.. ;)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Snälla vän.. Inte pimpla starkt i solen! Det slutar sällan bra. Tror inte heller ditt borst projekt kommer sluta bra!!:)
Har 2 förslag..
- Lämna in den till nån som kan!
- sälj den och köp en färdigborstad!
Tjäna!!
 
hilti.jpg


Här är maskinen jag använder då jag ska korta en Rolex Oysterlänk. Orka peta manuellt. Finns det eldrivet så ska man använda det.

Jag använder naturen som arbetsbänk också.
Här håller jag på att visa grannpojken hur man byter länk på en Sub 114060

hilti_smal.jpg
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Eller lämna in den.. Känns som ett bra alternativ.
Risken är stor att du slipar bort för mycket material från klockan och då går det inte att rädda den.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Sälj den billigt till mig istället och köp en borstad breitling istället ;) Borsta själv utan större kunskap vet i fan om jag skulle göra iaf, bättre polera den isf.
 

Musken

Breitling
Man kan köra med en nagelfil som är för polering (depends mjuka som har vit, rosa och grå slip) som man kan både "borsta" och polera med. Funkade för min klocka. Gjorde detta som ett test på en billig klocka dock, skulle ej rekommendera detta på dyrare klockor. Lämna in den istället så behöver du inte vara rädd för att du förstör klockan :)
 
Topp