• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur du undviker nybörjarmisstagen på KS - en guide till KS-etikett

differo

Cartier
Man skulle ju kunna göra så att man öppnar tråden en gång om året men enbart under 12h...
Tack för översättningen:) Jag vill helst inte se något hat, här eller annanstans. Borde inte ha blandad in mig här känner jag i efterhand. Dock tycker jag att ditt förslag a-la-purge inte är helt tokigt. Trots att jag bara försökte vara lite smårolig i mitt kryptiska/slarvigt skrivna inlägg.
 
Alltså, det märke som det klagas nästan mest på på forumet är väl Omega? :p

Det enda som går ovan all kritik är väl Rolex, enda klagomålet jag sett på dem är väl att de släppte en skydweller i stål vilket tydligen är fruktansvärt :D
 

PNM

Panerai
Nr 7 avseende inlägg är vanligt förekommande på många forum men jag kan för mitt liv inte förstå mig på det. Varför skulle många inlägg = stor sakkunskap och tvärtom? I de forum där jag samlat på mig många inlägg har jag aldrig utgått ifrån att nya medlemmar är okunniga, det är ju helt ologiskt. Det är ju inte som att detta eller något annat forum är den enda källan till kunskap eller att ens inläggsfrekvens är direkt korrelerat med ens bildning.
 
Senast ändrad:

kmg

Patek
2-Faktor
Nr 7 avseende inlägg är vanligt förekommande på många forum men jag kan för mitt liv inte förstå mig på det. Varför skulle många inlägg = stor sakkunskap och tvärtom? I de forum där jag samlat på mig många inlägg har jag aldrig utgått ifrån att nya medlemmar är okunniga, det är ju helt ologiskt. Det är ju inte som att detta eller något annat forum är den enda källan till kunskap eller att ens inläggsfrekvens är direkt korrelerat med ens bildning.
Du har helt rätt. Det var en av de lite mer ironiska punkterna.
 

Heimonen

Breitling
17) ”… nya medlemmar som skriver 20st inlägg med "snyggt" "wow" "grattis" "härlig klocka" etc bara för att när 20 inlägg är nådda gå till k&s för att aldrig igen posta något på övriga forumet.”
Förslag från @eriksson850

Jag skapade ett konto för drygt en månad sen och har haft lite svårigheter med att bidra i diskussionerna och har faktiskt funderat kring varför jag känner så. Jag har efter lite eftertanke kommit fram till att det är väldigt svårt att som ny komma in och posta i alla dessa jättelånga trådar som har rullat sen 2010. Känns som att det redan finns en samlingstråd för allt (se också nummer 5). Risken är dessutom hög att man som nyintresserad klockentusiast inte har någon klocka att posta bilder på och på så sätt inte kan delta i cirklejerksen. Och som van forumanvändare hittar man svar på alla tänkbara frågor med sökfunktionen, vilket leder till... Hur kommer man med i gemenskapen?
 

Oniel

Panerai
Jag skapade ett konto för drygt en månad sen och har haft lite svårigheter med att bidra i diskussionerna och har faktiskt funderat kring varför jag känner så. Jag har efter lite eftertanke kommit fram till att det är väldigt svårt att som ny komma in och posta i alla dessa jättelånga trådar som har rullat sen 2010. Känns som att det redan finns en samlingstråd för allt (se också nummer 5). Risken är dessutom hög att man som nyintresserad klockentusiast inte har någon klocka att posta bilder på och på så sätt inte kan delta i cirklejerksen. Och som van forumanvändare hittar man svar på alla tänkbara frågor med sökfunktionen, vilket leder till... Hur kommer man med i gemenskapen?

börja med att försöka ställa konkreta frågor och skriv något mer än ”wow, snygg”.
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Jag skapade ett konto för drygt en månad sen och har haft lite svårigheter med att bidra i diskussionerna och har faktiskt funderat kring varför jag känner så. Jag har efter lite eftertanke kommit fram till att det är väldigt svårt att som ny komma in och posta i alla dessa jättelånga trådar som har rullat sen 2010. Känns som att det redan finns en samlingstråd för allt (se också nummer 5). Risken är dessutom hög att man som nyintresserad klockentusiast inte har någon klocka att posta bilder på och på så sätt inte kan delta i cirklejerksen. Och som van forumanvändare hittar man svar på alla tänkbara frågor med sökfunktionen, vilket leder till... Hur kommer man med i gemenskapen?

Hej!
Många på KS verkar inte ha ngt riktigt liv och hänger därför här hela tiden;) Skämt och sido så förstår jag dig. Börja med att fundera på ungefär hur din första klocka ska vara och sedan i vilken prisklass den landar i. Tex dykare (nog den mest vanliga klockan för män, speciellt i början) som får kosta 5000kr. Fråga sedan i olika lämpliga trådar om tips, tex i Seikotråden. Eller dykartråden. Och köp helst begagnat så förlorar du inte så mkt när du väl vill sälja den. För hänger du här så hittar man hela tiden nya drömklockor:) Och köp här på forumet från säljare med många referenser under en längre tid. Undvik blocket om du kan. Mkt hög kunskap behövs där för att inte gå i fällorna. Chrono24 är också bra om du köper från handlare och är noggrann med dina frågor innan köp.

Lycka till!

Ps. Ignorera "forumpoliserna" i största möjliga mån om du kan.
 

jlind

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag skapade ett konto för drygt en månad sen och har haft lite svårigheter med att bidra i diskussionerna och har faktiskt funderat kring varför jag känner så. Jag har efter lite eftertanke kommit fram till att det är väldigt svårt att som ny komma in och posta i alla dessa jättelånga trådar som har rullat sen 2010. Känns som att det redan finns en samlingstråd för allt (se också nummer 5). Risken är dessutom hög att man som nyintresserad klockentusiast inte har någon klocka att posta bilder på och på så sätt inte kan delta i cirklejerksen. Och som van forumanvändare hittar man svar på alla tänkbara frågor med sökfunktionen, vilket leder till... Hur kommer man med i gemenskapen?
Man köper en riktigt ovanlig dyrgrip och skriver sedan en lång uppsats i om hur man lyckats fått tag på den, gärna nån historia om att den kommer från en byahövding i Afrika och att den kostade 2 fingrar i handpenning.:)

Nä men jag förstår absolut hur du känner, är själv färsk här. Jag tror att så länge man försöker vara trevlig och visar ett genuint intresse så är folk trevliga tillbaka. Så har jag upplevt det iaf.
Det är just de inlägg som uppenbart bara är till för att nå till vissa forumdelar som INTE är uppskattade, med all rätt.
Jag tycker att ditt förstainlägg är exemplariskt. Man kan ju även skriva några rader i ”Ny på KS” tråden och berätta lite om sig själv om man vill det. :)

Så om man visar att man har ett intresse och har för tanke att fortsätta vara aktiv även efter man nått gränsen för marknadsdelen så tycker jag gott att man kan kommentera simplare saker, bara man gör det av rätt anledning. Så tänker jag iaf :)
När man väl ”kommit in” lite så rullar det ju bara på, kanske tom lite väl mycket ibland.:D
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Jag skapade ett konto för drygt en månad sen och har haft lite svårigheter med att bidra i diskussionerna och har faktiskt funderat kring varför jag känner så. Jag har efter lite eftertanke kommit fram till att det är väldigt svårt att som ny komma in och posta i alla dessa jättelånga trådar som har rullat sen 2010. Känns som att det redan finns en samlingstråd för allt (se också nummer 5). Risken är dessutom hög att man som nyintresserad klockentusiast inte har någon klocka att posta bilder på och på så sätt inte kan delta i cirklejerksen. Och som van forumanvändare hittar man svar på alla tänkbara frågor med sökfunktionen, vilket leder till... Hur kommer man med i gemenskapen?
Undvik grattis-spam så löser det sig nog fint. Följ tipsen ovan, eller engagera dig i någon modell/tillverkare och börja läs på om dem så kan du också bidra. Alla bidrar på olika sätt, ytterst få här är kunniga kring horologi jmf med tex internationella forum (med förbehåll på vilken del av forumet du surfar runt på).

Det finns ju ”äldre” medlemmar som använder diverse trådar som rena chattfunktioner så det går nog bra för dig med. Det mesta av den typen av sorl hittar du i ”vad gör du och du din klocka just nu”. Mycket off topic där men verkar sanktionerat av admins.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jag skapade ett konto för drygt en månad sen och har haft lite svårigheter med att bidra i diskussionerna och har faktiskt funderat kring varför jag känner så. Jag har efter lite eftertanke kommit fram till att det är väldigt svårt att som ny komma in och posta i alla dessa jättelånga trådar som har rullat sen 2010. Känns som att det redan finns en samlingstråd för allt (se också nummer 5). Risken är dessutom hög att man som nyintresserad klockentusiast inte har någon klocka att posta bilder på och på så sätt inte kan delta i cirklejerksen. Och som van forumanvändare hittar man svar på alla tänkbara frågor med sökfunktionen, vilket leder till... Hur kommer man med i gemenskapen?
Välkommen hit. Inga tvärsäkra tips mer än att man får liksom jobba sig in, långsamt göra sig ett ansikte på forumet. Hitta dina favorittrådar och posta där mer frekvent och då kommer du så småningom att få några nic's som du blir något mer kompis med. Sedan rullar det på. Det finns ju trådar för hur mycket specialintressen som helst, utöver klockorna. Håll lite koll efter GTG i din trakt. Liksom passarounds, det är båda sånt som gör att man bygger upp bra kontakter på forumet. Och @jlind hade ju många bra tips i sitt inlägg.
 

MrWaldemar

Omega
2-Faktor
Mycket bra, får läsa denna guide noga känner jag, har nog inte fattat att folk tar denna sida så seriöst som det verkar, men det är ju bara till det bättre, känns kul att nu ha blivit mer aktiv här...
 

esn

Breitling
2-Faktor
Många bra tips, hatten av @kmg :bookworm:
Känns som man får vakta fingrarna på detta forum, håller på att läsa in mig på tonen :cool:
 
  • Like
Reactions: kmg

galácticon

Patek
2-Faktor
Många bra tips, hatten av @kmg :bookworm:
Känns som man får vakta fingrarna på detta forum, håller på att läsa in mig på tonen :cool:
Välkommen! Tycker inte alls att du behöver vakta fingrarna. De flesta som bidrar, eller försöker bidra, med genomtänkta inlägg eller relevanta frågor blir väl emottagna :) Det som man brukar rynka på näsan åt är de nya medlemmar som slänger in inlägg som "Bra!", "Snygg", etc. för att komma upp i tillräckligt många inlägg för att posta på "Köp och Sälj".
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag skapade ett konto för drygt en månad sen och har haft lite svårigheter med att bidra i diskussionerna och har faktiskt funderat kring varför jag känner så. Jag har efter lite eftertanke kommit fram till att det är väldigt svårt att som ny komma in och posta i alla dessa jättelånga trådar som har rullat sen 2010. Känns som att det redan finns en samlingstråd för allt (se också nummer 5). Risken är dessutom hög att man som nyintresserad klockentusiast inte har någon klocka att posta bilder på och på så sätt inte kan delta i cirklejerksen. Och som van forumanvändare hittar man svar på alla tänkbara frågor med sökfunktionen, vilket leder till... Hur kommer man med i gemenskapen?
https://klocksnack.se/threads/den-hemtrevliga-nybörjartråden.102090/ kan ju vara en bra tråd att börja att börja i :)
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Välkommen! Tycker inte alls att du behöver vakta fingrarna. De flesta som bidrar, eller försöker bidra, med genomtänkta inlägg eller relevanta frågor blir väl emottagna :) Det som man brukar rynka på näsan åt är de nya medlemmar som slänger in inlägg som "Bra!", "Snygg", etc. för att komma upp i tillräckligt många inlägg för att posta på "Köp och Sälj".
Jag misstänker att en del av de inläggen kommer från folk som kanske inte är vana forumanvändare och faktiskt menar det som artighet att ge beröm, utan att inse hur irriterande det blir när en tråd fylls till 90% av glada tillrop utan något annat innehåll. Man ser mycket sånt på facebook också (där även den artiga, men helt onödiga, frågan "får jag dela?" förekommer).

Tips: Det finns en "Gilla"-knapp för just det ändamålet. ;)
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Jag misstänker att en del av de inläggen kommer från folk som kanske inte är vana forumanvändare och faktiskt menar det som artighet att ge beröm, utan att inse hur irriterande det blir när en tråd fylls till 90% av glada tillrop utan något annat innehåll. Man ser mycket sånt på facebook också (där även den artiga, men helt onödiga, frågan "får jag dela?" förekommer).

Tips: Det finns en "Gilla"-knapp för just det ändamålet. ;)

Jag säger ändå emot dig. Det är sjukt ofta man ser exakt så många nonsensinlägg det krävs för att komma åt K&S och sen boom, kommer en annons. Väldigt vanligt.
 
Topp