• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur en AD ska bete sig.

Strindberg

Pandion
2-Faktor
Jag har under en längre tid med glädje läst om kundbemötande här på KS, och smidigt nog så går det att se ett tydligt mönster. Här kommer tips till de butiker som regelbundet läser på Klocksnack.

Hur en bra AD ska bete sig, KS-konsensus:

-Alla modeller från de olika märkena ska finnas hemma.

-Alla säljare ska veta allt om alla modeller av klockor som finns, även märken de inte säljer. Att ha koll på Basel, även om mässan fortfarande pågår, är självklart.

-Säljarna ska sitta ned med en och prata klockor i ungefär en halvtimme per besök. Helst ska en urmakare komma ut och förklara någon detalj i ett urverk.

-Säljarna ska brinna för klockor, vilket innebär att de gärna lyssnar på vilka klockor kunden har, har haft och vilka kundens kompis har.

-Säljarna ska följa alla forum på internet.

-AD:n ska svara på frågor på internetforum inom en timme.

-Säljarna ska kunna ta hem exakt vad som helst till påseende, även svåra band av till exempel vombat.

-Då en kund kommer in i butiken så ska den få personligt bemötande inom 30 sekunder, oavsett hur många kunder som finns i butiken.

-Om länkar ska kortas eller trycktest göras så bör det vara gratis. Definitivt om det är ett märke som säljs eller har sålts i butiken, men helst även annars.

-Kunden ska få prova alla klockor i butiken, och självklart ta wristshots.

-Presenter ska gärna delas ut, helst sådana som har ett andrahandsvärde.

-När (om) kunden väl köper en klocka ska det ges rejäl rabatt, oavsett om det är ens första klocka som handlas i butiken.

-Klockan som köps ska vara oprovad.

-Köpt klocka innebär livstids gratisjobb med länkar och dylikt, då finns inte längre några undantag.

Följer man bara de här enkla råden så har man snart 100% nöjda kunder!

Såja, känns det bättre nu? ;)

Skämt åsido så förstår jag ditt resonemang, folk verkar ibland ha orimligt höga krav på ADs.

Även om det är skrivet med glimten i ögat tycker jag att det finns en viss poäng i det. Jag har inga krav på hur en AD ska bete sig för att vara "reko", däremot har jag fått bättre och sämre erfarenheter av vissa. Rimligtvis söker jag mig då till den bättre?
Jag konstaterar bara, beter sig en AD på ett sätt som för mig är schysst och kanske tar sig extra tid lär det vara den AD'n jag sen går till när jag köper en ny klocka.

Dessutom handlar det ofta om kemin tycker jag, och ens egen ansats att vara trevlig. Inled ödmjukt så blir du ofta bra behandlad är min erfarenhet av butikspersonal.

Kanske super-OT o_O

En gång var jag på Nymans utan att få Champagne inom 30 sek.
Har iofs bara hänt en gång så jag ser mellan fingrarna.

Edit: om jag nu ska vara seriös tycker jag att de flesta ADs håller väldigt hög nivå av kunnande och service

Tragikomiskt nog så är det ganska exakt så där det låter på sina håll. Trist, man borde istället värna om och lyfta fram de som är AD.

Edit: om jag nu ska vara seriös tycker jag att de flesta ADs håller väldigt hög nivå av kunnande och service
Va FAAAN!!! Jag var på Nymans idag. Inte fan dök det upp ngn skumpa ens efter 30 sekunder!?!? Detta är ORIMLIGT @Gold !!!!!!!

Jag har under en längre tid med glädje läst om kundbemötande här på KS, och smidigt nog så går det att se ett tydligt mönster. Här kommer tips till de butiker som regelbundet läser på Klocksnack.

Hur en bra AD ska bete sig, KS-konsensus:

-Alla modeller från de olika märkena ska finnas hemma.

-Alla säljare ska veta allt om alla modeller av klockor som finns, även märken de inte säljer. Att ha koll på Basel, även om mässan fortfarande pågår, är självklart.

-Säljarna ska sitta ned med en och prata klockor i ungefär en halvtimme per besök. Helst ska en urmakare komma ut och förklara någon detalj i ett urverk.

-Säljarna ska brinna för klockor, vilket innebär att de gärna lyssnar på vilka klockor kunden har, har haft och vilka kundens kompis har.

-Säljarna ska följa alla forum på internet.

-AD:n ska svara på frågor på internetforum inom en timme.

-Säljarna ska kunna ta hem exakt vad som helst till påseende, även svåra band av till exempel vombat.

-Då en kund kommer in i butiken så ska den få personligt bemötande inom 30 sekunder, oavsett hur många kunder som finns i butiken.

-Om länkar ska kortas eller trycktest göras så bör det vara gratis. Definitivt om det är ett märke som säljs eller har sålts i butiken, men helst även annars.

-Kunden ska få prova alla klockor i butiken, och självklart ta wristshots.

-Presenter ska gärna delas ut, helst sådana som har ett andrahandsvärde.

-När (om) kunden väl köper en klocka ska det ges rejäl rabatt, oavsett om det är ens första klocka som handlas i butiken.

-Klockan som köps ska vara oprovad.

-Köpt klocka innebär livstids gratisjobb med länkar och dylikt, då finns inte längre några undantag.

Följer man bara de här enkla råden så har man snart 100% nöjda kunder!
Haha! Spot on! :hilarious:

Frågan är vilka som är värst..

Ultranördarna som på riktigt tycker att säljaren ska kunna allt och sitta ner i en halvtimma för att diskutera detaljer?

Eller valparna som går in och kräver saker utan att ens vara kunder, för att de har sett stora grabbarna på forumet sitta och dricka bubbel och få klämma på miljonpjäser?

Frågan är vilka som är värst..

Ultranördarna som på riktigt tycker att säljaren ska kunna allt och sitta ner i en halvtimma för att diskutera detaljer?

Eller valparna som går in och kräver saker utan att ens vara kunder, för att de har sett stora grabbarna på forumet sitta och dricka bubbel och få klämma på miljonpjäser?
Sistnämnda måste vara värst! Men gränsen är fan hårfin.

Sist jag var där så fick jag prosecco istället för champagne, detta är givetvis oacceptabelt så jag gick över gatan till Bo Bergren så fick de istället trycktesta mina klockor (utan kostnad självklart)

En till grej som är viktigt är att om tidigare ägare köpt klockan hos AD så ska man ju självklart kunna gå till nämnda AD och få giveaways som exempelvis plånböcker. Allt annat är dålig service, jag har ju ändå ett cert utfärdat där... :D

Tillbaka
Topp