Jag har under en längre tid med glädje läst om kundbemötande här på KS, och smidigt nog så går det att se ett tydligt mönster. Här kommer tips till de butiker som regelbundet läser på Klocksnack.
Hur en bra AD ska bete sig, KS-konsensus:
-Alla modeller från de olika märkena ska finnas hemma.
-Alla säljare ska veta allt om alla modeller av klockor som finns, även märken de inte säljer. Att ha koll på Basel, även om mässan fortfarande pågår, är självklart.
-Säljarna ska sitta ned med en och prata klockor i ungefär en halvtimme per besök. Helst ska en urmakare komma ut och förklara någon detalj i ett urverk.
-Säljarna ska brinna för klockor, vilket innebär att de gärna lyssnar på vilka klockor kunden har, har haft och vilka kundens kompis har.
-Säljarna ska följa alla forum på internet.
-AD:n ska svara på frågor på internetforum inom en timme.
-Säljarna ska kunna ta hem exakt vad som helst till påseende, även svåra band av till exempel vombat.
-Då en kund kommer in i butiken så ska den få personligt bemötande inom 30 sekunder, oavsett hur många kunder som finns i butiken.
-Om länkar ska kortas eller trycktest göras så bör det vara gratis. Definitivt om det är ett märke som säljs eller har sålts i butiken, men helst även annars.
-Kunden ska få prova alla klockor i butiken, och självklart ta wristshots.
-Presenter ska gärna delas ut, helst sådana som har ett andrahandsvärde.
-När (om) kunden väl köper en klocka ska det ges rejäl rabatt, oavsett om det är ens första klocka som handlas i butiken.
-Klockan som köps ska vara oprovad.
-Köpt klocka innebär livstids gratisjobb med länkar och dylikt, då finns inte längre några undantag.
Följer man bara de här enkla råden så har man snart 100% nöjda kunder!
Hur en bra AD ska bete sig, KS-konsensus:
-Alla modeller från de olika märkena ska finnas hemma.
-Alla säljare ska veta allt om alla modeller av klockor som finns, även märken de inte säljer. Att ha koll på Basel, även om mässan fortfarande pågår, är självklart.
-Säljarna ska sitta ned med en och prata klockor i ungefär en halvtimme per besök. Helst ska en urmakare komma ut och förklara någon detalj i ett urverk.
-Säljarna ska brinna för klockor, vilket innebär att de gärna lyssnar på vilka klockor kunden har, har haft och vilka kundens kompis har.
-Säljarna ska följa alla forum på internet.
-AD:n ska svara på frågor på internetforum inom en timme.
-Säljarna ska kunna ta hem exakt vad som helst till påseende, även svåra band av till exempel vombat.
-Då en kund kommer in i butiken så ska den få personligt bemötande inom 30 sekunder, oavsett hur många kunder som finns i butiken.
-Om länkar ska kortas eller trycktest göras så bör det vara gratis. Definitivt om det är ett märke som säljs eller har sålts i butiken, men helst även annars.
-Kunden ska få prova alla klockor i butiken, och självklart ta wristshots.
-Presenter ska gärna delas ut, helst sådana som har ett andrahandsvärde.
-När (om) kunden väl köper en klocka ska det ges rejäl rabatt, oavsett om det är ens första klocka som handlas i butiken.
-Klockan som köps ska vara oprovad.
-Köpt klocka innebär livstids gratisjobb med länkar och dylikt, då finns inte längre några undantag.
Följer man bara de här enkla råden så har man snart 100% nöjda kunder!