• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur en AD ska bete sig.

Lånar tråden lite snabbt för att dela med mig denna video, kolla ca 3:30 och framåt. Förutom att säljarna uppenbarligen inte har någon aning om modellerna de säljer, brukar klockorna visas upp sådär inplastade utomlands? Ser billigt ut

Lånar tråden lite snabbt för att dela med mig denna video, kolla ca 3:30 och framåt. Förutom att säljarna uppenbarligen inte har någon aning om modellerna de säljer, brukar klockorna visas upp sådär inplastade utomlands? Ser billigt ut

Orkar inte titta på filmen. Men att klockorna vissas upp med skyddsplasten kvar är inte ovanligt i andra länder även om jag inte ser i det så ofta i Sverige.

-Om länkar ska kortas eller trycktest göras så bör det vara gratis. Definitivt om det är ett märke som säljs eller har sålts i butiken, men helst även annars.
Gick till auktoriserad handlare av en klocka jag köpt på annat ställe och skulle korta länken.. 150:-/kr
Lär inte gå dit där igen och inte lär jag köpa någon klocka av dem heller.

-Om länkar ska kortas eller trycktest göras så bör det vara gratis. Definitivt om det är ett märke som säljs eller har sålts i butiken, men helst även annars.
Gick till auktoriserad handlare av en klocka jag köpt på annat ställe och skulle korta länken.. 150:-/kr

Du skämtar va?

Nej! Butiken ligger i ett litet köpcentrum. SÅ förklarar att de inte har så mycket kunder om de tar betalt för något sådant.

Vi har ju en tråd där vi diskuterat detta, alltså det förfärliga i att uraffärer faktiskt tar betalt för sitt arbete. Hittar den inte just nu, men vi kan väl lugnt påstå att den överväldigande majoriteten av skribenterna tycker precis tvärtom än du. Tack och lov.

Vänligen
Forumets undersköterska

Alltid kul att läsa om de kunder i min bransch som har tycke och åsikter som är helt bakom flötet. De vill ha toppservice och oändligt utbud men vill inte betala en krona för sig och förväntar sig att säljarna har denna nivå av kompetens, trots att de då knappt får betalt.
Säger som @Undersköterskan , tacka fan att de allra flesta tycker motsatt till dig.

Är väl främst hos gråhandlare det ser ut så. Förekommer hos ad också kanske, men tror inte de är lika vanligt.

Aldrig förstått med på det där med att springa in och klämma och fota på en "ny modell" och ändå veta att man inte kommer köpa den, inte ens med 50% rabatt.
Varför vara en däcksparkare? :)
Exakt så kan jag känna ibland. Man kilar förbi ett skyltfönster. Tänker att "hmm den där worldtimern ser trevlig ut". Känner mig så jäkla dum att gå in och be att få testa den när man vet att man inte kommer köpa den. Även om det är en självklarhet att testa innan man vet om man vill ha en eller ej.

Vi har ju en tråd där vi diskuterat detta, alltså det förfärliga i att uraffärer faktiskt tar betalt för sitt arbete. Hittar den inte just nu, men vi kan väl lugnt påstå att den överväldigande majoriteten av skribenterna tycker precis tvärtom än du. Tack och lov.

Vänligen
Forumets undersköterska
Alltid kul att läsa om de kunder i min bransch som har tycke och åsikter som är helt bakom flötet. De vill ha toppservice och oändligt utbud men vill inte betala en krona för sig och förväntar sig att säljarna har denna nivå av kompetens, trots att de då knappt får betalt.
Säger som @Undersköterskan , tacka fan att de allra flesta tycker motsatt till dig.

Har haft batteri klockor alltid och vändt mig till urmakare för att byta sådana med jämna mellanrum. Och alltid såklart betalat för det.
En urmakare/auktoriserad handlare som är tillmötesgående och behjälplig med mindre saker kring klockan. (Korta länken etc.)
Gör mig mer intresserad utav att göra affärer med och köpa ny klocka hos helt klart. Kostnaden för klockor är trotts allt högre än ett vanligt batteri byte.

Har haft batteri klockor alltid och vändt mig till urmakare för att byta sådana med jämna mellanrum. Och alltid såklart betalat för det.
En urmakare/auktoriserad handlare som är tillmötesgående och behjälplig med mindre saker kring klockan. (Korta länken etc.)
Gör mig mer intresserad utav att göra affärer med och köpa ny klocka hos helt klart. Kostnaden för klockor är trotts allt högre än ett vanligt batteri byte.

Men förklara för mig varför du anser att en AD ska göra ett jobb gratis, bara för att du har en klocka som den butiken råkar vara AD för, framförallt när du inte ens köpt den där?
Vad har priset på en ny klocka i jämförelse med ett batteribyte med att en AD ska ge dig gratis service bara för att du känner för det?

Resonemanget saknar logik helt och hållet.

Men förklara för mig varför du anser att en AD ska göra ett jobb gratis, bara för att du har en klocka som den butiken råkar vara AD för, framförallt när du inte ens köpt den där?
Vad har priset på en ny klocka i jämförelse med ett batteribyte med att en AD ska ge dig gratis service bara för att du känner för det?

Resonemanget saknar logik helt och hållet.

För det genererar nya kunder och att de är måna om att få nya nöjda kunder. Jag tycker att sådana små saker borde de inte ta betalt för speciellt om det är en affär där det inte finns så mycket kunder. Klockan jag pratar om hade de inte i butiken (den var såld) när jag var där och frågade efter den och ville se på den.
Det är endast vad jag tycker. Men alla har rätt att tycka olika.. När service ska göras på denna klockan kommer jag inte vända mig dit utan till annan AD.

För det genererar nya kunder och att de är måna om att få nya nöjda kunder. Jag tycker att sådana små saker borde de inte ta betalt för speciellt om det är en affär där det inte finns så mycket kunder. Klockan jag pratar om hade de inte i butiken (den var såld) när jag var där och frågade efter den och ville se på den.
Det är endast vad jag tycker. Men alla har rätt att tycka olika.. När service ska göras på denna klockan kommer jag inte vända mig dit utan till annan AD.

Förväntar du dig också att din lokala Volvo-verkstad byter vinterdäck åt dig och gör oljebyte gratis eller, i hopp om att du kanske någon dag gör rätt för dig och betalar?
Vill du att mindre, lokala butiker stänger ner?
För med den inställningen du har så kommer de göra det. Du är nog ganska ensam med den tråkiga inställningen.

Tror du kommer få leta väldigt länge innan du hittar en AD som gör tjänster gratis åt dig.
Tycker du att det är så förbannat konstigt rekommenderar jag dig isåfall att köpa
egna verktyg och korta länkar m.m själv.

Förväntar du dig också att din lokala Volvo-verkstad byter vinterdäck åt dig och gör oljebyte gratis eller, i hopp om att du kanske någon dag gör rätt för dig och betalar?
Vill du att mindre, lokala butiker stänger ner?
För med den inställningen du har så kommer de göra det. Du är nog ganska ensam med den tråkiga inställningen.

Har ingen bil. Bor i city, men cyklar ofta.. Service på cykel gör jag hos en trogen arab som inget har emot att man prutar på servicen.
Duktig är han också, har en mindre cykel verkstad i city och många kunder dagligen. Erbjuder även kompressor pumpning av däck gratis. Vet vart jag vänder mig när det handlar om reperationer etc. av cyklar. Hela familjen vänder sig till den butiken när det är något som handlar om cyklar. Vi är alltid NÖJDA när vi går därifrån.

Har ingen bil. Bor i city, men cyklar ofta.. Service på cykel gör jag hos en trogen arab som inget har emot att man prutar på servicen.
Duktig är han också, har en mindre cykel verkstad i city och många kunder dagligen. Erbjuder även kompressor pumpning av däck gratis. Vet vart jag vänder mig när det handlar om reperationer etc. av cyklar. Hela familjen vänder sig till den butiken när det är något som handlar om cyklar. Vi är alltid NÖJDA när vi går därifrån.

Och du tror på fullaste allvar att han kommer överleva om alla hans kunder skulle göra så?
Jag är även förvånad att du verkar tro att Hassan på hörnet med cykelkiosken ska agera likadant som en auktoriserad handlare för ett schweiziskt varumärke som är över hundra år gammalt?
Vakna upp och se verkligheten lite.
@Apansson

Lite annorlunda då en lokal cykelreparatör antagligen är beroende av sitt rykte i området och rekommendationer. Han skulle antagligen vilja ta betalt men det gynnar honom i längden att vara generös. Lite annorlunda med en auktoriserad återförsäljare av lyxklockor. Jag tror att de flesta som tycker att 150kr är mycket för att förkorta en länk inte köper klockorna från AD, utan från gråhandlare. Har man svårt att betala 150kr för en länkförkortning så köper man väl ändå inte en klocka hos AD i framtiden när det går att köpa de flesta klockor för x antal tusenlappar mindre på chrono24?

Du är alltså bara snål? Det verkar ju som att pris är det viktigaste när du handlar.

Säger som min pappa. "Jag är inte snål, jag är ekonomisk". Jag är Smart, inte dumsnål!

Uppenbarligen så hade inte din pappa någon tanke om att bygga relationer med de han handlade av om han jämnt jagade kronor.
Betala för sig > Komma tillbaka om de haft god service > Bygga relation > Bli en återkommande och god kund > Få eventuella förmåner så som vissa av dessa snabbjob gratis.
Det är så det funkar, du skippar steg ett och vill hoppa direkt till steg fem. That ain't how the world works.

Säger som min pappa. "Jag är inte snål, jag är ekonomisk". Jag är Smart, inte dumsnål!

Du är 100% dumsnål. Istället för att med glädje betala 150sek för att korta länken, le och tacka för fin service och vid nästa besök när du ska köpa ny klocka få betydligt mer än 150sek i rabatt då de i butiken minns dig som en skön lirare, så får du garanterat betala fullpris. Sa jag att du är 100% dumsnål?

Du vet att det är den inställningen som förpestar hela branschen?
Kolla på i princip VARJE TRÅD där denna fråga tas upp så säger alla "Lägg hellre de extra slantarna på att få det rätt/bygga relation/etc."

Jag är egoistisk jag tänker endast på mig själv. Inte handlaren/AD:n!
Jag betalar inte heller för att få ligga.. Gratis! "Betalar prostituerad för att få en bra/rätt/bygga relation etc."

Senast ändrad:
Jag är egoistisk jag tänker endast på mig själv. Inte handlaren/AD:n!
Jag betalar inte heller för att få ligga.. Gratis! "Betalar prostituerad för att få en bra/rätt/bygga relation etc.

Jag trodde du var bara ännu ett troll, men du verkar vara 100% seriös. Prova att knalla in till Rob Engström/Nymans/Krons/Bo Berggren/Ericsson Urhandel och se om du får gratis service utan att handla. Arbete kostar, men du verkar vara från en annan planet för tjänster är gratis av princip, men med den tankegången skulle inte min bransch kunna existera.

Jag trodde du var bara ännu ett troll, men du verkar vara 100% seriös. Prova att knalla in till Rob Engström/Nymans/Krons/Bo Berggren/Ericsson Urhandel och se om du får gratis service utan att handla. Arbete kostar, men du verkar vara från en annan planet för tjänster är gratis av princip, men med den tankegången skulle inte min bransch kunna existera.
Grejen är ju att man får räkna på vad det tar i tid att göra arbetet. Vad urmakaren kostar. Vad den uteblivna inkomsten är när man lägger tid på att göra något gratis. Och sedan räkna på hur många av dessa snåljåpar som de facto gör ett köp sedan. Dessutom kan man ju ta sig en funderare på hur många som kommer sätta det i system. :)

Personligen är jag ganska övertygad om att ifall personen hade tänkt köpa något, så hade hen gjort det. Inte förväntat sig att slippa pröjsa 150kr för en kortning av länk, för att DÄREFTER göra ett köp.

Grejen är ju att man får räkna på vad det tar i tid att göra arbetet. Vad urmakaren kostar. Vad den uteblivna inkomsten är när man lägger tid på att göra något gratis. Och sedan räkna på hur många av dessa snåljåpar som de facto gör ett köp sedan. Dessutom kan man ju ta sig en funderare på hur många som kommer sätta det i system. :)

Personligen är jag ganska övertygad om att ifall personen hade tänkt köpa något, så hade hen gjort det. Inte förväntat sig att slippa pröjsa 150kr för en kortning av länk, för att DÄREFTER göra ett köp.
Det är ju helt klart en avgörande faktor. Det börjar vanligtvis med en länkförkortning och slutar med 3 rolexköp.

Tillbaka
Topp