• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur exakta är era klockor?

Hur exakta är era klockor egentligen?
Mäter man noggrannheten kan det bli en del överraskningar. Jag blev t ex glatt överraskad av min Vostoks fina precision. Jag använder appen Twixt för att mäta. Hittade ingen befintlig tråd med detta ämne.

Lägg upp bilder på dina mätningar! Skriv om din glädje eller besvikelse!

image.png
image.png
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Väldigt varierande. Tidshållning är inte det primära och normalt sett så kör jag sällan samma klocka så många dagar i sträck att det blir ett problem. Så länge de går inom en minut rätt per dag så är det inget som stör.

Ska dock sägas att klockan jag bär nu håller tiden väldigt bra vilket underlättar då jag för tillfället arbetar utomlands och bara har en klocka med mig.

Tyvärr tycker jag det känns ovärt att lägga 55kr på att få reda på något jag har en hyfsad koll på själv ändå så det blir inget screenshot.
 
Twixt finns bara till iPhone?
Nästa fråga är, hur exakt är den?
Svar på fråga 1 är: vet ej.
Svar på fråga 2 är: under förutsättning att man gör rätt så borde den vara hyfsat noggran. Åtminstone så det räcker för denna tråd. Finns andra mätverktyg att använda. Säkert både bättre och sämre!
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Svar på fråga 1 är: vet ej.
Svar på fråga 2 är: under förutsättning att man gör rätt så borde den vara hyfsat noggran. Åtminstone så det räcker för denna tråd. Finns andra mätverktyg att använda. Säkert både bättre och sämre!
1. Har kollat efter den på Android men hittar ingen.
2. Bra att den verkar vara hyfsat precis.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Svar på fråga 1 är: vet ej.
Svar på fråga 2 är: under förutsättning att man gör rätt så borde den vara hyfsat noggran. Åtminstone så det räcker för denna tråd. Finns andra mätverktyg att använda. Säkert både bättre och sämre!
Har hört från flera håll att Twixtappen funkar sådär... Kanske just för att man kanske inte vet om man använt den helt rätt...
 

mace

Cartier
2-Faktor
Twix: man måste sätta tiden mer exakt än per sekund (se första dumpen på gmt II:an, som specar 21.03.09 - fast är inte sekundvisaren närmare 10?) vilket kräver att man plåtar av exakt rakt (vilket är omöjligt) och sen ändå mer eller mindre gissar eftersom man sätter efter en decimal lägre än sekund. Ska man jaga små avvikelser blir det superviktigt hur noggrann man är på att speca tiden rätt, vilket är typ omöjligt. Så ... Vill man mäta klockor som diffar en del (typ 10 sec) funkar appen okej. Vill man jaga nollavvikelse kommer man bli besviken.
 
Twix: man måste sätta tiden mer exakt än per sekund (se första dumpen på gmt II:an, som specar 21.03.09 - fast är inte sekundvisaren närmare 10?) vilket kräver att man plåtar av exakt rakt (vilket är omöjligt) och sen ändå mer eller mindre gissar eftersom man sätter efter en decimal lägre än sekund. Ska man jaga små avvikelser blir det superviktigt hur noggrann man är på att speca tiden rätt, vilket är typ omöjligt. Så ... Vill man mäta klockor som diffar en del (typ 10 sec) funkar appen okej. Vill man jaga nollavvikelse kommer man bli besviken.
Ja, så är det garanterat.
Har du några mekaniska klockor som är så exakta?
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Twix: man måste sätta tiden mer exakt än per sekund (se första dumpen på gmt II:an, som specar 21.03.09 - fast är inte sekundvisaren närmare 10?) vilket kräver att man plåtar av exakt rakt (vilket är omöjligt) och sen ändå mer eller mindre gissar eftersom man sätter efter en decimal lägre än sekund. Ska man jaga små avvikelser blir det superviktigt hur noggrann man är på att speca tiden rätt, vilket är typ omöjligt. Så ... Vill man mäta klockor som diffar en del (typ 10 sec) funkar appen okej. Vill man jaga nollavvikelse kommer man bli besviken.
Det var lite det jag befarade och därav min fråga tidigare i tråden. En sådan app oavsett vad den heter kommer aldrig bli särskilt exakt.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Det var lite det jag befarade och därav min fråga tidigare i tråden. En sådan app oavsett vad den heter kommer aldrig bli särskilt exakt.

Nope. Som sagt, man måste själv hålla koll på tiden när man markerar ut sekundvisaren, typ 11.17.23.58. Finns en viss felmarginal inbyggt där. :) Men vill man kolla över längre tid och inte bryr sig om en felmarginal på säg +-2 s så funkar den hyfsat.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Nu blir man nyfiken. Vad har du för klockor som förväntas vara så exakta..?
Min Rolex datejust 16200 (med ett av världens bästa, mest slitstarka och stabila urverk 3135) har gått minus (knappt) 1 sek senaste dygnet. En bra dag går den plus/minus 0. Det bör väl svara på din fråga.
 
Nä. Min är specad av Rob till en avvikelse på + 2 s, twix säger ungefär + 3 s. Min egen ovetenskapliga uträkning (uträknat efter hur ofta jag behöver stanna klockan och "vänta in rätt tid") säger att den fortare sig lite mer än så.
Intressant. Posta gärna en skärmdump på dina mätningar.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Ja, eller mäta över en längre period. Jag ska lägga upp några mätningar på andra klockor som visat sig var mindre exakta.

Gångavvikelsen varierar ju lite beroende på hur klockan används, så att mäta över en längre tid ger givetvis ett mera rättvisande genomsnitt. Istället för att krångla med en app med tveksam tillförlitlighet kör jag med samma websida ( http://rl.se/ratt-tid-i-datorn ) varje fredag. Ställer dom klockor som är i drift (en på arm och två i winder) under fredagen, kollar avvikelsen nästa fredag och delar med 7. Resultatet kan se ut så här (Fortisen är min frus):
Gångavvikelse 2.jpg
 
Gångavvikelsen varierar ju lite beroende på hur klockan används, så att mäta över en längre tid ger givetvis ett mera rättvisande genomsnitt. Istället för att krångla med en app med tveksam tillförlitlighet kör jag med samma websida ( http://rl.se/ratt-tid-i-datorn ) varje fredag. Ställer dom klockor som är i drift (en på arm och två i winder) under fredagen, kollar avvikelsen nästa fredag och delar med 7. Resultatet kan se ut så här (Fortisen är min frus):
Gångavvikelse 2.jpg

Hahaha grymt. Så här jobbar ett proffs.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tja, min ena klocka är en AP och hur exakt den går kan man räkna ut med röven o_O Den är dock jävligt snygg :smug:
 
För att göra det rätt, och inte en höftad gissning som Twixt är så bör man använda en Witchi-maskin. Anledningen till att Twixt är en gissning är att den utgår från visarna istället för verket och balansens svängingstal. Twixt mäter inte störningsvinkeln (lift angle) och heller inte amplituden och då blir det svårt att få exakt tyvärr.
Min Seamaster 120 går +1s/d oavsett kron/tavelläge, men den ruckas/servas å andra sidan en gång i månaden drygt.
 

Pionjär

Breitling
Hej!
Jag har funderat på att köpa en automatisk klocka. När jag läser specifikationerna på nätet (exv. för Seiko) så anger de en felmarginal på ca 20 sek/dygn. Stämmer verkligen detta? Är de inte bättre? Om man önskar att klockan går max en minut fel kan detta innebära att man får ställa om klocka två gånger i veckan. Någon som har bra erfarenhet av automatiska klockor?
 

Oktogon

Panerai
Hej!
Jag har funderat på att köpa en automatisk klocka. När jag läser specifikationerna på nätet (exv. för Seiko) så anger de en felmarginal på ca 20 sek/dygn. Stämmer verkligen detta? Är de inte bättre? Om man önskar att klockan går max en minut fel kan detta innebära att man får ställa om klocka två gånger i veckan. Någon som har bra erfarenhet av automatiska klockor?
Finns bättre klockor än Seiko :)
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Hej!
Jag har funderat på att köpa en automatisk klocka. När jag läser specifikationerna på nätet (exv. för Seiko) så anger de en felmarginal på ca 20 sek/dygn. Stämmer verkligen detta? Är de inte bättre? Om man önskar att klockan går max en minut fel kan detta innebära att man får ställa om klocka två gånger i veckan. Någon som har bra erfarenhet av automatiska klockor?
Charmen med Seikos billigare klockor är just det - de går ibland bra, ibland inte. Finishen är ibland bra, ibland inte. Länkarna är ibland okej, aldrig bra.

Man slutar bry sig om gången efter ett tag. Och roterar man flera klockor är det inget större problem. Men du får vad du betalar för. Köp en chronometer-märkt klocka om gången är viktig. Eller en kvarts. Kvarts vinner alltid i precision.
 
Topp