• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur exakta är era klockor?

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Grov överslagsräkning. För många verk är ju tillåten diff per dygn runt 40 sekunder. 2 sekunder av dessa utgör då 5 % och inte 2 % som jag fick det till i hastigheten. :) Tänker mig vidare att andelen kronometerklockor är så låg ett det skanar större betydelse för totalen.
Oki! Fast många verk ligger ju i intervall 15+/- spd också. Behöver inte ens vara toppen grade. De 2824 jag vagt har aldrig haft en avvikelse större än 12spd även dom som varit elabore. Vill man vara anal statistiker kan man nog inte heller likställa total tidssavvikelse med hur många verk som går xx procent fel. Men va tusan sådana är vi ju ändå inte här 😁
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Min Seiko King Turtle går bra, dess billiga 4R36 verk är rätt generöst specat till +45/-35 per dygn men går betydligt bättre än så på riktigt. Går lite ojämnt och lite olika beroende på hur den ligger under natten, men slutresultatet brukar va bra. Roat mig med att mäta morgon och kväll sista veckan och hamnar på + 1 sekund/dygn i snitt. Har inte haft den alltför länge så får väl se hur den står sig över tid.

Screenshot_20211202-064905.png
 

Smulan

Rolex
Visst man ju inga kvartsförväntningar på tidhållning men det är ju rätt nice att inte behöva ställa om klockan så ofta :)

Hamilton 7750 ligger fortsatt stabilt på 1 s/ vecka. Blir intressant att se hur varaktigt det kommer att bli
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Visst man ju inga kvartsförväntningar på tidhållning men det är ju rätt nice att inte behöva ställa om klockan så ofta :)

Hamilton 7750 ligger fortsatt stabilt på 1 s/ vecka. Blir intressant att se hur varaktigt det kommer att bli
Det är ett lite intressant ämne för det faktum att klockan håller en sek per vecka (Vilket såklart är lysande) innebär ju inte med säkerhet att klockan går med hög precision. Den kan ju ligga på höga avvikelser +/- per dygn o ändå snitta ut på bra värden. Hade en Alpinist tror jag det var som lätt diffade 10spd men ändå höll tiden riktigt bra över längre perioder.
 

Putteman

Cartier
Jag köpte mig precis en snygg kul vintage klocka, manuell från 60-talet. Den går jättefint, nååågot långsamt, men inget som stör.

Det fick mig att tänka på vad man kan förvänta sig i noggrannhet på gången på olika klockor? Vet mycket väl att det finns cosc och kronometer certifieringar. Men om man inte har det, eller saker börjar bli begagnat osv, vad är acceptabelt och förväntat då i noggrannhet?

Många frågor dyker upp.

Är t.ex. en automat och en manuell "lika noggranna" i gången, eller kan man förvänta sig att den ena eller andra drar sig mer?

En kvarts går ju rimligtvis ganska exakt, men min erfarenhet är att det inte är något astro ur direkt. Vad accepterar man här?

Och kanske viktigast, när är det dags att försöka rucka ett ur? Och gör man skillnad på om det är modernt eller gammalt 50-60-70 tal? Går det ens att få en t.ex. manuell klocka som är 70 år gammal att gå bara några sekunder fel per dygn?
 

Rivalen

Rolex
Jag förväntar mig max +- 7 sek per dag av en mekanisk. Hur bra det blir kan bero på hur man rör sig resp hur ofta/när man drar upp. Är det COSC certifierat och nyligen servat så blir förväntningarna högre ner till +-1-2. Mina förväntningar bygger på vad jag kan stå ut med och vad jag har betalat för.

Quartz +-60 sek per år??? Finns väl 1-2 sek per år?

Ruckar gör jag när jag inte kan tolerera felmarginalerna utifrån ovan nämnda.
 
Senast ändrad:

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag förväntar mig max +- 7 sek per dag av en mekanisk. Hur bra det blir kan bero på hur man rör sig resp hur ofta/när man drar upp. Är det COSC certifierat och nyligen servat så blir förväntningarna högre ner till +-1-2. Mina förväntningar bygger på vad jag kan stå ut med och vad jag har betalat för.

Quartz +-60 sek per år??? Finns väl 1-2 sek per år?

Ruckar gör jag när jag inte kan tolerera felmarginalerna utifrån ovan nämnda.
Quartz vanligt 5-15 sek /månad. Thermokompenserat 5-15 per år (!)
COSC för quartz ca 25sek per år. (Tror den är nedbruten på liknande sätt som COSC för mekaniska urverk)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Tycker du inte att det känns lite orimligt när certifieringen medger - 4/+6?
Håller med här. Visst kan man ha tur o ofta är det såklart bättre än gränsvärdena men kanske runt 3+/- eller nåt i mitten av intervallet är rimligt att hoppas på. 7 för "vilket mekaniskt ur som helst" känns nästan mer optimistiskt. Om man inte mestadels köper dyrare ur. Då är vi väl tillbaka i chronometer förväntningar...
 

Putteman

Cartier
Jag har en SS med Selitta automatverk. Tror dom specar den till 38H gångreserv.

Jag tycker att den går nogsamt och fint, men om jag t.ex. inte använder den under en dag, så har den tappat en del tid. Har inte mätt upp så noga hur mycket.

Min fråga är egentligen generell.

Om man har en automatare med nåt sorts standardverk typ detta, kan man då räkna med att det håller tiden fram till det stannar?

Eller dessa med mindre än två dygn specad gångreserv, ska man tolka det som att man bör använda den varje dag i praktiken?

Brukar ni vrida upp automataren efter nattens vila?

Och om man använder den dagligen, brukar det i praktiken räcka för uppvridning? När jag bär klockan så är jag ofta relativt stilla, skrivbordsarbete, åker tåg osv. Men självklart rör jag mig då också. Men när jag t.ex. tränar och så så är oftast inte klockan på.

Vad är era upplevelser?

I detta specifika fallet så är klockan under garanti, och jag tror SS specar +- 10sek/dygn. Hur utför man den checken för att vara korrekt? Blir ju så mycket olika "beror på" hela tiden, så tänker att det borde finnas en modell för hur man gör.

Tack
 

Sierra18

Breitling
Kul tråd!
Min SPB143a med Seiko 6r35 drar sig ungefär en minut på fem dagar, helt okej tycker jag. Dock min andra Seiko med 4r36 ca en minut på tre veckor vilken enligt mig är riktigt, riktigt bra!
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag har en SS med Selitta automatverk. Tror dom specar den till 38H gångreserv.

Jag tycker att den går nogsamt och fint, men om jag t.ex. inte använder den under en dag, så har den tappat en del tid. Har inte mätt upp så noga hur mycket.

Min fråga är egentligen generell.

Om man har en automatare med nåt sorts standardverk typ detta, kan man då räkna med att det håller tiden fram till det stannar?

Eller dessa med mindre än två dygn specad gångreserv, ska man tolka det som att man bör använda den varje dag i praktiken?

Brukar ni vrida upp automataren efter nattens vila?

Och om man använder den dagligen, brukar det i praktiken räcka för uppvridning? När jag bär klockan så är jag ofta relativt stilla, skrivbordsarbete, åker tåg osv. Men självklart rör jag mig då också. Men när jag t.ex. tränar och så så är oftast inte klockan på.

Vad är era upplevelser?

I detta specifika fallet så är klockan under garanti, och jag tror SS specar +- 10sek/dygn. Hur utför man den checken för att vara korrekt? Blir ju så mycket olika "beror på" hela tiden, så tänker att det borde finnas en modell för hur man gör.

Tack
Generellt går klockan sämre i slutet på gångreserven så den sista typ femtedelen eller nåt kommer vara sämre. För övrigt skall ju klockan hålla sig inom verkets specade avvikelse. Om du har en Android telefon rekommenderar jag appen watch check för kontroll av hur klockan går.
 

Retep

Omega
Det här med precision är något som lite går i vågor för mig. Ibland är det viktigt, ibland bryr jag mig inte om klockan går lite före eller efter. Den mesta precisa har för mig alltid varit min grand seiko med HAQ-verket 9F62. Med +-10 sekunder per år får man väl vara nöjd. Erfarenheten av de mekaniska uren har förstås varit blandad. Ofta har man läst om någon som lyckats ha turen att få ett galet precist mekaniskt ur men den egna erfarenheten har varit att +-5 sekunder är vad man kan räkna med om man har tur. Åtminstone tills jag skaffade min Spirit, som ju är en certifierad kronometer, men jag räknade inte med någon direkt skillnad för det. Tji fick jag för klockan har gått senaste veckan på sekunden. Varje gång jag kollar om den har dragit sig får jag nypa mig själv i armen för den tycks banne mig pricka rätt sekund varje gång. Jag är sjukt imponerad av ett mekaniskt ur för första gången sen jag började samla.

Monosnap Photo - Google Photos 2022-09-27 16-05-18.png


Monosnap Photo - Google Photos 2022-09-27 16-00-21.png
 
Senast ändrad:
Topp