• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur fotar ni era klockor?

_jonte

Patek
Lite tips

Bra ljus, använda självutlösare och en kamera med "rätt" inställningar. Det behöver inte vara någon dyr kamera med värsta objektivet men det underlättar. Sedan är det bara att prova sig fram och vinkla hit och dit för att få bästa ljus och så lite reflexer som möjligt. Ett fototält kan vara bra, finns på Kjell & Company för under femhundringen

http://feber.se/foto/art/202947/bra_tips_fr_produktfotograferi/

http://www.tabletopstudio.com/documents/watch_photography.htm#focus

Lycka till

Anders
Bra tips där! Ett tillägg är att alternativ till fjärrutlösare är att sätta tex 2s fördröjning på utlösaren.
 

time2catch

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
bra ljus + iphone 4s brukar bli funkis. med lite tur så kan man få till det som man vill.

b5dc58d0bfa511e2ab4c22000a1faffd_7.jpg


ba9227b8a39111e2b45222000a1f97b0_7.jpg


680e23a2976c11e1ab011231381052c0_7.jpg


bbe5b094948811e1b10e123138105d6b_7.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Iphone 4S verkar ha en riktigt bra kamera.
4S kamera är definitivt bättre än 4:an, så jag haft bägge. Hur 5:an och 5S är känner jag inte till.

Mina tips, varav flera redan nämnts tidigare;
-Naturligt ljus är bäst, dock inte i direkt solljus. Ljuset är bättre och mjukare om molnigt.
-Komposition! (var klockan hamnar i bil)
-Komposition! (färger, miljö, bakgrund, inte störande mönster i kläder etc).
-Putsa av damm och fingeravtryck!
-Tänk på bakgrunden att den inte skall störa
-Tänk på var fokus hamnar (med fördel på loggan på tavlan, jmf. med att vid porträttfotografering så skall fokus ligga på ögonen).
-Få fokus!
-Ta många bilder, större chans att någon är bra.
-(mitt signum:) i bilen är en förvånande bra "fotostudie" med tanker på ljuset som kommer in från många håll och det går att undvika direkt solljus.

Lycka till! :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Rekommenderar dig att spana in botvidssons fototråd samt bågvinges, finns till och med filmer där så du kan snappa upp ett och annat. Sen är viss mån av fantasi ett måste. De flesta av bilderna nedan är tagna på frihand. Bara att knäppa så mycket du kan och hitta glädjen i det så kommer det att gå fort att ta bra bilder :) Lycka till!

MgseyGX.jpg



ofQZ9EA.jpg


1zSxgIE.jpg


3HlTOk5.jpg


m5fDabk.jpg


LEbJ02y.jpg


7sMRAnj.jpg


l1Sm72G.jpg
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
har verkligen mycket att lära när det gäller fotografering men här är mina olika

Iphone 4s


Ipad 3


Digital systemkamera
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Beror på hur man fotar... För wristshots kör jag med min Sony Xperia Z1 som har en fantastisk kamera.

För mer planerade och arrangerade klockbilder blir det min Nikon DSLR med stativ och fjärrutlösare.
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Om iPhone, testa olika fokuspunkter, peppra ett gäng bilder i olika vinklar, välj den bästa och snygga till i snapseed (bästa foto-appen there is!).
 

Snårtas

Rolex
Med en iPad... Fasthållen mot bröstet med högerhanden. Blir sådär, vilket rätt många på forumet påpekat... :)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
D

Deleted member 1154

Guest
försöker göra nåt kul med bilderna

självklart är ju stativ och ljus i ett fönster, mobilkamera är ingen kamera för mig

Bubben, du ser tintinteamat va?

 

John R

Panerai
Man kommer ganska långt med en mobilkamera och rätt ljus. Skymning eller gryning föredrar jag. Vill man komma längre och tycker det är kul så gå upp på en systemkare. Så kan det bli riktigt bra och framför allt blir det roligare. Det tyckte i alla fall jag!

Sök på foto här på KS så kommer du hitta mycket fina bilder!

/John R
 

Apansson

Torpare
Jättedåliga mobilbilder. Försöker istället öka värdet på dem genom att göra nåt halvt osmakligt och kul samtidigt. Typ bild på klockan i skithuset, bredvid två varmkorv, etc.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Hur är det med mobil i bil och förbud? Får man fotta under färd med mobilen? Eller i rödljus...
 
Topp