• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur fungerar världsgaranti?

Tärnan

Cartier
Har sökt i forumet efter ämnet men ej hittat något.
Min undran; jag har en Tudor Black Bay 2017 med inhouse-verket, inköpt som begagnad för ett tag sedan och den har några veckor kvar på 2-årsgarantin. Uret är uttaget i Italien. Jag märker att den inte håller sin gångreserv som det är tänkt. Jag promenerar dagligen rätt mycket men trots det håller den ca 24h liggandes. De dagar jag mest suttit vid skrivbordet håller den typ 12-14-16h. Och ja, man rör sin arm olika mycket så det kan skilja givetvis men andra ur som jag haft har hållt gångreserven mycket bättre. Normal ska den ju hålla ca 72h vid normalt bruk.

Nu när jag hör av mig till en AD i Stockholm så tycker denne att jag ska skicka in den direkt till Tudor och inte via AD:n. Är det så det går till? Vill inte skriva ut AD:ns namn men det finns ju bara 2-3 st i Stockholm.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har sökt i forumet efter ämnet men ej hittat något.
Min undran; jag har en Tudor Black Bay 2017 med inhouse-verket, inköpt som begagnad för ett tag sedan och den har några veckor kvar på 2-årsgarantin. Uret är uttaget i Italien. Jag märker att den inte håller sin gångreserv som det är tänkt. Jag promenerar dagligen rätt mycket men trots det håller den ca 24h liggandes. De dagar jag mest suttit vid skrivbordet håller den typ 12-14-16h. Och ja, man rör sin arm olika mycket så det kan skilja givetvis men andra ur som jag haft har hållt gångreserven mycket bättre. Normal ska den ju hålla ca 72h vid normalt bruk.

Nu när jag hör av mig till en AD i Stockholm så tycker denne att jag ska skicka in den direkt till Tudor och inte via AD:n. Är det så det går till? Vill inte skriva ut AD:ns namn men det finns ju bara 2-3 st i Stockholm.
Ring runt till de tre och fråga.
Dock konstigt att inte vilja hjälpa till oavsett var klockan är köpt från början.
 

Daedalus

Rolex
2-Faktor
Märkligt att de AD som finns i din närhet inte kan hjälpa till. Jag har skickat iväg min klocka (ej Tudor) en gång via AD, men eftersom jag inte köpt klockan hos den ADn fick jag betala fraktavgiften på ca 500kr. Den andra gången skickade jag direkt till tillverkaren, utan att behöva betala någon frakt. Mitt bästa tips är att höra av dig till Tudor direkt och fråga vad de tycker och eventuellt nämna vad du har fått för svar från AD om de rekomenderar att du går med klockan dit.
 

Tärnan

Cartier
Märkligt att de AD som finns i din närhet inte kan hjälpa till. Jag har skickat iväg min klocka (ej Tudor) en gång via AD, men eftersom jag inte köpt klockan hos den ADn fick jag betala fraktavgiften på ca 500kr. Den andra gången skickade jag direkt till tillverkaren, utan att behöva betala någon frakt. Mitt bästa tips är att höra av dig till Tudor direkt och fråga vad de tycker och eventuellt nämna vad du har fått för svar från AD om de rekomenderar att du går med klockan dit.
tack för input. Jag tänker att det är garanti o någon frakt ska jag väl inte behöva betala då? Det är av den anledningen jag tänker att det också är bättre om den lämnas in till en ad som stämmer av om jag har rätt eller ej, därefter skickas den till Tudor eller ad fixar service på Tudors bekostnad?!
 

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
tack för input. Jag tänker att det är garanti o någon frakt ska jag väl inte behöva betala då? Det är av den anledningen jag tänker att det också är bättre om den lämnas in till en ad som stämmer av om jag har rätt eller ej, därefter skickas den till Tudor eller ad fixar service på Tudors bekostnad?!
Känns som om det ligger på en auktoriserad återförsäljare att ansvara för kontakten med tillverkaren i garantiärenden. Jag har köpt Tudor fr Nymans och lämnat in för ett garantiärende på Bergströms. Inga problem, no questions asked.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
tack för input. Jag tänker att det är garanti o någon frakt ska jag väl inte behöva betala då? Det är av den anledningen jag tänker att det också är bättre om den lämnas in till en ad som stämmer av om jag har rätt eller ej, därefter skickas den till Tudor eller ad fixar service på Tudors bekostnad?!
Du skall inte behöva betala någon frakt om det är garanti. Punkt.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Det tyckte inte Nymans ur när jag skulle lämna in min gamla Sub c för ett garantiärende, dem ville ha 2 k för frakten.
Ojdå. Det känns ju sådär. Jag har visserligen bara lämnat in en Explorer II och en Omega, bara explorern åkte hem till Schweiz men jag behövde inte betala något för det.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det tyckte inte Nymans ur när jag skulle lämna in min gamla Sub c för ett garantiärende, dem ville ha 2 k för frakten.
Hänvisa till KKL. ;)
Avhjälpande och omleverans
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932

Detta gäller reklamation men har svårt att tänka mig att de skulle kunna hävda att det inte är tillämpligt även för garanti som bekant brukar vara än mer generös. Hör gärna av dig till Rolex och fråga vad de tycker om att ADs inte fullföljer sina skyldigheter gentemot slutkund. Även om det nu skulle innebära kostnader för ADn i fråga är det ingenting du ska behöva bry dig om utan det är i så fall något de i sin tur får ta med tillverkaren/distributören.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hänvisa till KKL. ;)
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932

Detta gäller reklamation men har svårt att tänka mig att de skulle kunna hävda att det inte är tillämpligt även för garanti som bekant brukar vara än mer generös. Hör gärna av dig till Rolex och fråga vad de tycker om att ADs inte fullföljer sina skyldigheter gentemot slutkund. Även om det nu skulle innebära kostnader för ADn i fråga är det ingenting du ska behöva bry dig om utan det är i så fall något de i sin tur får ta med tillverkaren/distributören.
Rörigt resonemang och felrefererat. Vi vet sedan tidigare att tillverkarna inte har förankrat hur ADs ska hantera garantiärenden.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Rörigt resonemang och felrefererat. Vi vet sedan tidigare att tillverkarna inte har förankrat hur ADs ska hantera garantiärenden.
Som konsument har du alltid rätt att rikta anspråk direkt mot tillverkaren, att man kan göra det gentemot återförsäljare är mest för att underlätta för samtliga parter av olika anledningar. Har svårt att se att Rolex hellre vill att man kontaktar dem istället för att vända sig till sin lokala AD när de erbjuder världsgaranti.

Däremot gäller garantier vanligtvis endast den ursprungliga köparen och jag vet inte vad det är som gäller för just Rolex.
 

HSK

Patek
2-Faktor
The guarantee is valid only if (1) the watch has been sold by an Official Rolex Retailer; (2) the guarantee card has been completed in full by the Official Rolex Retailer at the time of purchase; and (3) the guarantee card is presented with the watch, either to an Official Rolex Retailer or to an Official Rolex Service Centre.
https://m.rolex.com/services/faq.html

Jag tolkar det i alla fall som att samtliga ADs åtar sig att hantera garantiärenden å Rolex vägnar.
 

Omega87

Rolex
Hänvisa till KKL. ;)
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/konsumentkoplag-1990932_sfs-1990-932

Detta gäller reklamation men har svårt att tänka mig att de skulle kunna hävda att det inte är tillämpligt även för garanti som bekant brukar vara än mer generös. Hör gärna av dig till Rolex och fråga vad de tycker om att ADs inte fullföljer sina skyldigheter gentemot slutkund. Även om det nu skulle innebära kostnader för ADn i fråga är det ingenting du ska behöva bry dig om utan det är i så fall något de i sin tur får ta med tillverkaren/distributören.

Garanti får ej vara sämre än vad som anges i Kkl, så vid reklamation som blir godkänd som garantiärende ska köparen stå skadelös dvs omkostnader i samband med godkänd reklamation där garantin går in ska säljaren belastas med.
 

Omega87

Rolex
Rörigt resonemang och felrefererat. Vi vet sedan tidigare att tillverkarna inte har förankrat hur ADs ska hantera garantiärenden.
På vilket sätt är det ett rörigt resonemang menar du? Att det inte är fasttällt tillverkarna meddelat hur ADs ska göra har ingen betydelse för konsumenten gällande godkön reklamation (garantiärende) . Det är en fråga mellan ADs och tillverkarna.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Garanti får ej vara sämre än vad som anges i Kkl, så vid reklamation som blir godkänd som garantiärende ska köparen stå skadelös dvs omkostnader i samband med godkänd reklamation där garantin går in ska säljaren belastas med.
Fast å andra sidan är garantin frivillig och tillverkaren dikterar villkoren. Beroende på när det hände och hur gammal klockan var vid tillfället så kan det vara så att perioden för den lagstadgade reklamationsrätten (tre år) passerat men att den fortfarande omfattas av den femåriga garantin. Jag har inte heller koll på vad som gäller om produkten är inköpt i ett annat land (troligtvis gäller det aktuella landets lagar och regler?) men jag tror inte att Rolex själva vill vara svåra när någon åberopar deras världsgaranti även om vissa AD verkar vara griniga om klockan inte är köpt i deras butik eller till och med land för den delen.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
På vilket sätt är det ett rörigt resonemang menar du? Att det inte är fasttällt tillverkarna meddelat hur ADs ska göra har ingen betydelse för konsumenten gällande godkön reklamation (garantiärende) . Det är en fråga mellan ADs och tillverkarna.
Garanti-reklamationsrätt främst.

En separat AD har ju egentligen inget med din reklamation att göra när klocka inte är inköpt där. Det är ett avtal mellan den ADn och Rolex. Där vet vi att Rolex tycker det ska vara gratis, men det håller inte ADs med om. Exakt hur Rolex garanti är skriven vet jag inte, kanske står att transport skall vara gratis och från valfri AD? Jag vet inte. De kan skriva den precis hur de vill, dvs den som inte avhandlar det reklamationsrätten gör.
 

Omega87

Rolex
Fast å andra sidan är garantin frivillig och tillverkaren dikterar villkoren. Beroende på när det hände och hur gammal klockan var vid tillfället så kan det vara så att perioden för den lagstadgade reklamationsrätten (tre år) passerat men att den fortfarande omfattas av den femåriga garantin. Jag har inte heller koll på vad som gäller om produkten är inköpt i ett annat land (troligtvis gäller det aktuella landets lagar och regler?) men jag tror inte att Rolex själva vill vara svåra när någon åberopar deras världsgaranti även om vissa AD verkar vara griniga om klockan inte är köpt i deras butik eller till och med land för den delen.
Garantin är en frivillig åtgärd, ja. Men garantivillkoren får ej vara sämre än det konsumentstöd som ges av Kkl.
Inom EU gäller reklamationsrätten i 2 år och vid åberopande av reklamation är villkoren detsamma dvs ska ske utan kostnad för konsumenten.
Vad exakt gäller för Rolex världsgarantin verkar ingen riktigt förstå men den står inte över Kkls villkor. Vanligtvis följer garantin första köparen och inte produkten men det finns undantag där garantin är prduktbunden dvs följer köparen oberoende om du är första eller tredje ägare. Torde inte Rolex världsgarantin vara så? Har svårt att tänka mig något annat.
 
Senast ändrad:

Omega87

Rolex
Garanti-reklamationsrätt främst.

En separat AD har ju egentligen inget med din reklamation att göra när klocka inte är inköpt där. Det är ett avtal mellan den ADn och Rolex. Där vet vi att Rolex tycker det ska vara gratis, men det håller inte ADs med om. Exakt hur Rolex garanti är skriven vet jag inte, kanske står att transport skall vara gratis och från valfri AD? Jag vet inte. De kan skriva den precis hur de vill, dvs den som inte avhandlar det reklamationsrätten gör.
Håller med, ingen som riktigt vet. Och isåfall borde ju Rolex kompensera den separata ADn för dens omkostnader.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Garanti-reklamationsrätt främst.

En separat AD har ju egentligen inget med din reklamation att göra när klocka inte är inköpt där. Det är ett avtal mellan den ADn och Rolex. Där vet vi att Rolex tycker det ska vara gratis, men det håller inte ADs med om. Exakt hur Rolex garanti är skriven vet jag inte, kanske står att transport skall vara gratis och från valfri AD? Jag vet inte. De kan skriva den precis hur de vill, dvs den som inte avhandlar det reklamationsrätten gör.
Jag förstår vad du menar och givetvis är det skillnad på garanti och reklamation men i texten som är tagen direkt från deras hemsida står det att man kan vända sig till valfri AD eller RSC om man vill åberopa garantin så länge villkoren kring cert är uppfyllda och jag kan inte riktigt se att det skulle kunna tolkas på annat sätt.

Jag förstår inte varför så många AD verkar motsätta sig detta och även om jag inte vet vad Rolex tycker har jag svårt att se att de skulle tycka att det är OK med tanke på texten ovan. Om en tillverkare erbjuder en global garanti tycker man ju att det är rimligt att man ska kunna vända sig till valfri AD och få felet åtgärdat kostnadsfritt om det omfattas av garantin.
Garantin är en frivillig åtgärd, ja. Men garabtivillkoren får ej vara sämre än det konsumentstöd som ges av Kkl.
Inom EU gäller reklamationsrätten i 2 år och vid åberopa de av reklamation är villkoren detsamma dvs ska ske utan kostnad för konsumenten.
Vad exakt gäller för Rolex världsgarantin verkar ingen riktigt förstå men den står inte över Kkls villkor. Vanligtvis följer gatarantin säljaren och inte produkten men det finns undantag där garantin följer köparen dvs oberoende om du är första eller tredje ägare. Torde inte Rolex världsgarantin vara så? Har svårt att tänka mig något annat.
Problemet är väl främst om det gått så pass lång tid att man inte längre omfattas av de lagstadgade rättigheterna men kanske fortfarande har garanti kvar. Jag vet inte hur petiga de är men enligt texten på hemsidan krävs det att samtliga fält på certet är ifyllda och det inkluderar så vitt jag vet även namn på köparen?
 

Omega87

Rolex
Jag förstår vad du menar och givetvis är det skillnad på garanti och reklamation men i texten som är tagen direkt från deras hemsida står det att man kan vända sig till valfri AD eller RSC om man vill åberopa garantin så länge villkoren kring cert är uppfyllda och jag kan inte riktigt se att det skulle kunna tolkas på annat sätt.

Jag förstår inte varför så många AD verkar motsätta sig detta och även om jag inte vet vad Rolex tycker har jag svårt att se att de skulle tycka att det är OK med tanke på texten ovan. Om en tillverkare erbjuder en global garanti tycker man ju att det är rimligt att man ska kunna vända sig till valfri AD och få felet åtgärdat kostnadsfritt om det omfattas av garantin.
Problemet är väl främst om det gått så pass lång tid att man inte längre omfattas av de lagstadgade rättigheterna men kanske fortfarande har garanti kvar. Jag vet inte hur petiga de är men enligt texten på hemsidan krävs det att samtliga fält på certet är ifyllda och det inkluderar så vitt jag vet även namn på köparen?

Vi får klargöra begreppen här lite. Reklamation innebär att man påtalar ett fel till säljaren. Garanti är ett löfte att inom angiven tid åtgärda felet om garantivillkoren är uppfyllda. Utfästelse om att produkten skall hålla den tiden som garantin gäller. Att erbjuda garanti är frivilligt konkurrensmedel för ett företag/tillverkare. Garanti får formuleras i princip hursomhelst men aldrig ge sämre villkor än de som finns i Kkl - ge bättre villkor är såklart tillåtet. Uppfyller man inte garantivillkoren kan man istället åberopa Kkl.

Det är svårt att veta vad exakt Rolex tänker med världsgarantin. Det kan ju knappast vara okänt för Rolex att det uppstår kostnader i samband med godkänt garantiärende. Rimligtvis borde då Rolex belastas med omkostnaderna som uppstår för en AD oavsett om du är den första köpare av klockan hos en specifik AD eller om du köpt en begagnad där garantiperioden fortfarande gäller förutsatt att garantin är produktbunden. Rolex världsgaranti är väl produktbunden och inget annat?
Jag kan förstå varför ADs vill att kunden ska stå för omkostnaderna när klockan ej är köpt där. De har inget köpeavtal emellan med utfäst gataranti.

Saxat från Rolex.
"How can I change the name on the guarantee card?
People also ask:
"Can a name be changed on a guarantee card?"
The name of the original purchaser cannot be changed under any circumstances. Please contact the Official Rolex Retailer from which you purchased your Rolex watch for assistance".
Borde inte detta betyda att garantin endast gäller den första ägaren? Varför skulle man annars vilja byta namn?

Kontentan måste bli att världsgarantin gäller men finns det inget köpeavtal mellan dig och den specifika ADn så har de rätt att ta få sina omkostnader ersatta av dig. Eller stå för kostnaden men fakturera denna till tillverkaren om ett sådant avtal finns. Detta torde vara helt fritt hur det ska regleras mellan AD och tillverkare. Detta måste ju ADs kunna svara på? Och även Rolex själva.

Dock är det ju trist om det uppstår flera fel och man måste betala flera tusen för att få det avhjälpt via garantin. Då är ju världsgarantin lite meningslös.
 
Senast ändrad:

ganondorf

Omega
Har en begagnad datejust från 2016 som jag ska prova lämna in på garantin i nästa vecka. Man svettas lite när man läser såna här trådar men samtidigt verkar vissa ha helt problemfria erfarenheter. I mitt fall är klockan uttagen i Singapore och jag köpte den av en Holländare på Chrono24 nyligen. Innan jag bestämde mig för denna var jag inne hos en AD och pratade om att eventuellt köpa samma modell fast ny från 2019. Det är ju en viss skillnad på spännet så jag köpte den gamla modellen ändå till typ samma pris. Bävar lite inför att gå in där och säga "tjena det är ganondorf här igen, jag köpte den här istället för den du visade mig och nu vill jag åberopa garantin, tack". Men vafan ska jag göra? Den håller inte tiden som den ska. Får hoppas det går på garantin.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har en begagnad datejust från 2016 som jag ska prova lämna in på garantin i nästa vecka. Man svettas lite när man läser såna här trådar men samtidigt verkar vissa ha helt problemfria erfarenheter. I mitt fall är klockan uttagen i Singapore och jag köpte den av en Holländare på Chrono24 nyligen. Innan jag bestämde mig för denna var jag inne hos en AD och pratade om att eventuellt köpa samma modell fast ny från 2019. Det är ju en viss skillnad på spännet så jag köpte den gamla modellen ändå till typ samma pris. Bävar lite inför att gå in där och säga "tjena det är ganondorf här igen, jag köpte den här istället för den du visade mig och nu vill jag åberopa garantin, tack". Men vafan ska jag göra? Den håller inte tiden som den ska. Får hoppas det går på garantin.
Räckte det inte med en den tråd du skapade?
Ta med klockan och certifikatet, gå till valfri AD för Rolex, säg att den tappar tid. Lämna över klocka och certifikat.
Det är inget förhör du ska på.
 

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har en begagnad datejust från 2016 som jag ska prova lämna in på garantin i nästa vecka. Man svettas lite när man läser såna här trådar men samtidigt verkar vissa ha helt problemfria erfarenheter. I mitt fall är klockan uttagen i Singapore och jag köpte den av en Holländare på Chrono24 nyligen. Innan jag bestämde mig för denna var jag inne hos en AD och pratade om att eventuellt köpa samma modell fast ny från 2019. Det är ju en viss skillnad på spännet så jag köpte den gamla modellen ändå till typ samma pris. Bävar lite inför att gå in där och säga "tjena det är ganondorf här igen, jag köpte den här istället för den du visade mig och nu vill jag åberopa garantin, tack". Men vafan ska jag göra? Den håller inte tiden som den ska. Får hoppas det går på garantin.

Självklart går det på garantin. Klockan ska ju hålla COSC.
 

Omega87

Rolex
Räckte det inte med en den tråd du skapade?
Ta med klockan och certifikatet, gå till valfri AD för Rolex, säg att den tappar tid. Lämna över klocka och certifikat.
Det är inget förhör du ska på.
Snälla... Det är inte 2 trådar han skapat utan det ställs en relevant fråga här när ämnet ändå behandlas här. Sen kan jag förstå hans lilla oro fast den är obefogad :)
 
Topp